škoda citigo sport IMG_1371

TEST Škoda Citigo Sport

31. 3. 2014 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 80%

Převodovka: 75%

Podvozek: 65%

Zpracování: 75%

Praktičnost: 50%

Překvapivě zábavné auto. Prostě sportovní Citigo

Verdikt:

Po téměř dvou letech máme v redakci opět Citigo, tentokrát však se silnějším motorem a hlavně ve verzi Sport s pěti dveřmi ve standardu. Rozdílů je samozřejmě více a ve výsledku se z nejmenšího modelu škodovky stává nečekaně zábavné auto.

5

Začněme tím hlavním, co nás na malém autě do města zajímá – výkonný motor a sportovní podvozek. Ani jedno z toho zde na první pohled nenajdeme, atmosféricky plněný tříválec o objemu jeden litr dává maximálně 55 kW a 95 Nm a podvozek byl oproti tomu v normálních verzích pro lidi neochotné utrácet (důchodce) snížen o 15 mm. Pětistupňová manuální převodovka má zkrácené převody pomáhající tomuto prckovi v akceleraci na 100 km/h za 13,2 vteřiny. Ale tohle všechno jsou jenom suché tabulkové údaje, nenechte se zmást čísly jak z katalogu Mototechny před 40 lety, tady jde o něco jiného.

Jedna z věcí co vás okamžitě chytí za srdce je zvuk všech tří válců letících do otáček. Takto jadrný a mizerně utlumený rachot už dneska u moc aut nevidíme (neslyšíme?) a už jenom kvůli němu vás bude Citigo bavit. K tomu přidejte pohotovnostní hmotnost lehce přes 900 kilo, dobře fungující řazení a sportovní volant z nové Octavie a bum, jste zamilovaní až po uši. A to jsem ještě nemluvil o sedačkách a splitteru.

1

Sedadla jsou stejně jako u VW UpVykřičník a Seatu Mii s integrovanou opěrkou hlavy, k verzi Sport navíc získáte potah evokující sport. Mě osobně se v nich dokonce sedělo lépe než v těch v aktuálně faceliftovaném Superbu, ale to má co do činění nejspíš s mou perfektní fyzickou kondicí. Superb je dělaný pro papalášské zadky a špekatá záda, takže střízlík jako já v nich po pár kilometrech na dálnici necítí bedra.

A co ten opěvovaný design karoserie, ptáte se? Mrkněte na fotky, viděli jste někdy něco sportovnějšího v nabídce Škoda Auto? Já ne, ani Octavia RS nebudí takový respekt jako ten zatracený splitter pod předním nárazníkem nebo černý pruh přes karoserii. Díky logům Sport na bocích pod blinkry už prostě každému musí být jasné, že jste měli v kapse navíc těch 63 000 korun a opravdu si koupili tu verzi Sport.

4

Sportovní pocity vás budou provázet při každé jízdě. Snížením se podvozek trochu přitvrdil a hlavně při překonávání příčných nerovností, jako jsou třeba zpomalovací prahy, si občas bouchnete hlavou do stropu. Ale to sportovní auta dělají. Mladí lidé, hlavní zákazníci Citigo Sport, mají těla ještě pružná a odolná, ne jak ti křehcí důchodci, co si kupují nudné standardní Citigo. Žabaři.

Tuhost se zúročí při sportovní jízdě po okreskách, kde se Citigo Sport skoro nenaklání a sportovně drží stopu. Krátký rozvor, lehký motor, mohutný rotor a kola umístěná až v rozích karoserie mají blahodárný vliv na vyvážení. Stačí tedy, jak uvedl známý filozof Jamius Clarksonius, zadupnout pedál plynu do podlahy a nechat ho tam. Zatáčka nezatáčka, pojedete pořád naplno a hlavně sportovně.

2

Nic dalšího mě nenapadá. Můžete si připlatit za vyhřívané sedačky, odnímatelnou navigaci, parkovací senzory… a to je tak všechno. Kufr je vzadu a pod ním je rezerva. Jeho plato se nezvedá a není v něm světýlko, v noci tak nic nevidíte, protože světýlko není ani nad zadními sedadly. Po zavření kufru a rozjetí se zjistíte, že dozadu nic nevidíte, protože jste si ručně vyklopili plato kufru a nedali ho zpátky. Jedete tak celých třista kilometrů domů, protože jste líní zastavit a sklopit ho zpátky, raději obětujete bezpečnost jízdy.

V předchozím odstavci není ani jednou slovo sport. Je to hlavně tím, že kufr není sportovní a závodníky kufr nezajímá. Závodníky nezajímá ani spotřeba, takže ji sem nebudu psát.

3

Předpokládám, že vás sem zavedl záměr pořídit si nové sportovní vozidlo. Škoda Citigo Sport je sportovní vozidlo, jeho koupí tak uspokojíte tuto potřebu. Popravdě si v něm budete připadat nejsportovněji z celého portfolia značky, neustále totiž pojedete na hraně a o to přece u sportovního auta jde především , ne?

Sportu zdar!

 

Plusy

  • Sportovní design
  • Sportovní jízdní vlastnosti
  • Sportovní sedadla
  • Sportovní motor

Minusy

  • Mohl by mít sportovní turbo
První cena vozu 183 900 Kč (Citigo 3dv. 1.0 MPI 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 193 900 Kč (Citigo 3dv. 1.0 MPI 55 kW)
Základní cena testovaného vozu 256 900 Kč (Citigo Sport 5dv.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 304 900 Kč (Citigo Sport 5dv.)

 

Technické údaje

Motor
Typ motoru: atmosférický zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 – 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 13,2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5,9 / 4 / 4,7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 251 / 959
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 463
Rozměr pneu: 185/55 R15

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz