Test Range Rover Velar D300: Stále na vrcholu své třídy
Range Rover Velar vyplňuje místo mezi Evoque a Range Roverem Sport. Značka tak cílí na nový typ zákazníků a zaujmout chce zejména neotřelým vzhledem a silně inovativním interiérem. Nutno říci hned na začátku, že přesně to plní. Velar vypadá naprosto fantasticky a budí pozornost všude, kde se ukáže. Troufám si říci, že se jedná o nejatraktivnější SUV na trhu a dokázal porazit i sesterský Jaguar F-Pace, ze kterého technicky vychází.
Toto středně velké luxusní SUV tvoří specifické křivky, které jsou vyváženy optimalizovaným prostorem a jeho proporcemi. Siluetu a dramatický výraz podtrhují velká kola s průměrem až 22 palců. Plovoucí střecha a „véčková“ kapota jsou jasnými odkazy na jeho původ. Rozvor 2 874 mm (Evoque: 2 660 mm; Range Rover Sport: 2 923 mm) zdůrazňuje vizuální délku Velaru. Díky této velikosti mohl vzniknout velmi prostorný interiér a zavazadlový prostor o objemu 673 litrů. Mimochodem jde o největší zavazadlový prostor v dané třídě.
Nedávno navíc Velar prodělal facelift. Ten není zvenčí nijak dramatický, protože tvary tohoto auta příliš měnit nepotřebovaly. Je tu pozměněna výplň masky a nová světla Pixel Light, která jsou mírně užší a mají jinou grafiku. Karoserie je vylepšena nižším zadním nárazníkem a tmavými detaily.
Vnější vzhled není jediným lákadlem Velaru, interiér posouvá atraktivitu vozu na ještě jinou úroveň. Právě tady se modernizace projevuje nejvíce. Velar byl vyčištěn o téměř všechna fyzická tlačítka a po vzoru nejnovějšího Range Roveru se zde objevuje velký centrální displej, do kterého se většina funkcí vozidla přestěhovala. Prohnutý skleněný dotykový displej s úhlopříčkou 11,4 palce je integrovaný do středové konzoly a poskytuje okamžité a intuitivní ovládání všech klíčových funkcí. Kompletní sada systémů podporuje komfort a pohodu cestujících.
Vše je stále umístěno horizontálně a palubní deska působí až skoro brutalisticky. Při všem tom zjednodušování se ale nezapomnělo na ergonomii. Vše je na dosah ruky a pro běžné ovládání auta nemusím bojovat s dotykovým systémem. Ten běhá na obrazovce s krásným zobrazením a je zase rychlejší. Stále se ale občas setkáte s trháním. Systém jako takový je ale intuitivní a můžete si nastavit oblíbené dlaždice podle sebe. Taky vítám haptickou odezvu, během jízdy si tak nepomačkáte, co nechcete. Stejně ale asi budete častěji používat CarPlay, které funguje bezdrátově a bezchybně. Systém je samozřejmě aktualizovatelný vzduchem a nejde jen o infotainment. Updaty se týkají všech elektronických modulů a auto se tak bude neustále vyvíjet a zlepšovat.
Druhý displej je v kapličce přístrojů. Podání barev i jemnost displeje patří k nejlepším na trhu. Taky jsem zde ale našel jeden z mála důvodů ke kritice. Ovladač na volantu se nepoužívá dobře. Působí plastově a zmáčknutí nemá dostatečně čitelnou zpětnou vazbu.
Modernizovalo se i pod kapotou a to ve formě elektrifikace. Nově můžete Velar pořídit jako plug-in hybrid (P400e) a nebo mildhybrid, který je ve všech motorizacích. V nabídce ale zůstává také klasická naftová verze s šestiválcem Ingenium o objemu tří litrů a také benzínová varianta. Zážehový řadový šestiválcový motor Ingenium o objemu 3,0 litru je k dispozici pod označením P400 a poskytuje výkon 400 koní a točivý moment 550 Nm, zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy.
Tradiční jízdní komfort vozů Range Rover zajišťuje vylepšený podvozek a jeho nastavení. Na přání dodávané elektronicky řízené pneumatické odpružení díky pokročilému systému Adaptive Dynamics, který plynule mění tlumící síly na každém kole, poskytuje nerušený komfort i na rozbitých cestách a zároveň vyhlazuje nerovnosti.
Velar pořádně navnadí svým vzhledem a naštěstí můžu říct, že rozhodně nezklame jízdou. Kdyby takto jezdila i ostatní SUV, byl by svět lepším místem. Velar je totiž koncepčně zadokolka a jeho podvozek vychází z Jaguaru F-Pace a pravé kořeny nalezneme dokonce u sporťáku F-Type – přední dvojité lichoběžníkové zavěšení a zadní náprava Integral Link pochází přímo ze zmíněného sportovního modelu. Pohon všech kol samozřejmě nechybí u žádné z verzí a systém pracuje s vektorováním točivého momentu, který umí nulovat přísun výkonu na vnější kolo. Díky tomu se výrazně zlepšuje agilita a ochota zatáčet. Velký kus práce na skvělých jízdních vlastnostech nese i inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Range Rover se tímto systémem snaží upřednostňovat zadní pohon a tomu odpovídající chování auta v zatáčkách.
Jedná se o Land Rover, a tak rozhodně nechybí ani výbava pro jízdu v terénu. Nájezdový úhel vpředu je 28,9°, vzadu pak 29,5° a přechodový úhel je 23,5°. To platí pro případ, že je podvozek v nejvyšším terénním režimu, kde lze využít také světlou výšku až 251 mm a brodivost až 650 mm. Spodní z displejů na středovém panelu umožňuje nastavení nejen běžných jízdních, ale také terénních režimů. Upraví tak výšku podvozku, nastavení tlumičů, stabilizace i dalších prvků auta. Umí také uzavřít středový diferenciál tak, aby se auto mohlo pohybovat i v náročnějších podmínkách. I tady platí, že tento vůz zvládne více, než do čeho se jeho majitelé vůbec budou chtít pustit.
Naše testovaná varianta nese označení D300 a jedná se tak o naftový šestiválec. Ten se ukazuje jako ideální společník a rozhodně se jedná o variantu, kterou bych doporučil nejvíce. Mamutí točivý moment 650 Nm zajišťuje svižnou akceleraci (6.5 sekundy na stovku!) a potřebnou oporu při jízdě mimo zpevněné silnice. Navíc je velmi hezky odhlučněný, kultivovaný a rozhodně i ekonomický. Výkon činí rovných 300 koní. Spotřeba se po týdnu ustálila okolo 9 litrů a to jsem jezdil relativně svižně. Potěšila mě i odezva na plynový pedál a příjemná ochota stoupat do otáček.
Samotná jízda se nese ve znamení čirého komfortu, klidu a luxusu. Adaptivní podvozek s elektronicky řízeným vzduchovým odpružením eliminujícím nerovnosti funguje brilantně. Velar se po silnici vznáší a dopřává posádce naprostou izolaci od okolí. Některé nerovnosti ale ani tak velká kola ve spolupráci se vzduchovými měchy schovat nedokáží. Podvozek navíc zaručuje i minimální náklony karoserie do všech os, což jízdu dále vylepšuje. Oproti sourozenci od Jaguaru jde z auta cítit výrazně vyšší hmotnost, která atakuje dvě tuny. V zatáčkách je cítit setrvačnost celé hmoty, ale Velar i tak krouží oblouky s ochotou sobě vlastní.
V kombinaci s automatickou převodovkou ZF s osmi stupni se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turba a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň. Ostatně s manuálem si jej ani koupit nemůžete a to je jedině dobře. Pochvalu si zaslouží i řízení, které má sice dlouhý převod, ale je příjemně tuhé a auto na něj ochotně reaguje.
Velar je opravdu jedno z nejlepších SUV současnosti a znám jen jedno, které umí jezdit podobně – Jaguar F-Pace. Ten sice působí ještě sportovněji, ale nenabídne takový luxus, zpracování interiéru a schopnosti v terénu, nenabízí totiž vzduchový podvozek. Největším problémem tohoto Range Roveru tak může být jen cena, která opravdu není nízká. Testovaný šestiválec spalující naftu ve výbavě Dynamic HSE začíná na částce 2 474 959 Kč.
Plusy
– image a design
– prostorný, luxusní a inovativní interiér
– automatická převodovka
– projev motoru
– podvozek a fantastické jízdní vlastnosti
– řízení
– komfort
– spotřeba
Mínusy
– malá palivová nádrž
– adaptivní světlomety neplní svou funkci ideálně
« Evans s Toyotou vyhrál Japonskou rallye a je vicemistrem světa Pro přijetí elektromobility bude důležitý uživatelský komfort dobíjeni, tvrdí Libor Hladík, vedoucí sekce e-mobilita Pražské energetiky (PRE) »