TEST Škoda Octavia RS kombi 2,0 TDI DSG
Otestovali jsme poslední generaci Škody Octavie RS CR TDI DSG. Dá se říci, že se jedná o vrcholovou řadu Octavie s naftovým motorem, který si dnes může zákazník koupit. Konkrétně je řeč o vznětovém přeplňovaném čtyřválci o objemu 1968cm3 s výkonem 125kw (170PS) při 4200 ot./min s točivým momentem 350 N.m. při 1750 – 2500 ot. /min. Přísnější emisní limity přiměly automobilku vyměnit dřívější motor PD (Pumpe Düse) čerpadlo-tryska za modernější common-rail poslední generace. O výhodách a nevýhodách PD motoru a jeho srovnání s CR motorem toho již bylo v minulosti řečeno a napsáno mnoho. Celkově lze říci, že díky modernějšímu CR má Octavia výrazně tišší chod motoru, zvýšil se rozsah použitelných otáček motoru a komfort jízdy jako takový. Nechme ale teoretizování a pojďme se podívat na to, jak působí design RSa na okolí a jak se chová na silnici.
Námi testovaný model vzbuzoval zájem kolemjdoucích díky výrazné „racing blue“ metalíze a dobře padnoucím příplatkovým 18ti palcovým disků Neptune. Je mnoho lidí, kteří vidí v naftových Octavií pouze běžný přemisťovač osob a věcí z bodu A do bodu B. Osobně zastávám podobný názor, avšak to neplatí u tohoto modelu RS. Design nového RSa vypadá velice líbivě a nejvíce vynikne právě pokud je auto v pohybu. Od ostatních běžných Octávii se odlišuje zejména jinými nárazníky, zadním spoilerem, atypickými disky a v neposlední řadě opravdu výraznou paletou barev (zejména kanárkově žlutou Sprint). Inovací prošel nárazník s širším a výraznějším nasávacím otvorem, který nabízí další dvě novinky. Kromě mlhových světlometů s Corner funkcí má RSo dispozici i LED světla pro denní svícení. Dynamičtější tvar dostaly také sdružené kryty zadních svítilen.
Nejvýraznějšími prvky interiéru je dvou barevné kožené čalounění, sportovní sedadla se slušným bočním vedením, dobře padnoucí multifunkční volant a v našem případě dvouspojková převodovka DSG. Jako pozitivní věc interiéru, mimo sportovních sedadel, bych vypíchnul přehledný display rádia v kombinaci s multifunkčním volantem a jednoduché intuitivní ovládání navigace. Předností všech Octavii bylo a zřejmě i bude objem zavazadlového prostoru (základní objem 605l). Zavazadlový prostor je skutečně na svou třídu nadstandardně prostorný a jednoduše a bez problémů pojme zavazadla pro čtyř člennou rodinu na dvou týdenní dovolenou či dva nebo i tři golfové bagy s dalším zavazadlem.
Díky novějšímu motoru je jízda s tímto naftovým sportovním modelem příjemnější než s generací RSa s PD motorem. Po zahřátí motoru je jeho chod velice tichý a hlavně zatahuje už od cca 1500 – 1600 ot/min a reálně táhne do cca 4750 ot/min. Pokud si bude chtít zkusit zahrát trochu na závodníka, tak při ručně zvoleném módu DSG převodky za použití pádel pod volantem nebo při sportovním režimu lze naftový motor točit až do 5000 ot./min. Osobně se mi zdálo, že motor se nejlépe cítí a zatahuje do max. 4750 ot./min., a vyšší vytáčení motoru se jevilo jako kontraproduktivní. Při plném využití potenciálu vozu se sportovním manuálním režimem DSG převodovky se mnoho zákazníků může cítit jako za volantem sportovního kombi. V tomto případě se ale řidič musí připravit na to, že bude výrazně častěji navštěvovat čerpací stanice. Ano, i naftový čtyřválec dokáže být poměrně žíznivý. Při sportovnější jízdě si RSo řekne o 12 i více litrů nafty na 100km. Ale naopak při klidné jízdě mimo město není problém držet spotřebu na hodnotě kolem 6l na 100km, což na hmotnost a velikost RSa je slušná hodnota. Při kombinaci městského a mimoměstského provozu s občasným využitím 350 Nm kroutícího momentu si RSo řekne o 7-8l nafty na 100km. Možná se odpůrci naftových motorů budou nad těmito vyššími hodnotami škodolibě pousmívat, že se již dnes nafta nevyplatí a to zejména s ohledem na její cenu u čerpacích stanic. Zde nutno pro srovnání říci, že např. benzínové RSo 2,0TFSI s 200PS si při dynamické jízdě řekne o 15l benzínu a atakovat 20ti litrovou hranici není vůbec nereálné.
Co říci k DSG převodce? Během testu jsme vyzkoušeli všechny jízdní režimy. Jízda na režim D („drive“) působí velice klidně, avšak v některých případech řadila převodovka poměrně brzy a držela i na kopcovité trase vyšší rychlostní stupeň. V těchto případech je vhodné dle pocitu řidiče využít manuální režim dvouspojkové převodovky a dle libosti si podřadit o jeden rychlostní stupeň. Rozhodně více zábavy představuje režim S (sport), který dovoluje RSo vytáčet až k červeným číslům nebo držet RSo v „pohotovostním“ režimu kdykoliv vyrazit.
RSo si libuje jak na rovných silnicích, tak na trase plné utažených či dlouhých zatáček, avšak vždy s kvalitním povrchem. Řízení je velice příjemné a vyvážené. Při opravdu výraznější sportovní jízdě se začne projevovat sklon k nedotáčivosti a to právě hlavně na nerovném povrchu. Nutno říci, že tento nedostatek se začne projevovat až při razantní jízdě, které ne každý majitel RSa bude od Octavie denně požadovat. Pro někoho může být dobrý dojem z dobrých jízdních vlastností RSa na silnici zmírněn kombinací sportovního podvozku s 18ti palcovými disky, kdy na nerovném povrchu je komfort jízdy výrazně horší. Tito zákazníci mohou zvolit variantu se 17ti palcovými koly Zenith s vyšším profilem pneumatik. Dle mého osobního názoru právě příplatková 18ti palcová kola Neptune spolu s výraznou barvou karoserie, sportovními nárazníky a zadním spoiler dělá z RSa dynamický model, který se odlišuje od běžných naftových Octavií.
Jízda s tímto sportovním čtyřválcovým dieselem je velice příjemná, čemuž přispívá zejména velmi dobrá DSG převodovka a široké spektrum využitelným otáček motoru. Díky těmto přednostem je RSo dobrým společníkem na delších cestách i při krátkých sportovnějších vyjížďkách. A vůbec jsem toho názoru, že kombinace silnějšího naftového motoru s příjemným a tichým chodem a DSG převodovkou dělá z Octavie RS nejlepší sportovní naftový model, co kdy byl vyroben. Na druhou stranu by majitelé naftového RSa neměli zapomenout na to, že RSo není typický sportovní model, ale jde o spíše o individuální model, který se chce odlišovat od běžných Oktávek a myslím, že se mu to i daří.
Základní cena Škody Octavie RS 2,0 TDI CR combi DSG je 851.000,- Kč, námi testované verze byla atakovala částku jeden milion korun. Je otázkou, zda potencionální zákazníci budou ochotni připlatit mnoho desítek tisíc respektive set tisíc korun za verzi RS oproti běžné Octavii za cenu toho, odlišovat se od ostatních.
Plusy
- kultivovaný tichý motor
- nízká spotřeba při klidné jízdě
- design
- dobře tvarovaná sedadla a kvalitní zpracování interiéru
Mínusy
- vyšší cena
- vyšší spotřeba při využívání potenciálu motoru
Technické údaje
Motor: |
2,0 TDI CR DSG |
|
Typ motoru: | vznětový | |
Válce / ventily: | 4 / 4 | |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 | |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 125 / 4200 | |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 1750 – 2500 | |
Provozní vlastnosti: |
||
Maximální rychlost (km/h): | 223 | |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8,4 | |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.9 / 4,9 / 6 | |
Komb. emise CO2: | 159g/km | |
Rozměry a hmotnosti: |
||
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 605/ 1655 | |
Objem nádrže (l): | 55 | |
Pohotovostní hm. (kg): | 1530 | |
Rozměr pneu: | 225/40/18 |