TEST Škoda Rapid 1.2 TSI Monte Carlo – Když je Octavia moc a Fabia málo
Škoda Rapid v nabídce mladoboleslavské automobilky působí jako takový puberťák. Rošťák, který není ani dospělou Octavií, ani městskou Fabií. Kombinovat má to nejlepší z obou dvou. Nabízet by měl komfortní podvozek na dlouhých cestách, dostatek prostoru pro dvě až čtyři osoby, dobrou manévrovatelnost ve městě a slušnou spotřebu. Paket Monte Carlo přidává na svěžím designu a auto tak vypadá jako geniální volbou pro mladé páry. Má však tento ”mezistupeň” smysl nebo je lepší pořídit větší Octavii či menší Fabii?
Vzhled exteriéru je s doplňkovým paketem Monte Carlo velmi zajímavý. Sytě červený lak a černé doplňky – zrcátka, maska chladiče, kola a zadní ”křidélko”. Auto vypadá šmrncovně a svěže. Na někoho to však může působit až přehnaně. Rapid této konfigurace míří na mladé řidiče, kteří rádi něco ”sportovního”, co holkám vyrazí dech. Zapomeneme-li na to pozlátko, tak Rapid liftback působí jako dobře sladěný celek, na chuť nemůžu přijít jen zadním světlům. Jak by řekl Jeremy Clarkson: „Vezměte Fabii, nabourejte s ní Octavii a máte Rapid.“
Uvnitř vás uvítají pohodlná sedadla potažená zvláštní látkou nabízející slušné bočního vedení. Nesedí se v nich vůbec špatně a interiéru dodávají trochu sportovního šmrncu. Volant převzatý z Octavie RS snad nemusíme nikomu představovat, najdete jej v téměř u každé řady škodovky. Škoda postupně Rapid proměnila v lifestylový model a změn v interiéru se událo od posledního testovaného kusu opravdu hodně a to přitom Rapid oficiálně žádný facelift nedostal, zvenčí je stále identický.
V interiéru se však změnil vlastně celý středový panel od navigačního systému (konečně je tam současný jako ve Fabii a Octavii) přes ovládaní klimatizace, až po tlačítka výhřevu sedadel. Rapid tak konečně působí dospělým dojmem a za mě funguje v tomto ohledu lépe, než již zmíněna Fabia. Navíc disponuje větším vnitřním prostorem ve všech směrech. Dokonce i vzadu lze trávit delší cesty bez sebemenšího problému. Zavazadlový prostor pak nabídne solidní objem 550 litrů, se sklopenými sedadly až 1490 litrů.
Pod kapotou tohoto akčně vypadající drobka máme zážehový čtyřválec o objemu 1.2-litru. Jeho výkon je 81 kW ve 4600 ot./min. a točivý moment 175 Nm v 1400-4000 ot./min. Vpředu očekáváte správně klasické zavěšení McPherson a vzadu pevnou nápravu. Hmotnost je pouze 1110 kilogramů, což je jen o pár kilo víc, než Fabia Combi a udávaná spotřeba činí 4.9 l/100 km. S lehkou nohou se dá jezdit průměrně do 6 litrů, ve městě litr-dva přidejte. Zrychlení z nuly na stovku zabere 9.8 sekundy a maximální rychlost je dostačujících 200 km/h.
Řízení je koncernová klasika, což neznamená nic špatného, právě naopak. Je příjemně tuhé, volant padne hezky do rukou a řídit Rapid, stejně jakýkoliv jiný koncernový vůz, je naprostou pohodou. Dívám-li se na toto auto jako na spotřební zboží, nevidím v řízení absolutně žádný háček. Malou nevýhodou je nízko položená řadící páka – podobně jako u Fabie. Dráhy jsou krátké a přesné. Spojka jde hladce a s jízdou nebude mít problém ani úplný začátečník.
Motor citelně zatáhne až nad hranicí 2000 ot./min. a není tak potřeba jej nepřiměřeně vytáčet. Pod touto hranicí je ale znatelná turbo-díra. Samotný tah agregátu je dostačující a motor se popere i s více naloženým autem. Pokud však častěji vozíte těžký náklad nebo více cestujících, volte silnější 1.4 TSI. Příjemným překvapením je naštvaný zvukuvý projev čtyřválce a zároveň jeho kultivovaný chod a chuť po otáčkách.
Velmi mě zaujal podvozek. Je docela komfortní – pohodlnější než ve Fabii a o něco tvrdší než u Octavie a zároveň umí nabídnout dostatek přilnavosti i při opravdu rychlé jízdě. Dokonce si troufnu tvrdit, že Rapid má jeden z nejlepších podvozků, který dokáže Škodovka nabídnout, co se ovladatelnosti týče. Své na tom má i velmi nízká hmotnost, která lehce překračuje 1100 kilogramů. Podvozek je jistý na rozbitém i hladkém asfaltu a oproti konkurenčním Francouzům apod. dokáže opravdové divy.
Škoda Rapid liftback je velmi povedené vozítko, které potěší na dálnici, okresce, ale i ve městě. Nejvíce bude vyhovovat někomu, kdo jezdí sám či ve dvou delší trasy, občas potřebuje více místa a nechce se mu připlácet za větší Octavii. Samotné auto dává smysl, ”sportovní” výbava Monte Carlo stojí za zvážení – přeci jen je s cenou startující na 381 900 korunách o něco dražší než klasika.
Plus
Příjemný podvozek
Řízení
Jízdní vlastnosti
Mínus
Vyšší cena
Nízký středový tunel
« Vlhký sen tunerů – 600-koňový VW Golf GTI Mk1 je na prodej BMW M5 Competition Edition – 600 koní na rozloučenou »