renault clio rs trophy exterior (10)

TEST Renault Clio R.S. TROPHY – Král své třídy?

3. 6. 2016 • Novinky, Renault, Testy

motor: 95%

podvozek: 100%

převodovka: 95%

Zpracování: 85%

X-Factor: 90%

Clio R.S. Trophy je fantastické auto – vypadá skvěle, má famózní podvozek a motor, dobrou výbavu, a dokonce je kvalitně postavené. Na silnici s nim potrápíte mnohem silnější vozy a bude vás bavit jej řídit. Zběsilost a chuligánský charakter tohoto vozu jsou silně návykové vlastnosti.

Verdikt:

Když jsem před dvěma lety vysedal po zdolání valašských průsmyků kolem Velkých Karlovic z dobového Clia R.S., třásly se mi ruky a byl jsem zpocený jako dobytek. Tělo naplavené adrenalinem, úsměv od ucha k uchu a fakt jsem v sobě neměl lajnu ze včerejšího večera. Tak puristicky řidičský stroj, který se vrhal do zatáček jako maniak, zvedal zadní vnitřní kolo anebo kouzlil lift-off smyky na požádání se u konkurence hledal jen těžko. RenaultSport je fenomén aut pro řidiče a u tehdejší generace Vám bylo úplně jedno, že uvnitř to vypadá jako na skládce odpadu. Bylo to totiž čisté spojení řidiče a jeho stroje.

A pak Renault představil novou generaci a fanoušci se zděsili. Najednou tu byl turbem přeplňovaný motor a jako jediná volba převodovky byla dvouspojková automatika. Přizpůsobilo se moderním klientům malých hothatchů a puristické okruhové zaměření ponechává většímu bratříčkovi Mégene R.S. Problém byl především v převodovce, která nedokázala rychle reagovat a žila si vlastním životem, což u sportovního auta rozhodně nechcete. Musí vás přeci poslouchat na slovíčko. Renault si nářků byl dobře vědom a už sériové Clio R.S. pro rok 2016 dostalo upgradovanou verzi převodovky. Jenže já tu dnes mám ultimativní verzi Trophy, která se vrací ke kořenům a standardní Clio R.S. mění v nekompromisní zabijáckou bestii, která vytrestá vše ve svém teritoriu.

clio2

Pořád zůstal automat, jenže je upravený a řadí ohromně rychle a nekecá vám do toho. Nechá kvalt v omezovačí a nepřeřadí! Trophy také znamená 20 koní nahoru na celkových 220, snížený sportovní podvozek CUP Trophy s hydraulickým dorazem tlumičů, upravenou výfukovou soustavu, ostřejší převod řízení, jinou geometrii… Je to vlastně závodní polotovar!

Exteriér

Zvenčí je nové Clio RS uhlazené a ne příliš agresivní. Decentní přední nárazník, nádstavce prahů, malý střešní spojler a přiostřuje se až na spodní zadní části, kde jsou dvě obří koncovky výfuků a brutální difuzor. Vypadá dobře, ale ne tak výrazně a odlišně jako starší RS proti sériovým Clium. Celkově však design současného modelu kvituji. Vypadá opravdu výborně, vyváženě a zajímavě. Miluji ty rozšířené zadní blatníky a zeštíhlenou střechu. Za tímto malým Renaultem se otočí tolik lidí, že je to až k nevíře. Vše navíc korunují krásná osmnáctipalcová kola. Jo, tohle jde!

Trophy se odlišuje decentními štítky na prazích, červeně lakovanými třmeny brzd a větším nápisem na předním nárazníku. Jinak je vše jako u standardního modelu. Nejviditelnější je snížení světlé výšky vozidla. Také je tu nová matná bílá perleť a černo-stříbrné provedení litých disků.

Interiér

Interiér vypadá hodnotně, ergonomicky v pořádku a se solidní výbavou. Tam, kde byl dříve jen volant, pedály a řadící páka, je nyní velký display infoteinment systému, hliníková pádla převodovky pod volantem, digitální budíky, kožená sedadla, prošívání interiéru červenou nití… A taky si do něj nepořídíte ty skvostná Recara, teda alespoň ne oficiálně. Pak je tady R.S. Monitor, takový Playstation uvnitř auta. To co umí zobrazit je naprosto neskutečné a napadá mě jediné sériové auto, které to umí také – GT-R. Clio tak měří zrychlení, přetížení, prokluz a trakci kol, úhel natočení volantu a práci s ním v grafech, teplotu převodovky, oleje, nasávaného vzduchu, přednastavené kvalty anebo mapy okruhu a podle GPS Vám měří čas na kolo.

clio1

Uvnitř systému si lze nastavit i například reakci odezvy na sešlápnutí plynového pedálu, doporučuji level Extreme, který je opravdu pikantní a auto na plyn reaguje po lehkém dotknutí jako maniak. Sedadla nabízí dobré boční vedení, jsou pohodlná, ale samozřejmě se nemůžou měřit s Reacaro z Mégane. Sice nesou hrdé vyšívání Trophy, ale tato verze by si jistě zasloužila opravdové skořepiny, protože na okresce je to vážně jedno velké peklo.

Verze Trophy dále přidává karbonové obložení interiéru, štítky s číslem vyrobeného kusu na prazích dveří a ozdobnou plaketu před spolujezdcem.

clio6

Jízda a technika

Čtyřválcová 1.6 s turbem nabídne 220 koní a krouťák 280 Nm, údaje výrazně převyšující konkurenční Peugeot 208 GTi. Projev motoru je však úplně jiný a moc se mi líbil. Táhne už od nižšího spektra otáček , nechybí mu výkonnostní gradace a nárůst bouřlivého charakteru a hrubiánského chování před omezovačem. Špičku nečekejte, ale nahoře je opravdu přesvědčivý po všech stránkách. To však platí pouze pro Race mód, v tom základním je celé auto naprosto mdlé. V Race módu auto sytě řve, střílí při řazení a odplivne si při puštění plynu. Celkový projev pohonného ústrojí je velmi živočišný a vkusný. Jednoduše řečeno – dělá slušný bordel!

Živočišnost se u Renaultu ostatně projevuje i v nastavení podvozku. Pokud auto tlačíte na samý doraz a opravdu mu šlapete na krk, odvděčí se Vám nejen přesvědčivou rychlostí, ale také překvapivou zábavností a záludností. V sérii rychle navazujících zatáčkách na krásném hladkém asfaltu jsem auto hnal na vytočenou čtyřku v nesmyslné rychlosti, blížila se prudší levá, plné brzdy, pádlem dvakrát dolů, prásk do výfuku, záď jde bokem na druhou stranu před zatáčkou, přehoz do ní a průjezd celý s výhledem bočním oknem na škarpu a les podél… Krásná skandinávská smyčka a ještě lepší průjezd. Zase se směji jako debil!

clio4

Nejlepší na tom je, že to neplánujete, prostě si s Vámi Clio Trophy umí pohrát, jen je třeba být připravený. Na nerovném a rozbitém asfaltu je to umocněné a doplněné o občasné nepříjemné odskakování, ale stále platí pravidlo, že auto má naprosto fenomenální trakci. Umí projet zatáčky absurdní rychlostí a ani se u toho nezapotí, jen nesmíte udělat chybu – odstavit plyn nebo ťuknout do brzdy, pak se totiž nemilosrdně sklouzne do boku. Jde to použít na utahování stopy a řízení plynem, ale musíte vědět co děláte.

Řízení je sice bez výraznějšího citu, ale je příjemně tuhé a hlavně přesné. Trophy díky sníženému převodu reaguje na volant velmi hbitě a vždy víte, kde jsou přední kola. Moderním prvkem je Launch Control, tedy řízený start, který dokáže auto efektivně odpálit dopředu. V této třídě věc nevídaná, ale také totálně zbytečná. Takže ano, v jízdním ohledu si auto ponechalo své řidičské a zábavné DNA, jenže co ta převodovka?

Tolik kritizována přichází s modelovým rokem 2016 lehce přeladěna, má nový software a lépe si rozumí s motorem. Ve verzi Trophy je pak naladěna vyloženě sportovně pro maximální rychlost odezvy a řazení. V automatickém režimu při jízdě městem nebo na dlouhé trasy necuká a řadí logicky, občas sice zbytečně točí a ponechává nižší kvalt, ale to není nic tragického. V Race módu je nutné řadit manuálně pomocí pádel nebo tahem páky v těch správných směrech – nahoru k sobě a dolů od sebe – tady se výrazně lepší její rychlost a odezva. Řádí rychle, nechá motor brnknout o omezovač a neprotestuje při podřazování. Taky je to Getrag.

clio5

Jestli mi v autě vadila? Ne, nevadila. Osobně jsem na pádla zvyklý, mají je všechny moderní sportovní auta a v třídě supersportů už manuál skoro vymřel. Auto je s ní bezpochybně rychlejší pro koncového zákazníka, který neovládá rychlé řazení, meziplyny a práci s volantem jednou rukou.

Podvozek je jednoduše geniální a ve své třídě nemá konkurenci. Auto je příjemně tuhé, za každé okolnosti drží kontakt s vozovkou a snese absolutně šílené rychlosti v zatáčkách. Nedotáčivost se neprojevuje a když už to přestřelíte, sklouzne se bokem. Takto dobře odladěný podvozek se hledá těžce i u výrazně dražších sportovních vozů. Jo a spotřeba? 10 litrů kombinovaně, 14 ve městě a 20+ při akci. Na kufr ale snad kašleme ne?

clio3

Závěr

Clio R.S. Trophy je fantastické auto – vypadá skvěle, má famózní podvozek a motor, dobrou výbavu, a dokonce je kvalitně postavené. Na silnici s nim potrápíte mnohem silnější vozy a bude vás bavit jej řídit. Zběsilost a chuligánský charakter tohoto vozu jsou silně návykové vlastnosti.

Plusy

  • Motor a jeho projev
  • Dynamika
  • Jízdní vlastnosti
  • Design interiéru a exteriéru
  • Fun factor
  • Brzdný účinek
  • Zvuk

Minusy

  • Prostor v podélném směru, stísněná kabina
  • Výhled z vozu
  • Absence sportovních sedadel Recaro
  • Vrzající výplně dveří
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz