Test Renault Twingo 0.9 TCe – Stylový puberťák
Stylové Twingo jsme pro Vás už jednou otestovali s jednolitrovým atmosférickým tříválcem, jenže ten se zrovna v nejlepším světle nepředvedl. Do tohoto testu si tedy přivážíme nejsilnější Twingo s benzínovým tříválcem 0.9 TCe, který by, s výkonem 66 kW a točivým momentem 135 Nm, mohl být dostatečně svižný. No, tak se na toho puberťáka ve stylovém kabátku jdeme podívat.
Když si řeknete Twingo, představíte si malou zavalitou obludku, to už však u nové verze zdaleka neplatí a auto působí svěžím a moderním dojmem. Pruhy po stranách, červené doplňky na masce, červená zrcátka, stylová litá 16′ palcová kola, no… Opravdu nevypadá zle!
V interiéru pokračuje stejná pohádka, akorát místo bílé tu máme černé plasty kombinované s červenými doplňky. Zvláště musím pochválit sedadla, ve kterých se na danou kategorii opravdu dobře sedí. Volant, přístrojová deska a dotykový displej infotainmentu, to vše vypadá dobře a infotainment dokonce i chvalitebně funguje! Nikde nefigurují žádné levné plasty, ani nic podobného, zatím překvapuje.
Po nastartování si všimnete, že chybí ukazatel teploty motoru, otáčkoměr a podobné věci, což je problém. Pokud vyjedete za město, motor od 3 000 ot./min. zní tak nějak pořád stejně, táhne stále podobně a je takový nijaký, takže vlastně ani nevíte, kdy přeřadit na vyšší rychlostní stupeň a několikrát mě zastavoval omezovač, který naštěstí nechybí. Zvuk tříválce je klasicky naštvaný a nakřáplý, při klidné jízdě je však nevídaně kultivovaný.
Jenže ujedete několik kilometrů a začnou Vás štvát další věci, třeba středová přihrádka, která se dá vyjmout a vzít na ”piknik”. Při každém prudším zatočením vyskočí, protože do ní bouchnete kolenem, navíc vypadá jako odpadkový koš. Na tomto autě jsou prostě nedotažené maličkosti. Třeba stahování oken, nestačí pouze zatlačit nebo zatáhnout, aby se okno stáhlo či vytáhlo, ale musíte celou dobu tlačítko držet, než se okno stáhne. Říkáte si blbost, ale na parkovištích, kdy stahujete okno a hledáte parkovací lístek, je to otravné.
Pro motoristické nadšence auto prakticky nemá řízení, volantem můžete točit bez jakéhokoliv odporu malíčkem a pedály jsou měkké až, až. Jenže to mu nemůžete vytýkat, protože Twingo je zaměřeno na zcela jinou cílovou skupinu zákazníků. Pro 18-ti letou holku, která zrovna dostala papíry a potřebuje vozítko na ježdění do školy, kina a párty… Proč ne? Vypadá dobře (což se třeba o Citigo říct nedá), jízdně plní vše co se od něj očekává a… Vlastně nic víc nepotřebujete.
Při prázdném autě tříválec 0.9 TCe bohatě stačí, a když se s ním naučíte zacházet, tak je s těmi 66 kW v 5500 ot./min. a 135 Nm v 2500 ot./min. i docela zábava. Pětistupňový manuál funguje dobře a není tu žádná nesmyslně tvarovaná hlavice řadící páky, ale příjemně kulatá. Otočíte se na pětikoruně, projedete všude, zaparkujete kdekoliv a přesně o tom tento prcek je. Nemá tady smysl řešit velikost zavazadlového prostoru apod. Pokud ho koupíte domů, stejně z 90% máte ještě nějaký rodinný kombík.
Pohon zadních kol s uložením motoru nad zadní nápravou působí jako totální zjevení, ale benefit této koncepce jsem již zmínil – manévrovatelnost. Je neuvěřitelné jaký má auto rejd a kolik málo místa potřebuje k otočení kolem vlastní osy. V zimě to problémy určitě dělat nebude, zadní náprava je dostatečně zatížená a Twingo je samozřejmě vybaveno trakčními elektronickými systémy. Ty navíc nejsou deaktivovat, takže pokud Vás napadá driftování, nemůžete. Stejně by to bylo nevhodné.
Auto je kupodivu také velmi praktické, kufr sice není největší, ale na segmentu patří k těm nejprostornějším a to platí i pro vnitřní prostor na obou řadách sedadel. Díky vysokému profilu je auto vzdušné a opravdu prostorné.
S papírovou spotřebou 4.3 l/100 km však nepočítejte. Při mých krátkých jízdách, kdy jsem ráno najel 5 km, odpoledne to samé zpět a večer jel do obchodu, jsem měl průměr okolo 6 l/100 km. Na dálnici se držte raději pod hranicí 130 km/h, protože potom už si auto vezme vysoko přes 7 l/100 km. Navíc při vyšších rychlostech Twingo kvůli nízké hmotnosti a minimálnímu přítlaku na přední nápravě poměrně citelně plave. Tomu ostatně pomáhá i relativně vysoká skladba karoserie.
Za základní výbavu dáte 284 900 Kč a jedná o vcelku doporučitelnou koupi, jenže česká Škoda Citigo je o více jak 80 000 Kč levnější. Testovaný kus stál vysokých 356 900 Kč a za tu cenu už koupíte novou Fabii nebo mazdu 2. Ale pokud máte svoje dítě hodně rádi, k 18-tým narozeninám mu s tímto prckem uděláte velkou radost. Vypadá střeleně a moderně a projede všude, potřebují mladí lidé nebo ženy něco víc? Já si myslím, že ne.
Plus
Obratnost
Příjemná sedadla
Zpracování
Design exteriéru interiéru
Mínus
Na větších nerovnostech uskákaný podvozek
Vyšší spotřeba
Odnímatelné přihrádky
Základní výbava:ESP, čtyři airbagy (boční chrání také hlavu), elektricky ovládaná boční okna, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tempomat s omezovačem rychlosti, manuální klimatizace, autorádio R&GO s MP3, ovládáním pod volantem a přípojkou USB, kožený volant, litá 15” kola atd. 284 900 Kč
Výbava testovaného vozu:Paket klimatizace: samočinná klimatizace, dešťový a světelný senzor (+10 000,-), Paket techno: systém R-Link včetně navigace, zadní parkovací kamera včetně čidel, schránka mezi sedadly se vstupem na USB (+20 000,-), vyjímatelná textilní schránka před spolujezdcem (+1000,-), Paket Sport: litá 16” kola, červený interiér, barva bílá Crystal, černá Etoile (zkoušený vůz) nebo červená Flamme (+25 000,-). 356 900 Kč
Technické specifikace
Motor: Energy 0.9 TCe
Válce/ventily: 3/4
Výkon: 66 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 135 Nm v 2500 ot./min.
Převodovka: 5-stupňová manuální
Poháněná náprava: zadní
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 165 km/h
0-100 km/h: 10.8 s
Spotřeba (město, mimo, kombi.): 4.9, 3.9, 4.3 l/100 km
Naše spotřeba: cca 6 l/100 km
Emise CO2: 99 g/km
Rozměry
Hmotnost: 943 kg
Zavaz. prostor: 219/980 l
Objem nádrže: 35 l
Rozměr pneu: 185/50 R 16, 205/45 R 16
Délka: 3 595 mm
Šířka: 1 646 mm
Výška: 1 554 mm
Rozvor: 2 494 mm
« Lotus 3-Eleven – Brutální supersport odhalen! Má 450 koní a 900 kg! Hennessey VelociRaptor SUV odhalen – Je to monstrum! »