Test Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Initiale Paris
Renault Talisman považuji za jeden z nejhezčích Renaultů současnosti. Už od svého uvedení na trh, kdy mě vytrvale masírovala televizní reklama, jsem po něm mlsně pokukoval a nemohl jsem se dočkat až s ním strávím pár dní. Současný modelový rok se dokonce dočkal lehkého faceliftu, ale změny jsou tak minimální, že je třeba být velmi všímavý. Spokojit se sice pro Českou republiku budete muset už jen s verzí Grandtour (kombi), což ale Talismanu sekne stejně úplně nejvíc.
Lehké změny se dočkal přední nárazník a maska chladiče, které navíc přibyl v případě vrcholné verze nápis Initiale Paris. Největší modernizací pak prošla světla. Zadní mají lehce pozměněnou grafiku, nově jimi prochází kovový proužek a přibyly i dynamické směrovky. Ty si našly místo i v předních světlech, ale co je vpředu mnohem důležitější, je použitá světelná technologie LED MATRIX. To, co dokáží předvést při noční jízdě je doslova dech beroucí, ale o tom až trochu později. Nově Talismanu také přibyla žraločí ploutvička na zadní části střechy ukrývající anténu.
Největší interiérovou změnou je, že na středovém panelu přibylo nově několik tlačítek. Jedněmi jsou například ty ovládající klimatizaci, což ještě zlepšuje rychlé ovládání tepelné pohody na palubě a nemusím se kvůli změně teploty vždy přehrabovat v menu infotainmentu. Interiér nově zdobí několik chromových rámečků. V testovaném kusu s výbavou Initiale Paris také doplňky s dekorem dřeva na palubní desce i ve výplních dveří a velmi decentně zpracované ambientní osvětlení. U toho je možnost volby intenzity osvětlení a osmi různých barev.
V Renaultu šli dokonce tak daleko, že pokud si odložíte telefon do přihrádky před řadící pákou, která slouží jako port pro bezdrátové nabíjení a necháte jej zhaslým displejem nahoru, zrcadlí se v jeho skle světelný nápis TALISMAN. Pro jednotlivé jízdní režimy jako jsou například Sport, Comfort nebo My Sense si můžu ukládat jednotlivé barvy. Další nastavení je pak možné k jednotlivým režimům použít i u zobrazování digitální palubní desky, čímž ihned poznáte jaký režim máte nastavený.
Grafika přístrojové desky je moderní, jemná, rychlá a přehledná. Stejně je na tom i středový displej infotainmentu. Je opravdu velký, ale k palubní desce sedí, velmi pohodlně se ovládá a jeho jednotlivá menu jsou přehledně uspořádána. Za vyzdvihnutí určitě stojí navigační systém. Jeho online informace jsou přesné a vysloveně velmi čerstvé. V některých situacích má dokonce lepší data o konkrétních uzavírkách a dopravních zácpách, než hojně využívané Google Maps, což jsem si mimochodem ověřil i u loňského testování modelu Renault Captur, jehož stejná navigace nás naprosto skvěle dovedla až do Slovinské Portorože.
Dvoulitrový přeplňovaný dieselový motor o výkonu 139 kW a 400 Nm je naladěn velmi jemně. Nevykazuje skoro žádnou dieselovou hrubost a ve spojení s kvalitním odhlučněním poznáte jeho práci jen poměrně hutným zátahem. Odezva se dá nastavit také v infotainmentu a ač je rozdíl patrný, zásadní změna charakteru auta se nekoná. Pokud byste chtěli nějaký zvukový projev přece jen zažít, menu Talismana nabízí i nastavení zvuku motoru. To je samozřejmě tvořeno jen reproduktory a nastavovat se dá v několika úrovních. V nejhlučnější variantě Sport pak můžete dokonce slyšet Talismana burácet podobně jako čtyřlitrový osmiválec. Automatická převodovka nevykazuje ani náznak škubnutí a při studeném chodu jsem ji nezaskočil ani jednou. Rychle podřazuje a kvalty skládá logicky.
Změnou u Renaultu je, že model Talisman lze nyní pořídit jen ve dvou dieselových motorizacích. V silnější mnou testované verzi, nebo se slabším motorem nabízejícím 118 kW a 360 Nm. Tato slabší motorizace je nabízena jen pro nižší výbavu, zatímco v silnější verzi můžete vybírat z řady Intens nebo Initiale Paris. Oboum variantám motorů oproti předchozím slabším jednotkám, které navíc měly dvě turba zbylo turbo jen jedno. I přesto ale jejich parametry dosahují lepších hodnot. V silnější variantě se spotřeba pohybuje na průměrné úrovni. Kombinací dálnice, okresek i města se dá Talisman snadno držet na hranici 7l/100km.
Podvozkově je Talisman o trochu jiný než ostatní rodinné kombi. Nelze mu upřít velkou dávku pohodlnosti a odhlučnění. Celkové nastavení je měkčího charakteru a výrazně jej nepřitvrdíte ani v menu, kde si i podvozek se systémem regulace tuhosti Electronic Damper Control našel svojí položku. Co ho ale poměrně dost odlišuje je jeho systém natáčení zadní nápravy 4Control. Rozhodně nejvíc se natáčení zadní nápravy projeví při kličkování v menších rychlostech. Pohyblivost a přechod z rejdu do rejdu je úplně jiný než u klasického auta a obratnost tak u Talismana nabývá úplně jiný rozměr.
Ze začátku jsem měl trochu smíšené pocity, jakoby obě zadní pneumatiky byly skoro prázdné a zadek mi doslova utíkal pod rukama, ale po pár chvílích jsem si systém začal užívat a s radostí jsem s Renaultem kličkoval v úzkých ulicích a po parkovištích. Se zvyšující se rychlostí se samozřejmě zadní natáčecí náprava přizpůsobí a její vychylování už tolik znát není, ale pořád je to o tom, že se s Talismanem zatáčky stávají zábavou.
Opravdové potěšení pak paradoxně přichází v noci. Proč v noci? Právě díky na začátku zmíněným světlům LED MATRIX. Na silnici vrhají doslova denní světlo, adaptivně se přizpůsobují zatáčkám, můžu pořád pálit dálkovými a protijedoucí i vpřed jedoucí vozidlo si snadno identifikují a vystíní tak, že kolem něj máte pořád nasvícenou silnici i její okolí jako ve dne. Je radost pozorovat jejich pohotovou práci a jízda s nimi je doslova fantastická. Tento systém je samozřejmě na trhu již poměrně dlouho, ale LED MATRIX je momentálně skoro to nejlepší s čím se dá v noci svítit na cestu.
Renault Talisman je především o vysokém komfortu a péči o posádku. Poskytne vysoký standard pohodlí pro řidiče i pro ostatní cestující. Ve verzi Initiale Paris startuje lehce přes 1,2 milionu korun a prostor pro příplatky je tu minimálně na dalších sto tisíc. Svým osobitým charakterem, vyspělou technikou, velmi bohatou výbavou, povedeným designem a skvělým pocitem z jízdy se bez ostychu může považovat za vlajkovou loď značky.
Plusy
– LED světla MATRIX
– Pohodlný podvozek
– Kultivovaný motor i převodovka
– Líbivý design
Minusy
– Omezená nabídka motorizací
« Navzdory celému průmyslu strmě roste online prodej ojetin Škoda Felicia padla na cenové dno a představuje ideální investici »