TEST Škoda Octavia G-Tec – Dieselu netřeba
Vozy s pohonem na zemní plyn zaznamenaly za posledních 10 let obrovský rozmach a vědomy si toho jsou i samotné automobilky, které nabízejí plynové alternativy u některých svých stávajícíh modelů. Proto se již nespočet vozů rovnou v továrně vyrábí jako LPG či CNG a naše automobilka byla v tomto směru delší dobu pozadu. Tedy až doposud. Myšleno je to samozřejmě v rodinném segmentu, Citigo G-Tec se totiž nabízí od roku 2012.
Do redakce se nám zatím vozů na zemní plyn příliš nedostalo, ale těch několik málo výjimek nás dokázalo přesvědčit, že to svůj smysl rozhodně může mít a v tomto testu budu chtít samozřejmě vysvětlit proč.
Nejdříve ale trochu seznámení s touto alternativou pohonu. Nejprve se k nám dostal pohon na LPG v Mitsubishi Outlanderu a poté nově se rozvíjející CNG v Mercedesu třídy E. Ač se může zdát, že zemní plyn je zemní plyn a rozdílu mezi LPG a CNG není mnoho, opak je vlastně pravdou.
LPG je totiž zkratka Liquid Petroleum Gas – tedy kapalného ropného plynu. Do nádrží jej tedy budete čerpat v kapalném skupenství (ano, jako máte v zapalovačích) a je velmi studený. Bohužel má ale i svou nevýhodu. LPG je těžší než vzduch, při úniku se neodvětrá, a z toho důvodu je zakázán vozům na LPG vjezd do podzemních garáží. Některé nově postavené garáže mají odvětrávací systémy pro případný únik tohoto plynu a vjezd je tam tedy povolen. Je jich ale opravdu minimum.
Kdežto CNG je zkratka pro Compressed Natural Gas a jedná se tedy o stlačený zemní plyn. Do nádrže jej tedy budete “čerpat” v plynném skupenství a je vždy stlačen na nejméně 200 bar. Tento plyn je samozřejmě lehčí než vzduch, a při úniku se tedy odvětrá zcela sám. Vozy na CNG tedy nejsou nijak limitovány vjezdem do podzemních garáží. Vozy na CNG navíc produkují výrazně méně emisí CO2 než vozy na LPG.
Výhody a nevýhody LPG vs. CNG jsme tedy tak zhruba přejeli, jenže nejvýraznějším a rozhodujícím faktem při pořízení těchto vozů, bude jistě síť čerpacích stanic. Čerpacích stanic s možností natankování LPG je v česku zhruba 800. CNG stanic je bohužel cca 10x méně, ovšem v budoucnu se s tímto systémem počítá čím dál víc a počet stanic bude tedy stále růst. Na CNG pohon jsou navíc motory kultivovanější a rozdíly v kvalitách z různých čerpacích stanic jsou oproti LPG minimální.
Nyní ale k samotné Octavii G-Tec. Ta má pod kapotou dvoupalivový turbomotor 1,4 TSI o výkonu 81 kW (110 koní) a točivém momentu rovných 200 Nm, které se přenášejí na přední kola za pomocí šestistupňové manuální převodovky. Palivo do motoru dodávají celkem tři nádrže, konkrétně dvě plynové a jedna benzínová. Plynové nádrže mají dohromady objem 97 litrů a pojmou 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Benzínová nádrž mimochodem pojme 50 litrů Naturalu a celá tato soustava tří nádrží funguje tak, že pokud je v jedné z nádrží k dispozici nějaké CNG, auto Vám nedovolí jet na benzín. Motor 1,4 TSI G-TEC přepne spalování na benzín pouze v případě, kdy v nádrži s CNG nezbývá naprosto nic. Ve výsledku tak Octavia G-Tec slibuje velmi slušný teoretický dojezd, a to až 1 330 km!
Než se ale dostaneme k samotné jízdě a praktickému fungování této dvoupalivové Octavie, nejdříve pojďme zjistit, co vše je v interiéru jinak.
Po usednutí dovnitř totiž vlastně ani nepoznáte, že nesedíte v naprosto normální a klasické Octavii. Vše je tu naprosto stejné jako v sousedovic Octavii, kterou si zrovna přivezl od dealera. Máme k dispozici samozřejmě výbavu Elegance, která je nejvyšší volbou po základní Active a Ambition. Připlatit si zde můžete vlastně za úplně vše, co má normální Octavie. Aktivní radarový tempomat, elektricky ovládaná přední sedadla (s pamětí u řidiče), aktivní parkovací asistent, rozpoznávání dopravních značek, navigaci Columbus, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu atd. Prostě vše, na co si vzpomenete. Dejte si ale dobrý pozor… pokud se při vymýšlení příplatkové výbavy opravdu “rozšoupnete”, lehce můžete překročit metu 800 tisíc korun.
Jediným rozdílem je tu pouze ukazatel stavu CNG nádrže místo ukazatele teploty motoru a snížení objemu zavazadlového prostoru o 130 litrů – tedy na výsledných 450, resp. 1450 litrů. Octavia G-Tec ale dostala samozřejmě také paket Green tec, který obsahuje systém Start / Stop a rekuperaci brzdné energie.
Výhoda CNG spočívá v bravurní kultivovanosti motoru. Při volnoběžných otáčkách o chodu agregátu nebudete mít ani ponětí. Neprodokuje absolutně žádné vibrace a sametový chod navíc skvěle tlumí výborné odhlučnění. Motor se tedy v kabině ozve až při polechtání plynového pedálu.
Jak to tak již v naší redakci bývá, i G-Tec musel nejdříve absolvovat povinnou 300 km trasu po dálnici. Motor v žádném případě netrpěl nedostatkem dynamiky a bez problému svižně zrychloval až do rychlosti 175 km/h. Po překročení této hranice se pak na maximálních 195 km/h dostává tato Octavia obtížněji. Při předpisové rychlosti se spotřeba ustálí na 4,3 kg/100km a ujet byste na CNG měli zhruba 350 kilometrů. A to je další podstatná výhoda oproti LPG. Vozy na LPG, při provozu na plyn, mají (v přepočtu z kg) cca o litr větší spotřebu, než na benzín. V případě CNG je však spotřeba na plyn nižší a úspora mnohem znatelnější.
Octavia G-Tec má ale oproti svým “obyčejnějším” sestřičkám další specifikum. Do CNG Octavie se totiž automaticky montuje zadní víceprvková náprava, která je dominantou pouze u verzí s výkonem vyšším než 110 kw. V kombinaci se specifickým naladěním podvozku (ano, rozumná hlava čtyřčlenné rodiny jízdní rozdíl stejně nepozná), se z Octavie stane dobře jezdící, a s trochou nadsázky i skvěle komfortní vůz. Většinu rázů způsobených (ne)kvalitou českých silnic pojme odpružení a do kabiny proniká jen minimální počet ran. Odhlučnění podvozku už na tom ale tak dobře není a spíš než nějakou ránu ucítíte, jí prostě uslyšíte. Od podvozku jsme zaznamenali dokonce i větší akustický ruch ve vyšších rychlostech, a to konkrétně od pneumatik.
To samé platí i o aerodynamickém hluku. V rychlostech nad 130 km/h uslyšíte rapidní tok vzduchu kolem zrcátek a těsnění oken, ale tento neduh není výsadou pouze G-Tecu. Vše ovšem spraví zesílení audiosystému, který si v Octavii zaslouží rozhodně samou chválu.
Pokud ale například nemáte zkušenosti s tankováním ani LPG, ani CNG, nebojte se. Škoda Auto na svých stránkách o Octavii G-Tec zveřejnila instruktážní video, jak krok po kroku CNG do svého vozu načerpat. Oproti většině stanic na LPG naštěstí nemusíte čekat na obsluhu. Nádrže dohromady za 97 litrů (tedy 15 kilogramů CNG) budou naplněny do tří minut. Jo a zatím máte jistotu, že u stojanu na CNG nebudete čekat ve frontě, až si natankují ostatní auta před Vámi.
Ač má motor relativně skromných 81 kW, s Octavií hýbe velmi obstojně. Při potřebách svižné jízdy bohatě postačí využívat maximální točivý moment 200 Nm. Tato hodnota je dostupná již od 1500 otáček a zůstane stejná ještě dalších 2000 otáček. Při využívání tohoto spektra bude mít motor dostatek síly na většinu situací. Při potřebě velmi akutního předjíždění už je ale dobré využít výkon 110 koní. Na maloobjemový turbomotor jsou reakce na plyn velmi dobré, i když s malým “turboefektem” je potřeba vždy počítat. Prodleva turba není v zásadě tak vysoká a o žádnou propastnou díru se nejedná. Motoru se ale celkem chce do otáček, a i když maximální výkon 81 kW je k dispozici v 4800 otáčkách, točit jej má smysl i do mety 6000 ot./min. V 6500 otáček se pak dostane ke slovu omezovač, ale úbytek výkonu před ním je takový, že nemá smysl motor do těchto příček přemlouvat. Chuť po otáčkách by však ze strany agregátu byla.
Co se týká šestistupňové manuální převodovky, opět se budu opakovat z předchozích testů. Ideálně poskládané dráhy řazení jsou již standardem, stejně jako jeho přesná kulisa. Samotné převodové poměry jsou stanoveny na ideální kompromis mezi městským provozem a okreskovou (či dálniční) jízdou. Ve městě při tachometrových 55 km/h není problém jet na pátý převodový stupeň a o dalších 10 km/h řadit už rovnou šestku.
Co se týká spotřeby, ta za celý týden na CNG činila skvělých 4,8 kg/100 km. To se však jednalo o jízdní styl neustále využívající dynamiku motoru. Na benzínový provoz se pak průměrná spotřeba ustálila na 7,5 litrech. Jaká je to tedy úspora, navíc při dnešních cenách CNG, si jistě dokážete spočítat.
Octavia G-Tec ujela v mých rukou skoro 2000 kilometrů a jistě nebudu sám, koho existence a použití pohonu na CNG přiměla k zamyšlení, že má na tomto světe budoucnost a svému majiteli dokáže ušetřit spoustu peněz.
Plusy
- Kultivovaný běh motoru
- Spotřeba při provozu na CNG
- Dojezd přes 1300 kilometrů
- Snadné tankování
- Dynamika motoru
- Víceprvková náprava
- Nižší emise CO2 oproti LPG, benzínu i nafty
- Cena CNG
- Příznivá základní cena
- Šestistupňová převodovka
Mínusy
- Malá síť čerpacích stanic v ČR
- Snížený objem zavazadlového prostoru o 130 litrů
- Nemožnost manuálního přepínání mezi benzínem a CNG
- Ceny příplatkové výbavy
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda G-Tec 1.4 TSI |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1395 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 81 / 4800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 200 / 1500 – 3500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 195 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.9 / 4.5 / 6.4 |
Emise CO2: | 97 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 450 / 1450 |
Objem nádrže benzín / CNG (l): | 50 / 97 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1390 / 564 |
Rozměr pneu: | 225/45 R 17 |
« Mercedes-Benz SLC už letos Jeremy Clarkson – Víme, co se stalo »