TEST Renault Mégane 130 TCe BOSE
Nový mégane za to vzal opravdu poctivě a ve své třídě nabízí nejen neotřelý design, ale především kvalitní zpracování a nadprůměrnou výbavu. Rozvor náprav se natáhl o 28 milimetrů, vůz je posazen o 25 mm níže k silnici, než generace předchozí a na druhou stranu byl rozšířen rozchod kol vpředu (o 47 mm) a vzadu (o 39 mm). Vůz stojí na modulární platformě platformě CMF-CD (Common Module Family), kterou sdílí i nové modely Nissanu.
Vůz je od začátku nabízen se třemi zážehovými přeplňovanými motory TCe 100, TCe 130 a TCe 205. První dva jmenované jsou standardně spojeny s manuální převodovkou, TCe 130 může mít alternativně sedmistupňový dvouspojkový automat EDC7, který je v nejvýkonnější verzi standardem a jedinou možností. Vznětové motory zastupují Energy dCi 90, 110 a 130. Pouze prostřední z nich je v nabídce rovněž se samočinnou převodovkou, šestistupňovou dvouspojkovou. Pro model GT je k dispozici také Energy dCi 165 EDC6.
Až u třetí generace Laguny Renault představil řízení všemi koly pojmenované 4Control. A nabízí jej i u nejnovější generace svých modelů. S příchodem čtvrtého vydání Méganu je tato technika poprvé k vidění rovněž v kompaktním segmentu. Najdete ji standardně u sportovní varianty GT. Premiérou na C segmentu je i barevný Head-up display a obří display infoteinment systému R-Link 2. Ten má v horizontálním uspořádání celých 8,7 palců. K dispozici je i menší horizontální verze o velikosti 7 palců.
Interiér a exteriér
Interiér sám o sobě je mezigeneračně velkým skokem kupředu. Už na první pohled je velmi atraktivní neobvyklý a troufám si říci – evokující prémiový nádech. V mainstremu určitě takto provedený interiér není standardem. A nepokulhává ani po stránce zpracování, které je kvalitní, vše skvěle lícuje a nikde nic nepovrzává. Samotné materiály jsou výtečné, většina palubní desky je navíc měkčená. Líbí se mi digitální přístrojový štít s velmi hezkou grafikou. Uživatel si navíc může volit až z pěti motivů zobrazení.
Velkou frajeřinou je také ambientní osvětlení interiéru, které objímá celý středový panel s tunelem a najdete jej také na B i C sloupcích. Libovolně si pak můžete nastavovat intenzitu osvětlení a na výběr je také několik barev (dvě modré, zelená, červená a fialová). Tyto barvy se také mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu (Comfort = modrá, ECO = zelená, Sport = červená a Perso = jakákoliv Vámi zvolená).
Vnější design pak kopíruje novou designovou éru značky, kterou odstartoval model Talisman. Nebudu zbytečně popisovat, co se na karoserii událo, to vám řeknou fotografie. Za sebe můžu říci, že se mi nová generace Méganu moc líbí a v reálu vypadají dobře i přední světlomety s podivnými “kly” pro denní svícení. Z profilu se pak jedná o vyloženě atraktivní a dynamicky vypadající auto. Zadní část jasně odkazuje na francouzskou avantgardu. Jo, tohle vypadá moc dobře. Pro extroverta nejlepší možná volba na segmentu. Renault se toho holt nebojí a žádné nudně vypadající krabice vyrábět nehodlá.
Jízda
Pod kapotou testovaného kusu tluče benzínová jednotka s výkonem 130 koní a objemem 1.2 litrů. Krouticí moment je pak sympatických 205 Nm. Na stovku se Mégane dostane za 10,6 sekund a umí uhánět až 197 km/h. Jasně, není to žádný trhač asfaltu, ale motor na auto s přehledem stačí a dynami není vůbec zlá. Potěší především kultivovanost chodu a projevu motoru a také nízká spotřeba kolem 7 litrů. Škoda jen dlouhých převodů manuální převodovky, které ubírají dynamickému potenciálu jednotky.
Tak či tak se nevyplatí přeplňovanou dvanáctistovku opomíjet. Kultivovaností běhu totiž patří k nejlepším jednotkám na trhu, po překročení dvou tisíc otáček má příjemně lineární zátah a poleví až těsně před omezovačem.
Na standardních tlumičích a bez systému 4Control je nový Mégane především o komfortu a klidu. Podvozek je navíc skvěle odladěný a filtruje dobře nerovnosti a nepřenáší žádné rázy. Dokonce i náklony karoserie jsou zcela minimální. Osobně preferuji právě model bez řízení zadní nápravy, se kterým je auto příliš hyperaktivní a vyžaduje až příliš citu a zvyku. Standardní podvozek je prostě zcela ideální a ve své třídě patří rozhodně k tomu nejlepšímu. Mégane navíc nezklame ani v zatáčkách, do kterých se překvapivě ochotně vrhá a stabilně krouží oblouk za obloukem. Mezigenerační zlepšení tohoto modelu je opravdu neuvěřitelné.
Líbí se mi i poměrně strmé a tuhé řízení a velmi přesná kulisa manuální převodovky. Opravdu je s tímto autem radost jezdit. Na dlouhých cestách potěší pohodlná sedadla, dobrý vnitřní prostor, i když zadní část pokulhává ve srovnání s konkurencí. Nicméně vepředu vám nebude chybět nic a budete si užívat opravdu luxusně pojatého interiéru.
Nemůžu si pomoct, ale tady Renault opravdu odskočil konkurenci o pořádný kus dopředu. Palubka a výbava je jako z prémiového segmentu a dokonce je i kvalitně poskládaná z příkladných materiálů. Infoteinment sice vyžaduje trochu cviku, ale obří tablet je prostě skvělý a nabízí bezkonkurenční množství funkcí. Tomu si připočtěte i digitální přístrojový štít, kde můžete volit z mnoha grafických motivů a ambientní podsvícení celého interiéru (výběr z 5 barev) a zjistíte, že nikdo z konkurentů něco podobného nenabízí, ani v prémiové třídě.
Závěr
Nový Renault Mégane rozhodně způsobí malou revoluci na svém segmentu. Umí totiž nabídnout bezkonkurenční výbavu a pojetí interiéru a k tomu ještě dobře jezdí. Mimochodem také nevypadá vůbec zle zvenčí a spousta lidí se za ním ohlídne, je to klasický příklad perfektní francouzské designové avantgardy. Pokud tedy toužíte vystoupit z davu a dopřát i nádech prémie za cenu mainstremu, je pro vás Mégane naprosto ideální!
Plusy
- Design
- Motor
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Manévrovatelnost
- Skvělá sedadla
- Spotřeba
- Kvalita zpracování
- Výbava
Mínusy
- Nevypínatelní asistenti
- Málo místa vzadu
- Infoteinment je složitý
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Renault Mégane 1.2 TCe 130 Bose |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1198 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 97 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 205 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 197 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.9 / 4.6 / 5.5 |
Emise CO2: | 123 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 384 / 1247 |
Objem nádrže (l): | 47 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1205 / 521 |
Rozměr pneu: | 205/50 R17 |
« Ford Focus RS od Hennessey má 405 koní a letí jako dělová koule Rolls-Royce jako pohřební vůz aneb někdo rád i posmrtné pohodlí »