TEST Seat Ibiza 1.0 MPI
Tento týden se nám v garáži objevila nová generace velmi oblíbeného hatchbacku Seat Ibiza. A už bylo na čase, předchozí generace byla na trhu od roku 2008, prošla za tu dobu dvěma facelifty, ale žádné veliké změny se nekonaly. Tedy až doposud.
Nová Ibiza poměrně dost změnila proporce. Netýká se to až tak délky vozu a výšky, tam je rozdíl o zanedbatelných 1-2mm. Co se změnilo, je rozvor, který narostl o neuvěřitelných 95 mm a šířka vozu o 87 mm, což je vevnitř opravdu znát. Vnitřní prostor je oproti konkurentům, jako je Škoda Fabia či Ford Fiesta znatelně větší. Zavazadlový prostor je také víc než slušný, pojme celých 355 litrů.
V interiéru jsou namísto tradičních kulatých výdechů klimatizace moderní obdélníkové výdechy, které vypadají rozhodně lépe. Modernizací prošla také sedadla, kliky apod. Ostatní díly jako volant, budíky či řadící páka zůstaly nezměněné. V naší výbavě Style je pětipalcový dotykový displej pro radio a infotainment. Bohužel působí trochu zastarale, díky nízkému rozlišení. To ovšem může vyřešit osmipalcová obrazovka, která v autě vypadá opravdu dobře. Musíte si na ni ale připravit 10 200Kč. Ergonomie interiéru je velmi dobrá, vše je příjemně po ruce a ovládání vozu zvládne opravdu každý. Některé materiály mohly být lepší, ale v této cenové relaci nemůžeme hledat zázraky.
Exteriér vozu je podobný předchozí generaci. Co se změn týče, tak je tu vidět jiný tvar světel a nárazníků, jiná přední maska, ostřeji řezaná záď a boční linky ve dveřích a pár dalších detailů, ale myslím, že lajk starou Ibizu od nové téměř nerozezná. Na druhou stranu design původní Ibizy z roku 2008 byl velmi nadčasový, tak není důvod ho nějak výrazně měnit. Je tu ovšem ještě jedna velká změna, Seat vyrábí novou Ibizu pouze v pětidveřovém hatchbacku, verze kombi už v nabídce není.
Co se techniky týče, tak jsou k dispozici pouze tři benzinové litrové tříválce ve třech výkonových variantách. 55Kw/70Kw/85Kw. Nejslabší 55Kw varianta má označení „MPI“ což značí atmosférický motor bez přeplňování. Další dva motory nesou označení „TSI“ což značí, že obě výkonové varianty mají turbo.
V našem testovaném voze se nachází nejslabší 55Kw motor. No, co k tomu napsat… Je to motorizace pro někoho, kdo nejezdí mimo město, a ani ve městě mu nevadí nedostatek točivého momentu, což je nejslabším místem tohoto motoru (95 Nm). Výkon by pro nenáročné uživatele po městě stačil. Hmotnost vozu je 1091 kg, což není moc a nedovedu si představit, co by se dělo, kdyby ve voze byli čtyři lidé a plný kufr. Já s autem převážně jezdil sám a do kopce byl veliký problém jet 70km/h na 4. rychlostní stupeň. Ibiza akceleruje poměrně slušně do těch sedmdesáti, pak je to už slabší no a od 100 km/h nečekejte téměř žádný pocit zrychlení. Velkým problémem na dálnici je absence 6. převodového stupně. Ve 130 km/h motor točí 4000tis. otáček a je poněkud hlučný. Je to opravdu vůz určený do městského provozu, ideálně pro někoho, komu je to jedno nebo pro 18 letého řidiče, který chce jezdit jako Niki Lauda. Příjemným překvapením byla spotřeba, po městě není problém jet za 5-6 litrů a na okresce lehce pod 5, jak udává výrobce. Ovšem dá se jet i za devět litrů, pokud máte těžkou nohu. Obecně bych ale rozhodně doporučil připlatit za přeplňovanou variantu, která bude svižná a příjemná do provozu se srovnatelnou spotřebou.
Cena námi testovaného vozu je 346 400 Kč. Výbava je druhá nejnižší – Style. Cena oproti konkurenci není sice malá, ale prakticky není třeba nic moc připlácet. Ve standartní výbavě je klimatizace (manuální), 5 palcové rádio, el. okna vpředu i vzadu, 6x airbag, asistent rozjezdu do kopce, multifunkční volant, USB/Aux-in/SD karta, palubní počítač plus, mlhovky, handsfree s bluetooth, kožené madlo ruční brzdy a řadící páka v kůži, chromové doplňky v exteriéru a interiéru atd. V námi testovaném voze byly připlacené alu 15 palcové disky, černá metalíza a winter paket. Základní cena Ibizy s 55kw motorem a výbavou style činí 314 900 Kč.
Závěrem se o Ibize dá říct, že ve své kategorii jde o velmi kvalitní prostorné auto, které je za slušné peníze a má bohatou výbavu. Design je nadčasový, spotřeba nízká, jízdní vlastnosti velmi dobré a ostře řezané tvary dodávají vozu ten správný „šmrnc“. Pokud si připlatíte za silnější motor, bude Ibiza hbitým parťákem pro každý den!
Plus
spotřeba
design
výbava
jízdní vlastnosti
vnitřní prostor
jednoduchost
Mínus
motorizace 1.0mpi (nedostatek točivého momentu)
absence verze kombi
absence čtyřválců a naftových motorů
6 stupňová převodovka pouze v nejvýkonnější variantě
Technické údaje | 1.0 MPI 55 kW / 75 k | 1.0 TSI 70 kW / 95 k | 1.0 TSI 85 kW / 115 k |
Typ | 3 válce – 4 ventily na válec | 3 válce – 4 ventily na válec | 3 válce – 4 ventily na válec |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 | 999 |
Točivý moment (Nm) | 95/3000-4300 | 175/1500-3500 | 200/2000-3500 |
Maximální rychlost | 167 | 182 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h | 14,7 | 10,9 | 9,3 |
Převodovka | 5 stupňová manuální | 5 stupňová manuální | 6 stupňová manuální |
Zavazadlový prostor (l) | 355 | 355 | 355 |
Palivová nádrž (l) | 40 | 40 | 40 |
Hmotnost (kg) | 1091 | 1122 | 1140 |
« BMW představilo 6 Gran Turismo, nástupce řady 5 GT Tento VW Multivan stojí 1.8 milionu Kč – Po chvíli zkoumání se tomu divit nebudete »