TEST Renault Clio RS – Digitální éra
Když jsem před dvěma lety vysedal po zdolání valašských průsmyků kolem Velkých Karlovic z dobového Clia RS, třásly se mi ruky a byl jsem zpocený jako dobytek. Tělo naplavené adrenalinem a úsměv od ucha k uchu a fakt jsem v sobě neměl lajnu ze včerejšího večera. Tak puristicky řidičský stroj, který se vrhal do zatáček jako maniak, zvedal zadní vnitřní kolo anebo kouzlil lift-off smyky na požádání se u konkurence hledal jen těžko. Renault Sport je fenomén aut pro řidiče a u tehdejší generace Vám bylo úplně jedno, že uvnitř to vypadá jako na skládce odpadu. Bylo to totiž čisté spojení řidiče a jeho stroje.
A teď tady mám novou generaci a ta nemůže být rozdílnější. Clio ušlo cestu z dalekého středověku do moderní digitální éry. Přizpůsobilo se moderním klientům malých hothatchů a puristické okruhové zaměření ponechává většímu bratříčkovi Mégene RS . Zvenčí je nové Clio RS uhlazené a ne příliš agresivní. Decentní přední nárazník, nádstavce prahů, malý střešní spojler a přiostřuje se až na spodní zadní části, kde jsou dvě obří koncovky výfuků a brutální difuzor. Vypadá dobře, ale ne tak výrazně a odlišně jako starší RS proti sériovým Clium. Celkově však design současného modelu kvituji. Vypadá opravdu výborně, vyváženě a zajímavě. Miluji ty rozšířené zadní blatníky a zeštíhlenou střechu. Za tímto malým Renaultem se otočí tolik lidí, že je to až k nevíře. Vše navíc korunují krásná osnáctipalcová kola. Jo, tohle jde!
A pak se posadíte dovnitř a pochopíte ten rozdíl. Interiér najednou vypadá hodnotně, ergonomicky v pořádku a se solidní výbavou. Tam, kde byl dříve jen volant, pedály a řadící páka, je nyní velký display infoteinment systému, hliníková pádla převodovky pod volantem, digitální budíky, kožená sedadla, prošívání interiéru červenou nití… jo a má o pár dveří víc. Kliku sice maskuje v C sloupku, ale jsou tam a jako třídveřák si jej prostě nekoupíte a to samé platí pro jednu jedinou převodovku v nabídce – dvouspojkový automat. A taky si do něj nepořídíte ty skvostná Recara, teda alespoň ne oficiálně. Pak je tady R.S. Monitor, takový Playstation uvnitř auta. To co umí zobrazit je naprosto neskutečné a napadá mě jediné sériové auto, které to umí také – GT-R. Clio tak měří zrychlení, přetížení, prokluz a trakci kol, úhel natočení volantu a práci s ním v grafech, teplotu převodovky, oleje, nasávaného vzduchu, přednastavené kvalty anebo mapy okruhu a podle GPS Vám měří čas na kolo. Digitální doba postihla i tento stroj, který byl kdysi orientovaný čistě na jízdu. Jo a už jsem zmínil, že si můžete stáhnout a nastavit zvuk motoru auta, které bude Clio pouštět do reproduktorů místo svého vlastního? Třeba právě GT-R je tam také anebo motorka a Formule 1, ach jo!
Přitom samotný zvuk motoru a výfuků není vůbec špatný. V Race módu auto sytě řve, střílí při řazení a odplivne si při puštění plynu. Celkový projev pohonného ústrojí je velmi živočišný a vkusný, proč si to kazit umělým zvukem uvnitř opravdu netuším, na to asi málo tweetuji nebo nepařím dostatečně GranTurismo 6. Motor samotný je navíc opravdu skvělý. Čtyřválcová 1.6 s turbem nabídne 200 koní a krouťák 240 Nm, údaje téměř identické s konkurenčním Peugeotem 208 GTi. Projev motoru je však úplně jiný a moc se mi líbil. Táhne už od nižšího spektra otáček , nechybí mu výkonnostní gradace a nárůst bouřlivého charakteru a hrubiánského chování před omezovačem. Špičku nečekejte, ale nahoře je opravdu přesvědčivý po všech stránkách. To však platí pouze pro Race mód, v tom základním je celé auto naprosto mdlé. Peugeot je obdobně rychlý, daleko jednodušší, avšak chybí mu výbušný charakter.
Ten se u Renaultu ostatně projevuje i v nastavení podvozku. Pokud auto tlačíte na samý doraz a opravdu mu šlapete na krk, odvděčí se Vám nejen přesvědčivou rychlostí, ale také překvapivou zábavností a záludností. V sérii rychle navazujících zatáčkách na krásném hladkém asfaltu jsem auto hnal na vytočenou 4 v nesmyslné rychlosti, blížila se prudší levá, plné brzdy, pádlem dvakrát dolů, prásk do výfuku, záď jde bokem na druhou stranu před zatáčkou, přehoz do ní a průjezd celý s výhledem bočním oknem na škarpu a les podél… Krásná skandinávská smyčka a ještě lepší průjezd. Zase se směji jako debil! Nejlepší na tom je, že to neplánujete, prostě si s Vámi Clio umí pohrát, jen je třeba být připravený. Na nerovném a rozbitém asfaltu je to umocněné a doplněné o občasné nepříjemné odskakování, ale stále platí pravidlo, že Clio R.S. má naprosto fenomenální trakci. Umí projet zatáčky absurdní rychlostí a ani se u toho nezapotí, jen nesmíte udělat chybu – odstavit plyn nebo ťuknout do brzdy, pak se totiž nemilosrdně sklouzne do boku. Jde to použít na utahování stopy a řízení plynem, ale musíte vědět co děláte. Řízení je sice bez výraznějšího citu, ale je příjemně tuhé a hlavně přesné. RS reaguje na volant velmi hbitě a vždy víte kde jsou přední kola. Moderním prvkem je Launch Control, tedy řízený start, který dokáže auto efektivně odpálit dopředu. V této třídě věc nevídaná, ale také totálně zbytečná. Takže ano, v jízdním ohledu si auto ponechalo své řidičské a zábavné DNA, jenže co ta převodovka?
Tolik kritizována přichází s modelovým rokem 2014 lehce přeladěna, má nový software a lépe si rozumí s motorem. V automatickém režimu při jízdě městem nebo na dlouhé trasy necuká a řadí logicky, občas sice zbytečně točí a ponechává nižší kvalt, ale to není nic tragického. V Race módu je nutné řadit manuálně pomocí pádel nebo tahem páky v těch správných směrech – nahoru k sobě a dolů od sebe – tady se výrazně lepší její rychlost a odezva. Řádí rychle, nechá motor brnknout o omezovač a neprotestuje při podřazování. Taky je to Getrag. Jestli mi v autě vadila? Ne, nevadila. Osobně jsem na pádla zvyklý, mají je všechny moderní sportovní auta a v třídě supersportů už manuál skoro vymřel. Auto je s ní bezpochybně rychlejší pro koncového zákazníka, který neovládá rychlé řazení, meziplyny a práci s volantem jednou rukou. Že mi nevadila však znamená jen to, že je dobrá. S manuálem by byl malý hothatch rozhodně daleko ovladatelnější, zábavnější a naplno by odhalil svůj vášnivý potenciál. O tom vždy malé “horkéhatche” byly. Takže jinak – nedovedu si představit GT-R s manuálem, ale chci Clio RS s manuálem. Oklon směrem k digitální demenci lidstva chápu, ale jen u vozů, kde to má vyloženě smysl a to třída Hothatchů rozhodně není…
Tak či onak, Clio RS je fantastické auto – vypadá skvěle, má famózní podvozek a motor, dobrou výbavu, a dokonce je kvalitně postavené. Jen všechno to pozlátko a odklon od tradicí z něj dělá namachrovaného metrosexuála bez sebereflexe a přitom to vždy byl elegantní drsný hoch ze závodní staré školy. Důvod je jasný – přiblížit Clio RS širšímu a mladšímu spektru uživatelů a tvrdý sport nechat většímu bratrovi. Jo a spotřeba? 10 litrů kombinovaně, 14 ve městě a 20+ při akci. Na kufr ale snad kašleme ne?
Plusy
- Motor a jeho projev
- Dynamika
- Jízdní vlastnosti
- Design interiéru a exteriéru
- Fun factor
- Brzdný účinek
- Zvuk
Minusy
- Prostor v podélném směru, stísněná kabina
- Výhled z vozu
- Absence manuálu
- Absence sportovních sedadel Recaro
- Vrzající výplně dveří
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Renault Clio RS |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1618 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 147 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 230 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.1 / 5.1 / 6.3 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 300 / 1146 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1204 / 507 |
Rozměr pneu: | 205/40 R18 |
« Facelift Porsche Cayenne oficiálně odhalen BMW zrenovuje jednu z původních 507 »