Test Škoda Kodiaq Laurin & Klement 2.0 TDI
Čtyři roky po uvedení na trh prochází Kodiaq rozsáhlou modernizací. Vůz přináší vylepšený a výraznější designový jazyk. Vůbec poprvé vůz nabízí Matrix-LED přední světlomety nebo ergonomická přední sedadla s ventilací a masážní funkcí.
Díky nové přídi, novým offroadovým designovým prvkům a šestihranné masce chladiče má nyní vůz robustnější vzhled. Ve výbavových stupních Ambition a Style má modernizovaný Kodiaq na předním a zadním nárazníku lišty s hliníkovým dekorem. Nové spoilery zlepšují aerodynamické vlastnosti vozu a zajišťují součinitel odporu vzduchu cx od 0,31. Přední světlomety jsou nyní užší než u předchůdce a zaručují výraznější vzhled. Kapota motoru byla nad podběhy předních kol výrazně zvýšena.
Kodiaq poprvé nabízí Matrix-LED přední světlomety, které zejména v noci zajišťují vždy dobrou viditelnost. Matrix-LED přední světlomety jsou dostupné na přání od výbavového stupně Style. U modelů L&K a sportovního vrcholného modelu RS jsou součástí standardní výbavy. Pokud je vůz vybavený Matrix-LED předními světlomety, nemá samostatná přední mlhová světla. Místo toho Matrix-LED přední světlomety disponují funkcí světla do špatného počasí, což je jeden z režimů světel, který pomáhá zlepšit osvětlení vozovky při zhoršené viditelnosti. Funkce se zapíná vytažením spínače světel do první polohy.
Nový design má také přední i zadní nárazník. Přední nárazník je lakovaný v barvě vozu a v jeho spodní části se nachází nasávací otvor s novou krystalickou mřížkovanou strukturou po stranách ohraničený designovým prvkem ve tvaru písmene L, který naznačuje vzduchové clony Air Curtain. Součástí výbavového stupně Ambition a Style je aerodynamický černý přední spoiler s lištou hliníkového vzhledu. Užší, ostře řezaná LED zadní světla jsou součástí standardní výbavy – jsou vybavena animovanými ukazateli směru a uvítacím efektem. Zadní světla mají krystalické prvky a ukazují typický tvar koncových světel ve tvaru písmene C.
Nový černě lakovaný střešní spoiler vůz opticky rozšiřuje. Společně s bočními finlety zlepšuje střešní spoiler aerodynamické vlastnosti a pomáhá tak snižovat emise CO2. Zadní difuzor má lištu s hliníkovým dekorem. Skulpturální zadní nárazník je lakovaný v barvě vozu a třetí brzdové světlo je zabudováno ve spoileru. Dynamický vzhled modelu a jeho šíři podtrhuje sklo pátých dveří, které je nyní plošší. K robustnímu vzhledu přispívají také výrazné černé boční prahy z odolného plastu a mohutné přední a zadní podběhy kol s nápadnými lištami. Kodiaq je vybaven koly z lehké slitiny o průměru 17″ až 20″. 20″ kola z lehké slitiny Sagitarius, která jsou exkluzivně nabízena pro model RS a 19″ kola z lehké slitiny Procyon mají odnímatelné kryty, které zlepšují jejich aerodynamické vlastnosti.
Délka vozu činí 4 697 mm, šířka 1 882 mm a rozvor 2 790 mm. Díky na přání dostupné třetí řadě sedadel nabízí vůz místo až pro sedm cestujících. Základní objem zavazadlového prostoru je u pětimístné verze 835 l, po sklopení zadních sedadel pak 2 065 l.
Musím uznat, že facelift je sice decentní, ale vůz díky chytře navrženým změnám proměnil výrazně k lepšímu. Kodiaqu to jednoduše sluší a vypadá dospěleji, moderněji a tak nějak hodnotněji. V nabídce nechybí ani verze Sportline nebo L&K. Obě přidávají specifické prvky karoserie. Naopak z nabídky zmizela verze Scout, místo toho si můžete zvolit terénní paket. Vrcholná linie Laurin&Klement, kterou máme v testu, pak zahrnuje třeba ventilovaná přední sedadla, kožené čalounění, vyhřívané čelní sklo, Matrix-LED světlomety, adaptivní podvozek, progresivní řízení, bezdotykové otevírání kufru či paket Asistovaná jízda 2.0 Top.
Interiér doznal mírnějších změn. Poprvé nabízí Kodiaq na přání ergonomická přední sedadla s ventilací a masážní funkcí. Pro výbavový stupeň Style jsou na přání dostupná ekologická sedadla s potahy z trvale udržitelných veganských materiálů. Nové dekorační lišty, nové kontrastní prošití a ambientní LED osvětlení s rozšířenými funkcemi dodávají interiéru svěží vzhled. Na přání je k dispozici čalounění stropu mikrovláknem Suedia v černé barvě ve spojení s panoramatickým střešním oknem pro L&K a RS.
Přístrojová deska a dveře mají ve výbavovém stupni Ambition nové dekorační lišty v designu broušeného hliníku a ve výbavovém stupni Style pak v designu Linear Diamonds. Ambientní LED osvětlení nově osvětluje prostor pro nohy v deseti barvách a odkládací schránky v předních dveřích v barvě bílé. Po otevření dveří řidiče a spolujezdce se na zem promítá logo ŠKODA. Ambientní LED osvětlení je součástí ambientního paketu dostupného na přání ve výbavovém stupni Style. U modelů L&K, SPORTLINE a RS je ambientní LED osvětlení součástí standardní výbavy. Hezké jsou i šedé kontrastní švy, které zdobí celou šíři přístrojové desky a výplně dveří.
Novinkou je i multifunkční kožený volant, který může být na přání vyhřívaný a má nový design. Do výbavového stupně L&K je standardně nabízen volant dvouramenný. Sportovní tříramenný volant je k dispozici na přání; u modelů SPORTLINE a RS je však součástí standardní výbavy. Nové je rovněž ovládání Asistované jízdy 2.0 pomocí tlačítka na volantu. Některé asistenční systémy nabízí u volantů také funkci Detekce držení volantu, která v pravidelných intervalech kontroluje, zda má řidič ruce na volantu, nebo umí zjistit například v případě zdravotní indispozice, že již vozidlo neovládá. V rámci modernizace byl také rozšířen sound systém CANTON s celkovým výkonem 625 W, který nově nabízí centrální reproduktor zabudovaný v přístrojové desce, subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru a dalších deset namísto dosavadních osmi reproduktorů. Dva nové reproduktory s chromovaným rámečkem se nachází ve výplni předních dveří.
Nechybí ani moderní infotainment systémy s digitálním DAB tunerem, velkými dotykovými displeji a rozsáhlými online službami včetně web rádia. Bolero, Amundsen a Columbus, které patří do třetí generace modulární platformy infotainmentu koncernu Volkswagen, jsou pomocí zabudované karty eSIM vždy online. Od výbavového stupně Style je součástí standardní výbavy virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který nabízí nové režimy zobrazení. Bolero a Amundsen mají dotykový displej o velikosti 8″ Systémy se ovládají na dotykovém displeji pomocí otočných ovladačů a tlačítek na volantu nebo pomocí digitální asistentky Laury. Ta je vybavena online podporou a rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. Navigační systém Columbus má displej o velikosti 9,2″. Mapové podklady a software systému se aktualizují vzdáleně „vzduchem“.
Součástí standardní výbavy od výbavového stupně Style je virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který nabízí pět režimů zobrazení s pozměněnou grafikou: Klasické, Rozšířené, Moderní, Základní a Sportovní zobrazení, přičemž jednotlivé režimy lze individuálně nakonfigurovat. Na přání je k dispozici také nabíjecí box ve středové konzoli pro bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Mobilní telefony lze připojit a nabíjet také pomocí USB-C konektorů. Na přání je nabízen USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru.
Vůz nabízí pět moderních úsporných motorů nové generace Evo koncernu Volkswagen. V rámci procesu Twin Dosing, který se objevuje u obou naftových motorů, jsou během úpravy výfukových plynů emise oxidů dusíku hluboko pod stanovenou normou.
Kodiaq nabízí dva naftové motory 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k), které se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. V nabídce jsou také tři benzinové motory. Motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je jako jediný vybaven pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je dodávána automatická převodovka DSG. Ta je společně s pohonem všech kol součástí standardní výbavy u motoru 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) a 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 k) modelu RS. Všechny motory splňují emisní normu Euro 6d.
Progresivní řízení je součástí standardní výbavy verzí L&K, SPORTLINE a RS. Ve výbavovém stupni Style je k dispozici na přání. Variabilní převod řízení, který je závislý na úhlu natočení volantu, umožňuje lepší ovladatelnost při rychlejší jízdě a dynamičtější průjezd zatáčkou. Naproti tomu při větších úhlech natočení volantu, například při odbočování ve městě při nižší rychlosti nebo při parkování, je zapotřebí mnohem méně síly k otočení volantu a vůz se snadněji ovládá.
Uvnitř se Laurin & Klement, troufám si říci, přiblížil prémiové třídě. Můžou za to poměrně kvalitně zvolené materiály, obrovský dekor palubní desky, líbivé vertikální výdechy klimatizace a “skleněný” display infotainment systému. Ten ztratil veškerá hardware tlačítka a ovládá se plně dotykově. Tady mě překvapilo, jak rychle reaguje a jak krásnou nabízí grafiku včetně vysokého rozlišení. Navíc se nějak záhadně nešpiní. Laurin & Klement nabízí zejména úžasná sedadla s perforovanou kůží a odvětráváním. Další odlišností je třeba prošívání a několik emblémů. Jinak je vše, jako v jiných kodiacích. Potěší zejména bohatá standardní výbava. Osobně jsem se uvnitř Kodiaqu cítil velmi příjemně a interiér mě mile překvapil svou kvalitou a funkčností.
Jak tedy jezdí? Myslím, že to budeme mít podobně, ale já od vozidla kategorie SUV očekávám především komfort a klid. Chci, abych se přepravil v co největší pohodě a pohodlí do práce, na chatu, na dovolenou… a především nechci, aby takové auto bylo jakkoli sportovní, rozumějte tvrdé. Kodiaq Laurin & Klement na to jde zcela správně a komfort je pro něj prioritou.
Podvozek není přehnaně houpavý, ale i tak je excelentně pohodlný i na 20″ kolech. Adaptivní tlumiče vám navíc dovolí zvolit režim dle libosti, takže to své si umí najít každý. Nejpříjemnější je však samotné naladění podvozku, které umí popřít, že se jedná o rozměrné SUV. Kodiaq se v zatáčce sice nakloní, ale má famózní grip na přední nápravě, zakousne se a ochotně vykrouží oblouk. Přemýšlím, jestli jsem řídil podobně agilní SUV stejné velikosti, asi ne. Překvapilo mě, jak jde auto hbitě za volantem, jak se s chutí vrhá do zatáčky a zejména, jak krásně a bez odskoků v ní drží. Přitom všem dokáže být komfortní a pohodlný při běžném jezdění.
Výtky nemám ani k převodovce DSG, která necuká a řadí rychle a logicky. Navíc umí poslouchat i v manuálním režimu. Řízení je sice přeposilované, ale poměrně strmé, což umocňuje celkové vnímání agility auta. Ve všem ostatním je to Kodiaq, jak se sluší a patří. Tedy prostorné a kvalitní rodinné auto.
Pod kapotou testovaného kousku se nacházel dvoulitrový diesel EVO o výkonu 147 kW a 400 Nm. Oproti starší jednotce má hliníkový blok, písty jsou ocelové. Také jde o mild hybrid, který využívá pro start motoru v režimu start/stop malý elektromotor. K plnění přísných norem si ještě pomáhá vstřikováním močoviny a automobilka o něm mluví jako o jednom z nejekologičtějších motorů na světě.
Motor je dobře kultivovaný i odhlučněný, oproti Superbu si ale přeci jen užijete trochu víc toho nýtování. Společnost motoru dělalo sedmi stupňové DSG, které je poprvé „shift-by-wire“, což značí v podstatě jen nový volič, který posílá info o poloze do počítače, ten poté volí režim převodovky. Jinak je to stará známá. V běžném režimu působí trochu letargicky a je znát, že se za každou cenu snaží podřídit co nejnižší produkci emisí. Při cestách na delší trasy to vůbec nevadí. Při ježdění po městě ale určitě doporučuji jezdit v režimu „S“, kdy je převodovka pohotovější, a nepodtáčí motor. Co mě ale potěšilo, je spotřeba. Výtečná aerodynamika a moderní motor se zde podepsali. Při klidné jízdě se dá jezdit i za hodnoty začínající 6 a nad 8 litrů jsem se podíval jedině ve městě.
Kodiaq tedy naplnil mé očekávání od kategorie SUV a potěšil mě svou přímočarostí. Na nic si nehraje a nemá rozpolcenou osobnost. Je to prostě pohodlné, praktické a použitelné SUV na každý den. A přesně toto od tohoto typu automobilu očekávám. Za mě za jedna. Teda za pět hvězd!
Plusy
– Velký vnitřní prostor
– Perfektně odhlučněná kabina
– Kvalitní zpracování interiéru
– Komfortní a vyvážený podvozek
– Nízká spotřeba
Minusy
– Velmi nízko ukotvené sedáky ve třetí řadě
« V Česku je 1 525 dobíjecích bodů: Na jeden připadá devět elektrických vozidel Test ojetiny Volvo V40: Švédský svéráz »