TEST Škoda Octavia 1.6 TDI GreenLine
Nová Škoda Octavia sklidila s vrcholnou verzí RS velké ovace, jenže co když patříte k sortě zákazníků, kteří se chtějí z bodu A do dobu B dostat za co nejlepší spotřebu a přitom si zachovat prostornost jakou Octavia nabízí? Právě pro tuto skupinu kupujících je tu nejúspornější Octavia všech dob – model GreenLine.
Octavia GreenLine však není žádnou novinkou a již druhá generace se mohla pochlubit touto úspornou variantou. Třetí generace je však ze všech nejúspornější, a to díky inovovanému agregátu 1.6 TDI.
Verze GreenLine však není u vozů značky Škoda nic nového pod sluncem. Již předchozí generace přišla s nejúspornější verzí Octavie a před ní byl dokonce ještě Roomster a Fabia. Své “zelené” verze se dočkal ale také Superb, a tak nová Octavia GreenLine vstupuje do zaběhnuté modelové řady.
Nová generace používá čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,6 litru. Oproti generaci předchozí posílil o 4 kW a 15 Nm a doznal několika málo změn. Výkon umí tato Octavia poskytnout 81 kW, na 100 km/h se dostane pod 11 sekund a dokáže přesáhnout maximální rychlost 200 km/h.
Octavii GreenLine na pohled téměř nerozeznáte od ostatních Octavií. Příplatková výbava je však o krapet omezená, a to především díky snížené hmotnosti. GreenLine se soustředí ale také na zlepšení aerodynamiky, čemuž dopomáhá především okrytovaný spodek vozu, ale také mírně zaslepená maska chladiče. Důležitým faktorem je také o 15 mm snížený “sportovní” podvozek, který je zde samozřejmě standardem. 16″ litá kola dostala pneumatiky s nižším valivým odporem, což vše dokáže ve výsledku ušetřit na delších trasách několik desetin litru. GreenLine má tedy jako jednu z priorit zlepšit obtékání vzduchu, a tím snížit snížit aerodynamický odpor, který je pro spotřebu klíčový. Koeficient odporu vzduchu se snížil oproti klasické Octavii o 0,014 a nyní se tedy cx rovná hodnotě 0,287. Na přání ale trochu nelogicky klidně můžete mít zadní stěrač a odtrhovou hranu na víku kufru. Škoda tedy vynaložila úsilí na zlepšení obtékání vzduchu kolem karoserie, ale přitom Vám bez problému dovolí nechat vzduch opírat se o zadní stěrač. Na stranu druhou, proč omezovat prvky výbavy u úsporné verze… Pokud zákazník chce, může to mít, a to je dobře.
Chod použitého turbodieselu si bohužel tato Octavia za výstavní rámeček nedá. Za chladného počasí nejde přeslechnout traktorový zvuk motoru a dostaví se výrazné vibrace od motoru. Je však třeba říci, že i přesto se jedná mezi konkurenčně stejnými motory o to nejlepší v nabídce. Toto je prostě neduh každého turbodieselu s menším objemem a ještě pár let se výraznější změny nedočkáme. Nic to ale nemění na faktu, že z hlediska poměru výkon/spotřeba je agregát 1.6 TDI v Octavii GreenLine více než dobrou volbou. Dynamiky má dostatek již v nižším spektru otáček a pokud se této sféry budete držet, nejenže ani nebudete brzdou provozu, ale GreenLine se vám následně odmění i velmi slušnou spotřebou.
Převodovka je ideálně poskládaná a řadit zde můžete opravdu brzy. Otáčky nemusí přesáhnout ani číslici 1700 ot./min. a přitom nebudete za žádných okolností motor dusit. Pro klasickou a svižnou jízdu je ale ideální pracovat s nejvyšším točivým momentem 250 Nm, který je dostupný od 1500 do 3000 otáček. Stačí však motor vytáčet do 2500 otáček a GreenLine dokáže mimo město i svižným stylem dosáhnout spotřeby okolo 5l/100 km. Pokud se chcete opravdu snažit, dá se dostat samozřejmě i níže. A to dokonce o dost níže…
Snížený podvozek je samozřejmě znát v zatáčkách, a i když je podvozek GreenLine Octavie o malý kousek tužší, stále velmi dobře filtruje nerovnosti a mnohé neduhy českých silnic.
V zatáčkách jde ruku v ruce se sníženým podvozkem také nižší hmotnost vozu a GreenLine v nich působí lehčím dojmem. Stále se však podvozek za sportovní považovat nedá. I GreenLine se v zatáčkách naklání a ve vyšších rychlostech se vlní. Z části je to však potlačeno a oproti klasické Octavii je rozdíl markantní. I na nepříliš dobrých pneumatikách pro sportovní jízdu (obutí s nižším valivým odporem) se Octavia umí do silnice pěkně zakousnout a její limity přichází dále, než byste mohli čekat. Tento podvozek ale z GreenLine “eReSo” neudělá a stále počítejte s nejistým chováním zadní vlečené nápravy.
O řazení se stále budu opakovat z ostatních testů Octavií. U vozů značky Škoda řazení patří prostě k nejsilnějším atributům na autě. Je totiž velmi přesné, má ideálně poskládané dráhy a bude vás rozhodně bavit. Samotná převodovka je také výborně odstupňovaná a při tachometrových 55 km/h není ve městě problém jet na předposlední, tedy pátý převodový stupeň.
GreenLine může dostat také nastavitelné jízdní režimy a k dispozici tak můžete přepínat mezi ECO, Normal, Sport a Individual. Režim Sport zkrátí odezvu na plynový pedál (i když propastná turbodíra je stále velká) a dá Vám k dispozici veškerý výkon a točivý moment. Ač se to papírové nemusí zdát, v praxi se stávají celkem rutinní čísla 81 kW a 250 Nm překvapivě svižná. Mezi zašlápnutím plynového pedálu a nástupem výkonu ale musíte mít chvíli strpení. Turboefekt je zde opravdu masivní a nástup síly provází trénink řidičovy trpělivosti.
Při dálničních 130 km/h počítejte se spotřebou pod 5 litrů na 100 km a na delších trasách mimo město se dá dostat dokonce i pod 4 litry. K výrobcem udávaným 3,0 litrům jsme se však nedostali. I tak je ale při urputném snažení spotřeba 3,7 l/100 km velmi dobrá. Průměr za celý týden činil jinak 5,7 litru, jednalo se však o styl hojně využívající dynamiku motoru.
Octavia GreenLine tedy svůj smysl mít může a částka navíc, kterou při koupi zákazník Škodovce zaplatí, se mu v řádu několika let vrátí.
Jsme teď už jen zvědaví, kam to neustálé honění spotřeby u spalovacích motorů zajde.
Plusy
- Spotřeba a dynamika motoru
- Jízdní vlastnosti se sníženým podvozkem
- Praktičnost vozu
- Kvalitní zpracování
- Přesné řazení
- Odstupňování převodovky
- Dojezd na jednu nádrž
Mínusy
- Chod a projev turbodieselu
- Omezená výbava
- Nemožnost mít rezervní kolo
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda GreenLine 1.6 TDI |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1589 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 81 / 3250 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 1500 – 3000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 206 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 3.8 / 3.0 / 3.2 |
Emise CO2: | 85 |
Rozměry a hmotnosti | |
Objem nádrže | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1205 / 625 |
Rozměr pneu: | 205/55 R 16 |
.
« Nová show nahrazující Top Gear Audi TT clubsport se předvádí v plné parádě – video »