TEST Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 EDC Initiale Paris – Dobývání Německa
Minulý týden jsme tady měli Kiu Optimu, která útočila na německé duo Škoda Superb a Volkswagen Passat vedoucí žebříčky v prodejích vozů střední třídy. Ale i navzdory svým kvalitám kvůli drobným, avšak zásadním chybám na tyto rivaly nestačila A tak přijíždí francouzská armáda, jejíž velitel se jmenuje Talisman a do boje táhne s opravdu silnými zbraněmi – zákazníkům nabízí masážní sedadla, koženou palubní desku nebo systém natáčení zadních kol – ten žádná konkurence nabídnout neumí. K tomu všemu přidává spoustu skvělé výbavy, extravagantní vzhled a přijatelnou cenu. My si v dnešním testu ukážeme hned to nejlepší, co lze v naftovém provedení mít – Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 EDC Initiale Paris a zjistíme, zda-li si tento odvážný Francouz dokáže ukousnout něco z prodejních čísel na českém trhu nebo jestli bude rozcupován u nás již zaběhlými rivaly.
Exteriér
Zářivě modrá metalíza, mohutná příď s chromovanými doplňky a členitými světly LED Pure Vision, které připomínají sloní kly, působí dynamicky a dravě. Strmě zkosené čelní sklo, nízká střecha, lehce vytažené blatníky tento dojem jen potvrzují. Na zádi jsou elegantně řešené zadní LED svítilny a decentně naznačeny koncovky výfuku.. To vše stačí doplnit o velká 19” kola a z Talismana je nádherné auto, za kterým se leckdo otočí. A není se čemu divit, protože je to opravdu kus! Sladěný vzhled narušuje jen příliš velké logo Renault na mřížce chladiče.
Interiér
Uvnitř jsou parádní kožená sedadla s odvětráváním a masážní funkcí – umí být komfortní a dokáží dobře podržet tělo v zatáčkách, posad v nich je příjemně nízký. Volant s tlustým věncem skvěle padne do rukou a před sebou máte jen povedenou digitální kapličku přístrojové desky a head-up displej. Na exkluzivnějším dojmu dodává podsvícení interiéru LED pásky, vertikální 8.7” displej informačního systému R-Link 2, z části kožená palubní deska a vysoko položený středový panel, který je bohužel pokrytý nepříliš kvalitním plastem. Většina ostatních materiálu je naštěstí kvalitní a dobře zpracovaná.
Po vzoru Mercedesu se po otevření dveří odsune sedadlo řidiče pro snadnější nastupování a vystupování a nutno tento nápad pochválit. Vpředu je místa dostatek ve všech směrech a i dozadu se bez problému vlezou dva urostlí dospělí, avšak z konkurenčních vozů se v prostornosti na zadních sedadlech řadí do té horší poloviny. Zavazadlový prostor má při srovnávání s ostatními nepříliš vysoký objem 492, respektive 1681 litrů, ale přiznejme si, že na denní ježdění do práce, na nákupy a každoroční dovolenou je to absolutně dostačující.
Multimediální systém R-Link 2 zaujme především velkou spoustou nabízených funkcí. Můžete v něm dělat prakticky cokoliv – nastavit si techniku vozu dle vlastní potřeby, zvolit nejpříjemnější barevné osvětlení, vybrat ze třech druhů masáží nebo si jen z nudy měnit vzhled digitálních budíků. Samotné ovládání chce trochu zvyku a ze začátku se zdá mírně překombinované. Velkým mínusem je chybějící otočný ovladač hlasitosti, který je zde v podobě dvou dotykových tlačítek. Na druhou stranu je v dané kategorii výhodou otočný ovladač systému na středovém panelu.
Tím se pomalu dostáváme k volbě jízdních režimů, které jsou celkem čtyři – Eko, Comfort, Sport a Perso. Každý z režimů nastaví pohonnou jednotku, převodovku, adaptivní podvozek a systém natáčení zadních kol 4Control dle aktuální potřeby. Lze si navolit i takové vychytávky, že při zapnutí Comfortu se automaticky zapnou masážní sedadla a podobně. Poslední ze zmíněných režimů Perso nechává vše na řidiči – tuhost řízení, motor, převodovku, podvozek a 4Control si může nastavit zcela sám a kombinovat různá nastavení dle libosti.
Technika
Pod kapotou se objevuje celkem pět pohonných jednotek, z čehož jsou tři vznětové a dvě zážehové. V každém případě se jedná o maloobjemové přeplňované čtyřválce. Základní naftu zastupuje 1.5 dCi 110, která má obligátní výkon 110 koní (81 kW). Střední cestou je 1.6 dCi 130 s výkonem 130 koní (96 kW) a vrcholem nabídky 1.6 dCi 160, jenž nabízí 160 francouzských koní, chcete-li 118 kW. Všechny motory jsou vybaveny šestistupňovým manuálem a za příplatek šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC, kterou nejsilnější verze dostává ve standardu.
Benzíny jsou poněkud silnějšího charakteru, ale ne vyššího objemu. 1.6 TCe 150 má už podle názvu 150 koní (110 kw) a silnější 1.6 TCe 200 nečekaných 200 koní (147 kW). Zážehové jednotky nelze kombinovat s manuální převodovkou a k dispozici je jen sedmistupňová dvouspojková převodovka EDC. Pohon všech čtyř kol budete v nabídce hledat jen marně.
Za příplatek můžete mít adaptivní podvozek a systém 4Control, který dokáže natáčet zadní kola až o 4.5 stupně. Do rychlosti 50 km/h (mění se podle zvoleného jízdního režimu) se zadní kola natáčejí opačným směrem jako přední a zlepšují manévrovatelnost v prudkých zatáčkách a při parkování či otáčení. Nad touto rychlostní hranicí se otáčejí stejným směrem, jako ta přední a maximálně o 1.9 stupně, přičemž napomáhají udržet lepší stabilitu při průjezdu v zatáčkách. S tímto systémem přichází i kratší řízení, kterému stačí 2.4 otáčky na plný rejd, zatímco verze bez 4Control potřebuje 2.8.
Pod naší kapotou se nachází šestnáctistovka dCi 160 koní a 380 Nm, s níž auto váží slušných 1615 kilogramů, zrychlí z nuly na stovku za 9.6 sekundy a udělá až 213 km/h. Papírová spotřeba je 4.5 litru na sto kilometrů a v reálném životě bude o litr až dva vyšší.
Jízda
Daň za šmrncovní design je horší výhled z vozu, a to kvůli hodně zkosenému čelnímu a menšímu zadnímu sklu – To především ženy při městském parkování neuvítají, sportovněji založení jedinci si to naopak zamilují a nebudou si připadat jako v nudném rodinném kombíku, protože to Talisman rozhodně není! Ve městě auto dominuje vynikající manévrovatelností a absolutně dokonalou dvouspojkovou převodovkou EDC, která bleskurychle reaguje na přidání či ubrání plynu přesně tak, jak má. Cukání se od ní nedočkáte a rozjezdy jsou velmi hladké a plynulé. Ačkoliv je podvozek adaptivní, tak při pomalé jízdě neumí vyžehlit větší výmoly a občas propustí nějaký ráz do kabiny. Z části to můžeme svést i na velká 19” kola, jejichž pneumatiky mají velmi nízký profil a neodfiltrují prakticky vůbec nic.
Na dálnici je auto příjemně odhlučněné a jisté. Pokud je silnice hladká, tak i velmi pohodlné a komfortní, jenže třeba taková rozbitá D1 je pro adaptivní podvozek v kombinaci s 19” koly místy smrtelná. Systémy, jako hlídání jízdy v pruzích, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu a nouzové brzdění, fungují na jedničku.
Co naopak zamrzí, tak je motor. Pokud před sebou nemáte nejlépe nejsilnější benzinovou jednotku, budete zřejmě zklamaní. Na pružnosti motor moc nepobral a při rychlejší jízdě je jeho dynamika slabší. Při rychlostech blížících se 200 km/h se vyloženě trápí. Nechápu tak, proč se naftové agregáty musejí spokojit pouze s šestistupňovým EDC a nelze je mít se sedmistupňovým jako benzinové varianty. Stejně jako u Optimy si nemůžu odpustit připomínku, že nabídce by velmi slušela ještě jedna silnější naftová motorizace – nejlépe o objemu 2.0-litru. Abychom ale motor jen nehanili, musíme velmi vyzdvihnout jeho bezkonkurenčně kultivovaný chod a nízkou spotřebu.
V nejlepším světle se ukazuje na hladké a klikaté okresce. Řízení je sice přeposilované a moc zpětné vazby neposkytne, ale je nádherně přesné a strmé. Podvozek je ve Sportu geniálně nastavený pro rychlou jízdu. Stačí ukázat požadovaný směr volantem a auto se okamžitě vrhne k apexu a s pekelnou jistotou vykrouží ukázkový oblouk. Jen na výjezdu zase chybí trocha toho výkonu. Tady to holt někdo s pravidlem, že podvozek má být dál než motor, trochu přehnal. Brzdy překypují silou a vadnou až při opravdu dravé a dlouhé jízdě, na kterou tato auta stavěná stejně nejsou. Pouze brzdový pedál by mohl být tužší a lépe dávkovatelný.
Pecka nebo propadák?
Renault Talisman Initiale Paris je od základu povedené auto, které je doma na jakékoliv silnici. Má skvělou výbavu a díky různým akcím a slevám ho dostanete za slušné peníze. Tužší podvozek musíte brát jako daň za vynikající jízdní vlastnosti a brečet můžete jen nad absencí silnějšího naftového motoru. Nemusíte však zoufat, protože dobrou zprávou je, že nejvýkonnější benzínová motorizace umí jezdit za spotřebu jen o litr, maximálně dva vyšší a nabízí vynikající dynamiku. Díky tomu se pro nás stává jednoznačnou volbou, kterou můžete doporučit jako alternativu k okoukaným rivalům.
Plus
Kultivované a úsporné motory
Skvělá dvouspojková převodovka
Jistý a obratný podvozek
Extravagantní vzhled
Strmé řízení
Velké množství výbav
Mínus
Absence silnějšího naftového motoru a pohonu 4×4
Tužší podvozek
Laciný plast na středovém panelu
Velikost zavazadlového prostoru
Základní cena: 649 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 036 900 Kč
« V Norsku budou hlasovat o budoucnosti spalovacích motorů, možná je zcela zakážou – Dočkáme se toho i u nás? K mání je brutální BMW Z4 – Má desetiválec z Viperu a brzdy z Audi R8 »