Test Renault Kadjar 1.6 dCi 4×4 – Budoucí bestseller
Třídu středně velkých SUV nedávno doplnil nový vůz Renault Kadjar, takže vybírání bude nyní ještě mnohem složitější. Proč? Protože v daném segmentu se nachází velmi mnoho vozů od všemožných značek. Namátkou zmíním třeba Škoda Yeti, Ford Kuga, Mazda CX-5, Nissan Qashqai a spousta dalších, jízdně velmi vyrovnaných vozů. Jak se s těmito, již léta zavedenými velikány, popere nový Kadjar, který sdílí techniku s Nissanem Qasqhai, ale svým designem oslňuje víc? Možná byste to nečekali, ale Renault odvedl kus dobré práce.
Francouzká automobilka zde hraje hlavně na první dojem, tedy vnější design. Auto, dle mého názoru, vypadá prostě fantasticky – zakulacené tvary, nespočet zajímavých prolisů, světlomety s led páskem po celém obvodu, chromované doplňky a luxusní 19′ palcová litá kola… Za testovací týden 95% lidí jen a jen chválilo, zbylých pět to nechalo chladnými. Jediná výtka k designu putuje k příliš velkému znaku značky na přídi.
Interiér je takovou novodobou francouzskou klasikou. Sedadla, volant i pasaz za ním je velmi dobrý., i když pro některé až příliš nízký, což má za důsledek horší výhled z vozu. Ovládání klimatizace a rádia pomocí multifunkce na volantu je solidní a dokonce i materiály a zpracováním na tom není vůbec zle. Právě proto pak zamrzí absolutně nesmyslné rozmístění některých ovládacích prvků, třeba tempomat se ovládá tlačítkem na středové tunelu a až pak na volantu – proč proboha není vše jen na volantu? Téměř celý týden jsem jezdil v domnění, že vyhřívání sedadel nemám, ale po pěti dnech jsem zjistil, že jsou nesmyslně umístěna pod víkem loketní opěrky – prostě klasická Francie… Menší výtka putuje už jen k pomalejším reakcím informačního systému, a to je vše. Ostatní věci jsou příjemné a bez sebemenšího problému. Na zadních sedadlech je dostatek místa a zavazadlový prostor nabízí slušných 472 litrů.
Při prvních pár kilometrech si budete muset zvyknout na tužší spojku a ”turbo-díru” motoru. Do dvou tisíc se prostě nic neděje a pak nastoupí všechen točivý moment naftové jednašestky s přeplňováním. Tady bych místo manuálu uvítal automat, který by prodlevu lehce eliminoval (ZDE) jsem zjistil, že to bohužel není pravda). Velmi mě však překvapila kultivovanost motoru, oproti konkurenčním motorům je to pravdu šepot květin. Bohužel 96 kW (130 koní) je na vůz této velikosti pořád docela málo. Nižší výkon na druhou stranu vynahradí spotřeba, dá se jezdit kombinovaně do 5 l/100 km, a to je velmi slušné číslo. S mou svižnou jízdou, nějakým tím terénem a hlavně lítáním po městě jsem jezdil za 6.5 l/100 km, bravo.
Při jízdě po nezpevněném povrchu uvítáte pohon všech čtyř kol od Nissanu. Funguje na stejném principu, jako Haldex, ale výhodou je možnost manuálního nastavení, zda chcete mít pouze předokolku nebo čtyřkolku, kterou lze uzamknout do rychlosti 35 km/h. A nebo volič necháte v režimu Auto a vůz si vše nastavuje sám. Pohon je tu vyřešen opravdu dobře, nezalekne se ani kaluží plných bláta, strmých a kluzkých svahů a podobně. Dokonce i připojování probíhá bez znatelného cuknutí. Jediným problémem je nízko položený přední nárazník, který tak snižuje nájezdový úhel.
Kadjar k pohonu 4×4 automaticky dodává zadní víceprvkovou nápravu. Díky ní a čtyřkolce je lehce potlačena nedotáčivost, která u modelů s předním náhonem přichází velmi brzdy. Nevýhodou je pořád velmi houpavý podvozek, který sportovní jízdu vyložení nesnáší. Nejlépe mu je na dálnici, kde nabídne dostatek komfortu, dostačující výkon, nízkou spotřebu a slušné odhlučnění. Zároveň je stylovým a líbivým crossoverem do města klidná jízda s ním je velmi příjemná, při zrychlování na okreskách však nadšení pořádně rychle upadá.
Plus
Komfortní podvozek
Design
Slušné zpracování
Mínus
Horší výhled z vozidla
Nižší výkon motoru
Chování podvozku v zatáčkách
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Renault Kadjar 1.6 dCi 4×4 |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 96 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 320 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.4 / 4.4 / 4.8 |
Emise CO2: | 126 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 472 / 1478 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1611 / 448 |
Rozměr pneu: | 225/45 R 19 |
« BMW 3.0 CSL Hommage R se odhaluje! Mercedes-Benz S Class Cabrio – render »