TEST SAAB 9-5 AERO – Air Sweden
SAAB je zpět a šokuje automobilový svět svým neotřelým designem a smyslem pro detail. Proč zpět? Švédská automobilka totiž mohla na přelomu roku 2009 a 2010 opustit scénu a zmizet navždy. A právě model 9-5 má být jejím zachráncem – tak důležitá jeho role pro značku je! To, jestli je úspěšný nejlépe ukazují čísla. V roce 2010, přesněji od ploviny toho roku, kdy se 9-5 začal prodávat, SAAB zvýšil prodeje o celých 129 procent. To nasvědčuje tomu, že tohle auto musí být opravdu dobré a nebo jen vyšla strategie vsadit na extravagantní design! Redakčnímu testu jsme proto podrobili benzínový model AERO 2.0 T XWD s výkonem 162 kw, což slibuje zajímavé jízdní zážitky.
První, co je však nutné vzít na vědomí je fakt, že 9-5 je převlečený Opel Insignia, se kterým sdílí opravdu značnou část komponent – platforma, motor, převodovka… Vývoj vozu probíhal ještě v kooperaci s GM (v současné době vlastní automobilku SAAB nizozemský máloseriový výrobce Spyker) a Insignia darovala i značnou část ovládacích prvků v interiéru – volant je například úplně totožný, identické jsou i páčky pod nim a třeba ovladače na středovém panelu. Sedáky pocházeji z Insignie OPC. Pochopitelně můžete namítnout, že to je zcela standardní trend současného automobilového průmyslu a budete mít naprostou pravdu, ale stále se nemůžu zbavit pocitu, že tak stylové auto by si zasloužilo minimálně vlastní design volantu. I tak ale nelze interiéru upřít tu zvláštní auru, kterou najdete pouze u vozů tohoto švédského výrobce.
SAAB se rozhodl zachovat tradiční koncepci interiéru se středovým panelem orientovaným na řidiče, přístrojovou deskou, která na něj opticky navazuje díky typickému jednotnému oblouku a pak především výrazným zeleným podsvícením a několika ukazateli přímo přebraných z leteckého průmyslu. Ano, 9-5 na svůj původ pamatuje a je na něj dostatečně hrdý, v SAABU se interiéru neřekne jinak než kokpit! V celkovém dojmu to funguje skvěle a člověk se přenese i přes menší nedostatky typu horšího slícování, nekvalitních plastů a nepřitažlivé grafiky multimediálního centra. Naopak skvělým prvkem, který nenajdete opravdu nikde jinde je tlačítko “Night Panel,” které vypne veškeré podsvícení interiéru a ponechá jen rychloměr. V noci je tato funkce opravdu k nezaplacení.
Okolí SAAB 9-5 však ohromuje především svým exteriérem. Při délce lehce přesahující 5 metrů se tento model řadí mezi opravdové limuzíny a tomu odpovídá i jeho robustnost. Prostě je velký, vyzívavý a zatraceně sexy. Už dlouho jsem nejel v autě, které by přitahovalo takové množství pohledů – dívali se všichni a všude! Sázka na poutavý design vyšla na ne sto, ale rovnou tisíc procent – neznám nikoho, komu by se nelíbil, nebo minimálně nepřišel zajímavý. Zaujal mě především design světlometů, které mají modré sklo, jak vepředu, tak vzadu po vzoru skandinávského ledu a když se zadíváte pozorně – stejně zbarvené jsou i směrové blikače ve zpětných zrcátcích! Vkusné jsou také LED diody pro denní svícení v podobě úzkeho pruhu ve tvaru hokejky a také zadní světlomety vedoucí přes celou šířku zadní části vozidla. Pozornost upoutá i “visutá střecha” doplněna nízkým profilem oken, sloupky v černé barvě a vykrojeným čelním sklem – uvnitř si pak opravdu připadáte jak v kokpitu letadla, ale má to jednu chybu a to mizerný výhled ven ve všech směrech.
Pod kapotou tohoto “cestovního letadla” se skrývá čtyřválcový přeplňovaný dvoulitr o výkonu 162 Kw / 220 koní a 350 Nm v kombinaci s pohonem všech kol XWD, kterému pomáhá systém ELSD, tedy elektronický diferenciál s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi kola zadní nápravy a aby toho nebylo málo, ještě systém CDC – kontinuální nastavování charakteristiky podvozku, jež umožňuje řidiči měnit nastavení hnacího ústrojí, náhonu na všechna kola a posilovače řízení v závislosti na jízdních režimech. To z 9-5 AERO dělá opravdu zajímavý stroj a především to vypadá velmi lákavě!
Veškeré iluze se rozplynou v momentě, kdy pošlete plynový pedál na návštěvu k podlaze – 9-5 se s veškerou vervou zakousne do silnice a snaží se vyrazit vpřed, ale vše se zdá být velmi ležerní a zrychlení nejde výrazně pocítit. Na stovku se 9-5 AERO 2.0 T dostane za 8 vteřin, což není úplně zlé na to, že motor má jen čtyři válce a dva litry, ale trhače asfaltu opravdu nečekejte – za vše může vysoká váha, pohon všech kol a dlouhé převody. Trochu mi také vadilo, že motor nemá sportovní zvuk, on totiž nemá skoro žádný zvuk a to prosím na zádi verze AERO nosí sportovní koncovky výfuků. Aby to nevyznělo špatně, dynamika vozidla není vůbec zlá a dostat 162 Kw z dvoulitru je také solidní výsledek, ale pocitově je auto prostě bez emocí. Naštěstí má 9-5 systém CDC, díky kterému si můžete nastavit vlastnosti téměř celého auta. Chcete více zábavy? – přepněte CDC do polohy sport a ztuhne volant, zvýší se odezva na plyn, ztuhne podvozek a SAAB se citelně změní, ale stále to nebude pětkový bavorák v M paketu. V zatáčkách AERO budilo pocit, že opravdu řídíte letadlo, váha jde skutečně hodně cítit a díky ležernímu motoru nepocítíte výhodu pohonu čtyř kol a už vůbec ne systému ELSD – elektronického samosvorného diferenciálu! Auto prostě nejde utrhnout a na limitu je primárně nedotáčivé. Model 9-5 je striktně orientovaný na komfortní cestování a pohodlí posádky.
Avšak i zde je jedno velké ALE – kabina je špatně odhlučněná, jak od aerodynamického hluku, tak i od podvozku a to zrovna na komfortu cestování nepřidá. Druhým a to ještě podstatnějším problémem je přenos rázů od náprav do interiéru – nejen, že 9-5 vydává hlasité rány při přejezdu každé nerovnosti, ale ráz se dovnitř přenese tak, že zatřepe celým kokpitem nevyjímaje volant a to je opravdu nepříjemné a v této třídě neakceptovatelné. Přitom podvozek je měkký a to i na 19″ kolech, což ubírá na sportovnosti a zároveň to nepomáhá ani komfortu – taková menší schizofrenie!
Dílčí nedostatky však 9-5 kompenzuje bohatou výbavou a prostorným interiérem. Posádka vzadu má místa na rozdávání a navíc si může dopřávat přepychového audiovizuálního systému s bezdrátovými sluchátky a 8 palcovými obrazovkami. Řidiče SAAB rozmazluje množstvím nadstandardních prvků jako Head-Up display, kontrola jizdních pruhů, dotykové 8 palcové multimediální centrum a tak dále – výčet výbavy by opravdu trval dlouho. V tomhle ohledu je SAAB 9-5 v plné výbavě při ceně 1.420.100 Kč opravdu bezkonkurenční. Za tyto peníze dostanete auto, které nabídne prostor BMW řady 7, nebo Mercedesu S a se srovnatelnou výbavou vás bude stát polovinu ceny premiových kolegů a to nemluvím o nepřehlédnutelném vzhledu. Pokud to s 9-5 myslíte vážně, sáhněte po šestiválcové verzi 2.8, která nedostatky neguje lepší dynamikou a charakterem.
Technické údaje
2.0T XWD / 2.0T BioPower XWD | |||
Převodovka | M6 | A6 | |
Náhon | Všechna kola | ||
Zdvihový objem | cm3 | 1.998 | |
Vrtání/zdvih | mm | 86,0 / 86,0 | |
Maximální výkon | kW (k) při ot./min. | 162 (220) @ 5.300 | |
Maximální kroutící moment | Nm při ot./min. | 350 @ 2.500 | |
Maximální rychlost | km/h | 230 | 230 |
0-100 km/h | s | 8,0 | 8,8 |
80-120 km/h – pátý stupeň | s | 9,8 | - |
Spotřeba paliva * | l/100 km | 12,4 / 6,7 / 8,8* | 14,7 / 7,2 / 9,9* |
Emise CO2 | g/km | 285 / 155 / 203* | 337 / 165 / 228* |
Dojezd | km | 769* | 753* |
Objem zavazadlového prostoru | 515 dm3 (VDA) |
Objem palivové nádrže | 70 litrů |
Přípustná hmotnost přívěsu | 1.600-2.000 kg |
Pohotovostní hmotnost | 1.575-2.025 kg |
Maximální celková hmotnost | 2.180-2.440 kg (v závislosti na specifikaci) |
Počet míst | 5 |
Hnací ústrojí | Motor vpředu, pohon 4X4 |
Manuální převodovka | 6 rychlostní manuální převodovka |
Brzdy | Hydraulické, dvouokruhové s podtlakovým posilovačem. ABS, TCS, MBA, EBD, CBC. |
Řízení | S pastorkem a ozubenou tyčí, hydraulický posilovač řízení/posilovač řízení s variabilním účinkem. |
Zavěšení kol | Přední náprava: Vzpěra MacPherson/vzpěra HiPerStrut plynové/hydraulické tlumiče. Stabilizační vzpěra. Zadní náprava: Nezávislé vícebodové zavěšení kol se zkrutnou příčkou Vinuté pružiny. Plynové/hydraulické tlumiče nárazů. Stabilizační vzpěra. |
Standardní výbava |
KOMFORT A PRAKTICKÉ DETAILY |
- Automatická klimatizace, dvouzónová (ACC) |
- AUX a USB konektor |
- Bezklíčové startování |
- Čtecí lampičky (vpředu a vzadu) |
- Držák nápojů |
- Elektricky ovládaná okna všech dveří s funkcí komfortního otevření/zavření |
- Chlazená odkládací přihrádka před spolujezdcem |
- Interiérová dekorace Dolomite Pearl |
- Kapsa pro ukládání map (přední sedadla) |
- Kůží potažená hlavice řadící páky |
- Kůží potažený volant |
- Loketní opěrka s úložným prostorem |
- Nastavitelná střední loketní opěrka vpředu |
- Manuálně nastavitelné sedadlo řidiče (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné |
- Manuálně výškově a podélně nastavitelný volant |
- Monochromatický informační displej řidiče, inspirován palubními přístroji letadel |
- Night Panel |
- Osvětlená zrcátka ve slunečních clonách |
- Ovládání audio systému a tempomatu na volantu |
- Palubní počítač |
- Pylový a prachový filtr |
- Rádio s přehrávačem CD disků, grafický info displej, 9 reproduktorů, MP3/WMA kompatibilní |
- Sklopné zadní opěradlo (60/40) |
- Tempomat |
- Textilní čalounění Jet Black/Light Neutral |
BEZPEČNOST A ZABEZPEČENÍ |
- Aktivní hlavové opěrky předních sedadel (SAHR III) |
- Antiblokovací brzdový systém (ABS) |
- Boční airbagy na předních sedadlech |
- ComSense systém |
- Dálkově ovládané centrální zamykání |
- Dvoutónové akustické výstražné zařízení |
- Elektrický dětský zámek zadních dveří |
- Elektronický stabilizační program (ESP) |
- Hlavové airbagy na předních a zadních sedadlech |
- Imobilizér |
- Inteligentní airbag řidiče a spolujezdce |
- Kotevní body Isofix na zadních sedadlech |
- Kotevní body v zavazadlovém prostoru |
- Možnost deaktivace předního airbagu spolujezdce |
- Předepínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech |
- Řízení brzdného účinku v zatáčkách (CBC) |
- Systém detekující možnost převrácení |
- Systém kontroly prokluzu (TCS) |
- Upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás (přední sedadla) |
POHON A PODVOZEK |
- 17” ocelová kola, 7,0 x 17” (225/55 R17) |
- Asistent pro rozjezd do kopce |
- Elektrická parkovací brzda |
- Hydraulický posilovač řízení |
- Náhon na všechna kola – Haldex 4. generace (všechny XWD verze) |
- Opravná sada defektu pneumatik |
- Šestistupňová manuální převodovka |
EXTERIÉR A OSVĚTLENÍ |
- Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka |
- Halogenové světlomety |
- Manuální nastavování sklonu předních světel |
- Přední mlhová světla |
Testovaný vůz:
Saab 9-5 Aero 2.0T XWD M6 | (162 kW/220 k, 350 Nm při 2.500 ot./min.) | 1 209 000 | |
SADY | Popis | Aero | |
SIGHT & LIGHT PACKAGE | Dešťový senzor Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatemněním a senzorem vlhkosti vzduchu |
● | |
COMFORT PACKAGE | Střední loketní opěrka vzadu Textilní koberečky 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru |
● | |
DRIVING PACKAGE | Tempomat Ovládání audio systému na volantu Nastavitelná střední loketní opěrka vpředu USB konektor |
● | |
DRIVE SENSE PACK AERO XWD | CDC – Kontinuální nastavování charakteristiky podvozku – umožňuje řidiči měnit charakteristiku podvozku, hnacího ústrojí, náhonu na všechna kola a posilovače řízení v závislosti na jízdních režimech ELSD – Elektronický diferenciál s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi kola zadní nápravy TPM – Systém kontroly tlaku v pneumatikách |
39 900 | |
REAR SEAT PASSENGER PACKAGE LHD | 8” obrazovky s dálkovým ovládáním zabudované do zadní strany opěradel předních sedadel Audio/video vstup 2 bezdrátová 2-kanálová sluchátka Ovládání audia pro cestující na zadních sedadlech Třízónová klimatizace |
45 900 | |
AERO VENTILATED LEATHER PACKAGE | Kožené čalounění s ventilací TB/TD/TE61 MISE-MEM – Paměť pro sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka PWR-MIR – Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým zatemněním |
36 800 | |
NAVIGATOR PACKAGE PLUS | ES4 – DVD navigační systém, 8” dotykový displej, 6-kanálový audio výstup, TMC, mapové informace uloženy na pevném disku, 10GB pevný disk pro ukládání hudby UHP-H – Bluetooth hands free interface HUD – Head Up Display – projekce důležitých informací na přední sklo |
79 900 | |
POHON A PODVOZEK | |||
SASWC | Multifunkční volant s ovládáním audio systému a funkcí řazení pro převodovku Sentronic | ● | |
SP-PEDAL | Hliníkové sportovní pedály | ● | |
FWD | Náhon na přední kola | ● | |
XWD | Náhon na všechna kola – Haldex 4. generace | S | |
SCH | Sportovní podvozek – snížený o 10mm | ● | |
CDC-XWD | CDC – Kontinuální nastavování charakteristiky podvozku – umožňuje řidiči měnit charakteristiku podvozku, automatické převodovky, náhonu na všechna kola a posilovače řízení v závislosti na jízdních režimech ELSD – Elektronický diferenciál s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi kola zadní nápravy |
sada | |
BRDSC17 | 17” brzdový systém | ● | |
VNITŘNÍ VÝBAVA A ČALOUNĚNÍ | |||
B61 | Sportovní sedadla s ventilací, kožené čalounění Jet Black, interiér v barvě Jet Black, kožené výplně dveří Jet Black | sada | |
DK-TITAN | Interiérová dekorace Dark Titanium | ● | |
ALSW | Kůží potažený sportovní volant v designu Aero s ovládáním audio systému a tempomatu | ● | |
D-6WP | Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné | ● | |
P-6WP | Elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné | ● | |
FSEAT | Vyhřívání předních sedadel | ● | |
MISE-MEM | Paměť pro sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka | sada | |
HRC | Prostřední hlavová opěrka pro cestující vzadu | 2 600 | |
QHEAT | QuickHeat – systém elektrického topení/rozmrazování | 9 900 | |
U-RAIL | Systém pro organizaci zavazadel v zavazadlovém prostoru | 7 900 | |
VNĚJŠÍ VÝBAVA | |||
CCW-RR | Elektricky ovládaná okna všech dveří s funkcí komfortního otevření/zavření a ochranou proti přivření | ● | |
- | Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s možností manuálního sklopení | ● | |
PWR-MIR | Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým zatemněním | sada | |
DARKTINT | Tmavě tónovaná okna (od B sloupku) | 10 900 | |
SPEXT | Sportovní nárazníky Aero, přední a zadní | ● | |
XENON | Bi-xenonové světlomety | ● | |
XL | Přední mlhová světla | ● | |
HLW | Vysokotlaké ostřikovače předních světlometů | ● | |
BEZPEČNOST | |||
- | Inteligentní přední airbagy, boční airbagy na předních sedadlech, hlavové airbagy na předních a zadních sedadlech | ● | |
RS-ABAG | Boční airbagy na zadních sedadlech s předepínači bezpečnostních pásů | 8 900 | |
APAS | Parkovací asistent II – čidla umístěna v předním, zadním nárazníku a na boční straně vozu, vizuální navádění prostřednictvím piktogramů | 22 900 | |
PASS-ENT | Dálkové zamykání s komfortním ovládáním, odemykání a zamykání vozu bez nutnosti použití klíče | 24 900 | |
ZÁBAVNÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY | |||
COLORMIU | Barevný informační displej řidiče, inspirován palubními přístroji letadel | ● | |
LDW-TSR | Systém varování pro vybočení z pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek | 18 500 | |
HUD | Head Up Display – projekce důležitých informací na přední sklo | sada | |
TPM | Systém kontroly tlaku v pneumatikách | sada | |
ES1-UZZ | Rádio s přehrávačem CD disků, grafický info displej, 9 reproduktorů, MP3/WMA kompatibilní | ● | |
ES4-UXY | ES4 – DVD navigační systém, 8” dotykový displej, 6-kanálový audio výstup, TMC, mapové informace uloženy na pevném disku, 10GB pevný disk pro ukládání hudby | sada | |
DAB | Příjem digitálního rádia (DAB) | 12 900 | |
SS-HK | Harman/Kardon Premium Surround Sound system, 11 reproduktorů | 22 900 | |
UHP-H | Bluetooth hands free interface | sada | |
KOLA A PNEUMATIKY | |||
ALU105 | 19” hliníková kola, 10 paprsků, Turbine design – 8,5 x 19” (245/40 R19) | ● | |
Opravná sada defektu pneumatik | ● | ||
SWMIN-17 | 17” dojezdové rezervní kolo 4,0 x 17” | 3 400 | |
BARVY | |||
313 | Stříbrná Glacier – metalický lak | 22 500 | |
Celková ceníková cena | 1 543 900 | ||
Cenové zvýhodnění AERO XWD Package | 123 800 | ||
Konečná prodejní cena | 1 420 100 |
« VW Scirocco od CSR Automotive Sedan budoucnosti Hyundai Blue2 Concept »