Test Renault Clio aneb Demonstrátor pokroku
Novinka je již pátou generací modelu Clio a počáteční pozice pro ni byla docela náročná. Musela být totiž lepší než předchůdce. Minulé Clio patřilo mezi vůbec nejprodávanější auta v Evropě a ve svém segmentu drželo jasné prvenství s obrovským náskokem.
Vzhledově se aktuální generace příliš nezměnila, spíše evolučně poladila rysy a přizpůsobila se současnému designovému jazyku značky. Třeba z bočního profilu jsou si s předchůdcem podobní jako vejce vejci. Celkově se dá říci, že Clio nabralo na ostrosti a dospělo. Přesný opak se odehrál uvnitř vozidla. Interiér prošel naprostou revolucí.
No a vypadá úchvatně! Vážně, mezi malými auty se rozhodně jedná o špičku. Potěšila mě vytříbená kvalita materiálů, svěží dekory a dobrá ergonomie. Interiér je mnohem lepší, než tomu je u většího modelu Mégane. Stejně jako u ostatních modelů značky se i tady kombinuje velký dotekový displej (v nejvyšší verzi s vertikálním uspořádáním) s řadou mechanických ovladačů. Podle mého Francouzi perfektně zkombinovali jejich poměr. To důležité se dá ovládat pomocí tlačítek, zbytek přes displej.
Nové jsou veškeré ovladače, dokonce i startovací tlačítko a páčky pod volantem. Tady se nešetřilo. Ano, vkusná konzola klimatizace s otočnými displeji je převzatá z Dusteru, ale proč ne, přesně se tu hodí. Líbí se mi, že stejný dekor, jako zmíněná konzola, je použit i na tlačítcích pro stahovaní oken, která ve většině levných aut bývají odfláknutá. Stejný dekor mají i páčky pod volantem (!) a hlavice řadící páky. Opravdu, nové Clio je vevnitř parádní.
Clio příjemně překvapí i v oblasti vnitřního prostoru. Jednak nabídne kufr o objemu 340 litrů a zároveň se dovnitř naprosto bez problémů vejdou čtyři dospělí a nijak na cestě netrpí. Sedadla jsou výborná – umí nabídnout komfort a zároveň dostatek opory pro tělo. Teď se přiznám, že s tímto Cliem jsem najezdil poměrně hodně kilometrů, bezmála 3000. Standardní testovací týden se nekonal, místo toho jsem měl auto měsíc. Než jsem si Clio převzal, nedokázal jsem si to úplně představit, občas mě začnou štvát nebo nudit i vyloženě luxusní vozy. To je holt úděl naší práce, jsme rozmlsaní. Jenže světe div se, Clio mě vůbec nevadilo a dokonce se mi líbilo s ním denně jezdit.
Dokonce, a to sám sebe překvapuji, mi nevadil ani litrový tříválec pod kapotou o výkonu 100 koní. Normálně bych napsal něco o sekáčkách na trávu a vytáhl raději nějaký bazarový osmiválcový pekáč, ale Clio TCe 100 mi přišlo úplně dostačující. Jasně, nebyl to žádný rychlík, ale s přehledem zvládal dálniční tempo kolem 150 km/h a ani mu to netrvalo týden na tu hodnotu zrychlit. Při dlouhých cestách se mi líbilo nadprůměrné odhlučnění, pohodlná sedadla, krásné ambientní podsvícení a muzika od Bose.
Ve městě potěšila mrštnost a kompaktní rozměry. Motor má příjemnou odezvu a žádnou propastnou prodlevu, takže se dá existovat i s manuální pětistupňovou převodovkou. Samotný podvozek je pak příjemně plavný a komfortní, přitom v zatáčkách se nijak zásadně nenaklání. Líbil se mi také tlustý věnec volantu a živé řízení, ač bez jakékoli zpětné vazby. Na zakroucené okresce mě vždy šokovala chuť auta jít za volantem. S tímto autíčkem můžete jet v zatáčkách až nezdravě rychle. Hmmm.
Štvala mě vlastně jen malá palivová nádrž, ale naštěstí si tříválec vystačí s nízkým přísunem potravy. Dálnici jsem zvládal za 7 litrů, mimo město klidně za 5 a rychle se svezete do 9 litrů. Pohoda.
Měsíc s Renaultem Cliem jasně ukázal, jak ohromný kus cesty moderní auta urazila. I zástupce malé kompaktní třídy může sloužit jako výborné auto pro každý den, se kterým můžete absolvovat dalekou cestu na dovolenou, svést se v zatáčkách a užívat si mrštnosti ve městě. To vše za doprovodu skvělého interiéru a moderní výbavy. S o dvě generace starším Cliem bych si takto dlouhé denní soužití nedokázal ani představit, tady jsem si to dokonce i užil.
Kolik za to? Cena za základní model SCe 65 startuje už na 259 000 Kč. Pokud byste chtěli jiný motor, pak musíte poskočit o výbavu výše: Zen. S testovaným motorem stojí auto 319 000 Kč, respektive 299 000 Kč v rámci aktuální akční nabídky. Je to také jediná výbava, pro kterou se nabízí vznětová verze. Za tu zaplatíte minimálně 395 000 Kč, respektive 375 000 v akční nabídce.
Plusy
– Vzhled
– Vnitřní prostor
– Interiér a jeho zpracování
– Moderní výbava
– Sedadla a pozice za volantem
– Full-LED světlomety
– Jízdní vlastnosti
– Nízká spotřeba
– Odhlučnění
Mínusy
– Malá palivová nádrž
– Jen pětistupňová převodovka
« Zůstaňte v bezpečí při cestách autem během pandemie aneb Co opravdu pomůže Francouzská vláda pomůže PSA i Renaultu a hovoří o znárodnění »