TEST Range Rover TDV8 Vogue – Dokonalost sama!
Jako první z osobních „nadrozměrů“, který jsem měla možnost do vlastních rukou uchopit, byl Range Rover, který jistě každý pozná dle krabicoidního vzhledu, s novou generací obohacen o modernější výbavu a vždy jen decentní vyladění zevnějšku. Zaujme určitě každého a to především velikostí, díky níž se můžete „z očí do očí“ dívat řidiči dodávky vedle vás… Dlouho se ale kochat očima jiného řidiče ani čehokoliv v blízkém dohledu nebudete – stlačíte tlačítko, kterým uvedete motor do chodu, na osmistupňové samočinné převodovce nastavíte režim „D“ a po pár vteřinách, co sešlápnete pedál plynu a turba zavelí „start“ letíte po silnici doslova kam si zamanete…
Ale než se připoutáme a rozletíme, podíváme se na tento Range Rover Vogue TDV8 zvenčí. Při své délce necelých pěti metrů a výšce metrů téměř dvou, bez nějakých deseti a pár centimetrů, působí RR opravdu sebejistě a majestátně. Jeho masivní příď zdobí xenonové světlomety a nemalá maska chladiče. Autu velmi sluší 20´´ kola, spolu se zatónovanými skly a výdechy za blatníky. Vevnitř najdete krásně měkčené plasty, kůži i dřevo (v testované prostřední výbavě Vogue) v kombinaci jemných barev a pečlivého prošití i části palubovky pod čelním sklem. Jeho výbavu činí elektricky nastavitelná sedadla s možností vyhřívání, chlazení a odvětrávání, ale dále také tlačítko start/stop, palubní počítač, navigace, televize, střešní okno, parkovací senzory, kamery, tempomat, hlasové ovládáni, audio systém Harmann/Kardon, adaptivní xenony, stavitelný vzduchový podvozek… a především systém Terrain Response a redukce, či uzávěrka diferenciálů.
A teď už je čas nastavit sedadlo i volant pro vlastní postavu, zmáčknout kouzelný ‚čudlík‘ a rozpohybovat kolos o váze 2,6 tuny pomocí vznětového V8 o objemu 4.4 litru, přeplňovaného dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. Motor poskytuje výkon 313 koní (230 kw), točivý moment 700 Nm a spolupracuje s již zmíněnou osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, u níž jsou k dispozici i pádla pod volantem, která však použijete maximálně při nutnosti podřazení při předjíždění ve vyšších rychlostech, no a ve všech ostatních případech za sebe necháte pracovat pohodlný automat.
Celý motor pracuje tak, že ani nepoznáte, zda-li požírá benzin či naftu a můžete si bezmála šeptat se spolujezdcem a ostatní posádkou, přičemž mu postačí jen něco přes 9 litrů na 100km. Toto vozidlo je neskutečně schopné jak na dálnici, silnici, polní cestě, tak především v terénu, kam opravdu patří a kde má možnost ukázat, co vše dokáže nabídnout, ale hlavně zvládnout!
Range Rover díky pohonu všech kol a několika pomocných systémů, jako je například elektronická uzávěra diferenciálu, redukce a především systém Terrain Response, nemá problém s rozmanitým terénem, takže kdykoliv můžete opustit silnici a nemusíte se bát, že budete muset volat pomocníka s traktorem a prosbou o vysvobození. Problém nenastane, ani když se pustíte do stoupání či klesání v úhlu, který byste sotva zvládli pěšky. S pomocí redukční převodovky, nastavitelnou výškou podvozku a asistentů stoupání či sjíždění kopců postačí, když auto povedete správným směrem a ponecháte ho, aby si samo zvolilo bezpečnou rychlost pro zdolání čehokoliv, co se zrovna pod koly nachází. Systémy vůz popřípadě sami přibržďují a zvukovým znamením vás upozorní, že se v blízkosti nachází překážka, jejíž překonání můžete sledovat přes kamery umístěné na přídi i zádi. Výrobce slibuje brodění až 700 mm hlubokou vodou a světlou výšku 232 až 286 mm. To jsou v této kategorii zcela nadstandardní veličiny. Systém Terrain Response navíc zjednodušuje práci v terénu – stačí zvolit adekvátní program terénu, do kterého se chystáte a vyrazit. Elektronika zvládne vše za vás. Propustnost, ovladatelnost a komfort v terénu je opravdu úctyhodný.
I přes svou váhu a vysoké těžiště zůstává stabilní i v ostřejších zatáčkách (ovšem všeho s mírou, zvlášť, co se rychlosti týče) a díky silnému osmiválcovému motoru je rychlejší, než většina jiných účastníků silničního provozu. A pokud se dostanete právě mimo cestu, lepší automobil prostě nenajdete. Dle mého názoru je Range Rover tím nejlepším z nejlepších ve všem, co po autě můžete chtít.
Důvodů proč si velký Range Rover pořídit je mnoho. K těm základním patří zejména vnitřní prostor, pohodlí, bezpečnost a schopnosti auta mimo běžné silnice. Zájem o vůz u potenciálních klientů zesiluje i díky majestátnímu vzhledu a image high sociaty. A další spoustu zájemců osloví pocit neohroženosti a vlády nad ostatními účastníky provozu. Ať je Váš důvod jakýkoli, toto auto je prostě nejlepší volba v segmentu.
Plusy
- Výkonný motor s tichým během
- Plnohodnotné sezení i vzadu
- Velký zavazadelník
- Jízdní pohodlí
- Přijatelná spotřeba na dálnici
- Snadná obsluha složité techniky
- Terénní schopnosti
Minusy
- Problematická ovladatelnost ve městě
- Vysoká hmotnost
- Náklony v zatáčkách
- Velký schod vznikající po sklopení opěradel
.
« Ferrari představilo SP12 EC Porsche 911 speciální edice Club Coupe »