TEST Škoda Fabia RS – Rychlý Sluha
Čím více jsem v druhé generaci Fabie RS jezdil, tím intenzivnější jsem získával pocit, že je zcela jedno, co do dnešního testu napíši. Domácí automobilka má v Česku tak silnou pozici, že oblíbenost modelů RS (zejména pak nové Fabie) mezi širokou veřejností nezná mezí. První generace tohoto auta byl přitom spíše decentní, úsporný a nikterak zběsile rychlý hatchback poháněný turbodieselem 1.9 TDI. Nic, do čeho by se člověk zamiloval, žádné ostré sportovní náčiní, ale kombinace praktičnosti, nízké spotřeby a náznaku sportovnosti fungovala jako lákadlo na zákazníky skvěle. Současná Fabia RS má však benzínový motor, ale také o 50 koní navíc. Čím to, že kamkoliv jsem s ní přijel, vysloužila si obdiv davů? A opravdu je hodna takové pozornosti?
Co se vzhledu týče, vůbec se nedivím, že na sebe Fabia strhává pohledy. Nebudeme si nic nalhávat, stále působí příliš úzkým dojmem, ale svalnatější bodykit a široká kola pomáhají potlačit myšlenky na krabičku od sirek postavenou na plochu škrtátka, kterým se neubráním při pohledu na obyčejnou Fabii. Z některých úhlů pak RS vypadá velmi k světu, za což může zelená barva “Rally green” v kombinaci s černou střechou a sloupky, stejně tak jako detaily v podobě dvojité koncovky výfuku, náznaku difuzoru či malého spoileru na zádi. Výjimečnost RS trochu potlačuje edice Monte Carlo dostupná pro běžné Fabie, která nabízí podobně atraktivní vzhled i k slabším motorům.
V interiéru najdeme typická pozitiva prozatím nejmenší prodávané Škodovky, tedy praktičnost a kvalitu. Vyšší stavba karoserie se kladně podepisuje nad dostatkem prostoru pro hlavu cestujících, čtyři dospělí lidé tak nemají problém s pohodlným cestováním. Řidič se spolujezdcem navíc sedí ve výborných sedačkách, které jsou ukázkově pohodlné, ale zároveň skvěle drží tělo při ostré jízdě. Celý interiér je dobře zpracovaný a ani na největších nerovnostech nic nevrže. Správně tvarovaný volant spolu s kovovými pedály dávají tušit, že tohle je nejsportovnější Škoda v současné nabídce značky.
Základním stavebním kamenem úspěchu tohoto vozu je motor. Turbem i kompresorem přeplňovaná čtrnáctistovka dokáže vystřelit vpřed jako gepard, ale zároveň se při klidné jízdě jen tak ležérně převaluje pod 2 tisíci otáček a z nádrže jen usrkává. Na rozdíl od svého naftového předchůdce neumírá ve čtyřech tisících otáček, ale táhne až do omezovače v sedmi tisících. U červeného pole si dokáže pěkně zakřičet, aby dala řidiči najevo, že ji to baví minimálně stejně, jako jeho samotného. Úctyhodných 180 koní tryskem vyběhne v 6200 otáčkách, točivý moment vrcholí hodnotou 250Nm v rozmezí 2000 – 4500 otáček za minutu. To na 1318 kg těžkou Fabii stačí zcela s přehledem. Zajímavostí je, že verze hatchback je těžší než kombi, protože má přidanou výztuhu na zádi zlepšující vyvážení vozu.
Rychlost RS je na Fabii, která je u nás k vidění spíše se základními motory, opravdu obdivuhodná a pocitově ještě lepší, než kolik se může zdát z tabulek. Ty hlásají, že tento hatchback zrychlí z 0 na stovku za 7,6 sekund a maximálně jede 224 km/h. K tomu, abyste z auta dostali vše výrazně pomáhá sedmistupňová převodovka DSG, která řadí hladce a bleskurychle. V automatickém režimu je to příjemný společník do města a RS se zdá být v tomto režimu zcela krotké auto. Stačí však přišlápnout plyn do podlahy, DSG okamžitě podřadí o několik stupňů a Fabia bezpečně předjede téměř každou kolonu vozů. K dispozici jsou rovněž pádla pod volantem, kterými se dá řadit manuálně, ale software převodovky se i tak bude řídit spíše pokyny vaší pravé nohy a často i v manuálním režimu přeřazuje podle sebe. Pokud nejezdíte často na prázdné okresky bavit se ostrou jízdou, bude pro vás DSG výborným společníkem. Osobně bych však uvítal možnost manuální převodovky, která není v nabídce a pro jízdu na limitu se hodí více.
Pokud opravdu vyrazíte na typickou českou okresku s představou o užívání si rychlé jízdy, můžete být mírně zklamáni z podvozku, který nemá tak docela rád nerovnosti a může být na tomto typu cesty trochu rozevlátější. Možností je zkusit to využít ve jménu zábavy, o tom by vlastně tyto rychlé hatchbacky měly být. Na nájezdu do zatáčky tak není velký problém poslat záď vozu mírně bokem, vše ale rychle utne nevypínatelné ESP. Úzké a rozbité cestičky s ostrými vracáky nejsou přirozeným hřištěm tohoto auta, což naznačí i výraznější nedotáčivost. Vezměte jej však na otevřenější a rychlejší silnici s dobrým povrchem a pak teprve poznáte, kde Fabia RS exceluje. V rychlých zatáčkách má skvělou přilnavost a nechá se tam nadšeně nasměrovat, převodovka inteligentně mění stupně a celé auto se pohybuje velmi rychle. Doporučujeme najít si v menu palubního počítače ukazatel teploty oleje, při takovýchto projížďkách se rychle stane, že je třeba zvolnit a olej zchladit klidnější jízdou. Škoda má plus, že tuto možnost v palubním počítači nabízí.
Po náročném trápení auta však můžete zvolnit a v tichosti jet třeba pro děti do školky. V tom tkví kouzlo ostrých hatchbacků, jsou to univerzální vozy, které pobaví, ale zároveň fungují jako praktičtí společníci na každý den. Fabia se oproti některým konkurentům staví spíše na onu praktickou stranu. Nečekejte neurvalost auto jako je Renault Clio Sport či Opel Corsa OPC. Oproti nim je však podstatně vhodnější na každodenní užívání i pro jízdu na dálnici. Dlouhá sedmička pomáhá nejen nízké hladině hluku, ale i snižuje úbytek paliva v nádrži. Nejlépe o spotřebě dle mého názoru vypovídá hodnota 9 litrů na sto při rychlé, 350 km dlouhé cestě po dálnici. Jinak jsem jezdil za 5,5 i za 20 l/100km v závislosti na jízdním stylu. Škoda udává kombinovanou spotřebu 6,4 litru a dle mé zkušenosti není problém se k této hodnotě při klidné jízdě přiblížit, což je vzhledem k výkonu výborné.
Nejsportovnější Škoda na trhu je stále spíše praktické a rozumné auto, ale rychlost se jí zcela jistě nedá upřít. V naších očích je to velmi důstojný nástupce svého oblíbeného předchůdce. Pro ty, kteří chtějí ostré náčiní na amatérské závody jsou v této třídě lepší volby, ale běžný zákazník kvality Fabie RS v každodenním provozu jistě vrchovatě ocení.
Cena základního modelu: 499 900 Kč
Plusy
- Motor
- Fungování auta při klidné a svižné jízdě
- Hladkost a rychlost převodovky DSG
- Sedačky
- Rychlost
Minusy
- Podvozek na horším povrchu
- Nevypínatelné ESP
- Chybějící manuální převodovka v nabídce
Technické údaje:
Motor
Zážehový, turbodmychadlem a kompresorem přeplňovaný řadový čtyřválec
Objem: 1 390 ccm
Největší výkon: 132 kW (180 k) při 6 200 ot./min
Největší točivý moment: 250 N.m při 2 000 – 4 500 ot./min
Palivo: Natural 98
Převodovka: Sedmistupňová samočinná dvouspojková DSG
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,7 l
Mimo město: 5,2 l
Kombinovaná: 6,2 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 029 mm
Šířka: 1 642 mm
Výška: 1 492 mm
Rozvor náprav: 2 464 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 318 kg
Užitečná hmotnost: 475 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 315 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 180 l
« Porsche Panamera Diesel s výkonem 300 koní Britská Ginetta chystá vrcholný model »