Test Renault Megane R.S. Krůček k dokonalosti
Sportovní Renaulty vždy patřili ke špičce dané kategorie. Samotný Megane RS byl bez debaty tím nejlepším, co se nejen mezi Hot Hatchi dalo v posledních letech koupit. Svým nekompromisním charakterem a doslova teatrální hravostí si vydobyl kult legendy. Potřeboval však dosti zkušeného řidiče – jeho přetáčivé chování mu udělilo nálepku widowmakeru, a tak Renault přišel se snahou Megane trochu civilizovat. Ubral mu dvě deci na motoru, přidal dvoje dveře a do nabídky se vecpala automatická převodovka. Jsme na pokraji zániku legendy, nebo vzniku dalšího rváče připraveného vyrvat korunu ze spárů soupeřů?
Zvenku vypadá nový Megane R.S. jako zápasník MMA v životní formě. Pod sportovními tvary karoserie se dmou svaly atleta, který je kdykoliv připraven k útoku. Oproti běžnému Meganu byl rozšířen o 60 mm a auto na živo působí doslova vztekle. Na naší černé barvě některé detaily bohužel zaniknou, ale fantastická oranžová z něj dělá opravdu slast pro oko. V předním nárazníku nalezneme mlhovky ve tvaru šachovnice, která je symbolem divize Renault Sport. Světla s typickými hokejkami snad nikdy nevypadaly lépe. Za blatníky ukrývajícími nádherné devatenáctipalcové disky je vývod horkého vzduchu, který zde rozhodně není pro parádu. Jemně se zvedající linka oken vede ke krásně baculatému zadku, kde své místo našel difuzor obrovských rozměrů (který je skutečně funkční!), v jehož středu trůní snad největší koncovka výfuku, jakou jsem v životě viděl. Přiznám se, že mi design nového „er-esa“ doslova bere dech, každé ráno jsem si připadal jako bych se blížil k nějakému Cupovému speciálu. Celkově je dle mého Megane RS nejlépe vypadající Hot hatch na trhu. Na první pohled je jasné, že se nejedná o nějakou hračičku, ale nekřičí zbytečně do světa jako Civic Type-R, který sice vypadá skvěle na okruhu, ale ruku na srdce – při denním používání působí trochu komicky.
Po usednutí do interiéru jsem v klasickém Meganu současné generace. Velice se mi líbí karbonový dekor a prošívaná kůže ve výplních dveří – kvalita materiálů udělala skok o dva světelné roky a snese srovnání s jakoukoliv konkurencí. Použité materiály jsou velice příjemné a zpracování je perfektní. Potěší i ergonomie. Tlačítek zůstalo jen nejnutnější minimum a vše je ovládáno skrze dotykový systém R-link, který se mi s každým další setkáním zdá lepší. Je svižný, dobře přizpůsobený dotykovému ovládání a umí najednou zobrazit vícero aplikací, takže není nutné neustále patlat po obrazovce zleva doprava. Rozdíly oproti běžné verzi jsou hlavně sedačky, které jsou i v této základní variantě (na výběr jsou i božské skořepiny) naprosto perfektní. Tělo drží jako ve svěráku, ale bočnice nejsou přehnaně tvrdé, takže ani po dlouhé cestě nemáte nohy a boky jednu modřinu, navíc mají příkladnou oporu v ramenou. Druhou změnou je volant, který je vyveden v kombinaci alcantary a kůže. Jsem rád, že Renault nesáhl po celo alcantarovém volantu. Sice to vypadá lépe a lépe se i drží, ale alcantara neodolává moc dobře zpoceným rukám a rychle se ničí v nejpoužívanějších místech.
Nalézt ideální pozici je věc okamžiku. Sedí se příjemně nízko, volant i řadící páka padnou perfektně do ruky. Pro dokonalý zážitek už zbývá jen vypnout head-up displej. Tuto vychytávku ve většině aut miluji, ale tady mi přijde řešen tak nějak z povinnosti a spíš překáží ve výhledu. Standardní digitální štít má Renault natolik zdařilý, že je head-up zbytečný. Displej suplující budíky má krásné rozlišení i barvy, je přehledný a akorát na očích. Na výběr máte dokonce z několika různých zobrazení, radím tedy ušetřit peníze za head-up a investovat jinde. Kam, to se dozvíte o pár řádků níže…
Auto umí pracovat v několika režimech, důležité jsou podle mého pouze tři. Tím prvním je Comfort, kde je auto takový pohodový beránek. Není hlučné, má lehké řízení, podvozek je velice poddajný a bez problému si ho umím představit používat denně. Druhým je režim RACE, což je přesný opak. Celé auto ztuhne, vypnou se veškeré asistenty a řízení vyžaduje 100% koncentraci. Překvapením je, že ani v tomto režimu není auto přehnaně tvrdé, ale dokáže se vozovky držet jako máloco. Třetí režim je PERSO, který si můžete nastavit přesně podle sebe. Zvlášť nastavujete motor, podvozek, výfuk, odezvu na plyn, styl budíků, světelnou atmosféru – je toho prostě spousta. Důležité je, že si RS nastavíte přesně podle svých preferencí a nejste svázáni přednastaveným režimem. Skvělé!
V úvodu jsem zmínil změny na pohonném ústojí. Pod kapotou již nebije čtyřválcový dvoulitr, ale menší jedna-osmička dopovaná twin-scroll turbem. O výkon ale nepřišla. Honosí se výkonem 206 kW a 390 Nm, nechá se vytáčet až na 7,000 otáček za minutu a sprint na stovku zvládne za skvělých 5,8 sekundy. Pro dosažení kýženého výkonu byly povolaní inženýři, kteří vyvíjí pohonnou jednotku pro monopost formule 1 a prý vypracovali jedinečný systém chlazení a přívodu vzduchu. Vnitřnosti motoru byly posíleny a stěny valců ochráněny technologií Mirror Bore Coating. Nemusíte mít tedy strach, že se Megane po pár ostrých kolech odporoučí. Motor má síly na rozdávání, ale také trochu mdlejší projev. Po krátké úvodní prodlevě turba jeho výkon narůstá velice lineárně, ale bez nějakého většího dramatu, chybí podobná výbušnost jako u Peugeotu 308 GTi, a nemá ani výraznou výkonovou špičku. Občas se tak stane, že zařadíte trochu jindy, než by bylo ideální. Výhodou motoru je síla ve středním spektru otáček – opravdu nebude nutné bezhlavě řadit, aby jste motor drželi v úzkém spektru ideálních otáček. Motor byl v našem případě párován s manuální šesti stupňovou převodovkou. Kulisa má dost krátké dráhy, ale pohyb jednotlivými rychlostmi je poměrně sekavý. Dobrá zpráva je, že když jedete opravdu ostré tempo, tak funguje obstojně. Jen na tvar hlavice jsem si nemohl zvyknout, tradiční kulatá by byla lepší.
Dost ale bylo keců. Startujeme! Po startu se ozve zlověstné zaštěknutí výfuku a motor se po chvíli ustálí na klidném volnoběhu. Není to nic teatrálního, projev působí přirozeně a sportovně. Nemám rád to falešné pleskání a rachocení. Celé auto nastavuji do režimu RACE- v řeči Renaultu „Teď je to na tobě“- který vypne absolutně všechny elektronické pomocníky a můžeme vyrazit. Spojka má příjemně tuhý a krátký chod, pro zařazení je potřeba překonat poměrně velký odpor kulisy a auto se dává do pohybu. První pocit je dost překvapující. Čekal jsem nesnesitelnou prkennost, ale Megane je i v tomto režimu poddajný a podvozek vůbec nepůsobí uskákaným dojmem. Motor si jen přede, od výfuku se při ubrání ozývá jemné bublání – zatím mi nepřipadá, že bych sedlal okreskovou bestii. Blíží se první série zatáček, podřazuji, posílám plynový pedál na seznamovačku s podlahou. Zvuk motoru se mění v nefalšovaný závodní řev (sakra jak může jedna osmička znít takhle?!) doprovázený šíleným syčením sání, které snad před autem vytváří vakuum. Zvuk možná není tak vyhrocený jako u I30 N, ale působí hodně autenticky a surově, doteď mi při vzpomínce na něj vstávají chloupky vzrušením. To už se ale blížím do první zatáčky, sundávám nohu z plynu a od výfuku se ozve neskutečná kanonáda – WOW, tak tohle můžu! Jdu na brzdy připraven zasáhnout, kdyby se auto rozvlnilo, ale Megane je neuvěřitelně stabilní.
Přesný opak 308GTi, která vám ve své zuřivosti chtěla při každém sešlápnutí brzdového pedálu ublížit. Brzdy Brembo o průměru 355mm odvádí skvělou práci, chtějí sice trochu větší sílu k maximálnímu účinku, ale skvěle se dávkují a jsou k neutahání. Do zatáčky se RS vrhne s takovou vervou, že jsem v první chvíli překvapen a musím trochu upravit dráhu. Jedním z důvodů je extrémně strmé řízení. Megane RS je snad jediné auto u kterého jsem za celý týden nemusel ručkovat, stačí sebemenší pohyb volantem a auto okamžitě mění stopu. Další důvod je systém natáčení zadní nápravy 4Control, který umí natočit zadní kola až o 2,7 stupně. Nezdá se to moc, ale auto je díky tomu v zatáčkách neuvěřitelně agilní. Chce to chvíli zvyku, protože celou dobu máte pocit, že má auto lehce vybočenou záď, ale je díky tomu neuvěřitelně stabilní a dosahuje v zatáčkách absurdních rychlostí.
Tedy do doby, než sundáte nohu z plynu. V tu chvíli umí Renault okamžitě přejít do přetáčivého smyku. Je to dobře čitelné, jen bych Megane RS rozhodně nedoporučil začátečníkům. Je to asi jediná předokolka u které budete odstraňovat hmyz i z bočních oken. Jezdit s ním na hraně je neskutečná zábava, auto je hravé, působí lehce a nestále vás informuje o dění, tohle se nemůže omrzet. Osobně bych si jen připlatil za samosvorný diferenciál. V naprosté většině případů si jeho absence ani nevšimnete, ale na mokru, nebo ve vracečkách by se jeho pomoc hodila. V balíčku Cup je za příplatek pouze 40 tisíc, takže vůbec není co řešit.
Naprosto famózně funguje také podvozek. Nově je Magane RS vybaven hydraulickými dorazy tlumičů, jejichž práce je opravdu skvělá. Auto bravurně zvládne jakýkoliv povrch a dá vám obrovskou porci jistoty a stále si zachovává snesitelný komfort. Pod koly se vám může střídat hladký asfalt s totálně rozmlácenou silnicí a Megane bude stále držet kontakt s vozovkou bez náznaku odskakování – v reálném světě je tohle auto neuvěřitelně rychlé.
Nový Magene RS z daleka není tak extrémní, jako jeho předchůdce, ale oproti němu se z něj stává opravdový univerzál. Radost z jízdy rozdává plnou náručí. Jeho perfektní řízení, skvělý podvozek a krásný zvuk jen tak nezapomenu. Stále si zachovává hravost, zároveň se však dá použít i pro denní ježdění. V režimu comfort je krásně tichý a pohodlný – troufnu si říct, že kvalitou jízdy se v tomto režimu vyrovná běžné variantě. Rozhodně se jedná o jedno z nejlepších aut na trhu a s cenou začínající na 719,000,- je to doslova neuvěřitelná nabídka. Už teď se nemohu dočkat verze Trophy, která bude útočit na trůn nejrychlejší předokolky.
Renault Megane RS sice není tak ultimativní jako předchůdce, za to je to mnohem lepší Hot Hatch. Můžete si naplno vychutnat dualitu jeho povahy. V režimu Comfort ho můžete využívat jako běžné auto, v režimu RACE se měni v okruhovou bestii. Důležité je, že je stále neskutečně zábavný a ve verzy Trophy bude určitě opět útočit na trůn předokolek.
Plusy
Design
Zvuk
Přesné řízení
Skvělý podvozek
Zábavný charakter
Denní použitelnost
Není pro začátečníky
Mínusy
Nevýrazný projev motoru
Absence samosvorného diferenciálu
Není pro začátečníky
« Lexus opravdu chystá ostré LC F. Bude mít 620 koní a drsnou tvář Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů »