CIMG6369

TEST Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI – The best of clever!

19. 12. 2014 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 90%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Vysoká cena Octavie Scout jí i tak nezabrání stát se nejlepší Škodovkou současnosti. Schopný pohon všech čtyř kol, komfortní podvozek a zábava začínající mimo zpevněné silnice - to jsou přednosti nového Scoutu!

Verdikt:

Nová Škoda Octavia ve verzi Scout vyjela do světa s elegantním designem, skvělou technikou, pohonem všech kol skrze Haldex páté generace, a také vcelku vysokou cenovkou. Bude základní částka 690 900 Kč obhájena?

Nedávno jsme tu měli “Scoutku” v úplně opačném rozpoložení. Pod kapotou kultivovaně tloukl výkonný čtyřválcový agregát 1,8 TSI, který posílal v případě potřeby na všechna čtyři kola skrze dvouspojkové DSG výkon 132 kW (180 koní). Nyní tu však máme model, který si jistě získá více zákazníků – konkrétně se jedná o slabší motor 2.0 TDI (110 kW) s manuální převodovkou. Co tedy tato Octavia vlastně umí? To jsem se pokoušel zjistit během náročné testovací procedury.

Že v redakci vozy značky Škoda nešetříme a nenadržujeme jim (je to spíše naopak), je všeobecně známý fakt. Scout má však už nyní velmi dobře našlápnuto a rozhodně se snaží bojovat o pozici nejlepší Škodovky současnosti.

CIMG6369

Jako předchozí generace, s modelem Scout dostanete klasické oplastování nárazníků a blatníků, pár ochranných lišt, ochranu podvozku, speciální litá kola a především zvýšenou světlou výšku na 171 mm, která je zkombinována s nestálým pohonem všech kol Haldex. Nový Scout má však už novou, v pořadí již pátou generaci této mezinápravové spojky a je třeba hned na začátek říct, že už si nezaslouží žádný posměch. Předsudky stranou, pátá generace Haldexu dokáže vcelku věrohodně simulovat středový diferenciál a tato Octavia by se tedy neměla zaleknout ani těžších výzev.

Použitý dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW a točivém momentu 340 Nm není potřeba nijak zvlášť rozvádět. Známe jej moc dobře z modelů značky Škoda, Seat i VW a žádnému modelu s motorizací 2.0 TDI (110 kW) rozhodně dynamika nechyběla. Dvoulitrový turbodiesel má dostatek síly a přitom umí jezdit za velmi slušnou spotřebu nafty.

Po usednutí do interiéru se nedostaví žádné velké překvapení. Vše je jako v klasické Octavii, ovšem tříramenný volant a řadící páka dostala nápis “Scout” a příplatkové sedačky v kombinací kůže/Alcantara (za 35 000 Kč) jakbysmet. V interiéru především zjistíte, že pokud si chcete při koupit tohoto vozu příliš vymýšlet, můžete se s výslednou cenou dostat i přes milion korun. Panoramatická střecha (32 000,-), automatická dálková světla, rozpoznávání dopravních značek a navigace (59 800,-), audiosystém Canton (12 900,-), adaptivní tempomat se sledováním odstupu od vozu před Vámi (17 000,-), parkovací čidla (17 400,-) a couvací kamera (8 000,-), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (24 500,-), elektrické nastavení sedadel s pamětí u řidiče (30 000,-), elektricky ovládané víko kufru (10 000,-), kožený paket na volant (5 000,-), vyhřívané čelní sklo (4.900,-), bixenony (21 000,-) a mnoho dalších věcí, dokáží navýšit základní částku 690 900 Kč klidně i o dalších 400 000 Kč, což už je cenové teritorium prestižních značek.

CIMG6394

Interiér Octavie je ale velmi kvalitní a jen těžko se mu mohou rovnat ostatní konkurenti ze segmentu. Téměř všude tu najdete jen příjemně měkčené plasty, kvalitní tlačítka i dobře zpracované otočné ovladače. Dotykovost centrálního displeje je na jedničku a nastavovat svůj vůz skrze něj nebude žádným problémem ani za jízdy. Sedadla jsou vskutku pohodlná a díky širokému rozsahu nastavení (jak sedadel, tak volantu) nalezne svou ideální řidičskou pozici opravdu každý. Škoda jen, že obecně v Octaviích není z pozice řidiče a spolujezdce nikterak královský výhled. Hodně zkosené a nepříliš vysoké čelní sklo totiž umocňuje pocit lehké stísněnosti a ani prosvětlení interiéru panoramatickou střechou tento pocit nijak nezachrání. Zrcátka by mimochodem mohla mít delší odrážecí plochu, ale to už záměrně hledám chyby.

Po nastartování kupodivu nijak zvlášť neobtěžuje chod turbodieselu, a to dokonce ani za opravdu nízkých teplot. Velké díky samozřejmě patří konstruktérům, kteří měli na starosti odhlučnění (jak samotného motoru, tak kabiny). Za teplot, stahujících se pod bod mrazu, má dvoulitr TDI velmi výrazný “traktorový” chod, ale tento neduh uslyší pouze lidé okolo vozu, popř. posádka, jen pokud má stažená okna. Za zhruba 5 minut, tedy po dostatečném zahřátí, se chod motoru ustálí na kultivovanější, ale stále je to koncernový čtyřválcový turbodiesel – nejdou tedy od něj čekat zázraky.

CIMG6355

Nebudu tu dlouze oplývat řazení slovy chvály a několika řádky o tom, že je fantastické. Mluvím o něm při každém testu vozu Škoda, a je třeba snad pouze připomenout, že samotné řazení patří k tom nejlepšímu atributu na každém autě od mladoboleslavské automobilky. Je zcela přesné a má ideálně poskládané dráhy. Do jednotlivých drah totiž zapadají převodové stupně s lehkostí, učebnicovou přesností, ale přitom s mírným dorazem. Chválu si tedy skutečně zaslouží, ostatně jako vždy.

Podvozek je pohodlný i po městě a rozbitější silnici, a nepřenáší tolik akustických rázů do kabiny. I na 17” kolech příjemně filtruje nerovnosti a neztratí stabilitu ani při svižnější jízdě. Díky použitému pohonu všech kol, má Scout (oproti klasické Octavii TDI se 110 kW) vzadu víceprvkovou nápravu a je to na jízdě znát.

Samozřejmě se při rychlé jízdě zatáčkami projeví zvýšená světlá výška, tudíž se karoserie nakloní o poznání více, ovšem nepustí zvolenou stopu jen tak pro nic za nic. Příčné nerovnosti mají sice za následek lehké zakolíbání podél celým vozem, ale z jistoty tohoto auta to nijak neubere.

CIMG6363

Pohon všech kol skrze pátou generaci Haldexu má fantastickou trakci především při dynamickém rozjezdu, a ani štěrk, prach a spadané listí jej nezaskočí. Pochválit musím Škodovku také za systém stabilizace. Ten je tu převzat z rychlého modelu RS a uzpůsoben potřebám pohonu všech kol. Stabilizace se sice stejně jako v “eReSu” nedá úplně vypnout, dá se však omezit přepnutím jej na režim ESC Sport. V Octavii RS jsem tento systém pochválit nemohl – ve Scoutu už ale musím, i s pohonem všech kol a vypnutým protiprokluzem. I při snaze prohrabaného rozjezdu si jen lehce hrábnou přední kola a než stihnete mrknout, připojí se i zadní náprava a Octavia doslova vystřelí vpřed. Nejslabší dvoulitr má síly dostatek a sprint na 100 km/h se Vám bude zdát o chlup rychlejší, než je udávaných 9,1 sekundy. Stabilizace přitom vůbec oproti předokolkovému RS neobtěžuje a o žádném škrcení výkonu ani nevíte.

Téměř okamžitě jsem ale neodolal vábení nezpevněných povrchů a zablácených cest i polí. Scout zvládne opravdu hodně a prakticky ihned mě o tom přesvědčil. S vypnutými systémy se stane brázdění zabahněných cest neskutečnou zábavou, a to díky velkému sklonu k přetáčivosti. Nová generace Haldexu totiž v případě potřeby dokáže poslat až 90% točivého momentu na zadní nápravu nebo až 85% točivého momentu na jedno kolo. Omezená stabilizace dovolí skutečně velké hrátky a potřeba kontrovat se dostavila téměř při každém přidání plynu v klouzavé zatáčce.

CIMG6366

Octavia Scout ale překvapuje i v opravdovém terénu. Zhupy zvládá bez problémů a i výjezdy do strmých kopců nedělají Haldexu žádné potíže. Samozřejmě stále Octavii limituje světlá výška, ale i v tomto směru Scout velmi pozitivně překvapil. Na opravdu těžký terén sice zapomeňte, ale stále zvládla Octavia Scout několik výzev, u kterých jsme jí ani nevěřili. :)

A spotřeba? Samozřejmě vyšší světlá výška, hmotnost a pohon Haldex oproti běžné Octavii lehce zvýší odběr paliva, i přesto to však nejsou dechberoucí cifry. Dálniční předpisové tempo si vezme každých 100 kilometrů 5,8 litru nafty a městský provoz při lehkém snažení bude znamenat průměr klidně do 7 l/100 km. Průměrně za celý týden pak palubní počítač ukazoval hodnotu 6,4 litru, ale jednalo se o neustálé využívání dynamiky. Není žádným problémem dostat se i na hranici 5 l/100 km. I tak se ale musíte smířit s vyšší spotřebou paliva, než například i u dieselového modelu RS.

Octavia Scout je tedy vynikajícím společníkem do všech podmínek a nezalekne se ani náročnějších dobrodružství. Mimo silnici je s ní zábava a přitom pohodlně odvezete další čtyři pasažéry. Vzadu je pro nohy královský prostor a kufr pojme velké množství zavazadel. Základní cena 690 900 Kč je, pravda, doslova přemrštěná a cena jednotlivých příplatků spoustě potencionálním kupcům také protočí panenky, ale své opodstatnění to mít může.

CIMG6338

Popravdě řečeno, bavilo mne jezdit s Octavií RS, ale s modelem Scout jsem za celý týden zažil daleko silnější odrůdu zábavy a opravdu nerad jsem Scouta vracel zase zpátky. Octavia Scout si právem zaslouží titul nejlepší Škodovky v současné nabídce. Škoda jen té ceny…

Plusy

  • Elegantní design
  • Dynamický a úsporný motor TDI
  • Trakce pohonu všech kol
  • Terénní schopnosti
  • Pohodlný podvozek
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Prostor v kabině (a především na zadních sedadlech)
  • Zábava mimo zpevněnou silnici
  • Ukázkově přesné řazení
  • Kvalitní interiér

Mínusy

  • Vysoká základní cena
  • Vysoká cena příplatkové výbavy
  • Horší výhled z vozu
  • Vyšší spotřeba paliva oproti běžné verzi

 

 

 

Technické údaje
Motor Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (110 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 – 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.6 / 5.1
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1526 / 645
Rozměr pneu: 225/50 R 17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz