Test Škoda Fabia 1.2 TSI Scoutline. Dává tato oplastovaná verze vůbec smysl?
Zase ty stejné podzemní garáže a už asi po osmé trojková Škoda Fabia. To zas bude týden… Jenže už při prvním živém pohledu na Fabii Scoutline si říkám, že je to snad nejpřitažlivější Fabka ze všech. Nevypadá tak puberťácky, nýbrž dospěle a dokonce i elegantně (v rámci možností kategorie).
Vzhled a technika
Usedám za volant a hele, ono to vypadá dobře nejen zvenku, ale i zevnitř! Zpracování je na danou kategorii nadprůměrné a materiály neohromí, ale ani neurazí. Velmi se mi líbí dekorační lišta naproti spolujezdce. Potěšením jsou komfortní sedadla se slušným bočním vedením. Středně velký displej informačního systému je na městské popojíždění dostatečný a kožený volant se díky absenci multifunkčního ovládání stává slabým článkem celého interiéru – rozhodně si za něj připlaťte! Co však kazí skvělou ergonomii je nízký středový panel. Ačkoliv se jedná o Combi, tak na zadních sedadlech moc místa nenajdete a pro osoby nad 185 centimetrů jsou cesty nad sto kilometrů utrpením. Zavazadlový prostor je slušných 530 litrů a malinko překáží jen vyšší nakládací hrana. Do Chorvatska to holt není a Fabia míří spíše na mladší páry s malými dětmi. Panoramatická střecha se na první pohled může zdát fajn, ale chybí elektrické zatahování a clonu vždy musíte zatahovat ručně z obou jejích konců – dozadu se z místa řidiče bohužel nenatáhnete.
Ale zpět ven. Fabia Scoutline se chlubí především líbivými doplňky. Zaujmou především ”off-roadově” působící nárazníky, světlomety s černým podkladem a černě lakovaná střecha.
Pod kapotou tohoto akčně vypadající drobka máme zážehový čtyřválec o objemu 1.2-litru. Jeho výkon je 81 kW ve 4600 ot./min. a točivý moment 175 Nm v 1400-4000 ot./min. Vpředu očekáváte správně klasické zavěšení McPherson a vzadu pevnou nápravu. Hmotnost je pouze 1103 kilogramů a udávaná spotřeba 4.7 l/100 km. S lehkou nohou se dá jezdit za 5-6 litrů. Zrychlení z nuly na stovku zabere 9.6 sekundy a maximální rychlost činí 199 km/h.
Jedeme
Po nastartování se ozve nabručený chrapot downsizingovaného čtyřválce, ten se ale ve vyšších otáčkách vytrácí. Už od 2000 ot./min. má znatelný zátah a není potřeba jej zbytečně vytáčet. Oproti naftě převodovce přibyla i šestka a spotřeba na dálnici je tak skoro vyrovnaná.
Tříramenný volant skvěle padne do rukou a celkový posed je dosti slušný, jen bych uvítal možnost sedadlo dát ještě o pár centimetrů níž. Řadící páka je bohužel moc nízko a ruku musíte mít nataženou až kamsi hluboko – no a tím všechny zápory končí, zbytek je totiž velmi dobrý. Řízení je nečekaně a příjemně tuhé. Ve volantu je na dnešní poměry dostatek citu a na tvrdé pedály si musíte oproti jiným autům chvíli zvykat, ale časem si je budete pochvalovat. Jen spojka by mohla mít vyváženější záběr a plyn je u nejvyšší polohy příliš hr. Chod řadící páky je hladký a přesný.
Obrovským skokem oproti minulé generaci je podvozek. Ten je až nadprůměrně komfortní a dálniční cestování tak není žádný problém, ale radost. Za odhlučnění dostávají konstruktéři jedničku – pokud se držíte v rozumných rychlostech.
Ve městě se mi líbí výhled z vozu, příjemně se s ním parkuje a s motorem 1.2 TSI je radost jezdit. Mimochodem TSI je o 60 000 Kč levnější a má o pár kW víc než TDI, reálná spotřeba je +/- o jeden litr vyšší. Hlavně kultivovanost benzinového čtyřválce je úplně někde jinde a nafta v takto malém autě podle mě nedává absolutně žádný smysl.
Při svižnější jízdě na okresce je nová Fabia jistá a umí být i rychlá – pokud jedete z kopce. V kopci holt chybí trocha toho točivého momentu. I když ji chytnete pod krk, nijak výrazně se nebrání a jede, řidiče ale bohužel téměř vůbec nevtahuje do děje, a tak s ní může jet ”limit” skoro každý. Díky lehčímu motoru nad přední nápravou se vytrácí i nedotáčivost, která přichází mnohem později než u vznětových variant. Ale komu by se s městkou Fabií chtělo ”drtit” okresky.
I na rozbitých silnicích však podvozek zůstává vcelku klidný a komfortní, rozhodit jej dokáží jen větší nerovnosti, ale ani tak nepropouští výrazné rázy do karoserie.
Za 350 000 korun dává tento mladoboleslavský trhák docela smysl. Je komfortním a kultivovaným společníkem pro každý den a s paketem Scoutline navíc velmi dobře vypadá. Za nás jednoznačně palec nahoru.
Plus
Komfortní a jistý podvozek
Příjemné řízení
Vzhled
Zpracování
Živý motor
Spotřeba
Mínus
Nízko položená řadící páka
Méně místa na kolena na zadních sedadlech
Vyšší nakládací hrana kufru
Dražší příplatková výbava
« Legendární německá značka Wiesmann hlásí návrat. Opět s technikou BMW Hyundai představil filozofii vysokovýkonné divize N. Má velké plány »