dsc_0007

TEST SAAB 9-5 AERO – Air Sweden

31. 3. 2011 • Novinky, SAAB, Testy

SAAB je zpět a šokuje automobilový svět svým neotřelým designem a smyslem pro detail. Proč zpět? Švédská automobilka totiž mohla na přelomu roku 2009 a 2010 opustit scénu a zmizet navždy. A právě model 9-5 má být jejím zachráncem – tak důležitá jeho role pro značku je! To, jestli je úspěšný nejlépe ukazují čísla. V roce 2010, přesněji od ploviny toho roku, kdy se 9-5 začal prodávat, SAAB zvýšil prodeje o celých 129 procent. To nasvědčuje tomu, že tohle auto musí být opravdu dobré a nebo jen vyšla strategie vsadit na extravagantní design! Redakčnímu testu jsme proto podrobili benzínový model AERO 2.0 T XWD s výkonem 162 kw, což slibuje zajímavé jízdní zážitky.


První, co je však nutné vzít na vědomí je fakt, že 9-5 je převlečený Opel Insignia, se kterým sdílí opravdu značnou část komponent – platforma, motor, převodovka… Vývoj vozu probíhal ještě v kooperaci s GM (v současné době vlastní automobilku SAAB nizozemský máloseriový výrobce Spyker)  a Insignia darovala i značnou část ovládacích prvků v interiéru – volant je například úplně totožný, identické jsou i páčky pod nim a třeba ovladače na středovém panelu. Sedáky pocházeji z Insignie OPC. Pochopitelně můžete namítnout, že to je zcela standardní trend současného automobilového průmyslu a budete mít naprostou pravdu, ale stále se nemůžu zbavit pocitu, že tak stylové auto by si zasloužilo minimálně vlastní design volantu. I tak ale nelze interiéru upřít tu zvláštní auru, kterou najdete pouze u vozů tohoto švédského výrobce.

SAAB se rozhodl zachovat tradiční koncepci interiéru se středovým panelem orientovaným na řidiče, přístrojovou deskou, která na něj opticky navazuje díky typickému jednotnému oblouku a pak především výrazným zeleným podsvícením a několika ukazateli přímo přebraných z leteckého průmyslu. Ano, 9-5 na svůj původ pamatuje a je na něj dostatečně hrdý, v SAABU se interiéru neřekne jinak než kokpit! V celkovém dojmu to funguje skvěle a člověk se přenese i přes menší nedostatky typu horšího slícování, nekvalitních plastů a nepřitažlivé grafiky multimediálního centra. Naopak skvělým prvkem, který nenajdete opravdu nikde jinde je tlačítko “Night Panel,” které vypne veškeré podsvícení interiéru a ponechá jen rychloměr. V noci je tato funkce opravdu k nezaplacení.

Okolí SAAB 9-5 však ohromuje především svým exteriérem. Při délce lehce přesahující 5 metrů se tento model řadí mezi opravdové limuzíny a tomu odpovídá i jeho robustnost. Prostě je velký, vyzívavý a zatraceně sexy. Už dlouho jsem nejel v autě, které by přitahovalo takové množství pohledů – dívali se všichni a všude! Sázka na poutavý design vyšla na ne sto, ale rovnou tisíc procent – neznám nikoho, komu by se nelíbil, nebo minimálně nepřišel zajímavý. Zaujal mě především design světlometů, které mají modré sklo, jak vepředu, tak vzadu po vzoru skandinávského ledu a když se zadíváte pozorně – stejně zbarvené jsou i směrové blikače ve zpětných zrcátcích! Vkusné jsou také LED diody pro denní svícení v podobě úzkeho pruhu ve tvaru hokejky a také zadní světlomety vedoucí přes celou šířku zadní části vozidla. Pozornost upoutá i “visutá střecha” doplněna nízkým profilem oken, sloupky v černé barvě a vykrojeným čelním sklem – uvnitř si pak opravdu připadáte jak v kokpitu letadla, ale má to jednu chybu a to mizerný výhled ven ve všech směrech.

Pod kapotou tohoto “cestovního letadla” se skrývá čtyřválcový přeplňovaný dvoulitr o výkonu 162 Kw / 220 koní  a 350 Nm v kombinaci s pohonem všech kol XWD, kterému pomáhá systém ELSD, tedy elektronický diferenciál s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi kola zadní nápravy a aby toho nebylo málo, ještě systém CDC – kontinuální nastavování charakteristiky podvozku, jež umožňuje řidiči měnit nastavení hnacího ústrojí, náhonu na všechna kola a posilovače řízení v závislosti na jízdních režimech. To z 9-5 AERO dělá opravdu zajímavý stroj a především to vypadá velmi lákavě!

Veškeré iluze se rozplynou v momentě, kdy pošlete plynový pedál na návštěvu k podlaze – 9-5 se s veškerou vervou zakousne do silnice a snaží se vyrazit vpřed, ale vše se zdá být velmi ležerní a zrychlení nejde výrazně pocítit. Na stovku se 9-5 AERO 2.0 T dostane za 8 vteřin, což není úplně zlé na to, že motor má jen čtyři válce a dva litry, ale trhače asfaltu opravdu nečekejte –  za vše může vysoká váha, pohon všech kol a dlouhé převody.  Trochu mi také vadilo, že motor nemá sportovní zvuk, on totiž nemá skoro žádný zvuk a to prosím na zádi verze AERO nosí sportovní koncovky výfuků. Aby to nevyznělo špatně, dynamika vozidla není vůbec zlá a dostat 162 Kw z dvoulitru je také solidní výsledek, ale pocitově je auto prostě bez emocí. Naštěstí má 9-5 systém CDC, díky kterému si můžete nastavit vlastnosti téměř celého auta. Chcete více zábavy? – přepněte CDC do polohy sport a ztuhne volant, zvýší se odezva na plyn, ztuhne podvozek a SAAB se citelně změní, ale stále to nebude pětkový bavorák v M paketu.  V zatáčkách AERO budilo pocit, že opravdu řídíte letadlo, váha jde skutečně hodně cítit a díky ležernímu motoru nepocítíte výhodu pohonu čtyř kol a už vůbec ne systému ELSD – elektronického samosvorného diferenciálu! Auto prostě nejde utrhnout a na limitu je primárně nedotáčivé. Model 9-5 je striktně orientovaný na komfortní cestování a pohodlí posádky.

Avšak i zde je jedno velké ALE – kabina je špatně odhlučněná, jak od aerodynamického hluku, tak i od podvozku a to zrovna na komfortu cestování nepřidá. Druhým a to ještě podstatnějším problémem je přenos rázů od náprav do interiéru – nejen, že 9-5 vydává hlasité rány při přejezdu každé nerovnosti, ale ráz se dovnitř přenese tak, že zatřepe celým kokpitem nevyjímaje volant a to je opravdu nepříjemné a v této třídě neakceptovatelné. Přitom podvozek je měkký a to i na 19″ kolech, což ubírá na sportovnosti  a zároveň to nepomáhá ani komfortu – taková menší schizofrenie!

Dílčí nedostatky však 9-5 kompenzuje bohatou výbavou a prostorným interiérem. Posádka vzadu má místa na rozdávání a navíc si může dopřávat přepychového audiovizuálního systému s bezdrátovými sluchátky a 8 palcovými obrazovkami. Řidiče SAAB rozmazluje množstvím nadstandardních prvků jako Head-Up display, kontrola jizdních pruhů, dotykové 8 palcové multimediální centrum a tak dále – výčet výbavy by opravdu trval dlouho. V tomhle ohledu je SAAB 9-5 v plné výbavě při ceně 1.420.100 Kč opravdu bezkonkurenční. Za tyto peníze dostanete auto, které nabídne prostor BMW řady 7, nebo Mercedesu S a se srovnatelnou výbavou vás bude stát polovinu ceny premiových kolegů a to nemluvím o nepřehlédnutelném vzhledu. Pokud to s 9-5 myslíte vážně, sáhněte po šestiválcové verzi 2.8, která nedostatky neguje lepší dynamikou a charakterem.

Technické údaje

2.0T XWD / 2.0T BioPower XWD
Převodovka M6 A6
Náhon Všechna kola
Zdvihový objem cm3 1.998
Vrtání/zdvih mm 86,0 / 86,0
Maximální výkon kW (k) při ot./min. 162 (220) @ 5.300
Maximální kroutící moment Nm při ot./min. 350 @ 2.500
Maximální rychlost km/h 230 230
0-100 km/h s 8,0 8,8
80-120 km/h – pátý stupeň s 9,8 -
Spotřeba paliva * l/100 km 12,4 / 6,7 / 8,8* 14,7 / 7,2 / 9,9*
Emise CO2 g/km 285 / 155 / 203* 337 / 165 / 228*
Dojezd km 769* 753*
Objem zavazadlového prostoru 515 dm3 (VDA)
Objem palivové nádrže 70 litrů
Přípustná hmotnost přívěsu 1.600-2.000 kg
Pohotovostní hmotnost 1.575-2.025 kg
Maximální celková hmotnost 2.180-2.440 kg (v závislosti na specifikaci)
Počet míst 5
Hnací ústrojí Motor vpředu, pohon 4X4
Manuální převodovka 6 rychlostní manuální převodovka
Brzdy Hydraulické, dvouokruhové s podtlakovým posilovačem. ABS, TCS, MBA, EBD, CBC.
Řízení S pastorkem a ozubenou tyčí, hydraulický posilovač řízení/posilovač řízení s variabilním účinkem.
Zavěšení kol Přední náprava: Vzpěra MacPherson/vzpěra HiPerStrut
plynové/hydraulické tlumiče. Stabilizační vzpěra.
Zadní náprava: Nezávislé vícebodové zavěšení kol se zkrutnou příčkou
Vinuté pružiny. Plynové/hydraulické tlumiče nárazů. Stabilizační vzpěra.

Standardní výbava

KOMFORT A PRAKTICKÉ DETAILY
- Automatická klimatizace, dvouzónová (ACC)
- AUX a USB konektor
- Bezklíčové startování
- Čtecí lampičky (vpředu a vzadu)
- Držák nápojů
- Elektricky ovládaná okna všech dveří s funkcí komfortního otevření/zavření
- Chlazená odkládací přihrádka před spolujezdcem
- Interiérová dekorace Dolomite Pearl
- Kapsa pro ukládání map (přední sedadla)
- Kůží potažená hlavice řadící páky
- Kůží potažený volant
- Loketní opěrka s úložným prostorem
- Nastavitelná střední loketní opěrka vpředu
- Manuálně nastavitelné sedadlo řidiče (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné
- Manuálně výškově a podélně nastavitelný volant
- Monochromatický informační displej řidiče, inspirován palubními přístroji letadel
- Night Panel
- Osvětlená zrcátka ve slunečních clonách
- Ovládání audio systému a tempomatu na volantu
- Palubní počítač
- Pylový a prachový filtr
- Rádio s přehrávačem CD disků, grafický info displej, 9 reproduktorů, MP3/WMA kompatibilní
- Sklopné zadní opěradlo (60/40)
- Tempomat
- Textilní čalounění Jet Black/Light Neutral
BEZPEČNOST A ZABEZPEČENÍ
- Aktivní hlavové opěrky předních sedadel (SAHR III)
- Antiblokovací brzdový systém (ABS)
- Boční airbagy na předních sedadlech
- ComSense systém
- Dálkově ovládané centrální zamykání
- Dvoutónové akustické výstražné zařízení
- Elektrický dětský zámek zadních dveří
- Elektronický stabilizační program (ESP)
- Hlavové airbagy na předních a zadních sedadlech
- Imobilizér
- Inteligentní airbag řidiče a spolujezdce
- Kotevní body Isofix na zadních sedadlech
- Kotevní body v zavazadlovém prostoru
- Možnost deaktivace předního airbagu spolujezdce
- Předepínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech
- Řízení brzdného účinku v zatáčkách (CBC)
- Systém detekující možnost převrácení
- Systém kontroly prokluzu (TCS)
- Upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás (přední sedadla)
POHON A PODVOZEK
- 17” ocelová kola, 7,0 x 17” (225/55 R17)
- Asistent pro rozjezd do kopce
- Elektrická parkovací brzda
- Hydraulický posilovač řízení
- Náhon na všechna kola – Haldex 4. generace (všechny XWD verze)
- Opravná sada defektu pneumatik
- Šestistupňová manuální převodovka
EXTERIÉR A OSVĚTLENÍ
- Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka
- Halogenové světlomety
- Manuální nastavování sklonu předních světel
- Přední mlhová světla

Testovaný vůz:

Saab 9-5 Aero 2.0T XWD M6 (162 kW/220 k, 350 Nm při 2.500 ot./min.) 1 209 000
SADY Popis Aero
SIGHT & LIGHT PACKAGE Dešťový senzor
Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatemněním a senzorem vlhkosti vzduchu
COMFORT PACKAGE Střední loketní opěrka vzadu
Textilní koberečky
12V zásuvka v zavazadlovém prostoru
DRIVING PACKAGE Tempomat
Ovládání audio systému na volantu
Nastavitelná střední loketní opěrka vpředu
USB konektor
DRIVE SENSE PACK AERO XWD CDC – Kontinuální nastavování charakteristiky podvozku – umožňuje řidiči měnit charakteristiku podvozku, hnacího ústrojí, náhonu na všechna kola a posilovače řízení v závislosti na jízdních režimech
ELSD – Elektronický diferenciál s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi kola zadní nápravy
TPM – Systém kontroly tlaku v pneumatikách
39 900
REAR SEAT PASSENGER PACKAGE LHD 8” obrazovky s dálkovým ovládáním zabudované do zadní strany opěradel předních sedadel
Audio/video vstup
2 bezdrátová 2-kanálová sluchátka
Ovládání audia pro cestující na zadních sedadlech
Třízónová klimatizace
45 900
AERO VENTILATED LEATHER PACKAGE Kožené čalounění s ventilací TB/TD/TE61
MISE-MEM – Paměť pro sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka
PWR-MIR – Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým zatemněním
36 800
NAVIGATOR PACKAGE PLUS ES4 – DVD navigační systém, 8” dotykový displej,  6-kanálový audio výstup, TMC, mapové informace uloženy na pevném disku, 10GB pevný disk pro ukládání hudby
UHP-H – Bluetooth hands free interface
HUD – Head Up Display – projekce důležitých informací na přední sklo
79 900
POHON A PODVOZEK
SASWC Multifunkční volant s ovládáním audio systému a funkcí řazení pro převodovku Sentronic
SP-PEDAL Hliníkové sportovní pedály
FWD Náhon na přední kola
XWD Náhon na všechna kola – Haldex 4. generace S
SCH Sportovní podvozek – snížený o 10mm
CDC-XWD CDC – Kontinuální nastavování charakteristiky podvozku – umožňuje řidiči měnit charakteristiku podvozku, automatické převodovky, náhonu na všechna kola a posilovače řízení v závislosti na jízdních režimech
ELSD – Elektronický diferenciál s variabilním rozdělením kroutícího momentu mezi kola zadní nápravy
sada
BRDSC17 17” brzdový systém
VNITŘNÍ VÝBAVA A ČALOUNĚNÍ
B61 Sportovní sedadla s ventilací, kožené čalounění Jet Black, interiér v barvě Jet Black, kožené výplně dveří Jet Black sada
DK-TITAN Interiérová dekorace Dark Titanium
ALSW Kůží potažený sportovní volant v designu Aero s ovládáním audio systému a tempomatu
D-6WP Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné
P-6WP Elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné
FSEAT Vyhřívání předních sedadel
MISE-MEM Paměť pro sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka sada
HRC Prostřední hlavová opěrka pro cestující vzadu 2 600
QHEAT QuickHeat – systém elektrického topení/rozmrazování 9 900
U-RAIL Systém pro organizaci zavazadel v zavazadlovém prostoru 7 900
VNĚJŠÍ VÝBAVA
CCW-RR Elektricky ovládaná okna všech dveří s funkcí komfortního otevření/zavření a ochranou proti přivření
- Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s možností manuálního sklopení
PWR-MIR Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickým zatemněním sada
DARKTINT Tmavě tónovaná okna (od B sloupku) 10 900
SPEXT Sportovní nárazníky Aero, přední a zadní
XENON Bi-xenonové světlomety
XL Přední mlhová světla
HLW Vysokotlaké ostřikovače předních světlometů
BEZPEČNOST
- Inteligentní přední airbagy, boční airbagy na předních sedadlech, hlavové airbagy na předních a zadních sedadlech
RS-ABAG Boční airbagy na zadních sedadlech s předepínači bezpečnostních pásů 8 900
APAS Parkovací asistent II – čidla umístěna v předním, zadním nárazníku a na boční straně vozu, vizuální navádění prostřednictvím piktogramů 22 900
PASS-ENT Dálkové zamykání s komfortním ovládáním,  odemykání a zamykání vozu bez nutnosti použití klíče 24 900
ZÁBAVNÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
COLORMIU Barevný informační displej řidiče, inspirován palubními přístroji letadel
LDW-TSR Systém varování pro vybočení z pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek 18 500
HUD Head Up Display – projekce důležitých informací na přední sklo sada
TPM Systém kontroly tlaku v pneumatikách sada
ES1-UZZ Rádio s přehrávačem CD disků, grafický info displej, 9 reproduktorů, MP3/WMA kompatibilní
ES4-UXY ES4 – DVD navigační systém, 8” dotykový displej, 6-kanálový audio výstup, TMC, mapové informace uloženy na pevném disku, 10GB pevný disk pro ukládání hudby sada
DAB Příjem digitálního rádia (DAB) 12 900
SS-HK Harman/Kardon Premium Surround Sound system, 11 reproduktorů 22 900
UHP-H Bluetooth hands free interface sada
KOLA A PNEUMATIKY
ALU105 19” hliníková kola, 10 paprsků, Turbine design – 8,5 x 19” (245/40 R19)
Opravná sada defektu pneumatik
SWMIN-17 17” dojezdové rezervní kolo 4,0 x 17” 3 400
BARVY
313 Stříbrná Glacier – metalický lak 22 500
Celková ceníková cena 1 543 900
Cenové zvýhodnění AERO XWD Package 123 800
Konečná prodejní cena 1 420 100
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz