TEST Renault Mégane RS 265 CUP – Kladivo
Hledáte auto, které Vás nezrujnuje na provozu a přitom poskytne nadprůměrné sportovní výkony? Už nehledejte, Renault Mégane RS 265 Cup je naprosté kladivo, kterému se s předním pohonem, v současné nabídce trhu, nerovná vůbec nic. Vlastně si dokážu představit, že se čtyřkolkou typu STi nebudete na technické okresce výrazně rychlejší, pokud vůbec. Renault totiž postavil zcela nekompromisní silniční zbraň, se kterou ihned můžete vyrazit na okruhy.
To se sebou nese úzké zaměření cílové skupiny – toto auto prostě musíte chtít, protože řízení myslíte vážně. Pokud chcete kompromis a univerzální stroj, nejste na správné adrese a koupi Mégane RS Cup obrečí hlavně Vaše drahé pozadí. Auto je totiž tvrdé jako šutr a tlumiče začnou filtrovat až v opravdu vysokých rychlostech. To platí o podvozku jako celku – čím rychleji a ostřeji jedete, tím lépe funguje. A pak je tady hluk – od kol a od mechanismů auta. Skořepiny od Recaro jsou naprosto fantastické a nic moc lepšího do sériového auta na trhu ani není, ale po 300 km cesty z nich nadšeni nebudete. Tady prostě kompromis neexistuje, Mégane RS Cup je koncový sportovní vůz, závodní polotovar. Od komfortního a univerzálního přístupu k rychlosti tady máme produkty koncernu VW, například Seat Leon Cupra. Renault však dává španělskému soku na frak jízdně úplně ve všem. Ale o tom za chvíli.
S faceliftem se výrazně změnila tvář vozu, která se přizpůsobila současném korporátnímu designu značky – velká maska a zaoblené světlomety. Zajímavostí je, že Mégane přišel o možnost xenonových světlometů asi kvůli novému tvaru. Ehmm. Uvnitř se zlepšila ergonomie a hlavně se zde objevuje nový infoteinment systém R-Link s aplikací R.S. Monitor, což je takový Playstation uvnitř auta. To, co umí zobrazit je naprosto neskutečné a napadá mě jediné sériové auto, které to umí také – GT-R. Renault tak měří zrychlení, přetížení, prokluz a trakci kol, úhel natočení volantu a práci s ním v grafech, teplotu převodovky, oleje, nasávaného vzduchu anebo mapy okruhu a podle GPS Vám měří čas na kolo. Opravdu pokroková a profesionální telemetrie. Navíc si zde lze nastavit i mapy odezvy plynu pro Race mód. Pod kapotou a v technice se však neměnilo nic. Také proč, když je Mégane RS vnímán jako nejlepší řidičský HotHatch dneška.
Takže tady stále máme dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 265 koní a 360 Nm. Ten je spojen výhradně s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Jednotka je relativně stará, a tak nezáří moderní efektivitou. Nemyslím výkonově, ale zejména u spotřeby to pocítíte. Mégane RS bude všude o dva litry výš, než přímá konkurence a pod deset se mu moc nechce, pokud nejedete úplného klobouka. Na druhou stranu má díky tomu motor poctivý nádech staré školy. Graduje, má skvělou odezvu a chce se mu do otáček. Při opravdu sportovní jízdě potěší zejména schopnost dávkovat výkon dle aktuální potřeby a zamezit tak zbytečným ztrátám na prokluzu kol. Není totiž zbytečně výbušný, nýbrž příjemně lineární. Jedinou elektronickou vychytávkou je tak volič jízdních režimů – Normal, Sport a Race. Asi zbytečné dál rozvádět, co každý z nich dělá. Trochu jen postrádám hutnější zvukový doprovod, ale to není nic neřešitelného.
Dalším klenotem je podvozek auta. Vzadu je sice klasická torzní tyč, ale přední náprava má oddělené těhlice a u verze Cup i samosvorný diferenciál, který je hlavním klíčem k naprosto bezkonkurenční ovladatelnosti a rychlosti v zatáčkách. Hodilo by se napsat v mezích třídy, ale jak jsem psal už na začátku – Mégane RS Cup je tak drtivě schopný a rychlý, že s nim budou mít problémy držet krok i daleko silnější vozy s pohonem všech kol. Prostě ho pošlete v šílené rychlosti na apex, přidáte a auto vykrouží ukázkový oblouk a vysměje se Vám. Jo, jde to ještě rychleji a první dny si za volantem budete připadat jako naprostý zbabělec. Navíc, čím více budete zrychlovat, tím lépe auto bude fungovat. A je úplně jedno, jestli jedete po krásném asfaltu v Alpách, okruhu anebo uskákané okresce třetí třídy někde uprostřed českých lesů. Funguje absolutně brilantně na každém povrchu, zakousne se a s absurdní přesnosti vykrouží zatáčku. A pokud mu naložíte moc brzy? Nevadí, samosvor si poradí a auto zatočí i pod ohromným přívalem výkonu. A věřte, že hatchback s 265 koňmi fakt letí!
Několikrát sem si vážně říkal, jestli to už není moc… Řidičák bledý hrůzou, spolujezdec vyrvával madlo dveří a Mégane RS zatáčel jako nic. A to jsem ještě nezmínil hravost. Věc u aut s předním pohonem ne zrovna běžná. Pokud chcete zábavu, pusťte tvrdě před zatáčkou plyn, nechte přenést váhu na přední nápravu a pošlete to prudce tam – auto se odmění nádherným lift-off smykem. Pokud na to máte koule, jdou dělat naprosto nesmyslné úhly, a pak stačí jen přidat a diferák Vás zase narovná. Jo, za volantem tohoto auta mi bylo zase 13! V režimu Race navíc máte vždy napevno a bez výjimky vypnutou stabilizaci, a tak je vše jen na Vás.
Mégane RS je však velmi nezáludné auto. Jasně, vyžaduje pozornost a neustálou kooperaci, ale ani jednou mě nevyděsil. Naopak, v krizových situacích co nejvíce pomáhá řidiči. Líbí se mi i progresivní řízení s příjemně tuhým chodem a překvapivou dávkou zpětné vazby. Navíc na něj auto reaguje velmi rychle, což usnadňuje ovladatelnost v tak vysokých rychlostech, jakými se tento Renault pohybuje. A brzdy? Brembo! Neúnavné a drtivě účinné.
Renault Mégane RS 265 Cup je jednoznačně nejultimativnějším autem na svém segmentu a jako takové ho prostě musíte chtít. Je zbytečné říkat, že s de facto závodním polotovarem, přicházejí i z toho plynoucí nevýhody. Toto auto totiž vše vynahrazuje jízdními schopnostmi a výkony, které Vám vezmou dech. Navíc za zlomek nákladů na provoz a servis, které si žádají auta typu Lancer Evolution nebo Subaru WRX STi. V naší redakční garáži má jasné místo. Hall of fame!
Plusy
- Podvozek
- Motor
- Zábava
- Rychlost
- Řízení
- Brzdy
Minusy
- Absence xenonových světlometů
- Vyšší cena
Nejlevnější verze modelu | 299.900 Kč (1.6 16V Life/81 kW) |
Základ s testovaným motorem | 740.900 Kč (2.0 TCe RS/195 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 901.100 Kč (2.0 TCe RS/195 kW) |
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Renault Mégane RS 265 Cup |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 195 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 360 / 3000 – 5000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 254 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.8 / 6.2 / 7.5 |
Emise CO2: | 174 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 344 / - |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1462 / 373 |
Rozměr pneu: | 235/35 R 19 |
Základní výbava:ABS a EBV s asistenčním systémem brzd, šest airbagů, světlomety s diodami, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná, zatmavená zadní skla, podvozek Sport, ESP s možností deaktivace, brzdové třmeny Brembo šedé, elektrický posilovač řízení, parkovací čidla vzadu, tempomat s omezovačem rychlosti, hlavice řadicí páky v kůži, hands-free karta Renault, elektrické ovládání bočních oken vpředu, loketní opěrka vpředu, dvouzónová klimatizace, dešťový a světelný senzor, autorádio s USB atd.
Výbava testovaného vozu:Litá 19” kola Steev s červeným proužkem (+32.500,-), přední spoiler, boční lišty a zadní křídlo v červené barvě (+10.000,-), metalická barva (+14.200,-), podvozek Cup se samosvorným diferenciálem a brzdami Brembo s červenými třmeny (+40.000,-), RS monitor 2.0 (+6.100,-), skořepinová sedadla Recaro (+30.300,-), paket navigace R-link (+20.000,-).
.« TEST Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi AT – DSC5 Nové Subaru WRX S4, my se bohužel nedočkáme »