CIMG6427

TEST Škoda Fabia 1.2 TSI (81kW) – Chci být RS!

6. 1. 2015 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 85%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 70%

Malý hatchback od Škodovky konečně dospěl. Skvělé vypadá, výborně jezdí a kvalita interiéru poskočila pořádný kus vpřed.

Verdikt:

Když se nám nová generace Škody Fabie postupně odhalovala po jednotlivých karosářských dílech, spousta ortodoxních fanoušků značky již v té době věděla, že nebudou chtít (téměř) nic jiného. Fabia se ale po dlouhé natahovací hře Škoda nakonec odhalila a skalní zastánci kvitovali její příchod jako nový standard českých poměrů na požadavek automobilu. My musíme uznat, že nová Fabia vypadá velmi dobře.

Novou Škodu Fabii jsme dostali k týdennímu testu ve své nejvýkonnější verzi a s nejvyšší výbavou Style. Design vozu se však skutečně povedl. Fabia konečně není vysoké, úzké a směšné vozítko pro anti-řidiče, kteří berou jízdu v autě jen jako nutnost pro přesuny z bodu A do bodu B. Třetí generace má dostatek stylu, navíc narostla 90 mm do šířky a výška vozu se snížila o 31 mm. Fabia má tak zacílit na obsáhlejší skupinu kupujících a nabízí dokonce širokou možnost individualizace (od barevné kombinace až po svůj vlastní obrázek na palubní desku před spolujezdcem).

CIMG6414

Interiér se kvalitativně posunul oproti minulé generaci světelné roky dopředu, i když stále počítejte s použitím tvrdých plastů, přesto jsou kvalitně zpracovány a slícování proběhlo ukázkově. Na pohled tvrdé plasty ale nepoznáte a lehké zklamání se dostaví teprve po samotném osahání. Výbava Style nám přidala vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání a startování, parkovací čidla, tempomat, tříramenný volant, elektrické stahování všech oken, automatickou klimatizaci a k dispozici máme také panoramatickou střechu.

CIMG6432

Tato Fabia má pod kapotou turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI, který už samozřejmě známe z mnoha různých modelů (ať už samotné Škodovky nebo VW). Ve Fabii však máme k dispozici její nejsilnější 81 kW verzi, což už zní hodně zajímavě. Naše Fabia 1,2 TSI dokáže na přední kola poslat maximální výkon při 4 600 otáčkách a točivý moment 175 Nm v širokém rozmezí 1400 – 4000 ot. S relativně lehkou Fábií, vážící necelých 1130 kilogramů dokáží tyto hodnoty velmi slušně zahýbat a své o tom hovoří i papírové dynamické parametry. Fabia se totiž může dle papírových údajů rovnat první generaci oblíbeného “eReSa” s turbodieselem pod kapotou. Při zrychlení z 0 na 100 km/h je dokonce rychlejší – potřebuje k tomu 9,4 sekundy (tedy o 0,2 sekundy rychleji) a maximální rychlost činí 197 km/h, což je sice o 7 km/h méně než první RS, ale stále je to na rodinný hatchback obstojná hodnota.

CIMG6430

Po nastartování příjemně potěší chod přeplňované dvanáctistovky. Na volnoběh ji vlastně ani neslyšíte a pokud lehce zavadíte o plyn, otáčky s chutí vyběhnou a Fabia předvede i příjemnou zvukovou kulisu.

V nízkých otáčkách je motor tichý a pokud se jich budete držet, “jednadvojka” TSI potěší také příjemnou spotřebou. Není žádným problémem i ve městě jezdit okolo 6 litrů a mimo něj to stáhnout klidně ke 4,5 l/100 km.

Fabia s nejsilnější 1,2 TSI má ale obrovskou výhodu. Často umí zlákat k dynamické jízdě. Motoru se totiž s velkou chutí chce do otáček a pokud chcete opravdu vyrazit vpřed, prostě podřaďte co nejníže a užijte si překvapivou dynamiku motoru. Při nehektických potřebách předjíždění bohatě stačí držet motor někde od 2000 do 4000 otáček. Jakmile ale chcete přejít na opravdu… ehm… “závodní” tempo, dvanáctistovka TSI rozhodně nebude mít nic proti a musíte ji chytit pořádně pod krkem. Potěší lineárním zátahem, a i když je výkon položen ve 4600 otáčkách, Fabia nijak extra neztratí dech ani do mety 5000 otáček. Do omezovače ji hnát ale nemá smysl.

CIMG6434

Další povedenou věcí na Fabii je podvozek. Ten konečně dospěl a chová se tak, jak by bezpečné auto mělo, což ve výsledku dělá z Fabie obstojně zábavné vozidlo. Podvozek se dokáže díky 16″ kolům s rozměry 215/45 zakousnout do asfaltu se skutečnou chutí a zatáčku vykrojit tak, že bude nevěřícně koukat nejeden odpůrce značky. I pokud přepísknete nájezdovou rychlost, skvěle naladěné ESP dokáže zachránit i předem ztracené situace. Fabia se sice v zatáčkách zhoupne, ale jen tak se nepustí. Na nerovné, potažmo děravé silnici, je sice i na “šestnáctkách” pohodlná, ovšem počítejte s lehkým uskakováním. I tak si ale troufám říct, že podvozek zde funguje mnohem lépe, než například v předchozí generaci modelu RS!

Na druhou stranu, podvozek umí být při klidné jízdě pohodlný a zvládne filtrovat většinu průměrných neduhů českých silnic.

CIMG6447

Co se řízení týká, zde nečekejte žádné komunikativní výstřelky. Reakce na volant jsou ale přesné, rychlé a přední kola poslouchají řidičovy povely skvěle. Vynikající položkou, jak už to tak u vozů značky Škoda bývá, je perfektní řazení. To má opět ideálně poskládané dráhy a převodové stupně zapadají do svých drah zcela přesně. Ale to už bych se opakoval – tohle ke Škodovkám prostě patří. Samotná převodovka má ale delší převody.

Nejlépe se Fabia bude cítit ve městě. Snadno s ní kamkoliv zaparkujete a motor bude svou pružností těšit svého řidiče v jakékoliv situaci.

Takže Fabia je ideální do města, na okreskách za to také umí vzít a teď je tu otázka, které jsem se bál nejvíce – dálnice! Naštěstí má Fabia s nejsilnějším “TSIčkem” povinně šestistupňovou manuální převodovku (nebo šestistupňové DSG), díky které bude motor točit na šestku zhruba 2 750 otáček a každých 100 kilometrů si vystačíte se šesti litry. Na dálnici vozu nechybí dech ani ve vyšších rychlostech, a tak klidně můžete vyrazit na dovolenou do Chorvatska a cesta bude naprosto příjemná.

CIMG6415

Fabia se také může chlubit obstojným prostorem uvnitř a dokonce i zavazadlovým prostorem o objemu 330 litrů. Na zadních sedadlech je však pro dospělé osoby málo místa pro kolena a tudíž je Fabia spíše ideálnější pro rodinu s dětmi, starší páry a nebo mladé, bezdětné a styl uznávající řidiče. S Fabii máte na výběr spoustu individuálních barevných kombinací. Fabia se ve výsledku velmi povedla a předčila naše očekávání. Vůz můžu maximálně doporučit!

Plusy

  • Stylový a povedený vzhled
  • Dynamika motoru 1,2 TSI
  • Spotřeba paliva při klidné jízdě
  • Komfort podvozku
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk motoru
  • Přesné řazení
  • Široká možnost individualizace
  • Příznivá základní cena

Mínusy

  • Vyšší cena příplatků
  • Méně místa vzadu na kolena

 

Technické údaje
Motor Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (110 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 – 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.0 / 4.8
Emise CO2: 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1129 / 455
Rozměr pneu: 215/45 R 16
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz