TEST Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI (135 kW) DSG – Pro každou příležitost
Škoda Octavia Combi Scout nás již dvakrát přesvědčila o jejich kvalitách i všeobecné účelnosti. Na test ale tentokrát dorazila nejsilnější motorizace v nabídce, která je bez možnosti volby spojena s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Náš testovací kus se mimochodem přehoupl s cenovkou přes milion korun. Jak nás dokázala oslovit tato vrcholná varianta?
V prvé řadě trocha teorie. Tento Scout má pod kapotou agregát 2.0 TDI, který známe už ze 110 kW verze. Konkrétně náš testovaný motor s vyšším výkonem ale najdeme především v Octavii RS TDI a kromě o 25 kW a 40 Nm silnějším parametrům, nenabídne žádný jiný rozdíl. Vrchol výkonu, točivého momentu i průběh křivek je naprosto totožný u obou verzí. Proč tedy chtít tu nejsilnější?
Na začátek ještě připomenu, že se k nám jako první nový Scout do redakce dostala benzínová verze 1.8 TSI. Ta má téměř totožný výkon (132 kW vs. 135 kW ve prospěch TDI), ovšem dieselová varianta má o rovných 100 Nm vyšší točivý moment a 380 Nm na všechna čtyři kola je velmi solidní porce. Už předem je zcela evidentní, že se nový Scout umí (a především i chce) hodně ušpinit.
V interiéru je to stejná písnička jako v nových, solidně vybavených Octaviích jakéhokoliv druhu. Vše je tu velmi kvalitně zpracováno, palubní deska je kompletně měkčená, otočné ovladače jsou také skvěle zpracovány a centrální dotykový displej pobere všechno nastavení a většinu funkcí. Jeho dotykovost je dobrá, a tak není manipulace s ním problémem ani za jízdy.
Uvnitř je hned po kvalitě na druhém místě pohodlí. Kvalitní sedadla jsou velmi pohodlná a máme je vyvedeny v té nejlepší kombinaci kůže/Alcantara. Sedí se v nich velmi příjemně a ani po jednorázových 500 kilometrech se nebudete v sedačce nepohodlím kroutit jako tanečnice u tyče.
Kromě označení Scout na volantu, voliči převodovky DSG a prazích dveří tu opravdu žádný rozdíl nemá smysl hledat. Jméno Scoutu se ale prošilo také do sedadel, a tím ocejchování interiéru končí.
Z Octavií obecně je poněkud horší výhled z předních sedadel vozu díky hodně zkosenému a nepříliš vysokému čelnímu sklu. Na tento stísněný pocit si ale zvyknete a naštěstí kolem sebe budete mít prostoru vždy dostatek.
Nejvíce nás ale samozřejmě zajímá sladění nejsilnějšího dieselového dvoulitru, co se v Octavii nabízí, dvouspojkové převodovky DSG a pohonu všech kol skrze Haldex 5. generace. První rozjížďka je velmi plynulá, hladká a převodovka tudíž funguje skvěle. Při nižších rychlostech necuká a věřte mi, že si tuto převodovku oblíbíte velmi snadno. Pohodlí, které nabízí, už opravdu stojí za uvažování. DSG je bravurní, pokud chcete jet pohodlně a hladce. Co když ale přijde potřeba rychlejšího přesunu z bodu A do bodu B?
Pokud ponecháte aktivovaný režim ECO a prošlápnete podlahu plynovým pedálem, DSG po malém okamžiku kopne rychlostní stupeň o několik kvaltů dolů a Scout s ochotou vyrazí vpřed. Rozhodně si nebudete moci stěžovat na nedostatek dynamiky. I tak ale řídící jednotka nepovolí naplno otěže motoru a agregátu byste tipovali zhruba 110 kW. Převodovka řadí někde ve vyšších otáčkách, ale přesto motor přehnaně nevytáčí.
Režim Normal vynechám, jeho existenci chápu pouze z jednoho důvodu. Mezi ním a režimem ECO není v podstatě žádný rozdíl. Jedná se pouze o to, že na ECO režim bude výrazně omezena klimatizace vozu a řídící jednotka údajně na režim Normal vypustí nějaké ty koně z ohrady navíc. Prakticky však rozdíl nepoznáte. Líbí se mi ale režim Individual. Zde si můžete nastavit kombinaci všech režimů podle Vaší nálady. Řízení na Sport, klimatizaci na normální a motor do režimu ECO. Volba režimu řízení je tu ale lehce mimo mísu – žádný rozdíl v tuhosti nebo reakcích na něj opravdu nezaznamenáte.
Nejoblíbenější ale bude režim Sport, na který jsem osobně přepínal jen v případě potřeby. Motor se probudí a poskytne všechny své parametry a předá je v případě potřeby na všechna kola.
DSG začne vytáčet motor, a to dokonce i zbytečně moc. Při akceleraci poznáte za vrcholem rapidní úbytek výkonu a až poté převodovka přeřadí. V tomto případě je lepší skrze volič dát převodovce pokyn pro přeřazení manuálně. Musíte to udělat ovšem s lehkým předstihem, reakce na manuální režim nejsou nejhbitější, a tak po chvíli poznáte, že to smysl stejně nemá. Pádla pod volantem by se ale hodila…
Scouta jsme ale pilně testovali také v terénu a osobně jsem byl zvědavý, jak se povedlo zkombinovat převodovku DSG s Haldexem. Nejdříve ale takový silniční test. Reakce Haldexu můžete vyzkoušet při dynamických rozjezdech na silnici. Při rozjezdu rovně vše funguje jako ve Scoutu 2.0 TDI 110 kW s manuální převodovkou. I s vypnutou kontrolou trakce a omezenou stabilizací si Scout skoro nehrábne a se skvělým “odpichem” vyrazí vpřed. V případě slabší motorizace s manuální převodovkou akcelerace proběhla pocitově rychleji. DSG totiž nepůsobí nijak neurvale a vše proběhne v klidu, bez kopance do zad a cuknutí.
Pokud ale při rozjezdu máte stočená kola na stranu, poznáte, že skloubit DSG s mezinápravovou spojku Haldex je poněkud obtížnější záležitostí než v případě manuální převodovky. S manuálem si žádné z kol skoro nehráblo a Scout vyrazil s neskutečnou trakcí vpřed jako sportovněji laděná auta. V případě DSG si chvíli zahrabalo vnitřní přední kolo (doprovázené o kvílející zvukovou kulisu) a teprve po chvíli si Haldex uvědomil, že musí tuto situaci napravit a kam většinu síly poslat.
Je ale čas vyrazit mimo silnici a odzkoušet, jak si DSG poradí i v terénu. Výsledek je samozřejmě jasný. Pokud se vydáte do obtížnějšího terénu, Scout samozřejmě většinu nástrah zvládne, ale zapotí se. Vy díky dvouspojkové převodovce ale nikoliv. Je pravda, že DSG občas zaváhá, jaký vlastně převodový stupeň má zvolit, nikdy však nezůstane tato převodovka bezradná. Scout je i v těžším terénu skvělé auto a poradí si i s obtížnějšími nástrahami. Upozorňuji však, že jej dokáže hodně omezovat světlá výška, která je oproti standardní Octavii zvýšena o 31 milimetrů. Je to ale optimální naladění pro kombinaci silnice/terén, tudíž pokud se chcete s autem bez problémů vydávat tam, kam se ostatní nepodívají, Scout tou pravou volbou nebude. S DSG má navíc Scout menší sklony k přetáčivosti a zábava s ním není tedy tak velká jako v případě manuální převodovky. Ruku na srdce, drtivá většina majitelů se ale stejně se Scoutem vydá maximálně na polní příjezdovou cestu k chalupě a žádné terénní hrátky a zábavu si užívat nebudou.
Ještě bych se ale rád vrátil na silnice. Scout je skvěle pohodlný a přitom dokáže udržet solidní tempo také v ostře projetých zatáčkách. Pohodlí podvozku oceníte především po městě a na rozbitější silnici. Scout totiž nepřenáší tolik rázů do kabiny a i na 17” kolech příjemně filtruje nerovnosti, ale neztratí stabilitu ani při svižnější jízdě. Víceprvková náprava je tu samozřejmě standardem, a to se kladně projeví jak na samotné jízdě, tak i na akustických nedokonalostech, které jsou v případě zadní vlečné nápravy velmi znát.
Samozřejmě se při rychlé jízdě zatáčkami projeví zvýšená světlá výška, tudíž se karoserie nakloní o poznání více, ovšem nepustí zvolenou stopu jen tak pro nic za nic. Příčné nerovnosti mají sice za následek lehké zakolíbání podél celým vozem, ale z jistoty tohoto auta to nijak neubere.
Co se ještě například jízdy po městě týká, DSG se učí jízdnímu stylu a Vy se musíte učit zase stylu DSG. Při snaze o co nejlepší spotřebu se může zdát, že převodovka zbytečně vytáčí motor i s co nejlehčí nohou na pedálu. Pravdou však je, že impuls pro brzké přeřazení dává řidič, když mírně pedál akcelerátoru uvolní.
Spotřebu paliva ukazoval palubní počítač po týdenním urputném používání 7,9 litru na 100 km jízdy. Scouta jsem ale v žádném případě nešetřil a výkon 135 kW mě téměř pokaždé lákal ke svižné jízdě. Na dálnici počítejte v průměru s rovnými 6l/100 km a pokud se budete opravdu snažit, dá se dosáhnout také hodnoty pod 5,5 litru.
Octavia Scout je tedy stále famózním autem. Její “všeúčelnost” je ukázková a všechny úkoly zvládne bez odmlouvání a dokonce s chutí. Pokud ale nutně nepotřebujete samočinné řazení, manuální převodovka a slabší verze dvoulitrového turbodieselu bude nejideálnější volbou.
Za mě je ale Škoda Octavia Combi Scout doposud nejlepším vozem značky Škoda. Bravo!
Plusy
- - Elegantní design
- - Výkonný motor TDI
- - Příznivá spotřeba paliva
- - Terénní schopnosti
- - Grip pohonu všech kol
- - Pohodlný podvozek
- - Reakce a hladké řazení převodovky DSG
- - Velmi dobré jízdní vlastnosti
- - Prostor v kabině (a především na zadních sedadlech)
- - Zábava mimo zpevněnou silnici
- - Kvalitní interiér
Mínusy
- - Vysoká základní cena
- - Vysoká cena příplatkové výbavy
- - Horší sladění pohonu všech kol s převodovkou DSG
- - Výhled z vozu
- - Manuální režim převodovky
- - Vyšší spotřeba paliva oproti běžné verzi
- - Limitující světlá výška
- - Pomalejší reakce Haldexu oproti manuální převodovce
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG (135 kW) |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 380 / 1750 – 3000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 219 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.8 / 4.6 / 5.1 |
Emise CO2: | 134 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 610 / 1740 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1559 / 645 |
Rozměr pneu: | 225/50 R 17 |
« Nové Audi Q7 míří na český trh Nejrychlejší dieselové kombi na světě je G-Power M550d! »