range-rover-velar-exterior-9

Test Range Rover Velar D300. Zjevení z jiného světa

18. 12. 2017 • Land Rover, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Velar je opravdu jedno z nejlepších SUV současnosti a znám jen jedno, které umí jezdit podobně - Jaguar F-Pace. Ten sice působí ještě sportovněji, ale nenabídne takový luxus, zpracování interiéru a schopnosti v terénu, nenabízí totiž vzduchový podvozek. Největším problémem tohoto Range Roveru tak může být jen cena, která opravdu není nízká. Testovaný šestiválec spalující naftu ve výbavě SE začíná na částce 2 174 612 Kč s DPH, s výbavou SE a několika příplatky se ale blíží třímilionové hranici.

Verdikt:

Koncern Jaguar Land Rover se pouští do bohaté modelové ofenzívy a představuje jednu novinku za druhou. Velar vyplňuje místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport a přináší do modelové řady nový rozměr elegance. Značka tak cílí na nový typ zákazníků a zaujmout chce zejména neotřelým vzhledem a silně inovativním interiérem. Nutno říci hned na začátku, že přesně to plní. Velar vypadá naprosto fantasticky a budí pozornost všude, kde se ukáže. Troufám si říci, že se jedná o nejatraktivnější SUV na trhu a dokázal porazit i sesterský Jaguar F-Pace, ze kterého vlastně vychází.

Přestože Velar přináší výraznou změnu DNA značky, na první pohled je patrné, že jde o Range Rover. Toto středně velké luxusní SUV tvoří specifické křivky, které jsou vyváženy optimalizovaným prostorem a jeho proporcemi. Siluetu a dramatický výraz podtrhují velká kola s průměrem až 22 palců. Plovoucí střecha a „véčková“ kapota jsou jasnými odkazy na jeho původ. Rozvor 2 874 mm (Evoque: 2 660 mm; Range Rover Sport: 2 923 mm) zdůrazňuje vizuální délku Velaru. Díky této velikosti mohl vzniknout velmi prostorný interiér a zavazadlový prostor o objemu 673 litrů. Mimochodem jde o největší zavazadlový prostor v dané třídě.

velar5

Zapuštěné výsuvné kliky dveří, které jsou u Range Roveru použity úplně poprvé, zdůrazňují, že základem atraktivního designu Velaru jsou technologie. Kliky se rychle vysunou při odemknutí dveří dálkovým ovládáním nebo po stisknutí nenápadného tlačítka v klice. Při otevírání dveří se pak plynule vyklopí směrem vpřed. Při zamknutí vozidla nebo překročení rychlosti 8 km/h se zasunou zpět do dveří. Všechny verze Velaru mají v základní výbavě LED světlomety. Vrcholem jsou maticové laserové LED světlomety, v tomto segmentu použité vůbec poprvé. Lasery zaručují ještě lepší viditelnost v noci, neboť prodlužují dosah dálkových světel na 550 metrů. Systém adaptivních hlavních světlometů upravuje světelný paprsek podle úhlu natočení kol. Zatímco maticová technologie selektivně tlumí jednotlivé LED diody. Tím udržuje optimální rozložení světla a dovoluje používání dálkových světel bez oslnění protijedoucích vozidel.

Velar přichází i s několika variacemi designu karoserie. Verze R-Dynamic má snížený přední nárazník s většími vstupy vzduchu, které zlepšují chlazení vozu. Na lištách předního nárazníku a výdeších na blatnících naleznete detaily v barvě Burnished Copper, zatímco maska chladiče a všechna označení Range Rover mají povrchovou úpravu v barvě Shadow Atlas Silver. Příplatková kontrastní černá střecha vizuálně snižuje těžiště a ladí s koly v barvě Dark Grey Satin.

velar6

Paket Black je nabízen u standardní verze i R-Dynamic. Výrazný odstín Narvik Black byl použit na mřížku a obložení masky chladiče, nápisy na kapotě a dveřích zavazadlového prostoru, výdechy na blatnících, obložení krytu tažného oka a spodní lištu nárazníku. U verze R-Dynamic jsou v barvě Narvik Black zpracovány také rámečky otvorů v kapotě, vložky v otvorech v nárazníku a koncovky výfuku. Paket Luxury je určen exkluzivně pro standardní verze Velaru a zahrnuje spodní ozdobné prvky exteriéru v lesklé barvě Narvik Black, která zvýrazňuje elegantní detaily. Proměna je dokončena přidáním světlometů do mlhy a krytu tažného oka v barvě Narvik Black, obložení krytu tažného oka v odstínu Indus Silver a spodních lišt nárazníků v barvě Atlas Silver.

Vnější vzhled není jediným lákadlem Velaru, interiér posouvá atraktivitu vozu na ještě jinou úroveň. Hlavním prvkem architektury je široký vodorovný pás na přístrojové desce. Dramaticky se svažuje směrem k čelnímu sklu. Uprostřed jsou dva 10palcové dotykové displeje s vysokým rozlišením nového multimediálního systému Touch Pro Duo. Tenký kapacitní polykarbonát přesně kopíruje decentní zakřivení přístrojové desky. Výsledkem je jednolitý povrch. Ovládací prvky funkcí Terrain Response jsou nyní integrovány do systému Touch Pro Duo. To umožnilo inženýrům skrýt tradiční voliče a tlačítka. Na středové konzole je tak více místa.

velar2

Před řidičem jsou dva analogové přístroje, mezi kterými se nachází TFT displej s úhlopříčkou 5palců. Od výbavy SE výš jej nahrazuje 12,3palcový interaktivní přístrojový štít. Klíčové informace jako rychlost, podrobné navigační pokyny a upozornění systému aktivní bezpečnosti mohou být zobrazeny také na plnobarevném head up displeji nejnovější generace. Virtuální snímky promítané na čelní sklo vypadají, jako by se vznášely přibližně dva metry před řidičem. To mu umožňuje rychle a snadno zpracovat informace, zatímco se stále soustředí na situaci před vozidlem.

Ano, Velar tak můžete mít až se čtyřmi různými displeji a vypadá to vážně úžasně. osobně vítám, že hlavní centrální obrazovku můžete polohovat do úhlu, který vám nejvíce vyhovuje. Interiér není efektní a krásný jen na pohled, je také velmi kvalitně zpracován a materiály jsou prvotřídní. Ovládání na displejích chce zvyk, občas je to i dost pomalé, ale rozhodně to není žádná velká výtka.

velar1

Jízda králů

Tady se dostáváme k tomu nejlepšímu. Velar totiž pořádně navnadí svým vzhledem a naštěstí můžu říct, že rozhodně nezklame jízdou. Kdyby takto jezdila i ostatní SUV, byl by svět lepším místem. Velar je totiž koncepčně zadokolka a jeho podvozek vychází z Jaguaru F-Pace a pravé kořeny nalezneme dokonce u sporťáku F-Type – přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází přímo ze zmíněného sportovního modelu. pohon všech kol samozřejmě nechybí u žádné z verzí a systém pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Range Rover se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.

Jedná se o Land Rover, a tak rozhodně nechybí ani výbava pro jízdu v terénu. Nájezdový úhel vpředu je 28,9°, vzadu pak 29,5° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm. Spodní z displejů na středovém panelu umožňuje nastavení nejen běžných jízdních, ale také terénních režimů. Upraví tak výšku podvozku, nastavení tlumičů, stabilizace i dalších prvků auta. Umí také uzavřít středový diferenciál tak, aby se auto mohlo pohybovat i v náročnějších podmínkách. I tady platí, že tento vůz zvládne více, než do čeho se jeho majitelé vůbec budou chtít pustit.

velar8

Pod kapotou nalezneme šestici motorů v podobě dvoulitrové nafty Ingenium (180 a 240 koní, šestiválcového vznětového třílitru (300 koní), přes dvoulitrové benzínové jednotky Ingenium o výkonech 250 a 300 koní až po kompresorem přeplňovaný benzínový třílitrový šestiválec, který dává výkon 380 koní a 450 Nm točivého momentu. Naše testovaná varianta nese označení D300 a jedná se tak o naftový šestiválec.  Ten se ukazuje jako ideální společník a rozhodně se jedná o variantu, kterou bych doporučil nejvíce.

Mamutí točivý moment 700 Nm zajišťuje svižnou akceleraci (6.5 sekundy na stovku!) a potřebnou oporu při jízdě mimo zpevněné silnice. Navíc je velmi hezky odhlučněný, kultivovaný a rozhodně i ekonomický. Spotřeba se po týdnu ustálila okolo 10 litrů a to jsem jezdil relativně svižně a v mrazivém počasí. Potěšila mě i odezva na plynový pedál a příjemná ochota stoupat do otáček.

Samotná jízda se nese ve znamení čirého komfortu, klidu a luxusu. Adaptivní podvozek s elektronicky řízeným vzduchovým odpružením eliminujícím nerovnosti funguje brilantně. Velar se po silnici vznáší a dopřává posádce naprostou izolaci od okolí. Některé nerovnosti ale ani tak velká kola ve spolupráci se vzduchovými měchy schovat nedokáží. Podvozek navíc zaručuje i minimální náklony karoserie do všech os, což jízdu dále vylepšuje. Oproti sourozenci od Jaguaru jde z auta cítit výrazně vyšší hmotnost, která atakuje dvě tuny. V zatáčkách je cítit setrvačnost celé hmoty, ale Velar i tak krouží oblouky s ochotou sobě vlastní.

velar9

Navíc mu nechybí hravost – na zasněžené okresce jsem si krásně vyzkoušel, jak systém pohonu všech kol s preferencí zadní nápravy funguje. první várka výkonu jde na zadní kola a Velar přechází do powerslidu, poté se připojují přední kola a pomáhají auto navrátit zpět do osy. Není tak problém kroužit efektní smyky a užít si i nějakou tu zábavu. Nedotáčivost je totiž neznámým pojmem.

V kombinaci s automatickou převodovkou ZF s osmi stupni se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turb a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň. Ostatně s manuálem si jej ani koupit nemůžete a to je jedině dobře. Pochvalu si zaslouží i řízení, které má sice dlouhý převod, ale je příjemně tuhé a auto na něj ochotně reaguje.

velar7

Velar je opravdu jedno z nejlepších SUV současnosti a znám jen jedno, které umí jezdit podobně – Jaguar F-Pace. Ten sice působí ještě sportovněji, ale nenabídne takový luxus, zpracování interiéru a schopnosti v terénu, nenabízí totiž vzduchový podvozek. Největším problémem tohoto Range Roveru tak může být jen cena, která opravdu není nízká. Nejlevnější verzí je P250, pořídíte ho od 1 559 085 Kč s DPH, jde o benzinový čtyřválec s 250 koňmi, naftový čtyřválec je jen o pár stovek dražší, jeho cena startuje na 1 559 569 Kč s DPH. Testovaný šestiválec spalující naftu ve výbavě SE začíná na částce 2 174 612 Kč s DPH, s výbavou SE a několika příplatky se ale blíží třímilionové hranici.

Plusy

– image a design

– prostorný, luxusní a inovativní interiér

– automatická převodovka

– projev motoru

– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti

– řízení

– komfort

– spotřeba

Mínusy

– pomalá odezva spodního displeje a složitější ovládání

– malá palivová nádrž

– adaptivní světlomety neplní svou funkci ideálně

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz