renault-megane-grandcoupe-32

Test Renault Megane GrandCoupe 1,3 TCe. Sedany ještě neřekly poslední slovo

1. 5. 2019 • Novinky, Renault, Testy, Videa

motor: 85%

podvozek: 85%

převodovka: 80%

zpracování: 85%

praktičnost: 80%

Renault Megane GrandCoupe je velice povedený zástupce opomíjené třídy. Nabízí skvělý komfort, povedený motor a reprezentativní vzhled. Jeho pořízení navíc nezatíží tolik rodinný rozpočet. Sedany ještě neřekly poslední slovo.

Verdikt:

Také si pamatujete na dobu, kdy každý chtěl Německého ovčáka, nebo Retrívra a byly jich plné parky? Zkuste jít ven na psí hřiště dnes – a téměř jediné stvoření, co potkáte, bude Francouzský buldoček nebo mops. Vezměte takového psa na celodenní výlet, nebo s ním začněte sportovat. To nebohé stvoření vám nejspíš někde zkolabuje. Přesto lidé dávají přednost těmto geneticky i fyzicky deformovaným tvorečkům, pro které je každý nádech utrpení, před překrásnými „plnohodnotnými“ psy. Proč? Protože je to v módě. A jak to souvisí s testovaným Renaultem? Protože běžný sedan je v dnešní době tak trochu „plnohodnotný pes“ a jeho místo přebírá MopSUV…

Ano, automobilový novinář je nejhorší stvoření v automobilovém světě, protože je neustálým střídáním povozů zcela odtržen od reality všedního života a je tak oproštěn od nutnosti pustit vlastní peníze za auto, které mu bude sloužit jako to jediné. Může si tak koupit jednoúčelové auto, které z praktického hlediska nedává smysl. Často se tak setkáme s názorem, že žijeme hlavou v oblacích a neumíme ocenit výhody plynoucí ze zvýšené karoserie a naše nářky o tom, jak je běžný sedan lepší než SUV, jsou jen neobjektivní žvásty. Jenže každá mince má dvě strany.

Střídání desítek aut ročně dává prostě rozhled. Pokud za celý život zkusíte dva druhy piv, jsem si jistý, že s jedním budete spokojeni. Pokud jich ale ochutnáte padesát, je velice pravděpodobné, že nebude spokojeni se čtyřiceti devíti. Nebudete si jen „chtít dát pivo“, ale vyberete si to, které má vlastnosti, které vám sedí nejvíce a přinese vám největší uspokojení. Je mi jasné, že spousta lidí si stejně po práci skočí do nejbližší večerky pro desetikorunového lahváče a v klidu si doma pustí fotbal, ale zkusme si chvíli představit svět, kdy má každý možnost vyzkoušet všechno, a kdy automobilový novinář může mít jednou pravdu, když říká, že sedan je lepší volba, než SUV (pokud pro vás tedy není kruciální vlastnost vozu výška posedu). Pokusím se to vysvětlit na testovaném Meganu.

Ve prospěch Meganu hovoří hodně věcí. Jednou z nich je to, že vypadá jako daleko dražší auto, než ve skutečnosti je. To je mimochodem jeden z hlavních důvodů obliby SUV – zkrátka vypadají dražší, než jejich hatchbackové ekvivalenty. Upřímně, typovali byste, že se dá GrandCoupe pořídit od tří set padesáti tisíc? Klidně bych mu hádal i dvojnásobek. Na živo vypadá opravdu skvěle a před tím, jak se designéři poprali s přivařením kufru na hatchback, musím smeknout.

5

Auto má luxusní líbivé tvary a tu správnou dávku francouzské elegance. Tvůrci neměli tak svázané ruce, jako v případě SUV, kde je předem daný tvar a jen se ladí detaily. Výsledkem je pohledné auto, které působí dynamicky a důstojně. Design přídě podléhá aktuálnímu jazyku Francouzské automobilky a já rozhodně patřím mezi fandy této tváře. Zadní část s vystouplými blatníky působí přitažlivě a sebejistě, snad jen ty světla bych si uměl představit bez tenkých segmentů zasahujících až ke znaku. Renault se ale konečně designově našel a jeho vozy jsou osobité a s ničím si je nespletete.

Po otevření dveří vás přivítá poměrně strohý interiér- většinu tvoří jen obří dotyková obrazovka – ale k jeho zpracování nemám nejmenší výtky. Volba materiálů je velice dobrá a vše působí dostatečně robustně. Interiéry francouzských aut již neplatí za přehlídku laciných plastů a béčkového zpracování. Centrální část palubky byla pečlivě očištěna od tlačítek, zůstalo jen ovládání klimatizace (díky bohu), na vše ostatní je tu tablet. S orientací na výšku nemám problém a zvykl jsem si během pár sekund. Přeci jen každý tímto způsobem používá svůj smartphone a nedivil bych se, kdyby se toto řešení rozšířilo k dalším výrobcům. Operační systém je dobře přizpůsobený dotykovému ovládání a je dostatečně intuitivní. Líbí se mi i možnost rozdělit obrazovku a používat vícero aplikací naráz. Druhý displej je v kapličce budíků a jeho funkce jsou omezeny na zobrazování základních jízdních údajů.

1

Prostor na předních sedačkách není ničím omezen a i vyšší postavy si sednou pohodlně. K dokonalé pozici za volantem už mi chybí jen možnost dát sedačku ještě o pár centimetrů níž. Sedadlům samotným ale nemám moc co vytknout. Dobře drží tělo, jsou vyhřívané a mají dokonce masáž. Trochu jsem se bál místa vzadu, protože prostor v pro nohy v hatchbacku je podprůměrný, ale GrandCoupe naštěstí vychází z kombi, které má delší rozvor a i za sebe si sednu zcela bez problémů. Nad hlavou to již mám opravdu na těsno- cylindr musím nechat doma- ale není potřeba se nijak krčit. Zatím se Megane GrandCoupe jeví jako ideální rodinné auto – i nadprůměrný údaj hodnoty zavazadlového prostoru tomu napovídá. Tady ale trochu narážíme na limit koncepce sedanu. Byť je 550 litrů výborná hodnota, je jeho využitelnost limitována úzkým vstupem do kufru – ten je pouze kolem padesáti centimetrů. Rozměrné předměty tak bude muset odvézt kamarád v kombíku.

Pod kapotou se nachází novinka, a to přeplňovaná třináctistovka, která nahrazuje atmosférickou 1,6 a přeplňovanou 1,2 TCe. Do testu jsem dostal slabší provedení s výkonem 115 koní a 220 Nm. Na rovinu říkám, že se jedná o velice povedený motor a za celý týden jsem neměl pocit, že bych potřeboval silnější jednotku. Auto váží jen lehce přes 1300 kilogramů a motor se tak moc nenadře. Mezi jeho nejlepší vlastnosti patří ukázková kultivovanost a chuť do života.

3

Pocitově působí motor výkonněji, než je oněch deklarovaných 115 koní a nabízí příjemnou pružnost už někde od 1500 otáček. Navíc se nebojí ani dálničního tempa. Jediné, s čím jsem trochu bojoval, byly rozjezdy. Jednotky plnící novou normu jsou pocitově ve spod hodně přidušené a tady to není výjimka. První den jsem tedy na rozjezd buď pálil gumy, nebo odjížděl s přidušeným autem. Ale dá se na to zvyknout. Sympaticky také působí spotřeba, která se dá bez problémů držet lehce nad šesti litry.

U obdobně velkého SUV by byla spotřeba o nějaký litr vyšší, navíc by zaostávalo dynamicky, kde je ale rozdíl znát daleko víc je jízda samotná. Megane poskytne výtečný komfort, který je plně srovnatelný s příbuzným na chůdách, ale díky nižší váze i těžišti blíže k asfaltu daleko ochotněji mění směr a v oblouku působí jistěji. Samozřejmě nečekejte nějaké sportování. GrandCoupé je typickým zástupce francouzské školy a jeho hlavní předností je klidná, kolíbavá jízda. Na nějaké vymetání okresek má navíc příliš přeposilované řízení. Když ale zvolníte, vychutnáte si opravdu uklidňující jízdu. Podvozek vysaje většinu výmolů a v kabině si užijete velice dobrého odhlučnění. Vlastně není Megane jízdně nijak výrazný, ale v porovnání právě s SUV si uvědomíte, že i relativně obyčejný sedan umí poskytnout daleko lepší chování na silnici a mně tak nějak připomněl, že je mi tato kategorie daleko bližší.

4

Jak je to tedy ve srovnání s tím SUV? SUV přinese výhodu ve vyšším posedu a zvýšeném podvozku. Ale většina lidí s nimi nejezdí mimo silnici a přínos vyšší světlé výšky je dost spekulativní. Co je daleko důležitější, je navýšení hmotnosti – zvýšení těžiště a tím navýšení spotřeby a zhoršení jízdních vlastností. Běžný sedan, jímž GrandCoupe je, přinese srovnatelný komfort jízdy, nižší váhu, která s sebou nese menší spotřebu a menší opotřebení podvozkových dílů, daleko jistější chování na silnici a v neposlední řadě i nižší cenu. Například v porovnání s podobně velkým Kadjarem o sto dvacet tisíc. Ve prospěch sedanu také hovoří lepší odhlučnění plynoucí z lepší aerodynamiky a (to je čistě můj názor) daleko lepší vzhled.

Jenže vše, co jsem doteď napsal, pro vás může být jen snůška pisálkových keců. Netroufnu si radit vám, za co máte utratit své peníze. Každý si ve finále vybere auto, které nejvíce vyhovuje jeho potřebám. Jen až si nějaké půjdete koupit, nezapomeňte, že automobilky vyrábí i jiná auta, než SUV. A ta jiná auta jsou sakra dobrá! Já doufám, že sedany ještě neřekly poslední slovo… a kdo ví, třeba se do parků vrátí i ti retrívři.

2

Renault Megane GrandCoupe je velice povedený zástupce opomíjené třídy. Nabízí skvělý komfort, povedený motor a reprezentativní vzhled. Jeho pořízení navíc nezatíží tolik rodinný rozpočet. Sedany ještě neřekly poslední slovo.

Plusy

Komfortní podvozek
Design
Cena
Spotřeba

Minusy

Horší výhled vzad
Úzký vstup do kufru

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz