TEST Škoda Octavia G-TEC – Auto s velkým kufrem a vysokým dojezdem
Nevím proč, ale Škoda Octavia je u nás každoročně jedním z nejprodávanějších vozů… Teda vlastně vím proč, má velký kufr a je z ”Česka”. To je odůvodnění většiny majitelů. Ano, někdo ten prostor opravdu využije, ale spousta lidí sebou tahá jen zbytečný vzduch v kufru navíc. Jenže to nikoho nezajímá a plnohodnotní rivalové si ve své podstatě na našem trhu ani neškrtnou. Je tedy Octavia III. generace opravdu tak schopným autem nebo jen dobře promyšleným marketingovým tahem? To se pokusíme zjistit s pomalu odcházející předfaceliftovou verzí. Jo, a aby toho nebylo málo, dostali jsme tu zajímavou, s pohonem na CNG.
Trocha ”školy”
Spousta lidí se ptá, jaký je vlastně rozdíl mezi CNG a LPG, tak si to zkusíme ve zkratce shrnout.
LPG – Liquid Petroleum Gas (Kapalný ropný plyn)
Jak už název napovídá, jedná se o kapalné skupenství ropného plynu. Nejběžnějším přirovnáním může být třeba klasický zapalovač. Tento plyn chladný a těžší než vzduch, což je i jeho nevýhodou. V podzemních garážích se unikající plyn neodvětrá a tudíž mají vozidla s tímto pohonem do většiny podzemních garáží vjezd zakázán. Velkou výhodou je množství čerpacích stanic – v České republice jich je asi tisíc.
CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn)
Tento plyn je v plynném skupenství a jeho tlak v nádrži by neměl klesnout pod 200 barů. S hmotností je to přesně naopak než u LPG, takže s vjezdem do podzemních garáží není žádný problém. Pohon na CNG navíc produkují výrazně méně emisí CO2 než vozy na LPG. A mínus? Velmi málo čerpacích stanic, u nás jich najdete jen něco kolem stovky.
Vzhled
Opravdu to chcete řešit? Prostě Škoda Octavia se základními světly a v bílé barvě. Stejná, jako těch 258 dalších, které jste dnes potkali při cestě do práce. Není ošklivá, ani krásná, což je výhodou. Její design je totiž nestárnoucí a i po deseti letech bude vypadat stále docela svěže. Podívejte se třeba na druhou generaci Octavie, pořád vypadá k světu, srovnáme-li ji třeba s konkurenčním Hyundai.
Motor, technika
Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 81 kW (110 koní) a točivým momentem 200 Nm, které se přenášejí na přední kola za pomocí šestistupňové manuální či dvouspojkové převodovky DSG. Palivo je čerpané ze dvou plynových a jedné benzinové nádrže. Plynové nádrže mají objem 2x 48.5 litru a dohromady ubytují 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Ta benzinová má objem jen 50 litrů a celkový dojezd podle palubního počítače činí něco málo přes 1300 kilometrů a s velmi lehkou nohou ho v reálu lze dosáhnout. Reálně však ujedete něco kolem 1000 kilometrů.
Ačkoliv se slabší motorizace dodávají pouze s tuhou zadní nápravou, G-TEC je výjimka a nabízí mnohem lepší víceprvkové zavěšení zadních kol. Vpředu je klasicky McPherson.
Interiér
Pokud si chcete o interiéru Octavie přečíst podrobně, raději klikněte na některý z předchozích testů, protože tuto pohádku opakuji asi po sté. Vnitřek se pyšní solidní ergonomií, kvalitním informačním systémem a povedeným zpracováním. Velmi příjemná jsou sedadla ve výbavě Style nebo do rukou padnoucí multifunkční volant. Rodiny ocení spoustu místa na zadních sedadlech a slušné množství odkládacích ploch. Jo a nesmím zapomenout na obří kufr o objemu 450/1450 litrů! A nějaké mínus? To víte, že ano. Třeba některé plasty jsou až křiklavě laciné a při klikání na dotykovou obrazovku při jízdě na rozbité silnici pokaždé kliknete tam, kde nechcete.
Jízda
Začneme motorem. Jeho 110 koní je dostačujících při jakémkoliv stylu jízdy – nechcete-li teda letět permanentně 200 po dálnici a předjíždět v prudkých kopcích. Další silnou stránkou čtrnácti-stovky je její kultivovanost a klidný chod. Na volnoběhu o motoru téměř vůbec nevíte a při vyšších otáčkách jen jemně vrní. Turbo-díra v nižších otáčkách je u downsizingového motoru samozřejmostí, ale není to nic strašného. Spotřeba benzínu se pohybuje mezi 6-7 litry na sto kilometrů.
Pokud je natankované CNG, tak motor nelze přepnout na benzín – to se stane až po vyčerpání zásob plynu. Změna je neznatelná, stejně jako projev a tah motoru. Běžný smrtelník jízdu na CNG x benzín nikdy nepozná.
Podvozek je na svou kategorii průměrně komfortní, ale díky víceprvkové zadní nápravě zmizelo nepříjemné hučení, které známe od Octavií s tuhou nápravou. Auto dokáže vyžehlit většinu nerovností a rázy do karoserie přenáší jen minimálně. Na dálnici je docela jisté a na okreskách nicneříkající. Mohl bych tady psát o nedotáčivosti a podobně, ale koho to zajímá? S tímto autem stejně nikdy nikdo nepojede na limitu. Celý podvozek bych shrnul dvěma slovy – neutrální a průměrný.
Dálniční rychlíky nepotěší odhlučnění, které je nad 150 km/h nepříliš chvalitebné. Octavia má raději klidnější tempo do 140 km/h, kdy umí být komfortní a v rámci možností i tichá.
Málem bychom zapomněli na tři zásadní věci – brzdy, řízení a převodovku. Brzdový pedál je měkký a o dávkování účinku se tu moc hovořit nedá. Jsou však silné a se zastavením tohoto středně velkého vozu nemají problém v žádných rychlostech. Řízení je pak docela příjemné, přeposilované a nekomunikativní, ale oproti jiným dnešním vozům pořád minimálně příjemné. Teď přichází na řadu převodovka, které samotné nelze nic moc vytknout, ale spojka to má přesně naopak. Zabírá nějak zvláštně až v nejvyšší části a její chod je divně gumový. Určitě bych volil dvouspojkovou alternativu jménem DSG.
Závěr
Má Škoda Octavia G-TEC smysl? Ano i ne. Hledáte-li prostorné auto, které v ničem nevyniká, ale ani neztrácí, tak ano. Jen si uvědomte, že v provedení G-TEC má o 130 litrů menší objem zavazadlového prostoru a je o několik desítek tisíc dražší než klasická 1.4 TSI.
Plus
Vše je sladěné do jednoho fungujícího celku
Zpracování
Kultivovaný motor
Spotřeba
Prostornost
Mínus
Vyšší cena
Menší kufr oproti klasické verzi
Ničím příliš neoslní
« Ferrari J50 aneb hezčí, rychlejší a mnohem vzácnější 488 Spider Toyota odhalila bojové barvy a potvrdila posádky »