TEST Škoda Octavia RS230 – O krok dále
Octavia RS je už samo o sobě velmi povedené auto, ale neplnilo to, co od něj většina očekávala. A tím je plnohodnotná sportovní jízda. Nikdy se neřadila k sportovním autům, ale řekněme k rychlým a schopným verzím standardních modelů. Nyní přichází Octavia RS230, která má vše změnit. Dostala pár koní navíc, přemapovanou řídící jednotku, nový výfuk, sportovní diferenciál VAQ a pár designových úprav. Dokáže tedy obstát mezi sportovními auty nebo bude stále zaujímat jen místo v řadě rychlých praktických vozů? Pojďme to zjistit!
Exteriér
Trojková Octavia v provedení RS působí velmi líbivým a poměrně agresivním dojmem. U vozu s přídomkem 230 navíc v základní výbavě dostanete krásná 19′ palcová litá kola a lá Lambo styl, černou střechu s příplatkovou panoramou, větší znáčky RS, černou masku chladiče se zrcátky, decentní křídlo a dvě černé koncovky výfuku. Auto tak vypadá dravě a v naší bíle metalíze se za ním leckdo otočí. V základní variantě byste si museli navíc za tyto doplňky nějakou tu tisícovku připlatit.
Interiér
V interiéru se nic nezměnilo, jen dostanete mnohem víc výbavy. To znamená například RS tlačítko na volení jízdních režimů, skvělá elektronicky posuvná kožená sedadla s červenými detaily a prošíváním. Zajímavá je navíc i černá výplň dveří. Už jen za tyto věci z volitelné výbavy byste dali u základní verze o 75 000 Kč navíc. Jinak je interiér stejná pohádka jako u klasiky – velká panoramatická střecha, kvalitní materiály, obdivuhodné zpracování a jeden z nejlepších informačních systémů s nadprůměrným ozvučením Canton. Takže tu pořád máme prostorný a praktický liftback se slušným komfotem, i když 19′ palcová kola bohužel pohodlné jízdě značně ubírají.
Technika
Pod kapotou kraluje stále stejný 2.0-litrový čtyřválec TSI, jemuž narostl výkon z 220 (162 kW) na 230 koní (169 kW). Napomohlo tomu přemapování motoru a mírně upravený výfuk. Řeknete si 10 koní sem, 10 tam, ale jde i o točivý moment, jehož 350 Nm je možné využívat až do 4600 ot./min., což je o 200 ot/min. více. Elektronický sportovní diferenciál se postará, aby neprokluzovalo vnitřní kolo v zatáčce a i navzdory vyšší hmotnosti o 25 kilogramů zabere zrychlení z klidu na 100 km/h 6.7 sekundy s převodovkou DSG (6.8 s manuálem) a maximální rychlost konečně dosahuje číslovky 250 km/h.
Jízda
Při nasednutí překvapí pohodlná a zároveň sportovní sedadla s dobrým bočním vedením a volant, jenž příjemně padne do rukou. Vše je tam, kde má být a člověku nic nevadí ani nepřekáží. Pokud bychom se zaměřili na detaily, možná sedadla by mohla být ukotvená níže pro ještě sportovnější pocit.
Při normální jízdě se nechová jinak, než jakákoliv Octavia se silnější pohonnou jednotkou. Na svou třídu je dobře odhlučněná, slušně komfortní a celkově nepůsobí žádným rušivým dojmem. Šestistupňová převodovka DSG řadí bez povšimnutí a dá se říct, že je výbornou volbou na denní ježdění. Ano, s manuálem bude zábavnější, ale hádám, že častěji budete na cestách, než blbnout na silnicích za městem či někde v Alpách. Tím pádem u Octavie RS230 dává mnohem větší smysl dvouspojkový automat.
Pokud z režimu Normal přepneme na Eko, tak převodovka začne řadit výrazně dříve, otupí se reakce na plyn a podřazování při prudším sešlápnutí pedálu přichází později. V neposlední řadě se ztlumí i klimatizace. Tento režim je vhodný pro klidnou dálniční jízdu a pohodové popojíždění po okreskách s rodinou, zvířecími přáteli a plným kufrem.
Nejzajímavější je tlačítko Sport, to přiostří reakce na plynový pedál, ztuhne řízení, převodovka drží motor v ideálních otáčkách a auto celkově působí dravějším dojmem. Noha míří k podlaze a dvoulitrové TSI jde s chutí po otáčkách, dvojka padá s nečekanou a chraplavou ránou do výfuků a najednou si připadám, jako bych seděl v nějakém AMG z třídy A. Po dvojce přichází se stejnou ránou trojka a já se začínám usmívat. Octavia a střílí do výfuků… Jo, to je úlet! Trojka se mi však zdá příliš dlouhá a motor se začne sbírat až nad 4500 ot./min.
Přede mnou vracečka, na výjezdu dávám plný plyn a jsem zvědavý, jak se elektronický diferenciál popere s točivým momentem 350 Nm. Očekával jsem krátký prokluz vnitřního kola, ale chyba. Diferenciál funguje tak skvěle, že nedochází ani k mírnému proklouznutí. Dostávám ji do ruky a po pár minutách vidím na tachometru velmi vysoké číslovky – i v zatáčkách! Až nechápu, jak je vlastně RS230 rychlá. Je to až k nepochopení – zakousne se do zatáčky a drží, na plyn můžete díky svoru velmi brzy a spolujezdci naběhne husí kůže. Nevadí jí dokonce ani horší povrch, takže na projížďky nemusíte volit jen udržované nové silnice. Vypnutá stabilizace skoro vůbec nezasahuje do řízení a budete se držet i mnohem výkonnějších hot-hatchů.
Překvapilo mě, jak moc je to auto hodné. Brzdění v mírné zatáčce a přetáčivost nikde, rychlý nájezd do zatáčky a nedotáčivost taky nikde. Rovnou můžu konstatovat, že v kategorii je to jeden z nejlépe vyladěných podvozků – pokud bereme v potaz poměr komfort/sport. Malinko mě možná zklamalo, jak jednoduché je řídit ji na limitu. Chová se až moc sterilně a nevtahuje řidiče do děje. Na druhou stranu je to nejspíš dobře, protože Octavia RS není stavěná jen na blbnutí po okreskách, ale převážně na každodenní používání, což s tuhým řízením a tvrdým podvozkem moc dobře nejde.
Závěr
Rychlá, prostorná a dostatečně komfortní. Auto, se kterým zažijete spoustu zábavy a tisíce pohodových kilometrů na dálnicích. Jako bonus dostanete kvalitní interiér s jedním z nejlepších informačních systémů. A to je za cenu mezi 726 900 Kč a 900 000 Kč slušná nabídka, nemyslíte?
Plus
Skvěle vyvážený podvozek
Krátké řízení
Design
Střílení do výfuku
Slušná výbava v základu
Zpracování a kvalita interiéru
Mínus
Horší komfort na 19′ palcových kolech
Malá nádrž
Dlouhé převody u dvouspojkové převodovky
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda Octavia RS 230 |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1984 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 169 / 4700 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 1500 – 4600 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.7 / 5.3 / 6.2 |
Emise CO2: | 142 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 590 / 1580 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1445 / 542 |
Rozměr pneu: | 225/35 R 19 |
« Bugatti Chiron bude – Projekt se neruší! BMW M2 Convertible – Jak bude vypadat? »