skoda_rapid

TEST Škoda Rapid 1.4 TSI DSG

14. 7. 2013 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 90%

Podvozek: 60%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 80%

Nabušený liftback s hrubiánským podvozkem

Verdikt:

Škodu Rapid jsme již jednou v redakci měli, s motorem 1.2 TSI překvapila dostačující dynamikou a celkovým zpracováním se nenechala zahanbit. Tentokrát se nám však pod ruky dostala vrcholná verze 1.4 TSI s dvojspojkovou převodovkou DSG a velmi bohatou výbavou. A jelikož není nic horšího než moc dřeva v lese, zaměřím se především na rozdíly mezi oběma testovanými verzemi.

Benzínový čtyřválec 1.4 TSI je tím vůbec nejvýkonějším, co si do Rapidu můžete pořídit. Jeho 90 kW a 200 Nm na papíře možná nevypadají jako bůhvíjaká hitparáda, už slabší 1.2 TSI nás ale přesvědčila, že nedostatkem výkonu trpět rozhodně nebudete. Díky nižšímu kroutícímu momentu má automat DSG sedm převodových stupňů, výkonnější motory se musí spokojit se stupni šesti. Výhodu více kvaltů snad nemusím nikomu vysvětlovat, na dálnici se při 130 km/h otáčky pohybují okolo hodnoty 2500 a spotřeba se drží mezi 6 a 6,5 litry na 100 km. Nejvyšší převodový stupeň přijde na řadu při klidné jízdě už při 60 km/h aby v případě nutnosti trochu zrychlit převodovka přeřadila klidně ihned na trojku. DSG bylo vůbec asi tím nejsilnějším článkem celého vozu a její sladění s motorem bylo špičkové. Pokud dosud váháte nad automatem do svého nového liftbacku, bežte se svézt a již nikdy nebudete chtít jinak. Vážně je tak dobrý. Kombinovaná spotřeba se po skončení testu zastavila na 6,5 litrech na 100 km, ve městě je to asi o litr více, mimo město zase o litr méně. Dieselové motory s podobným výkonem a kroutícím momentem jsou jenom o málo úspornější a jejich pořízení pro vás musí mít opravdu ekonomický smysl.

1

Jako je motor s převodovkou silnou stránkou vozu, naladění podvozku je na tom přesně opačně. Přední náprava ještě hlučností a tuhostí odpružení ujde, co se ale děje vzadu je místy na pováženou. Pokud se pohybujete jenom na hladkém asfaltu, je všechno v pořádku a budete si klepat na čelo o čem to ten pitomec žvaní. Při prvním vjezdu do historického centra města s dlažbou z kostek však procitnete do reality. V autě to v ten okamžik duní takovým způsobem že neslyšíte vlastního slova a rádio můžete rovnou vypnout. Nevím jaký vliv na jízdní projev měla litá kola o průměru 16 palců, nad ničím větším ale rozhodně neuvažujte. Nepomůže tomu ani karoserie typu liftback, uvidíme jak na tom bude chystaný spaceback, který be měl být mnohem tužší v krutu, minimálně u aktuální Octavie je rozdíl poměrně výrazný. Naprosto rozumím tomu, proč je konfigurace podvozku taková jaká je, přední McPherson z Pola a zadní klikovka z první Octavie (obě samozřejmě upravené) šetří výrobní náklady stejně jako některé “vychytávky” v interiéru ke kterým se ještě dostaneme. Některé úspory by však měly být opravdu velmi dobře rozmyšlené, aby nakonec neshodili úroveň celého auta.

2

Uvnitř je to opět škodovka na kterou jsou všichni zvyklí. Pokud jste někdy v uplynulých 15 letech řídili nějaký vůz této značky, budete se zde cítit – no jako ve škodovce. Logické rozmístění ovládacích prvků a velmi dobrá ergonomie jsou standartem na který zákazníci nedají dopustit. Aktualizovaný systém navigace je oproti předchozí generaci svižný a ušel velký kus cesty. Oním kiksem o kterém jsem mluvil výše jsou ovladače stahování oken u řidiče, respektive jejich počet.

4

Proč mám v autě za více než půl milionu tlačítka jenom pro přední okna ví jenom někdo odpovědný za tento paskvil. Pochopil bych to u základní výbavy za cenu lehce překračující 200 000 korun, ale v autě za cenu vozu střední třídy v žádném případě ne. Palubní deska z tvrdých plastů mě nepřekvapila a narozdíl od některých kolegů a jiných lidí ani nevadila, až na občasné odrazy v čelním skle. Interiér je vůbec smontován dohromady opravdu poctivě a nikde nic nevrže ani při přeletu přes typickou rozbitou okresku třetí třídy, tedy kromě vašich zubů, ale za to může jiná část vozu. Kufr se síťovým programem je další silnou stránkou Rapidu, tohle v Mladé Boleslavi opravdu umí a může jít o pověstné poslední postrčení ke koupi vozu.

3

Design exteriéru hodnotit nijak obsáhle nebudu, shrnul to za mě již kolega v předchozí recenzi a já jenom dodám, že při prvním setkání s testovacím kusem jsem byl mile překvapen. Světle modrá metalíza a pěkný design litých kol jdou skvěle dohromady a drobnosti typu malý spoiler na víku kufru to ještě dále vylepšují. Čekám, že během pár měsíců bude na českých silnicích opět záplava nových Octavií a jejich design zevšední, u Rapidu si ale troufám předvídat jiný směr. Nikdy nepůjde o masovku a pěkný kus bude vždy oživením, pokud tedy máte trénované oko a tyto dva modely od sebe rozeznáte. Už aby tu byl Rapid Sport!

Co tedy říci na závěr? Pokud vám nevadí tužší podvozek (ano, jsou takoví lidé!) ani trochu vyšší cena, bežte do něj a nebudete litovat. Sem tam něco zamrzí, ale to snad u každého auta. Rapid je celkově povedené auto, v českých zemích je však odsouzen žít ve stínu větší Octavie a menší Fabie. Možná je to trochu škoda ( :-) ), na druhou stranu to ale může dokopat vývojáře nové generace k dotažení kritizovaných detailů a přivedení na trh ještě lepšího auta.

Plusy

  • Sladění motoru a převodovky
  • Kvalitní zpracování interiéru
  • Kufr a síťový program
  • Spotřeba

Mínusy

  • Tvrdý podvozek
  • Ovladače stahování oken
  • Cena
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: 1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon: 90 kW (122 k) při 5000 ot./min.
Max. točivý moment: 200 Nm při 1500 – 4000 ot./min.
0 – 100 km/h: 9,5 s
Nejvyšší rychlost: 206 km/h
Průměrná spotřeba: 6,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1155 kg
Poháněná náprava: přední
Cena základní verze: 463 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:   559 500 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz