Test Renault Talisman Grandtour S-Edition. Kombi se srdcem z Megane R.S.
Renault Talisman, jako zástupce segmentu střední třídy, přichází konečně s dávkou výkonu! Ano, Talisman dostal pod kapotu tentýž agregát jako jeho menší, ale o to svižnější bratr, Megane R.S.
Výkon 300 koní však nečekejte, Renault musel upravit chod motoru tak, aby v dlouhém kombi byl co nejvíce kultivovaný. Jeho finální výkon tak představuje slušných 165 kW neboli 225 koní. Přičemž točivý moment činí 300 Nm dostupných už od 2.000 otáček. V celku solidní mix nemyslíte?
Talisman jako vlajková loď automobilky dorazil v roce 2015, dosud vrcholem jeho nabídky, byla verze 1,6 TCe 200. Jednalo se o benzínový čtyřválec s výkonem 147 kW. Zákazníci však nebyly spokojení s jeho výkonem, a tak jim Renault vyhověl. Představil jednak sportovní verzi S-Edition, kterou doplnil o zmíněný motor 1,8 TCe 225. Mimochodem tento motor kromě Meganu R.S. využívá i Alpina A110.
Exteriér se nese ve znamení typické francouzské extravagance a elegance. Osobně mě Talisman svým příchodem okouzlil a přinesl trochu života do stále nudnejšieho světa tabulkových aut. V roce 2015 to však nebylo až tak špatné jako dnes. No i tak bych jeho příchod přirovnal k příchodu nové generace modelu Peugeot 508. Dnes se podíváme na trochu sportovněji střiženou verzi s označením S-Edition. Typickou jsou pro ni speciální 19palcové disky kol lakované na černo. A tady jsme v odlišnostech skončili, zmínit můžeme ještě emblém na boku karoserie, ale jinak je to stále tentýž Talisman. Ve městě ale stále způsobuje otáčení hlav kolemjdoucích.
Interiér je zahalen do černé, temnotu přebíjí jen ambientní osvětlení a panoramatické střešní okno. Červené prošívání na sedadlech, volantu a palubovce jen podtrhuje sportovní naladění. Změny v interiéru se nekonaly, vše zůstalo tak jako v případě našeho posledního setkání s Talismanem. Použitá kombinace kvalitních materiálů, ať už kůže nebo měkčených plastových výplní, působí dobře.
Na palubě nechybí ani dostatek odkládacích prostor, hlavně v masivním středovém tunelu. O komfort se již tradičně stará bohatá výbava, která je pro Talisman typická. Ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant či sedadla s masážní funkcí.
Benzínová přeplňovaná 1,8 TCe je velkým překvapením, tedy alespoň co se dynamiky týká. Už po prvních kilometrech je cítit chuť tohoto motoru hltat cestu před vámi. Výkon 225 koní sice nedělá z talismanu ostrou hračku, ale ručička otáčkoměru souběžně s tachometrem stoupá velmi ochotně. Navíc pokud prozradíme, že francouzské kombi váží necelých 1700 kilogramů, není o čem.
Spotřeba během konvenčního testovacího týdne ve městě nepřekonala hodnotu 7,2 litrů, což je velmi solidní výsledek. Parkování s Talisman je obrovská radost, už od prvního setkání se systémem 4 Control jsem prostě názoru, že by to mělo mít každé auto. Aktivní řízení obou náprav je skvělý konstrukční vynález a obzvlášť u dlouhých aut, která by byla jinak nemotorná, je schopen podstatně zlepšit ovladatelnost a manévrovatelnost vozidla. Pokud by vám parkování přesto dělalo značný problém, Talisman disponuje i asistentem pro podélné či příčné parkování.
Mým hlavním cílem testovacího týdne však bylo zjistit, zda Talisman S-Edition zvládá i klikaté okresky a v neposlední řadě dlouhé dálniční přesuny. Systém 4 Control není jen o jednoduchém natáčení zadní nápravy, je to důkladně promyšlená technologie, která mění své nastavení i na základě jízdních režimů. Ve sportovním režimu, který jsem aktivoval na okreskách, systém dovoluje výrazně větší natočení zadní nápravy. Ať už protichůdně při nižších rychlostech nebo souběžně při těch vyšších. A vězte, že je to cítit!
Osobně jsem však zůstal zklamaný z dynamiky, respektive ochoty, s jakou jel Talisman vpřed po stlačení plynového pedálu při výjezdu ze zatáčky. Chápu že téměř 1,7 tunové kombi je třeba i nějak rozjet, i tak jsem čekal víc. Naproti tomu, spotřeba se při klidném tempu ustálila na hodnotě 6,3 litrů. Úplně mě nepotěšila ani práce automatické dvouspojkové převodovky EDC. Řadí sice rychle a logicky, ale jen pokud jedete. Rozjezdy z místa jsou za trest. Auto nejprve na plyn nereaguje a pak najednou poskočí dopředu. Zaparkovat mezi auta je tak opravdu o nervy. Cukání se nevyvarujete ani při pojíždění v koloně. Sladění s motorem tedy moc dobře nedopadlo, tady Renault na konkurenci znatelně ztrácí.
Doménou tohoto auta však bude jednoznačně dálnice a právě tam se Talisman cítí nejlépe. Dálniční kilometry ve vyšší rychlosti mu prostě sedí. Brilantní stabilita na silnici je zásluhou zejména řízení obou náprav a kvalitního nastavení podvozku a naladění tlumičů. Talisman je komfortní a ani po dlouhé cestě z něj nebudete vystupovat rozlámaní. Odhlučnění je také na vysoké úrovni a ani dálniční rychlosti převyšující povolený limit, Talisman nevyvedou z míry. Dálnice přinesla na digitální přístrojový panel spotřebu 6,7 litrů, přičemž otáčky motoru při rychlosti 130 km/h nepřekročily hranici 2.600 otáček.
Pokud se chcete odlišit a vnést do nudného korporátního/rodinného života trochu nadčasové elegance a francouzského rozmachu, Renault Talisman S-Edition je skvělou příležitostí. Nabízí dostatek výkonu, pohodlí a rozumnou cenu. Nový dynamický motor pod přední kapotou dodává vozidlu novou chuť do života a radost hltat kilometry.
Plusy
– Vynikající přední sedačky
– Účinné světlomety
– Zajímavý mix mezi agilitou a stabilitou
– Manévrovatelnost
– Solidní vnitřní prostor
– Nízká hlučnost
– Velmi pružný motor
– Bohatá výbava v sérii
Minusy
– Toporné rozjezdy z místa
– Sladění motoru s převodovkou
– Rozhraní Multi-Sense neumí udržet poslední nastavení vozu
– Nelze měnit sklon sedáku řidičova sedadla
« Hyundai iMax N má šestiválec a zadní pohon SUZUKI VSTUPUJE DO HYBRIDNÍ ÉRY: IGNIS A SWIFT JSOU NYNÍ SVIŽNĚJŠÍ A ÚSPORNĚJŠÍ »