TEST Škoda Octavia RS245 – Nejlepší rychlá škodovka současnosti.
Octavia RS je už samo o sobě velmi povedené auto, ale neplnilo to, co od něj většina očekávala. A tím je plnohodnotná sportovní jízda. Nikdy se neřadila k sportovním autům, ale řekněme k rychlým a schopným verzím standardních modelů. Nyní přichází Octavia RS245, která má vše změnit. Dostala 15 koní navíc, přemapovanou řídící jednotku, nový výfuk, samosvorný diferenciál VAQ a pár designových úprav. Dokáže tedy obstát mezi sportovními auty nebo bude stále zaujímat jen místo v řadě rychlých praktických vozů? Pojďme to zjistit!
Exteriér
Trojková Octavia v provedení RS působí velmi líbivým a poměrně agresivním dojmem. Nebudu se zabývat faceliftem, o tom se všude popsaly tuny papíru a názor má stejně každý svůj. Nicméně u vozu s přídomkem 245 navíc v základní výbavě dostanete krásná 19′ palcová litá kola á la Lambo styl, černou střechu s příplatkovou panoramou, větší znáčky RS, černou masku chladiče se zrcátky, decentní křídlo a dvě černé koncovky výfuku. Velkou změnu dělá rozšíření zadního rozchodu kol o 3 cm, díky čemuž Octavia působí dospěleji než dříve. Ve výsledku auto vypadá dravě a v naší rudé metalíze se za ním leckdo otočí. V základní variantě byste si museli navíc za tyto doplňky nějakou tu tisícovku připlatit.
Interiér
V interiéru dostanete také mnohem víc výbavy. To znamená například RS tlačítko na volení jízdních režimů, skvělá elektronicky posuvná kožená sedadla s červenými detaily a prošíváním. Zajímavá je navíc i černá výplň dveří. Už jen za tyto věci z volitelné výbavy byste dali u základní verze o 75 000 Kč navíc. Jinak je interiér stejná pohádka jako u klasiky – velká panoramatická střecha, kvalitní materiály, obdivuhodné zpracování a jeden z nejlepších informačních systémů s nadprůměrným ozvučením Canton. Zajímavostí je u nejvyšší verze pozměněná grafika informačního systému, která se mi vážně líbila. Zase si ale musím postěžovat na chybějící kolečko regulování hlasitosti audia, jež byl nahrazen dotykovým ovládáním. Je zvláštní, že Kodiaq si kolečko zachoval i se skleněným designem infoteinmentu, ale Octavia nikoli… Pořád tu ale máme prostorný a praktický liftback se slušným komfotem, i když 19′ palcová kola bohužel pohodlí trochu ubírají.
Technika
Pod kapotou kraluje stále stejný 2.0-litrový čtyřválec TSI, jemuž narostl výkon z 230 na 245 koní a 370 Nm. točivého momentu. Tady ale pozor, nebylo toho docíleno pouhým čipem jako dříve v případě verze RS230, ale docela velkými změnami na motoru. Jiné je turbodmychadlo, olejové čerpadlo, písty, sání a také výfuk. Nejzásadnější je, že zatímco běžná jednotka 2.0 TSI v Octavii RS kombinuje přímé a nepřímé vstřikování paliva, tak RS 245 má pouze přímé vstřikování.
Elektronický sportovní diferenciál se postará, aby neprokluzovalo vnitřní kolo v zatáčce a i navzdory vyšší hmotnosti o 25 kilogramů zabere zrychlení z klidu na 100 km/h 6.6 sekundy s převodovkou DSG a maximální rychlost konečně dosahuje číslovky 250 km/h. Nutno zmínit přítomnost adaptivních tlumičů DCC, které napomáhají zlepšení komfortu a všestrannosti tohoto modelu, nebo posílené brzdy, kdy zejména zadní kotouče jsou větší, než u běžného RS.
V případě převodovky DSG se jedná o novou sedmistupňovou jednotku se suchými spojky, která zvládne zátěž až 420 Nm. Zbývá tak ještě rezerva pro případné aftermarket ladění tohoto auta.
Jízda
Při nasednutí překvapí pohodlná a zároveň sportovní sedadla s dobrým bočním vedením a volant, jenž příjemně padne do rukou. Vše je tam, kde má být a člověku nic nevadí ani nepřekáží. Pokud bychom se zaměřili na detaily, možná sedadla by mohla být ukotvená níže pro ještě sportovnější pocit. Při normální jízdě se nechová jinak, než jakákoliv Octavia se silnější pohonnou jednotkou. Na svou třídu je dobře odhlučněná, slušně komfortní a celkově nepůsobí žádným rušivým dojmem. Převodovka DSG řadí bez povšimnutí a dá se říct, že je výbornou volbou na denní ježdění. Ano, s manuálem bude zábavnější, ale hádám, že častěji budete na cestách, než blbnout na silnicích za městem či někde v Alpách.
TIP: Škodu Octavii RS245 můžete skvěle pojistit za krásných 1482 korun!
RS245 ožije až po sepnutí režimu Sport, ten přiostří reakce na plynový pedál, ztuhne řízení, převodovka drží motor v ideálních otáčkách a auto celkově působí dravějším dojmem. Noha míří k podlaze a dvoulitrové TSI jde s chutí po otáčkách, dvojka padá s chraplavou ránou do výfuků a já se začínám usmívat. Zvuk laděného výfuku je opravdu příjemný a výrazný. Výhodou nového DSG jsou rozhodně kratší kvalty, než tomu bylo dříve u RS230, kde mi zejména trojka přišla příliš dlouhá. Novinka tak působí výrazně dravěji a ostřeji.
Motor TSI si zaslouží chválu – má chuť po otáčkách, rychle se do nich vytáčí a má dokonce náznak gradace výkonu, i když jeho špička samozřejmě chybí. Líbí se mi i výborná reakce na plyn a možnost jeho přesného dávkování. Mezi benzínovými dvoulitry rozhodně patří na špičku.
Přede mnou vracečka, na výjezdu dávám plný plyn a jsem zvědavý, jak se diferenciál popere s točivým momentem. Očekával jsem krátký prokluz vnitřního kola, ale chyba. Diferenciál funguje tak skvěle, že nedochází ani k mírnému prokluzu. Po sžití s vozidlem vidím docela brzy na tachometru velmi vysoké číslovky – i v zatáčkách! Až nechápu, jak je vlastně RS245 rychlá a schopná. Zakousne se do zatáčky a drží, na plyn můžete díky svoru velmi brzy a spolujezdci naběhne husí kůže. Nevadí dokonce ani horší povrch, takže na projížďky nemusíte volit jen udržované nové silnice.
Má to však i stinné stránky – stabilizace nejde úplně vypnout a po dosažení limitu vám začne auto ubírat výkon od kol a také je tu malý háček ve funkčnosti diferenciálu – ten totiž spolupracuje se systémem přibrzďování kol XDS a pocítíte to v ostrých a pomalých zatáčkách, kdy vám elektronika začne brzdit kola a ubírat výkon.
Auto je navíc až moc hodné – brzdění v mírné zatáčce a přetáčivost nikde, rychlý nájezd do zatáčky a nedotáčivost taky nikde. Rovnou můžu konstatovat, že v kategorii je to jeden z nejlépe vyladěných podvozků – pokud bereme v potaz poměr komfort/sport. Malinko mě zklamalo, jak jednoduché je řídit RS245 na limitu. Chová se až moc sterilně a nevtahuje řidiče do děje. Na druhou stranu je to nejspíš dobře, protože Octavia RS není stavěná jako vyhraněný sportovní model, ale převážně na každodenní používání.
Tady bych se vrátil k podvozku, který opravdu zaznamenal výrazný progres. Octavia RS už není uskákané a nepohodlné auto, ale plnohodnotný univerzál, který velmi slušně zastane funkci rodinného auta s možností vyřádit se na oblíbené okresce. Ještě více však pomohlo rozšíření rozchodu zadní nápravy – vůz je teď mnohem stabilnější, přesnější a drží se cesty jako o život. Pryč je neposednost a poskakování zadní části auta a nebo nepříjemné vlnění na limitu. Vyvážení jízdních vlastností je teď opravdu parádní, jen docela nudné.
Plusy
Skvěle vyvážený podvozek
Strmé řízení
Design
Příjemný zvuk
Slušná výbava v základu
Zpracování a kvalita interiéru
Mínusy
Horší komfort na 19′ palcových kolech
Malá nádrž
Příliš sterilní jízdní projev
« Škodu Fabia a Rapid už brzy koupíte jen s benzinovými motory. První fotografie policejních Tucsonů. Hyundai jich dodá přes 800. »