Test Renault Espace 2.0 dCi: Továrna na prostor
Francouzský rodinný koráb Renault Espace vždycky tak trochu udával směr obrovských rodinných MPV a získal si pro svoji neuvěřitelnou prostornost oblibu hned v počátku. Letošní testovaný model prošel lehkými designovými změnami, které neuniknou jen oku skutečných znalců a ve Francii se víceméně drží hesla, že dobré není příliš nutné měnit.
Málo významné změny však můžou být způsobeny i tím, že se v automobilových kruzích potichu šušká o konci tohoto modelu, což by dle mého názoru byla opravdová škoda. Za zmínku určitě stojí hlavně přepracovaná přední světla. V jejich útrobách si nově našla místo technologie inteligentních světel LED Matrix. Ta dokáží odstínit protijedoucí i vpřed jedoucí provoz, pohotově reagují na situaci vypínáním a zapínáním jednotlivých diod a nechají vám okolí jasné jako za denního světla. Je s nimi v noci opravdu radost jezdit a považuji je za jeden z vrcholů současné světelné technologie. Pěl jsme na ně chválu mimochodem i v předchozím testu Renaultu Talisman, kde mě taky naprosto ohromila. Jemných změn doznal také přední nárazník a zbytek se už odehrává v interiéru, který je z podstaty vozu asi tím nejzajímavějším.
Ve vrcholné výbavě Initiale Paris je interiér Espace to pravé, co bych od něj očekával. Použité materiály jsou velmi kvalitní, šikmo prošívané obložení dveří i sedaček a světlé čalounění jsou puncem luxusu. Největší dojem interiér dělá hlavně v noci díky svému barevně volitelnému ambientnímu podsvícení, které je snad všudypřítomné a to dokonce i na středových sloupcích. Panel přístrojů nahradil jeden velký digitální štít s výborně barevně sladěnou a jemnou grafikou. Největší dominantou však zůstává naprosto gigantický středový tunel zakončený na vrchu obrovským digitálním displejem infotainmentu. Jak jsme z testovaných modelů Renault zvyklí, je přehledně uspořádaný s příjemnou grafikou, pouze na některé odezvy jsem musel čekat s nepříjemnou vteřinovou prodlevou. Funkčně to ale zachraňuje skvělá online navigace, která vodí přesně a má opravdu aktuální informace.
Displej je sice postavený na výšku, ale elegantně zakončuje široký středový tunel. V ovládání bych asi nenašel nic špatného, jen mi poněkud často chyběl klasický otočný ovladač ovládání hlasitosti. Tu musíte měnit dotykovými plochami v displeji a často to není úplně praktické. Zbytek důležitých funkcí si ponechala klasická tlačítka pod displejem, což je rozhodně k dobru věci a například ovládání klimatizace mají na starost klasické otočné pěkně klikající ovladače. Espace je samozřejmě zaměřen na co největší prostornost a praktičnost, a tak není divu, že všude kolem je mnoho praktických ovládacích schránek, přičemž ta pod loketní opěrkou je opravdu natolik velká, že pojme snad i celý nákup. Po bližším pohledu pak přicházím na to, že se pod středovým tunelem nachází ještě jakési spodní patro na odložení věcí, kde je ale docela neprakticky umístěná zásuvka na 12V a pokud chcete nabíjet mobil klasicky kabelem, musíte se sklánět a lovit kdesi v hlubinách.
Samotný posez v Renaultu Espace je pak minimálně na předních sedadlech něco jako VIP místo v multikině. Sedačky jsou skvěle pohodlné, místa všude kolem je spousty, a i když si sedadlo posunete hodně dozadu, za vámi zbývá místa na nohy cestujících pořád mraky. Výhled šikmo dopředu je díky dalším trojúhelníkovým oknům přímo vynikající. Co mě k maximálnímu komfortu ještě trochu chybělo bylo to, že i při úplně nejspodnějším nastavení sedadel jsem seděl při své výšce 190 cm pořád moc vysoko. Přál bych si do Espace zapadnout trochu hlouběji a pak už by nebylo, co vytknout. Zajímavější je přemístění se na zadní sedadla.
Místa na nohy je i pro 3 cestující nadstandartně, což lze zažít v málokterém rodinném MPV i díky tomu, že zde chybí klasický středový tunel. Horší je to ale s výškou, kde jsem jako krajní cestující musel před čalouněním střechy sklánět hlavu do středu pod panaromatické okno táhnoucí se v celé délce střechy. Zadní sedadla se jednoduše sklápí z kufru, kde dostali ve Francii opravdovou finesu. Na levé straně zavazadlového prostoru se ovládají praktickým elektrickým panelem buď jednotlivě nebo tlačítkem ALL všechny najednou a po jeho zmáčknutí se všechna sedadla začnou sklápět vpřed jako katapultážní sedačky ve stíhačce. Vznikne obrovský prostor až 2101 litrů, kam v pohodě naložíte klidně jízdní kola.
V čem Espace trochu pokulhává je nabídka motorizací. Momentálně lze pořídit pouze s dieselovým motorem o výkonu 200 koní, který je ale naštěstí výbornou volbou. Je dostatečně jemný, na obrovského Epsace má síly dost a k mému překvapení mu stačilo ne úplně opatrnou jízdou kolem 6,5 litrů nafty. Spolupracuje sice s jen šestistupňovým automatem, ale jednotlivé stupně jsou poskládány svojí délkou dobře, zbytečně netáhne do vysokých otáček před přeřazením a jemnost změny převodů je příkladná. Velký akční rádius pak zaručuje poměrně velká nádrž o objemu 62 litrů. S úspornější jízdou jste schopni dosáhnout až na 1000 kilometrů na jedno natankování a přesně to si od rodinného cestovatelského kolosu představuji. V dnešní době už věc rozhodně neobvyklá.
Espace dostal do svojí výbavy také chloubu Renaltu a to konkrétně natáčecí zadní nápravu 4Control. Tak, jak jsem z ní byl trochu nesvůj při prvních kilometrech v Renaultu Talisman, protože mi v první chvíli přišlo, že jsem píchnul obě zadní pneumatiky naráz, modelu Espace rozhodně prospěl. Je díky tomu skvěle ovladatelný v nižších rychlostech, při pomalém manévrování je poznat příjemné nadbíhání zadku a Espace je model, který se na tenhle systém hodí asi úplně nejvíc. Samotný podvozek je pohodlný ve stejném duchu jako interiér. Netrpí žádnými nepříjemnými projevy naklánění, odfiltruje většinu toho, co na našich silnicích můžete potkat a dokonce i řízení poskytuje dobrou dávku zpětné vazby. Jízda s Espacem je prostě příjemná a průlet celou Evropou by mi nedělal vrásky na čele už před vyjetím.
Renault Espace je určitě designem vyčnívající a prostorem překypující vůz. Je skoro ideálním mezičlánkem pro ty, pro koho je klasické kombi malé, ale nechce až tak velké auto jako je například VW Multivan. Naložíte do něj mraky věcí, není se v něm problém pohodlně vyspat, přepravit se s celou rodinou kamkoliv bez nutnosti skládat zavazadla i na sedačky, poskytne vám neskonalý komfort na předních sedadlech a vyloženě majestátní jízdu s výbornou spotřebou.
Ve výbavě Initiale Paris je doslova prosycen výbavou skrz na skrz a nepostrádá snad nic, co by vám v dnešním rozmazleném světě mohlo chybět. S cenovkou přes milion a čtvrt se sice asi nestane, že by se dveře Renaultu na chvilku nezavřeli, ale minimálně v tomhle případě by mě hřál alespoň pocit z toho, že jsem se přes kapsu plácnul kvůli opravdu pořádnému kusu auta. Zeptejte se některých majitelů na jeho užitné vlastnosti. Většina z nich má stejnou odpověď…. Neměnil bych.
Plusy
– Obrovský vnitřní prostor
– Přívětivá spotřeba
– Dobrý podvozek
– Praktičnost
Minusy
– Volba motorizací
– Místo na hlavu na zadních krajních sedadlech
« Reportáž: Gryazin vítězem 39. Kowax Valašské Rally ValMez 2021 Test ojetiny Honda Accord »