IMG_7879

TEST Škoda Octavia 1.6 TDI

13. 6. 2014 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 65%

převodovka: 90%

Podvozek: 70%

zpracování: 85%

Praktičnost: 90%

Kvalitní a praktické auto, kterému v tomto případě chybí dynamika

Verdikt:

Škoda Octavia je bestseller a většina na ní nedá dopustit. Nebudu řešit, jestli je to objektivní přístup nebo ne a rovnou se vrhnu za volant druhého nejslabšího dieselu v nabídce  – 1.6 TDI s výkonem 77 kW. O Octavii jsme toho na našem webu napsali stohy a testem prošly veškeré možné motorizace, a tak nebudu dlouze popisovat jak auto vypadá, co je nového a jaký je interiér. Každý si udělá obrázek v přiložené galerii nebo kdekoli na silnici kolem sebe, jezdí jich už mraky.

Za sebe musím konstatovat, že nová generace vypadá dobře a míchá v sobě elegantní vzhled s praktičností. Není to nic extravagantního, evoluční design je tradičně usedlý, což je záměr nikoho nešokovat a nepobouřit. Neutrální vzhled se líbí většině a Octavia působí mnohem vyváženějším dojmem, než dříve. Je však nutno pamatovat na výbavu – základní verze s halogenovými světly, nelakovanými částmi karoserie už tak “draze” nevypadají a elegantně už vůbec. Testovaný model má agresivní červenou, která mu překvapivě velmi sluší a bohatou vnitřní výbavu Elegance. Takže ano, vypadá dobře.

octa3

Stejné je to s interiérem. V této konfiguraci mu toho moc vytknout nelze. Je prostorný, kvalitně udělaný z měkčených materiálů a nadprůměrných plastů. Infoteinment systém Columbus patří k tomu lepšímu a vytknul bych mu jen podivný dotykový display, který při stlačení prstem problikává. A celý je umístěný moc nízko na středovém tunelu, takže stahuje pozornost od silnice a je hůře dostupný. Jinak je vše v pořádku, současný tříramenný volant je hezký a dobře se drží, ergonomie tlačítek je v pořádku a na pohled vypadá interiér jako celek velmi dospěle a hodnotně.

octa1

Sedadla jsou pohodlná a na své nesportovní ambice dokáží i dobře podržet tělo v zatáčkách. Kolem sebe mám navíc dostatek místa, výhled z auta je také dobrý a nezbývá už nic jiného, než nastartovat. Pravdou je, že po prvním nastartování ještě na press parkovišti Škoda jsem se zalekl chrochtavého a nekultivovaného chodu turbodieselu. Po ujetí cca 5 kilometrů se ale motor zahřál dostatečně na to, aby tento nesympatický zvuk zmizel. Jenže pak se objeví další neduh – naladění průběhu výkonu a spojení s manuální pětistupňovou převodovkou. Motor má odspodu velkou prodlevu a turbo citelně zakročí až kolem 2.200 otáček, aby o dalších 1.300 tah ztratilo. To je opravdu mizivé spektrum použitelných otáček a docela to člověka otráví. Motor samozřejmě můžete točit k červenému poli, ale žádné gradace se již nedočkáte a je to tak zcela zbytečné.

Ono by to nebylo tak citelné, kdyby pětistupňová převodovka neměla tak dlouhé kvalty a velké rozdíly v odstupňování. Není problém občas dvojku a trojku přidusit, pokud motor nevytočíte výš. To samozřejmě ovlivňuje i celkovou dynamiku a Octavia dává pocit lenosti. Nechce se ji do otáček, akcelerace je pozvolná a roztahaná. O tom také vypovídá papírové zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost za 11 vteřin. Jednoznačně by prospěla volba s převodovkou DSG anebo nabídka šestistupňového manuálu, ale ten si k této motorizaci pořídit nemůžete.  Pokud Vám to tedy rozpočet dovolí, připlaťte si za DSG. Automat eliminuje turbodíru a má kratší kvalty. Největším kladem motoru tak zůstává velmi nízká spotřeba – dá se dlouhodobě jezdit kolem 4.5 litrů kombinovaně.

octa2

Jasně, není to motorizace pro každého, spíše pro opravdu klidné řidiče, kteří nikam nespěchají a podle toho k ní člověk musí přistupovat. Řazení je v nové Octavii rozhodně povedené a patří k těm lepším, co u rodinných vozů můžete mít. Dráhy řadící páky jsou přesné, ideálně dlouhé a řadí se velmi lehce. Jednotlivé stupně zapadají přesně tam, kam mají, ale pro mě to není žádným překvapením. Škodovka umí udělat řazení velmi dobře. Řízení je až příliš lehké, a i když se dá zrovna řízení nastavit na režim Sport, rozdíl v tom prakticky není. Auto však vždy reaguje na pohyby volantem velmi ochotně, což samozřejmě vítám.

Co se podvozku týká, ten u mě neposbírá mnoho plusových bodů. Relativně tvrdší naladění (ještě v kombinaci se 17″ koly) není úplně ideální volbou v oblasti komfortu a přitom ani v zatáčkách nebudete žádným králem silnice. Podvozek vůbec špatný není, dokud nezačnete zkoušet své sportovní choutky, které budou za volantem Octavie naštěstí vždy potlačeny. Míra nedotáčivosti a náklony karoserie jsou o malý kus citelnější, než bych s tvrdším naladěním očekával, ale pokud nechcete jet vyloženě rychle, ničemu to nevadí.  A pak je tu ještě zadní vlečená náprava, o které jste již určitě slyšeli mnohé. Rozdíl v jízdních vlastnostech mezi ní a víceprvkovou nápravou je samozřejmě rapidní, ovšem běžný uživatel a řidič tento rozdíl buď nepozná ,nebo mu to bude jedno. Její jediný výraznější neduh, který zaznamená každý, je akustický komfort. Při jízdě je totiž zadní náprava hlučná a zezadu jsou cítit i nepříjemné vibrace.

octa4

Škoda Octavia se s třetí generací skutečně o mnoho zlepšila. S tmavými předními světly s LED diodami pro denní svícení vypadá na pohled skvěle, 17″ litá kola umí také dobře zahrát na efekt a ostrý červený lak dokáže upoutat pozornost zapřísáhlých škodovkářů. Prostor uvnitř je nadprůměrný, vzadu je až královsky místa a v kufru odvezete více věcí, než se vůbec může zdát. Octavia je tedy dobré auto – ale nic víc, nic míň. Stále spadá do průměru a pokud někdo bude tvrdit, že se dá srovnávat s prémiovými vozy, nevěřte mu!

 

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Prostorný interiér
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení
  • Perfektní asistent dálkových světel a automatické parkování

Minusy

  • Pětistupňová převodovka
  • Valivý hluk
  • Hluk zadní nápravy
  • Tvrdší podvozek
  • Turbodíra a malé spektrum použitelných otáček
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Slabší dynamika

 

Technické údaje

Motor Škoda Octavia 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 – 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 625
Rozměr pneu: 225/45 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz