TEST Renault Twingo 1.0 SCe – Malé velké plány
Nová generace nejmenšího prcka od Renaultu byla jednou z nejočekávanějších novinek roku 2014. Důvody jsou jednoduché… V Renaultu si totiž řekli, že chtějí být speciální a naprosto od základu změnili koncepci vozu. Novému Twingu tedy dali motor úplně dozadu a ten pohání zadní kola! Ulítlost nebo chytré řešení?
Je jasné, že Francouzi rozhodně neměli v úmyslu postavit driftovací stroj a nová koncepce vozu má především pomoci většímu prostoru v kabině. Na nějaké drifty tedy i za mokra a sněhu rovnou zapomeňte. Mimochodem, nové Twingo je vůbec nejlevnější zadokolkou na našem trhu a už teď si dělá velké ambice nejen ve městě, ale i mimo něj.
Twingo vypadá na pohled dobře, má roztomilý “kukuč”, a tak se jistě bude více líbit spíše něžnému pohlaví. Přední nárazník dostal velký úsměv a celkově zepředu působí tento prcek velmi pozitivně. Při pohledu zezadu však Twingo působí trochu “sportovně” a silněji. Vcelku široký postoj, černé víko kufru, spojler a především výdechy v zadním nárazníku mohou nabudit v ostatních dojem, že se jedná o nějakou kapesní raketku, které na okresce jen tak něco neujede. Na druhou stranu, dojem lehce kazí vysoká silueta vozu a boční profil karoserie, kdy Twingo vypadá jaksi nemotorně.
Interiér vozu hraje na notu stylu, a i když je levný a používá samé tvrdé plasty, na pohled je to opravdu dobře odvedená práce. Jenže zrovna volba barev interiéru závisí především na volbě zákazníka a interiér může být ještě mnohem stylovější. Volba automobilky ale padla na jednoduchost a tudíž tu kromě klimatizace a rádia nečekejte žádný výstřel tlačítek a ovládacích prvků. Ovládat by vlastně ani nebylo co. Místa je tu mimochodem na vůz této kategorie překvapivě dost (tedy až na místo pro kolena vzadu) a jediné, co Vás může trápit, bude občasné pohlazení nohy spolujezdce při řazení. V Twingu totiž budete mít dostatek prostoru nad hlavou i podélně, ovšem na šířku tento prcek mnoho prostoru nenabídne.
Twingo je ale velmi chytře vymyšlené a jako důkaz toho je tu několik prvků. Například velký prostor pod zadními sedadly, který se táhne bez rozdělení od dveří ke dveřím. Francouzi dobře ví, že kufr díky motoru umístěnému vzadu neoslní, a chtěli tak učinit přítrž vezení tašek a menších zavazadel pod nohama. Jednoduše je šoupnete prostě pod zadní řadu sedadel. Další věcí je odnímatelná textilní schránka u spolujezdce. Znáte to… nahážete do přihrádky spoustu věcí a po příjezdu domů je musíte po jedné vytahovat s tím, že nějakou stejně zapomenete v autě. S touto přihrádkou se to ale nestane. Jednoduše ji vysunete a vezmete i s obsahem s sebou. Potěší také plátěná polostahovací střecha, pohodlná sedadla a úložné prostory. Mínusem jsou snad jen zadní okna, která se nedají stahovat, ale pouze vyklápět.
Po nastartování dá o sobě potichu vědět litrový tříválec (přesně 999 ccm), který ze sebe dostane skromných 52 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 91 Nm při 2850 ot./min. Hodnoty to jsou absolutně nezajímavé, jenže Twingo připraveno k jízdě váží necelých 940 kilogramů. I tak to ale nebude žádný svižník a velmi brzo v něm zjistíte, že jeho doménou je pouze město. Své o tom svědčí i maximální rychlost, která je mizerných 151 km/h, na které Vám navíc musí foukat vítr do zad. Prakticky to ale nevadí, víc byste stejně potřebovat neměli.
Vše jde v Twingu zlehka a brzy zjišťuji, proč se Twingo ve městě tak skvěle cítí. Jednoduché řízení jde snad i malíčkem, jednoduchá (ač lehce necitelná) spojka nebude obtěžovat ani v zácpách a vynikající poloměr otáčení Vás dostane velmi rychle odkudkoliv. S délkou pouhých 3595 mm snadno zaparkujete snad i mezi popelnicemi a díky šířce 1646 mm ani v úzkých uličkách nepřijdete o zrcátko a snadno se jimi propletete. Ve městě prostě Twingo bude fungovat naprosto parádně a spoustu městských potíží zvládne s absolutní lehkostí. Motor má navíc dostatek dynamiky do rychlosti cca 65 km/h a příjemný zvuk.
Po výjezdu z města už bude používání Twinga poněkud horší. V rychlostech přesahujících 70 km/h zaregistrujete velmi špatné odhlučnění, a to jak samotného podvozku, tak především plátěné střechy. Skrz plátěnou střechu však uslyšíte i šepot kolemjdoucích, i pokud stojíte. Jenže je to auto za základních 214 900 Kč a snadno to Twingu tedy prominete.
Opravdu doporučujeme vyhnout se dálnici. Twingo je ve vyšších rychlostech značně nestabilní v přímém směru a je opravdu v široké míře náchylné na boční větry. Na pátý převodový stupeň při dálničních 130 km/h motor točí… ehm… vlastně nevíte kolik – otáčkoměr zde totiž ve výbavě není ani za příplatek. Spotřeba pak činí něco mezi 8 – 8,5 litry na 100 km. Přitom je opravdu těžké Twingo na rychlosti 130 km/h udržet. Stačí lehký kopec a i při plném plynu začne motor ztrácet dech a Twingu bude postupně klesat rychlost. Jet s Twingem po dálnici je asi jako nutit kočku štěkat. Některé na světě to sice zvládnou, ale není to nic, co byste od kočky chtěli.
Přiznám se, že jsem se ale na Twingo opravdu těšil a byl zvědavý, co předvede na okresních silnicích. Pravdou však je, že jsem velmi rychle dostal studenou sprchu a téměř ihned pochopil, že je Twingo konstruováno skutečně jen do města. Nějaké ty okresní přesuny zvládne samozřejmě bez problémů, jen po něm nesmíte chtít víc.
Podvozky podobných malých prcků byly vždy naladěny velmi zábavně a podvozek nového Twinga v kombinaci s motorem vzadu a náhonem na zadní kola věštil totéž. Jenže bohužel… kouzlo miniaut se do Twinga nepřeneslo a při ostřejší jízdě je podvozek nejistý a rozhodí jej většina nerovností. Řízení reaguje jakoby s prodlevou a nějaké pokusy o rychlou jízdu tedy vzdávám velmi brzy. Řazení by mohlo být přesnější, na druhou stranu je ale lehké – zvyknout si na hledání rychlostí ale půjde rychle.
Motor navíc nemá od 65 km/h skoro žádnou dynamiku a nástup maximálního výkonu je nepoznatelný. Twingo má sice pocitově lineární křivku výkonu, ale ten není tak dostatečný, aby auto jakýmkoliv způsobem akcelerovalo. U Twinga jen pozvolna a velmi pomalu stoupá rychlost, i když motor přitom ve vysokých otáčkách předvede líbivou zvukovou kulisu. Zvuk mnohých tříválců se prostě povedl, jen je škoda toho výkonu. Na ten si ale musíme počkat do verze GT.
Osud tomu chtěl a hned na druhý den v týdnu napadla trocha sněhu. Takže máme zadní náhon, motor vzadu a trochu sněhu. Bude Twingo driftovat? Bohužel, nebude! Twingo dostalo nevypínatelný protiprokluz i stabilizaci a je nereálné ho v jakékoliv situaci “urvat”. Pod plynem? V žádném případě! Švihem? Zapomeňte! Přes “spojkový kop”? Všechno je zbytečné… Twingo Vám vždy ihned utne otáčky a přibrzdí kola. Jediná možnost je tedy ruční brzda, ale i tak je to Twingu proti srsti a stabilizace vše stejně hned srovná. Chápeme, že Twingo není pro tuto zábavu konstruované, ale tlačítko alespoň vypnutí protiprokluzu by se hodilo. Přeci jen, co když si Twingo půjčí od přítelkyně nějaký řidičsky založený chlap? Například při rozjezdu pod plným plynem s rychle puštěnou spojkou si Twingo lehce hrábne, ale otáčky okamžitě spadnou a zvenčí tak budete působit, že jste právě vylezli z autoškoly. Je to vskutku obrovská škoda, stačilo by jedno tlačítko a z Twinga by se stalo rázem jiné auto!
Nemůžeme ale zastírat, že drtivá většina kupujících Twingo, budou ženy anti-řidičky. Twingo je roztomilé, malé, relativně praktické a díky nevypínatelném protiprokluzu a stabilizaci také bezpečné. A to přece pro ženy chceme, nebo ne?
Teď je tu otázka spotřeby litrového tříválce. Ten celý týden jezdil průměrně za 7,5 litru Naturalu, jenže to byl styl ždímaní i toho, co v motoru nebylo. Po městě se s trochou snahy vlezete do 6,5 litru a nejníže jsme se dostali mimo něj těsně pod 5 l/100 km. Jo a pak je tu také mizerný objem nádrže, který pojme pouhých 35 litrů. Delší trasy s ním ale stejně jezdit nebudete.
Takže Twingo na jednu stranu stranu zklamalo v otázce zábavy, ale v městském provozu a v městských nástrahách si vedlo naopak vynikajícně! Potěší stylový interiér se spoustou praktických prvků a na daný segment také adekvátní kufr, který nabídne i přes motor umístěný pod ním 219 litrů. Při koupi si navíc můžete styl Twinga ušít skoro na míru a přitom se dokážete vlézt do 300 000 Kč.
Do města Twingo opravdu doporučujeme, zábava s ním totiž začíná v hustém provozu a úzkých uličkách.
Plusy
- Povedený vzhled
- Chytrá koncepce
- Praktické prvky v kabině
- Styl
- Mrštnost ve městě
- Poloměr otáčení
- Zvuk a kultivovanost motoru
- Příznivá základní cena
Mínusy
- Odhlučnění
- Nevypínatelná stabilizace a protiprokluz
- Méně místa vzadu pro kolena a ramena
- Stabilita v přímém směru
- Dynamika motoru ve vyšších rychlostech
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Renault Twingo 1.0 SCe |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 3 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 999 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 52 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 91 / 2850 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 151 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 14.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5,6 / 3,7 / 4.5 |
Emise CO2: | 105 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 219 / - |
Objem nádrže (l): | 35 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 939 / 420 |
Rozměr pneu: | 185/50 R16, 205/45 R16 |
« Nové Audi A1 Sportback – Sportovní a úsporné, svěží a atraktivní Design VW Polo R WRC pro rok 2015! »