TEST Renault Kadjar 1.5 dCi 110 EDC – Šetřílek
Kadjar je odvážným krokem Renaultu do teritoria městských SUV a crossoverů. Do povědomí možných zájemců se snaží probojovat televizními reklamami, ve kterých využívá hlavně svůj odvážně moderní, dravý design a zapůsobit tak zřejmě má hlavně na mladší generace. Jenže po pár dnech s ním zjišťuji, že s motorizací 1.5 dCi je to auto pro šetřílky, kliďase nebo nerozvážné důchodce.
Francouzká automobilka zde hraje hlavně na první dojem, tedy vnější vzhled. Auto, dle mého názoru, vypadá prostě výborně – zakulacené tvary, nespočet zajímavých prolisů, světlomety s led páskem po celém obvodu, chromované doplňky a decentní šedá metalíza, díky níž skvěle vyniknout neobvyklé tvary… Za testovací týden 95% lidí jen a jen chválilo, zbylých pět to nechalo chladnými. Jediná výtka u designu putuje k příliš velkému znaku značky na přídi.
Interiér je takovou novodobou francouzskou klasikou. Sedadla, volant i pasaz za ním je velmi dobrý., i když pro některé až příliš nízký, což má za důsledek horší výhled z vozu. Ovládání klimatizace a rádia pomocí multifunkce na volantu je solidní a dokonce i materiály a zpracováním na tom není vůbec zle. Právě proto pak zamrzí absolutně nesmyslné rozmístění některých ovládacích prvků, třeba tempomat se ovládá tlačítkem na středové tunelu a až pak na volantu – proč proboha není vše jen na volantu? Téměř celý týden jsem jezdil v domnění, že vyhřívání sedadel nemám, ale po pěti dnech jsem zjistil, že jsou nesmyslně umístěna pod víkem loketní opěrky – prostě klasická Francie… Menší výtka putuje už jen k pomalejším reakcím informačního systému, a to je vše. Ostatní věci jsou příjemné a bez sebemenšího problému. Na zadních sedadlech je dostatek místa a zavazadlový prostor nabízí slušných 472 litrů.
V minulém testu u nejsilnější varianty 1.6 dCi 4X4 (ZDE) jsem napsal, že bych v tom autě uvítal spíš manuál. Jenže po prvních kilometrech s šestistupňovou dvouspojkou EDC, svá slova musím vzít zpět. Ve městě sice řadí hladce a prakticky neznatelně, jenže v tu nejméně vhodnou chvíli. Při rozjezdu do kopce, jakoby auto nechalo moc prokluzovat spojku a není tak výjimkou nechtěné couvání a troubení auta za vámi – několikrát jsem vypadal jako nezkušený řidič s manuálem. Jakmile se rozjede, nechává motor zase točit až do nesmyslných otáček a zbytečně tak zvyšuje spotřebu paliva. Při prudším přidání plynu pak už nechápe vůbec nic a jen tipuje, jaký převodový stupeň tam vlastně dát. Chtělo by to kompletně nový software pro převodovku, jinak to nevidím. Nebo se do kopce rozjíždějte přes brzdu a plyn nesešlapávejte víc jak do první čtvrtiny…
Samotný motor, nejslabší vznětová jednotka v nabídce, je slušnou pohonnou jednotkou. Jen si ji musí pořídit někdo, kdo během dalších pěti let neplánuje předjíždět nebo kdekoliv překročit maximální povolenou rychlost. Zrychlení, hlavně to pružné je žalostné. Na druhou stranu se odvděčí solidní spotřebou, kterou lze srazit i hluboko pod 5 litrů. Turbo-díru snad ani zmiňovat nemusím, té se totiž s takto malými motory z 99% vyhnout nelze.
U podvozku je velkým překvapením jeho komfort, dokáže ”přeplout” většinu nerovností a do karoserie se nepříjemné rázy dostávají jen minimálně. Problém však nastává, jakmile trochu ostřeji najedete do zatáčky. Kadjar se příliš nakloní a o chvíli později přejde poměrně velká nedotáčivost. Odhlučnění je slušné a nepříjemný hluk přichází až na dálnici při vyšších rychlostech nad 160 km/h.
Auto je příjemným společníkem do města nebo na dlouhé cesty, jen musíte být v klidu a jezdit v rámci předpisů, pak totiž jeho kvality rapidně klesají. Designově tak vypadá, že míří na mladé páry s dětmi, jenže po pár kilometrech s touto motorizací zjistíte, že jízdně bude nejvíce vyhovovat starším lidem, kteří nikam nespěchají, uvítají komfort a vše ostatní mají tak nějak na háku. Navíc cena této motorizace s dvouspojkovou převodovkou přesahuje 550 tisíc korun, takže smysl opravdu nedává. Raději bych volil silnější variantu s manuálem (ZDE).
Plus
Komfortní podvozek
Design
Slušné zpracování
Mínus
Horší výhled z vozidla
Slabý motor
Špatně naladěná automatická převodovka
Chování podvozku v zatáčkách
« G-Power upravuje BMW M3/M4 – Tato dvojice má 1200 koní a 1480 Nm Že jsou v Česku nebezpeční řidiči? Podívejte se na toto video, změníte názor »