Test SEAT Tarraco FR 4Drive
SEAT se rozhodl vyšperkovat své největší SUV sportovním paketem FR. Změnu charakteru vozidla prozrazují estetická vylepšení exteriéru včetně specifické masky chladiče s logem FR, rozšířených podběhů kol s černým lemováním, černých podélných střešních nosičů a černých okenních lišt ve spojení s lakováním krytů vnějších zpětných zrcátek v odstínu šedá Cosmo. Při pohledu zezadu zvyšuje atraktivitu modelu Tarraco nový sportovní spoiler, zadní LED světla coast-to-coast v celé šířce zádě, zadní difuzor a modelové označení na zadním výklopném víku ve stylu ručně psaného písma.
Vnější vzhled dále umocňuje paleta nabízených barev ve spojení s 19“ nebo 20“ broušenými koly FR z lehké slitiny. Vzezření modelu Tarraco FR lze individualizovat výběrem barvy karoserie. Její tvary zvýrazňují odstíny bílá Oryx, červená Merlot, šedá Dolphin, šedá Urano, Dark Camouflage a černá Deep.
Výsledkem je opravdu hezké SUV. O to více, že SEAT měl poměrně svázané ruce, když stavěl na základech modelu Tiguan. Automobilce se podařilo do karoserie vtisknout aspoň trochu španělského temperamentu a z koncernové trojky vypadá dle mého nejlépe. Tam, kde Škoda a Volkswagen vsází na korpulentní tvary, Seat dává přednost dynamice. Šestiúhelníková maska, na kterou navazují úzké světlomety a kapota se dvěma výraznými prolisy, dávají Tarracu sebevědomý vzhled. Líbí se mi zvedající se linka oken. Například Kodiaq nechal linku rovnou až k C sloupku a působí tak trochu jako minibus. Celkově působí Tarraco mnohem subtilnějším dojmem, než jeho dva sourozenci.
Změn u modelu FR dostál i interiér. Po usednutí do elektricky nastavitelného anatomického sedadla s pamětí pro uložení polohy spočine řidičův pohled na sportovním volantu s věncem obšitým kůží a logem FR. Emocionální náboj dodává interiéru také kůží obšitá hlavice řadící páky spolu s hliníkovými pedály. Další odlišení od ostatních verzí modelové řady Tarraco vyplývá z výběru materiálů, barev a prošívání.
Tarraco navíc prodělal technický facelift, který se dotknul nejvíce právě interiéru. Nejzřetelnější je nový dotykový modul (standardní výbava ve všech stupních výbavy), jímž se ovládají veškeré funkce automatické klimatizace (včetně vyhřívání sedadel). Kromě dotykových tlačítek se používají osvětlené dotykové posuvníky k nastavení rychlosti ventilátoru a teploty. Výbava modelu FR zahrnuje i nejnovější generaci informačních a zábavních systémů včetně nového navigačního systému s větším, 9,2“ displejem, který optimalizuje zpětnou vazbu pro řidiče a konektivitu pro cestující. Poznáte ho také podle ztráty hardwarových tlačítek. Systém má novou grafiku, rychlou odezvu a funguje výborně. Nechybí ani veškerá moderní konektivita nebo hlasové ovládání.
Digitální panel přístrojů Digital Cockpit završuje zaměření na řidiče, jemuž poskytuje veškeré potřebné informace a údaje. Řidič si může nakonfigurovat panel přístrojů podle svých požadavků nebo způsobu jízdy. Tato technologie přitom usnadňuje předávání informací. Musím podotknout, že interiér SEATu se mi ze všech koncernových sourozenců líbí nejvíce. Je totiž svůj a použité ingredience sestavil s jižanským temperamentem. Ergonomie je špičková a použité materiály solidní.
Změny však nejsou jen estetické. Tarraco FR těží také ze sportovního nastavení podvozku s adaptivními tlumiči DCC (Dynamic Chassis Control). Součástí podvozku jsou nejen adaptivní tlumiče, ale také progresivní řízení s elektrickým posilovačem a technologie pohonu všech kol 4Drive. Díky voliči jízdních režimů s otočným ovládacím prvkem může řidič měnit jízdní vlastnosti vozidla v závislosti na podmínkách a vlastních požadavcích.
Takže Tarraco FR vypadá dobře zvenčí i uvnitř, ale jak jezdí? Začnu podvozkem. Přerod jakéhokoli SUV na sportovní notu končí vždy podobně – ztrátou jízdního komfortu. Tarraco se tomu bohužel nevyhnulo a musíte počítat, že krása velkých kol a tužšího podvozku si vybere svou daň. Na nerovnostech auto opravdu příliš komfortní není a dá vám o nich dostatečně vědět. Není to však nic nesnesitelného. Na hezké silnici naopak FR funguje skvěle a překvapivě agilně zatáčí.
Pod kapotou testovaného modelu byla nejsilnější naftová jednotka 2.0 TDI s výkonem zvýšeným na 147 kW (200 k) a maximem točivého momentu 400 N.m (nahrazuje dosavadní motor 2.0 TDI s výkonem 140 kW/190 k) je k dispozici výhradně s pohonem všech kol 4Drive a novou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG typu DQ381. Všechny jednotky TDI jsou vybaveny novým systémem SCR „Twindosing“, který zahrnuje dvojité vstřikování AdBlue a výrazně snižuje emise NOx v porovnání s předchozí generací vznětových motorů. Výsledkem je řada vznětových motorů, která splňuje přísné požadavky emisní normy Euro 6AP. Spotřeba se pohybovala kolem 8 litrů.
Bohužel dynamika zůstala trochu za očekáváním. Do stovky auto zrychluje velice ochotně, ale kolem dálničního limitu nečekejte žádnou akci. V těchto rychlostech už auto zrychluje opravdu hodně neochotně. Nemohu se ubránit pocitu, že v tom má prsty evropská legislativa. V každém okamžiku mám totiž pocit, že jsem pod nepřetržitým dozorem euro šotků kontrolujících přívětivost auta k polárním čepičkám. Nejednou se mi totiž stalo, že auto různě reagovalo na povely plynu. Někdy jsem se sotva dotkl pedálu a auto mohutně zatáhlo, jindy jsem mohl mít nohu na podlaze a auto se jen velice letargicky dalo do pohybu. Mám pocit, že řídící jednotka vám prostě sekne příval výkonu, pokud spočítá, že vypustíte moc zplodin.
Reakce na plyn také nejsou nikterak rychlé, takže tohle auto bude především pro klidné řidiče. Pokud jedete v klidu, nebude registrovat ani jeden ze zmíněných problémů. Motoru dělá tradičně společnost převodovka DSG k jejíž práci nemám výhrady. Řadí rychle, logicky a bez škubání.
Seat Tarraco FR se v záplavě konkurence rozhodně neztratí. Nabídne skvělý design, prostornost a opravdu povedený podvozek. V rámci třídy patří na vrchol a překvapivě se může stát lepší volbou, než koncernový sourozenci.
Plusy
– Podvozek
– Design
– Bohatá standardní výbava
– Vnitřní prostor
Mínusy
– Dynamika za očekáváním
– Vyšší spotřeba
– Filtrace nerovností
« První jízda: BMW M440i xDrive Test ojetiny Volkswagen Golf GTD VII »