Test Range Rover Sport SVR. Kladivo na supersporty
Range Rover Sport prodělal facelift, to si ujasněme hned na začátku. Je poměrně rozsáhlý a to zejména v interiéru, kde převzal dotykový středový panel z nejnovějšího Velaru a konečně taky odpovídá své ceně. Zvenčí to jsou jen detaily a třeba nová Full LED světla. To je vše, co chci říct k modelu a dále se věnovat jen jízdě, protože v testu nemáme jen tak obyčejný Range Rover Sport, ale dílo ze speciální divize, která si říká SVO neboli Special Vehicle Operations.
Tam vám na zakázku postaví vlastně cokoli, třeba Defendera s přeplňovaným osmiválcem, ale dělají také sériové kusy jako tento nebo F-Type SVR a věřte, že je o co stát. Kdyby byla soutěž o nejbláznivější auta, SVR by ji rozhodně vyhrálo. Pod kapotou tohoto SUV totiž najdete kompresorem dopovaný osmiválec o objemu rovných pěti litrů a s výkonem 575 koní! Mamutí krouťák dosahuje hodnoty 700 Nm. Tento kolos vystřelí na stovku za 4,5 sekundy a zastaví se až na hodnotě 280 km/h. Range Rover Sport SVR je nejrychlejší Land Rover všech dob.
Nová výkonná vlajková loď má upravený design a ve větší míře využívá lehkých materiálů pro zlepšení výkonnosti, ovladatelnosti a agility. Nové SVR v kombinaci se změnami na podvozku přináší dynamičtější reakce, aniž by byl jakkoliv změněn tradiční komfort Range Roveru. Technici SVO se zaměřili na vyrovnání pohybů karoserie při prudké akceleraci a intenzivním brzdění. Změnami prošly i tlumiče a vylepšila se tak například přilnavost uprostřed zatáčky a pohyby karoserie. Upravený přední nárazník se podílí na lepším chlazení brzd a motoru. Designové změny podtrhují zabijácký charakter auta a lidé si za ním mohli krk ukroutit. Vypadá přesně tak exoticky a naštvaně, jak je vhodné.
Uvnitř se příliš změn zásahem divize SVO nekoná, najdeme tady pár emblémů SVR a zejména skořepinové sedadla Recaro. Pohled do kabiny velkého SUV s takovými sedadly mě nepřestal bavit ani po týdnu. Aby to vše ladilo, tvar skořepin mají i dělená zadní sedadla. Facelift proměnil Sport v luxusní a bezkonkurenční počin v rámci vzhledu a funkčnosti interiéru. Na středové konzoli jsou dva obří displeje, další je místo klasických budíků za volantem a dokonce jsou dotyková i tlačítka multifunkce na něm a panel pro nastavení zrcátek. WOW!
Teď zásadní poznatek – SUV nejsou vyráběna proto, aby porážela supersporty, jenže přesně to se stalo, když Range Rover Sport SVR vyrazil na horskou silnici Tianmen Road v Číně. Za volantem seděl pilot týmu Panasonic Jaguar Racing Ho-Pin Tung a po zdolání 99 zatáček předčil dosavadní rekord, který drželo Ferrari 458 Italia. SVR Italku skalpovalo o 40 vteřin – čtyřicet!
Těžko se tomu věří, ještě hůře se to představuje, ale je to tak. Mačkám startovací tlačítko a SVR zařve jako hladový medvěd probuzený po zimním spánku. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa, ten řev je nepopsatelný… SVR s aktivním titanovým výfukem chrčí, řve s střílí ještě více, než jeho slabší varianty. Zvuk je naprostý masakr a netuším, jakým zázrakem toto auto prošlo homologací. Nebudu vás vůbec zatěžovat standardním režimem a SVR putuje okamžitě do režimu Dynamic, kde motor poskytuje plný výkon, vražednou odezvu, podvozek své nejtužší nastavení a výfuk se rozeřve ještě více. Posílám plyn do podlahy a zažívám peklo!
Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů. Díky pohonu všech kol a vyšší váze je trakce ideální a bez ztráty prokluzováním kol letíte vpřed. 200 je tam hned a pak přijde zatáčka a vy se začnete bát. Není k tomu ale důvod, velké SUV ochotně zatočí a s neuvěřitelnou agilitou vykrouží oblouk.
Nevím, jak to technici SVO udělali, ale toto auto popírá fyzikální zákony. Musím se pozastavit a srovnat to s BMW X5 M, se kterým jsem absolvoval cestu na rumunský průsmyk Transfagarasan. Také to je absurdně rychlé auto, ale v zatáčkách jeho váhu cítíte a rozhodně si v něm nepřipadáte sportovně. U SVR to neplatí a klidně s ním budete vymetat okresky a žasnout nad naladěním podvozku, které je přímo fantastické.
Zmínit musím převodovku ZF s funkcí Quick Shift, která používá měnič jen při rozjezdech a pak to tam prostě střílí natvrdo! Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Jen se na pádlo podíváte a už vás do zad nakopne další kvalt, ozve se ohlušující rána z výfuku a prostorové vidění se ještě více zúží. Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač a to je pak naprostý orgasmus Karbonkeramické brzdy jsou pak naprosto k neutahání a jejich dávkovatelnost mě také potěšila a čas k potřebnému zahřátí je naštěstí minimální.
Teď zřejmě čekáte, že takové jízdní výkony a vlastnosti byly vykoupeny na úkor komfortu a schopností v terénu, jenže nebyly. SVR si stále ponechává stavitelný vzduchový podvozek, terénní systém Terrain Response a aktivní diferenciály nebo low range funkci převodovky. Limitem je pouze silniční obutí a pokud i tady budu srovnávat tak X5/X6 M nemají šanci stejně jako současný Cayenne. V normálním režimu se navíc dá auto používat na denní bázi, podvozek je totiž velmi pohodlný. Spotřeba je úměrná jízdnímu stylu a není problém jezdit za 11 nebo za 30.
V tomto tkví největší kouzlo tohoto auta. Absurdní dynamiku a perfektní jízdní vlastnosti doprovází mimořádně komfortní podvozek a bezkonkurenční jízdní schopnosti v terénu mezi vozy kategorie SUV. Toto je opravdové kladivo na supersporty – vůz, který si zaslouží obdiv, protože opravdu nabízí sportovní a všestrannou použitelnost bez kompromisu. A ten zvuk! Ceny Range Roveru Sport SVR začínají v České republice od 3 655 410 Kč včetně DPH.
Plusy
– Dynamika
– Jízdní schopnosti na silnici
– Jízdní schopnosti mimo silnici
– Zpracování a pojetí interiéru
– Zvuk
– Komfort
– Image a vzhled
Mínusy
– Nutná potřeba si jej koupit
– Odezva infoteinmentu by mohla a měla být rychlejší
« Test ojetiny Jaguar XJ8 (X350). Šelma v obleku Nový základní motor pro BMW řady 6 Gran Turismo »