TEST Škoda Fabia 1,0 MPI (55 kW) – Pro městský život
Nová generace Škody Fabie po svém příchodu opět rozčeřila vody (nejen) na tuzemském trhu a zamíchala kartami v segmentu malých hatchbacků. My jako první otestovali nejsilnější a nejrychlejší nabízenou motorizaci a nejvyšší stupeň výbavy (1,2 TSI Style 81 kW), která překvapila svou velkorysou dynamikou. Nyní tu ale máme Fabii z naprosto opačné strany nabídky. Otestovali jsme druhou nejslabší verzi, která má pod kapotou tříválec 1,0 MPI o výkonu 55 kW. Výbava Style nás však opět neochudí o příjemné prvky a přitom se s cenou vlezete do 330 000 Kč.
Fabia 1,0 MPI se netají se svým zacílením především na město, takže jak zvládne každodenní nástrahy ve městě, ale i mimo něj?
Jak jsem již řekl, máme pod kapotou litrový tříválec, který poskytuje maximální výkon 55 kW ve vcelku vysokých 6 200 otáčkách za minutu. Točivý moment 95 Nm ale ještě předtím vrcholí ve 3000 otáčkách a setrvá v tomto stavu až do 4300 ot./min. Čísla v tomto případě jistě nikoho nezaujmou, a tak je vlastně i od věci zmínit zrychlení na 100 km/h za dlouhých 14,7 sekundy a maximální rychlost 171 km/h.
Tato Fabia se však v žádném případě nechce chlubit dynamickými parametry, nýbrž čísly o spotřebě litrového motoru. Ale vše hezky popořadě.
Interiér Fabie se svou kvalitou posunul oproti minulé generaci světelné roky dopředu, i když stále počítejte s použitím tvrdých plastů, přesto jsou kvalitně zpracovány a slícování proběhlo ukázkově. Na pohled tvrdé plasty ale nepoznáte a lehké zklamání se dostaví teprve po samotném osahání. Výbava Style nám přidala vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání a startování, parkovací čidla, tempomat, tříramenný volant, elektrické stahování všech oken a automatickou klimatizaci. Chybět by vám zde tedy nic nemělo.
I když je Fabia malé auto, ze samotného vozu je výhled dobrý. Sedí se v ní relativně nízko a konečně je Fabia auto, za jehož volantem se necítíte jako při sezení v kadibudce.
Fabia dokáže být na svou velikost ale také slušně praktickým autem a pro menší rodinu tak může představovat ideální vůz. Tomu se ostatně vůbec nedivím a dokonce musím vložit jeden svůj praktický poznatek, kdy jsem Fabii podrobil výzvě v podobě převozu pračky. Základních 330 litrů by pro tento “challenge” samozřejmě nestačilo, ovšem po sklopení zadních sedadel vznikne prostor o objemu 1150 litrů, a ten si poradil s pračkou bez jakýchkoliv obtíží.
Po nastartování se nedostaví klasický třasavý běh tříválců a jednotka 1,0 MPI se dokáže v tichosti a klidu schovávat pod kapotou. Po rozjížďce oceníte skvěle odstupňovanou převodovku, která se díky zacílení na město může chlubit kratšími převody. Řadit tak můžete už opravdu brzy a ve městě jezdit při tachometrových 55 km/h klidně na poslední pátý stupeň.
Dynamika přitom překvapí i zkušeného řidiče. Do rychlosti 70 km/h má Fabia síly dostatek, avšak je třeba se naučit, jaký převodový stupeň nejlépe zvolit. I při občasné využívání dynamiky se ve městě spotřeba bude pohybovat okolo 6 l/100km, což atakovalo dokonce i výrobcem udávanou spotřebu.
Fabia je jinak malá, má úctyhodný poloměr otáčení a s městskými nástrahami, otáčením se a s úzkými uličkami si poradí opavdu výborně. Podvozek je navíc velmi komfortní a obstojně odhlučněný. Obtěžovat budou tedy až opravdu propastně propadlé kanály a díry větších rozměrů.
Mimo město ale Fabia 1,0 MPI také neudělá žádnou ostudu. K bezpečnému předjíždění je sice potřeba pořádný kus prostoru, ale zatáčky Fabii jdou velmi dobře. I v rychle projetých zatáčkách Fabia dává najevo jistotu a s lehkou nadsázkou můžeme říct, že se při ostřejším tempu budete za volantem i bavit. Po lehkém zhoupnutí se vnější kola zakousnou pořádně do asfaltu a ze své stopy jen tak nepustí. Při přepísknutí nájezdové rychlosti pak zasáhne skvěle naladěná stabilizace a ve značné míře zabrání nedotáčivosti. Někdy nám ale její zásahy přišly přehnané. I pokud z motoru budete ždímat poslední koně, s průměrnou spotřebou se nedostanete přes 10 litrů.
Čeho jsem se bál nejvíce, byly bzdy. Zadní náprava dostala pouze jednoduché bubny, což se ale s její hmotností 1055 dá očekávat. I přesto jsou brzdy dobře dávkovatelné a jejich účinek bude bohatě dostačující i při naprosto šílené okreskové jízdě.
Co bychom však nedoporučovali, je vydávání se na delší trasy po dálnici. Motor při rychlosti 130 km/h na pátý převodový stupeň točí přes 4250 otáček, a to je, uznejte, opravdu hodně. Spotřeba ale tak extrémní není, 600 kilometrů jsme zdolali za průměrných 6,5 l/100 km.
Obtíží bude snad jen velmi slabé zrychlování z rychlosti přesahující 100 km/h a předjíždění pak může činit velký problém. Na poměry malého auta je ale dobře odhlučněná kabina a výraznější akustický ruch zaznamenáte snad pouze od podvozku. Fabia je mimochodem velmi náchylná na boční větry.
Na zadních sedadlech je však pro dospělé osoby málo místa pro kolena a tudíž je Fabia spíše ideálnější pro rodinu s dětmi, starší páry a nebo mladé, bezdětné a styl uznávající řidiče. S Fabii máte na výběr spoustu individuálních barevných kombinací. No jen uznejte, naše testovací Fabia v bílé barvě, černými koly, zrcátky a střechou, vypadá opravdu parádně. Ve městě na sebe strhávala hodně pozornosti. To ale dávám za “vinu” faktu, že je to stále pro většinu české veřejnosti nový model a není zatím nijak okoukaná. Časem do provozu samozřejmě zapadnete.
Spotřeba za celý týden průměrně činila 6,5 litru Naturalu na 100 kilometrů jízdy. Jednalo se ale o časté ždímání motoru. S Fabií 1,0 MPI se dá ale bez problému jezdit i za rovných 5 litrů.
Takže si to shneme. Nová generace Fabie konečně skvěle vypadá, velmi dobře jezdí a nabídka motorů potěší od šetřílků až po fandy rychlejší jízdy široké spektrum zákazníků. Uvnitř jsou použity kvalitní materiály a vnitřním prostorem ve své třídě neudělá “Škodovce” ani majiteli žádnou ostudu. Do města je motor 1,0 MPI ideální volbou a spotřeba přitom bude držena v úsporných mezích.
Tak to vypadá, že na tu naši automobilku můžeme být po delší době právem hrdí.
Plusy
- - Stylový vzhled
- - Spotřeba paliva
- - Zvuk motoru
- - Kultivovaný projev
- - Jízdní vlastnosti
- - Komfortní podvozek
- - Přesné řazení
- - Široká možnost individualizace
- - Příznivá základní cena
Mínusy
- - Vyšší cena příplatků
- - Méně místa vzadu pro kolena
- - Slabá dynamika motoru nad 100 km/h
- - Absence šestého převodového stupně pro dálniční rychlosti
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda Fabia 1,0 MPI (55 kW) |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 3 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 999 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 55 / 6200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 95 / 3000 – 4300 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 171 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 14,7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5,8 / 4.2 / 4.8 |
Emise CO2: | 108 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 330 / 1150 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1055 / 530 |
Rozměr pneu: | 215/45 R 16 |
« Lamborghini Aventador LP750-4 SV – Nadopovaný býk Nové Porsche 911 GT3 RS představeno v Ženevě! [video] »