range-rover-velar-p400-9

Test Range Rover Velar P400 R-Dynamic: Zjevení

22. 7. 2021 • Land Rover, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 80%

Velar je opravdu jedno z nejlepších SUV současnosti a znám jen jedno, které umí jezdit podobně - Jaguar F-Pace. Ten sice působí ještě sportovněji, ale nenabídne takový luxus, zpracování interiéru a schopnosti v terénu, nenabízí totiž vzduchový podvozek. Největším problémem tohoto Range Roveru tak může být jen cena, která opravdu není nízká.

Verdikt:

Celým jménem Land Rover Range Rover Velar vyplňuje místo mezi Evoque a Range Roverem Sport a přináší do modelové řady nový rozměr elegance. Značka tak cílí na nový typ zákazníků a zaujmout chce zejména neotřelým vzhledem a silně inovativním interiérem. Nutno říci hned na začátku, že přesně to plní. Velar vypadá naprosto fantasticky a budí pozornost všude, kde se ukáže. Troufám si říci, že se jedná o nejatraktivnější SUV na trhu a dokázal porazit i sesterský Jaguar F-Pace, ze kterého technicky vychází.

Přestože Velar přináší výraznou změnu DNA značky, na první pohled je patrné, že jde o Range Rover. Toto středně velké luxusní SUV tvoří specifické křivky, které jsou vyváženy optimalizovaným prostorem a jeho proporcemi. Siluetu a dramatický výraz podtrhují velká kola s průměrem až 22 palců. Plovoucí střecha a „véčková“ kapota jsou jasnými odkazy na jeho původ. Rozvor 2 874 mm (Evoque: 2 660 mm; Range Rover Sport: 2 923 mm) zdůrazňuje vizuální délku Velaru. Díky této velikosti mohl vzniknout velmi prostorný interiér a zavazadlový prostor o objemu 673 litrů. Mimochodem jde o největší zavazadlový prostor v dané třídě.

range-rover-velar-p400-18 range-rover-velar-p400-27

Zapuštěné výsuvné kliky dveří, které jsou u Range Roveru použity úplně poprvé, zdůrazňují, že základem atraktivního designu Velaru jsou technologie. Kliky se rychle vysunou při odemknutí dveří dálkovým ovládáním nebo po stisknutí nenápadného tlačítka v klice. Při otevírání dveří se pak plynule vyklopí směrem vpřed. Při zamknutí vozidla nebo překročení rychlosti 8 km/h se zasunou zpět do dveří. Všechny verze Velaru mají v základní výbavě LED světlomety. Vrcholem jsou maticové laserové LED světlomety. Lasery zaručují ještě lepší viditelnost v noci, neboť prodlužují dosah dálkových světel na 550 metrů. Systém adaptivních hlavních světlometů upravuje světelný paprsek podle úhlu natočení kol. Zatímco maticová technologie selektivně tlumí jednotlivé LED diody. Tím udržuje optimální rozložení světla a dovoluje používání dálkových světel bez oslnění protijedoucích vozidel.

Velar přichází i s několika variacemi designu karoserie. Verze R-Dynamic má snížený přední nárazník s většími vstupy vzduchu, které zlepšují chlazení vozu. Na lištách předního nárazníku a výdeších na blatnících naleznete detaily v barvě Burnished Copper, zatímco maska chladiče a všechna označení Range Rover mají povrchovou úpravu v barvě Shadow Atlas Silver. Příplatková kontrastní černá střecha vizuálně snižuje těžiště a ladí s koly v barvě Dark Grey Satin.

range-rover-velar-p400-7

Paket Black je nabízen u standardní verze i R-Dynamic. Výrazný odstín Narvik Black byl použit na mřížku a obložení masky chladiče, nápisy na kapotě a dveřích zavazadlového prostoru, výdechy na blatnících, obložení krytu tažného oka a spodní lištu nárazníku. U verze R-Dynamic jsou v barvě Narvik Black zpracovány také rámečky otvorů v kapotě, vložky v otvorech v nárazníku a koncovky výfuku.

Vnější vzhled není jediným lákadlem Velaru, interiér posouvá atraktivitu vozu na ještě jinou úroveň. Hlavním prvkem architektury je široký vodorovný pás na přístrojové desce. Dramaticky se svažuje směrem k čelnímu sklu. Uprostřed jsou dva 10″ dotykové displeje s vysokým rozlišením nového multimediálního systému Touch Pro Duo. Tenký kapacitní polykarbonát přesně kopíruje decentní zakřivení přístrojové desky. Výsledkem je jednolitý povrch. Ovládací prvky funkcí Terrain Response jsou integrovány do systému Touch Pro Duo. To umožnilo inženýrům skrýt tradiční voliče a tlačítka. Na středové konzole je tak více místa.

range-rover-velar-p400-32 range-rover-velar-p400-36

Před řidičem jsou dva analogové přístroje, mezi kterými se nachází TFT displej s úhlopříčkou 5palců. Od výbavy SE výš jej nahrazuje 12,3″ interaktivní přístrojový štít. Klíčové informace jako rychlost, podrobné navigační pokyny a upozornění systému aktivní bezpečnosti mohou být zobrazeny také na barevném head up displeji nejnovější generace.

range-rover-velar-p400-37 range-rover-velar-p400-35

Ano, Velar tak můžete mít až se čtyřmi různými displeji a vypadá to vážně úžasně. Osobně vítám, že hlavní centrální obrazovku můžete polohovat do úhlu, který vám nejvíce vyhovuje. Interiér není efektní a krásný jen na pohled, je také velmi kvalitně zpracován a materiály jsou prvotřídní. Ovládání na displejích chce zvyk, občas je to i dost pomalé, ale rozhodně to není žádná velká výtka.

Jízda králů

Tady se dostáváme k tomu nejlepšímu. Velar totiž pořádně navnadí svým vzhledem a naštěstí můžu říct, že rozhodně nezklame ani jízdou. Kdyby takto jezdila i ostatní SUV, byl by svět lepším místem. Velar je totiž koncepčně zadokolka a jeho podvozek vychází z Jaguaru F-Pace a pravé kořeny nalezneme dokonce u sporťáku F-Type – přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází přímo ze zmíněného sportovního modelu.

Pohon všech kol samozřejmě nechybí u žádné z verzí a systém pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Range Rover se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.

range-rover-velar-p400-25

Jedná se o Land Rover, a tak rozhodně nechybí ani výbava pro jízdu v terénu. Nájezdový úhel vpředu je 28,9°, vzadu pak 29,5° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm. Spodní z displejů na středovém panelu umožňuje nastavení nejen běžných jízdních, ale také terénních režimů. Upraví tak výšku podvozku, nastavení tlumičů, stabilizace i dalších prvků auta. Umí také uzavřít středový diferenciál tak, aby se auto mohlo pohybovat i v náročnějších podmínkách. I tady platí, že tento vůz zvládne více, než do čeho se jeho majitelé vůbec budou chtít pustit.

Pod kapotou testované verze nalezneme benzíový šestiválec, ovšem doplněný o mild-hybridní technologii. Jednotka má klasické turbodmychadlo i elektrický kompresor, k tomu nabízí i 48V baterii. Celkově má vůz 294 kW (400 koní) a 550 Nm. Motor zajistí zrychlení na stovku pod 6 vteřin a velmi solidní dynamiku kdykoli. K tomu si přičtěte výbornou kultivovanost chodu, rychlé reakce, chuť po otáčkách a budete zamilováni.

range-rover-velar-p400-8

Líbil se mi i zvukový projev ve vysokých otáčkách. Velar je v této motorizaci snad až nepatřičně rychlý, ale i to přidává na kouzlu tohoto auta. V kombinaci s výborně řadící automatickou převodovkou ZF se jedná o skvělého společníka pro každý den. A spotřeba? Týdenní testování jsem završil s odběrem 11 litrů a to jsem auto vůbec nešetřil. Pokud se zklidníte, lze dlouhodobě jezdit mezi 8 a 10 litry.

Samotná jízda se nese ve znamení čirého komfortu, klidu a luxusu. Adaptivní podvozek s elektronicky řízeným vzduchovým odpružením eliminujícím nerovnosti funguje brilantně. Velar se po silnici vznáší a dopřává posádce naprostou izolaci od okolí. Některé nerovnosti ale ani tak velká kola ve spolupráci se vzduchovými měchy schovat nedokáží. Podvozek navíc zaručuje i minimální náklony karoserie do všech os, což jízdu dále vylepšuje. Oproti sourozenci od Jaguaru jde z auta cítit výrazně vyšší hmotnost, která atakuje dvě tuny. V zatáčkách je cítit setrvačnost celé hmoty, ale Velar i tak krouží oblouky s ochotou sobě vlastní.

range-rover-velar-p400-2

V kombinaci s automatickou převodovkou ZF s osmi stupni se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba, řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň. Ostatně s manuálem si jej ani koupit nemůžete a to je jedině dobře. Pochvalu si zaslouží i řízení, které má sice dlouhý převod, ale je příjemně tuhé a auto na něj ochotně reaguje.

range-rover-velar-p400-14

Velar je opravdu jedno z nejlepších SUV současnosti a znám jen jedno, které umí jezdit podobně – Jaguar F-Pace. Ten sice působí ještě sportovněji, ale nenabídne takový luxus, zpracování interiéru a schopnosti v terénu, nenabízí totiž vzduchový podvozek.

range-rover-velar-p400-10

Největším problémem tohoto Range Roveru tak může být jen cena, která opravdu není nízká. Nejlevnější verzí je P250, pořídíte ho od 1 559 085 Kč s DPH, jde o benzinový čtyřválec s 250 koňmi, naftový čtyřválec je jen o pár stovek dražší, jeho cena startuje na 1 559 569 Kč s DPH. Testovaný šestiválec ve výbavě SE začíná na částce 2 174 612 Kč s DPH, s výbavou navíc v podobě R-Dynamic a několika příplatky se ale blíží třímilionové hranici.

Plusy

– image a design
– prostorný, luxusní a inovativní interiér
– automatická převodovka
– projev a výkon motoru
– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti
– řízení
– komfort
– spotřeba

Mínusy

– pomalá odezva spodního displeje a složitější ovládání
– zastaralý infotainment
– malá palivová nádrž
– adaptivní světlomety neplní svou funkci ideálně

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz