renault talisman exterior (13)

TEST Renault Talisman TCe 200 Initiale Paris

24. 8. 2016 • Renault, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 85%

Renault Talisman je prostě povedený kus auta. Má pár chyb, ale klady převažují. Dobře vypadá, je prostorný, moderní, úsporný a až neočekávaně příjemně se řídí. Tenhle velký Talisman by Renaultu vážně mohl přinést trochu toho štěstí.

Verdikt:

Velké sedany neprémiových značek v současnosti bojují s jistým ústupem ze slávy, jejich prodeje klesají zejména na úkor “esúvéček”. Někteří rivalové dokonce segment manažerských limuzín v Evropě opustili – například Honda, Nissan či Seat. Talisman to tedy rozhodně nebude mít snadné. Co tedy Renault udělal, aby s novinkou uspěl?

Především si dal záležet na vzhledu. Talisman se může pochlubit elegantním profilem s až germánsky střídmými tvary, které doplňují netradiční detaily. Výrazná je především příď, která sází na velkou masku chladiče s nápadným chromovaným žebrováním a nezvykle tvarované světlomety. Přesněji řečeno netradičně “poskládané” pásky LED diod. Ty totiž “tečou” od “lamp” směrem dolů a pak do středu. Připomínají tak trochu hokejky. Nebo sloní kly.

Záď pak je umírněnější, byť i tady si Renault s grafikou světlometu docela pohrál. Celkově Talisman působí docela majestátně a alespoň v mých očích dostatečně reprezentativně, především pak odkazuje na tradiční francouzský  avantgardní design. Přispívají tomu i rozměry, sedan na délku měří 4849 milimetrů, široký je 1868 mm a vysoký 1463 mm. Rozvor dosahuje zajímavých 2808 milimetrů.

talisman3

Z poměrně štědrých rozměrů těží také interiér. Místa je v něm dost, spokojeni by měli být i cestující na zadních sedadlech, především s prostorem pro nohy – pro kolena je tu k dispozici více než 25 centimetrů. Nad hlavou je kvůli klesající linii střechy situace o něco slabší, ale důvod k ohýbání páteře to pro pasažéry do 185 centimetrů výšky není. Pojetí kabiny, její architektura i filosofie ovládání, se podobá modelu Espace. Za volantem se tedy nachází přehledný a nastavitelný digitální přístrojový štít a palubní desce dominuje rozměrný středový panel s velkou dotykovou obrazovkou – ve výbavách Zen a Intens má 7palcovou uhlopříčku a je orientován klasicky horizontálně, s nejvyšší výbavou Initiale Paris (nebo za příplatek pro Intens) je umístěn na výšku a má uhlopříčku 8,7 palců. V obou případech totiž displej slouží shodně jako středobod ovládání většiny funkcí.

Multimediální systém R-Link 2 pak nadchne hračičky, lze si v něm například vytvoří vlastní řidičský profil, v němž si šofér zvolí nastavení sedadel, zrcátek, navigace, klimatizace či přednastaví preferovaný jízdní režim. Po přihlášení se k profilu pak auto vše připraví právě podle uloženého nastavení. Možnosti přizpůsobení vozu řidiči a posádce jsou opravdu obrovské. Zatímco běžně volba jízdního módu změní například charakteristiku řízení nebo odezvu motoru, u Renaultu systém Multi-Sense umí pracovat také třeba s masážní funkcí sedadel a ambientním osvětlením.

Takže například po výběru komfortního jízdního režimu se automaticky může spustit masáž zad a interiér se rozzáří uklidňujícími barvami. A ani to není všechno. V nastavení lze u masáže měnit opečovávanou oblast těla i sílu masáže, ambientní osvětlení zase dává možnost vybírat z několika barev a jeho intenzity. Řidič kromě toho může měnit také vzhled prostředí palubního systému, stejně jako podobu digitálního přístrojového štítu. Je toho prostě strašně moc, s čím si můžete hrát. Samotný infotaiment je naštěstí přehledný, poměrně jednoduchý na ovládání a také svižně reagující. Pokud vám nevyhovuje ovládání šmatláním po displeji, můžete využít i fyzický ovladač na středové konzole.

talisman4

Na ovládání jsem si také proto opravdu rychle zvykl. Ale líbil se mi i samotný interiér. Působí elegantně, přitom decentně a vkusně  – a až na středový panel z nevzhledného plastu vypadá vlastně docela hodnotně. I když byl dojem z interiéru výborný, bez chyb vnitřek není. Zmínit musím tradiční “renaultí” prohřešek v podobě umístění přepínače mezi tempomatem a omezovačem rychlosti mezi sedačkami u elektrické parkovací brzdy. Samotný tempomat se přitom ovládá tlačítky na volantu. Na tohle si asi nikdy nezvyknu.

Nutno podotknout, že testovaná výbava Initiale Paris je opravdu perfektní. Sedadla se změní v křesla s polštářky na hlavových opěrkách. Nastavit lze i sklon bederní části a nechybí masážní funkce. Jsou extrémně pohodlná a přitom stále zachovávají nízký posaz a skvěle drží tělo. Lepší sedadla už nabízí jen Citroen C5. V rámci výbavy nechybí ani hodnotný hliníkový dekor, obšití palubní desky kůží, ozdobné prahy a pozměněná maska chladiče.

Kombinace ocelově šedé barvy karoserie s velkými devatenáctipalcovými koly dělá z tohoto Talismana opravdu atraktivní auto. Nevěřil sem, kolik lidí se za ním otáčí.

Jízda

Stejně jako u dalších nových modelů, i u Talismanu Renault vsadil na maloobjemové čtyřválce. Naftu spalují jedna-pětka s výkonem 110 koní (81 kW) a dvě verze motoru 1.6 dCi s výkony 130 (96 kW) a 160 koní (118 kW). Nejsilnější diesel je standardně spojen s šestistupňovým automatem. Benzínové motory jsou vždy spojeny s automatickou převodovkou, v tomto případě jde ale o sedmistupňovou dvouspojkovou skříň. Slabší varianta přeplňované šestnáctistovky poskytuje 150 koní (110 kW), výkonnější pak 200 koní (147 kW). Nejsilnější turbobenzín je však bohužel k dispozici pouze s nejvyšší výbavou Initiale Paris se základní cenou 959 900 Kč…

talisman1

A testovaný vůz poháněla právě nejsilnější benzínová varianta s 200 koníky. Ve spojení s dvouspojkovou převodovkou jde o “pocitově” příjemnou kombinaci, která zaujme především kultivovaným projevem. Zátah je fantastický, motor chce do otáček a vydává při tom velmi líbezný zvuk. Dynamika je opravdu ohromující a Talisman TCe 200 patří mezi velmi rychlá auta. Potěšily mě i reakce motoru na plynový pedál a spotřeba, která se umí pohybovat kolem 6.5 litrů při dálničním cestování a do deseti při okreskovém sportování.

K práci dvouspojkové převodovky EDC nemám výhrady. Nepracuje obzvlášť rychle, ale potěší plynulými rozjezdy, logickými reakcemi na přidání i ubrání plynu a ovladatelností při manévrování v garáži, což je jistě důležitější. Talisman je navíc poměrně lehkým autem. Váží jen 1,5 tuny, což je na tak velký sedan docela málo.

Přijatelná hmotnost se pozitivně projevuje i na jízdním projevu a chování v zatáčkách. Chování na silnici mě opravdu mile překvapilo, Talisman totiž nabízí skvěle vyváženou kombinaci pohodlí a sportovnosti, a to díky adaptivnímu podvozku doplněném o systém natáčení zadních kol 4Control. To zlepšuje obratnost ve městě, umožní rychlejší průjezdy v zatáčkách a dovolí si nastavit auto dle vlastní potřeby. Jen je nutnost si zvyknout, že kvůli natáčení zadních kol se Talisman chová v každé zatáčce trochu jinak. Tento podvozek je mírně tužší, ale stále pohodlný a příjemný, dech vyrazí vynikajícími jízdními vlastnostmi na okreskách. Vše zakončuje sice přeposilované, ale velmi rychlé a přesné řízení. Talisman se vážně chová jako “dospělý manažerský sedan” a v jeho jízdních schopnostech nenajdete větší slabinu.

talisman2

Renault Talisman je prostě povedený kus auta. Má pár chyb, ale klady převažují. Dobře vypadá, je prostorný, moderní, úsporný a až neočekávaně příjemně se řídí. Tenhle velký Talisman by Renaultu vážně mohl přinést trochu toho štěstí.

Plusy

- design

- kvalita zpracování

- moderní technologie na palubě, možnost individualizace

- jízdní vlastnosti

- motor a jeho dynamika

- nízká spotřeba

- EDC převodovka

Mínusy

- složité ovládání infoteinment systému

- občas lacinější materiály v interiéru

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz