Test Renaultu Laguna 1998. Za 19 let života najezdil jen 32 000 kilometrů
Do roku 1994 se vyráběl předchůdce Laguny, Renault 21, který byl i na tehdejší dobu křáp. To především kvůli svojí známe nespolehlivosti. Vlastně je to auto, díky kterému má Renault špatnou pověst až dodnes. S rokem 1994 ho nahradila nová Laguna, která zaujala především futuristickým designem, neobvyklou moderní výbavou a dobrými jízdními vlastnostmi. Kvalita už byla vyšší a po modernizaci od roku 1998 se stala poměrně slušným držákem. Nikdy by mě však nenapadlo, že bych si ji půjčil. Jednoduše řečeno, zrovna moc se mi nelíbí. Jenže jeden den se mi ozvali kluci z bazaru, že pro mě mají něco unikátního. Čekal jsem nějaké Porsche, BMW či Mercedes, ale ono to byla Laguna. A ne jen tak ledajaká. Tato je z roku 1998 a za celých 19 let života najela pouze 32 tisíc kilometrů. My se dnes podíváme na to, jak vlastně takové novostaré auto jezdí a jestli jeho koupě dává smysl.
Přiznejme si, že po vzhledové stránce to žádná velká paráda není. Ve svojí době vypadala neobvykle a zrovna přicházející kulatý design byl v 90. letech něco úžasného, ale dnes tyto tvary stárnou až příliš rychle. Na našem kousku zaujme především zachovalost, to auto vypadá jako nové a jde vidět, že se o něho bývalý majitel pořádně staral. Nebo ho vlastně spíš nepoužíval.
Jiná pohádka je to uvnitř, interiér je složený z kvalitních a dobře zpracovaných materiálů, které nevržou a jsou příjemné i na dotek. Dokonce u kolenou je měkčený plast, a to mimochodem spousta prémiových automobilek neumí ani dnes. Má přední okna v elektrice, rádio, klimatizaci a po pár kilometrech si uvědomuji, že je to vše, co v autě potřebuji. Ergonomie je i na dnešní dobu slušná a místa je dostatek i na zadních sedadlech, o čemž jsem při pohledu zvenku pochyboval. Co mě ale zaujalo nejvíc, je stav interiéru. Není v něm řádná oděrka, minimální škrábanec, nic… Je jako nový a dokáže na vás dýchnout fantastickou retro atmosférou. Překvapilo mě rádio, které hraje velmi kvalitně.
Pod kapotou se nachází dvoulitrový atmosférický čtyřválec s výkonem 83 kW. Propojený je s pětistupňovou manuální převodovkou a sílu posílá na přední kola. Nenajdete zde žádné ESP, pouze anti blokační systém ABS.
Velkou zajímavostí je cena našeho ”nového” vozu. V tomto fantastickém stavu totiž stojí pouze 66 000 korun, což je lákavá suma. Ještě než se podíváme na jízdní vlastnosti, tak vás bude určitě zajímat jiná otázka. Může tak staré auto s tak malým nájezdem vůbec správně fungovat? Není to špatné pro motor či jiné části? A ano, špatné to být může a někdy je to hodně znát. Ale tady jen v detailech – hučí staré pneumatiky, je mírně povolené sedadlo a prakticky vůbec nestírají stěrače. Jenže to jsou pořád investice v řádech pár tisícikorun, takže se to určitě vyplatí. Za největší problém jsem zprvu považoval nemožnost zařazení trojky bez meziplynu, nicméně po 100 ujetých kilometrech se vše rozchodilo a i převodovka řadila jako za mlada.
Odemykám dveře klasickým klíčkem, usedám do vysoko usazených a velmi pohodlných sedadel a startuji. V momentě vyštěkne naštvaný čtyřválec a jeho líbivý zvukový projev neustává ani na volnoběhu. Z auta je vynikající výhled a já se pomalu rozjíždím. Po dvou ujetých metrech si nemůžu vynachválit fantastickou spojku. Ta zabírá odspodu až nahoru, je v ní cit a dá se krásně dávkovat. Od tohoto auta by se mohla nová koncernová spojka učit! Volant příjemně padne do rukou a řízení je hezky tuhé – stará dobrá hydraulika. Manuál má krátké avšak už nikoli tak přesné dráhy řazení. Jízda po městě se stává velmi příjemnou a nebál bych se říct i stylovou. Podvozek žehlí všechny typy nerovností a je jedno, jak rychle jedete. To už jsem v novém autě střední třídy hodně dlouho nezažil. Odhlučnění od podběhů je jednoduše výborné – když projedete kaluží, tak vůbec neslyšíte šplouchnutí jako v nových autech. Tady se na materiálech prostě nešetřilo! Představuji vám po dlouhé době opravdu dobře udělané auto!
Najíždím na dálnici, kde zrychluji na nějakých 150 km/h a ano, aerodynamický hluk už je znatelný, ale pořád to není nic hrozného. Podvozek se stále ukazuje v dobrém světle a ani slavná dálnice D1 ho nevyvede z míry. Čekal jsem, že se bude chytat kolejí a tahat za volant, jako to dělaly třeba BMW či Mercedesy, ale ono ne. Spotřeba ve městě a na dálnici se pohybuje okolo 8 litrů na 100 kilometrů.
Největší strach jsem měl z okresek. Přeci jen je to 19 let starý Renault, který nikdy nebyl známý pro své schopnosti při rychlé jízdě. Jenže ani tady nenarážím na žádný výrazný problém. Auto se v zatáčkách nenaklání, podvozek je jistý a s lepšími pneumatikami by to nemuselo být vůbec zlé. Řízení je sice delší, ale krásně komunikativní, brzdy dobře dávkovatelné a spojka skvělá, jak už jsem zmínil výše.
Motor má solidní zátah už od 1400 otáček za minutu a nepolevuje až do nějakých 6000. V dnešní době podobně výkonných downsizingových motorů s přeplňováním mi připadá jako umělecké dílo. Žádná prodleva, ale parádní zátah ve všech otáčkách. Doslova udělaný jsem byl z reakcí motoru na plynový pedál, protože to už nabídnout neumí ani dnešní atmosféry. Prostě starý, normami neuškrcený dvoulitr, nic víc, nic míň. Za mě palec nahoru!
Ptáte-li se na nejčastější závady Laguny této generace, tak lze zmínit občasné úniky oleje z motoru a převodovky, opotřebovaný akumulátor, závadu na alternátoru, nadměrné opotřebení brzd, nízkou životnost výfuku, závady na osvětlení, netěsné čerpadlo chladící soustavy, nefunkční centrální zamykání, palubní počítač a řídící jednotka motoru. Po tomto výčtu to vypadá, že se má hodně co kazit, ale pokud se o auto umíte postarat, tak bez velkých investic můžete jezdit dalších deset let.
Co říct závěrem… Možná jen to, že mě i mého kolegu toto auto velmi zaujalo a nevidíme důvod, proč by si ho člověk neměl pořídit. Stojí málo, má levnou údržbu, skvělý motor, komfortní podvozek, dobře udělaný interiér a spoustu dalších předností. Výrazné mínus na něm vlastně nenajdete a troufnu si tvrdit, že v poměru cena výkon snadno předčí i mnohem novější soupeře.
Plus
Příjemné a komunikativní řízení
Skvělý atmosférický čtyřválec
Komfortní podvozek
Pohodlná sedadla
Krátké dráhy řazení
Prostorný a kvalitní interiér
Cena
Mínus
Nepříliš přesná kulisa řezení
Vyšší aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
Mírně nepřesné řízení
« Test BMW 540d xDrive. Dokonalý expres Test ojetiny Opel Astra H. Levná, ale přehlížená volba »