skoda-fabia-2022-1

Test Škoda Fabia 1.0 MPI: Důstojný základ

5. 3. 2022 • Škoda, Novinky, Testy

motor: 80%

převodovka: 95%

podvozek: 90%

zpracování: 90%

praktičnost: 80%

Celkově mě ale nová Fabia uhranula. Je to auto, od kterého jsem příliš invence nečekal, ale musím uznat, že vůz se mezigeneračně proměnil hodně a primárně k lepšímu. Nejlépe to lze vystihnout klasickým klišé, že vůz jednoduše dospěl.

Verdikt:

V duchu hesla „Vše, co potřebujete – a ještě něco navíc“ pokračuje čtvrtá generace vozu Škoda Fabia ve svém úspěšném příběhu. 22 let od premiéry má tento model dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím. Novinka je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí velkorysejší prostor, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů.

Od uvedení na trh bylo prodáno více než 4,5 milionů vozů Fabia. Nejčastějším důvodem pro koupi byl přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, nízké provozní náklady a velkorysý vnitřní prostor. Novinka tomu nabízí také emocionální vzhled, vylepšené jízdní vlastnosti a mnoho nových asistenčních systémů. Fabia s délkou 4 108 mm překonává hranici čtyř metrů a objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l na 380 l.

skoda-fabia-2022-7 skoda-fabia-2022-22

Vůz zaujme sebevědomými proporcemi, ostře řezanými předními světlomety a zadními světly s moderní LED technikou. V interiéru upoutají pozornost přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a virtuální kokpit dostupný na přání. Automobil také nabízí moderní infotainment a konektivitu. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition, Style a Monte Carlo. Čtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). V kombinaci s 50 litrovou nádrží dostupnou na přání tak dojezd v režimu WLTP činí více než 900 km. Premiéru ve voze má rovněž pět nových Simply Clever prvků.

Musím uznat, že čtvrtá generace nejmenší škodovky vypadá vskutku dobře a vyváženě. Vůz opticky dospěl, za což může především širší rozchod a nižší profil. Už na první pohled je evidentní, že se značka snaží cílit i na mladší klientelu a Fabii přidala na dravosti a hravosti. Fabia nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity v rámci Color Conceptu jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a kola z lehké slitiny. Šedá Graphite je navíc použita pro rámeček masky chladiče. Panoramatická střecha je dostupná na přání. Obzvláště se mi líbí v nové oranžové metalíze. Nezapomíná se však ani na praktičnost, protože ta u značky Škoda hraje stále hlavní roli.

skoda-fabia-2022-17

Ve srovnání s předchozími generacemi došlo u modelu  k nárůstu všech rozměrů a s délkou 4 108 mm Fabia poprvé překonává hranici čtyř metrů. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na konrčných 2 564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1 780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je uvnitř více prostoru. Objem zavazadlového prostoru narostl o 50 l na 380 l. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 l.

Fabia je prvním modelem ve své třídě, který používá žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km.

skoda-fabia-2022-27 skoda-fabia-2022-31

Interiér kombinuje emocionální vzhled a ergonomické vlastnosti. Zároveň nabízí více místa a vyšší úroveň komfortu. V souladu s konceptem současných vozů značky zdobí interiér samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti až 9,2″ a svěží barvy. Novými prvky jsou velké kulaté boční výdechy ventilace a velký nápis Fabia po stranách obložení přístrojového štítu. Premiéru slaví také komfortní prvky známé spíše z vozů vyšší třídy jako například vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant. Při uvedení na trh bude vůz k dispozici ve dvou výbavových stupních.

Pozornost upoutají symetrická přístrojová deska, jejíž spodní část kopíruje tvar masky chladiče, a také velké kulaté boční výdechy ventilace s chromovaným rámečkem či nové chromované vnitřní kliky dveří. Přední část přístrojové desky je čalouněna látkou s kontrastními švy. Tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená převodovkou DSG je nabízen na přání. Čtvrtá generace modelu nabízí poprvé dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzoly pro klimatizaci zadních sedadel. Dvouzónová klimatizace Climatronic, která je dostupná na přání, umožňuje nastavit teplotu zvlášť pro pravou a levou stranu interiéru pomocí dvou otočných tlačítek na středové konzole. Všechny funkce lze snadno ovládat pouhými osmi tlačítky.

skoda-fabia-2022-16 skoda-fabia-2022-30

Kontrastní švy a dekorační prvky v měděné a šedé barvě přináší do interiéru nové barvy. Nové ambientní LED osvětlení, které je standardně součástí výbavového stupně Style, osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou a bílou barvou. Součástí ambientního osvětlení je také LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu. Sedadla, která jsou poprvé nabízena s nastavitelnou bederní opěrou, jsou ve výbavovém stupni Ambition potažena šedou látku s šedými kontrastními švy. Verze Style má sedadla potažená šedou a černou látkou.  V interiéru se nachází 16 odkládacích schránek s celkovým objemem 108 l. Jednou z nich je zadní sklopná loketní opěrka s dvojitým držákem nápojů.

Nová Fabia poprvé přináší také několik Simply Clever prvků známých z ostatních modelů značky. Jedním z prvků je na přání dodávaný USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, kterým lze například napájet palubní kameru, aniž by kabel narušoval výhled řidiče. Novým prvkem je také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Multifunkční kapsa, která je zavěšena pod krytem zavazadlového prostoru, přemění jinak nevyužívaný prostor na místo k odkládání kabátů nebo bund. Maximální nosnost kapsy je 3,5 kg. Jedním z prvků známých z modelů OCTAVIA a ENYAQ iV jsou dobře dostupné odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel.

skoda-fabia-2022-19

Na otázku, jak nová Fabia jezdí, neexistuje univerzální odpověď, protože záleží na dané konfiguraci vozidla. Jedná se především o velikost kol, zda má vůz paket pro horší cesty nebo sportovní podvozek. Svou roli také hraje střešní panoramatické okno, které ubírá na odhlučnění a tuhosti. Nicméně testovaný vůz byl v základní motorizaci a výbavě. Stal na sedmnáctipalcových kolech se standardním podvozkem.

Fabia nenabízí aktivní tlumiče jako třeba větší Scala, a tak jsem byl zvědavý na to, jak se technici popasovali s nastavením podvozku a tady přišlo mé první překvapení. Fabia je totiž neskonale komfortní a troufám si říci, že v dané třídě nenajdete komfortnější auto. Vůz filtruje i velké nerovnosti s naprostou jistotou a do interiéru nepřenáší žádné rázy. Zároveň se ale nijak přehnaně nehoupe a nenaklání. Fabia nemá být sporťák, a i když teď vypadá mnohem dynamičtěji, vsadila právě všechny karty na maximální pohodlí a to je jedině dobře. Tomu ostatně odpovídá i pomalejší, ale přesné řízení a celkový charakter nastavení vozidla.

skoda-fabia-2022-23

Druhým velkým překvapením bylo odhlučněním. Lidé ze škodovky mi ostatně potvrdili, že na něm pracovali opravdu hodně. A je to znát. Zatím jsem nejel v malém hatchbacku mainstreamové třídy, který by měl tak dobře odhlučněný interiér od aerodynamického hluku, ale i od motoru. O tříválci v podstatě nevíte a uslyšíte ho až ve vysokém spektru otáček. Svist kolem zrcátek se neprojevil ani v dálničních rychlostech. Tady je dospělost čtvrté generace vidět opravdu markantně.

Základní motor 1.0 MPI je důstojným startem. V rámci koncernu Volkswagen je společnost ŠKODA AUTO zodpovědná za vývoj motorů MPI pro celý koncern. V porovnání s předchozím modelem má tříválcový motor nižší spotřebu a emise. Jeho výkon se však zvýšil o 4 kW na konečných 59. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje efektivní kompresní poměr, ale vysoká hodnota expanzního poměru 12:1 zůstává nezměněna. Díky těmto opatřením dosahuje motor vyšší účinnosti a má nižší spotřebu paliva.

skoda-fabia-2022-4

Výkonem a svým průběhem je tento motor plně dostačující a Fabia s ním je příjemně čiperná. Ne, nebudeme vás přesvědčovat, že je to raketoplán, to opravdu není. MPI nebude vyhovovat každému, protože se musí točit, aby alespoň trochu táhl. Spotřeba se pohybovala lehce nad 5 litry. Do města nebo mimo něj je to úplně v pohodě.

Problém tohoto motoru započne nájezdem na dálnici, kde je dynamika opravdu slabá a musíte auto neustále držet v adekvátním spektru otáček a jezdit plynule. Pokud zpomalíte, na čtyřku vám to z 80 na 120 km/h zabere 20 sekund…

skoda-fabia-2022-6

Celkově mě ale nová Fabia uhranula. Je to auto, od kterého jsem příliš invence nečekal, ale musím uznat, že vůz se mezigeneračně proměnil hodně a primárně k lepšímu. Nejlépe to lze vystihnout klasickým klišé, že vůz jednoduše dospěl.

Interiér je kvalitní, hezký, dobře postavený a ještě lépe odhlučněný. Také je zde více místa ve všech směrech a už si nepřipadáte jako v “úžovce”. Tříválcové jednotky jsou plně dostačující a už teď se těším na jízdu s nejsilnější variantou 1,5 TSi.

Nejdůležitější je ale pro mě fakt, že škodovka postavila novou Fabii jako komfortní vůz. Takto dobře chycený kompromis nastavení podvozku budete jinde hledat jen těžko a o tom by mělo praktické a dostupné auto být především.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz