TEST Range Rover Sport SDV6 – Jsem nejlepší!
Nový Range Rover Sport vyráží do boje s konkurencí konečně jako plnohodnotný nositel této značky. Víte, předchozí generace byla kompletně postavena na platformě Discovery 3 a byla tak jeho luxusnější variantou. Stále skvělé auto, jízdně tak ale neodpovídala své cenovce. Nyní je vše jinak a nový Sport stojí na šasí velkého Range Rovera.
Zachován zůstal rozvor i rozchod, ale Sport je pochopitelně mnohem kompaktnější. Převzat je i interiér, ale třeba otočný ovladač převodovky byl nahrazen joystickem z Jaguaru F-Type. To proto, abyste mohli řadit pohodlně v sekvenčním režimu. Vnější design vozu je silně inspirován menším modelem Evoque a musím uznat, že jeho implementace na výrazně větší Sport se povedla dokonale. Testovaný model byl navíc doplněn paketem Dynamics, který se obešel bez jediného chromovaného dílu na karoserii a nahradil jej kontrastní černou barvou. Týká se to především masky chladiče, výplní nárazníků, okenních lišt a dalších detailů. V kombinací s bílou barvou a černou střechou to bylo opravdu efektní. Nový Sport tak nějak celkově působí velmi dravě, vyzývavě, dynamicky a přitom stále velmi elegantně a majestátně. Ano je to velmi okázalé auto, ale je prostě neodolatelné.
Pohádka na téma maximální komfort a luxus pokračuje i po usednutí dovnitř. Interiér vozu je přímo dechberoucí a nabízí veškeré prvky, které nabízejí velké limuzíny. Palubní deska si nese základní architekturu známou z modelu Evoque a přidává k ní ještě kvalitnější materiály a detaily. Kaplička s palubními přístroji je nahrazena po vzoru Jaguaru XJ velkým TFT displayem. Středu palubní desky dominuje 8″ display multimediálního systému s funkcí Dual View, kdy řidič a spolujezdec vidí ze svého úhlu každý něco jiného a poté také ovladač systému Terrain Response a automatické převodovky. Ovládacích prvků je v interiéru naoko minimum, přesto ale nikde nic nechybí. Jakoby u navrhování interiéru někdo skutečně přemýšlel, stejně tak to platí i pro odkládací plochy a přihrádky. Z hlediska dílenského zpracování se jedná o naprosto excelentní práci a veškeré materiály – jejich spoje nebo chod všech ovladačů jsou prvotřídní.
O nějakém velkém přemýšlení bohužel nemůže být řeč v případě zmíněného infotaimentu. Jeho rozměrný displej má sice konkurenceschopnou úhlopříčku, jenže je celý dotykový, a to už se nějaký pátek nenosí. Jeho ovládání nejenže vyžaduje vaši veškerou pozornost, ale také vaši veškerou trpělivost. Podněty vámi zadané se občas setkávají s reakcí až v řádu sekund, především jedná-li se o nastavování navigace, což je v této cenové relaci bohužel nezanedbatelné mínus. Ze šedého průměru vytahuje navigační a multimediální systém až funkce Dual View, která působí především na neznalé pasažéry jako kouzlo a posune vás z pozice řidiče někam ke Copperfieldovi. Možnost, aby řidič a spolujezdec sledovali na jednom displeji každý něco jiného je prostě prvkem, který by vám ještě před několika lety nikdo nevěřil.
Range Rover Sport si bere za cíl vyplenit rybník takovém Porsche Cayenne a BMW X6 a proto je jeho primární útočiště zejména silnice. Jenže na rozdíl od zmíněné konkurence nabídne i seriózní terénní schopnosti, ale o tom později. Na silnici lze cítit, že Sport má citelně přitvrzený podvozek a je mnohem agilnější, než větší bratr. Pryč je houpavost a výraznější náklon v zatáčkách. Ale nemyslete si, že by to bylo na úkor komfortu. Tlumení je sice trochu slabší a občas se nějaký ten ráz dovnitř přenese, ale pořád je to bezkonkurenčně komfortní SUV. Majestát a plavnost pohybu v kombinaci s fantastickým gripem a trakcí nenabídne nikdo jiný. Range Rover Sport je neskonale komfortní a je úplně jedno, po čem zrovna jedete. Na klasické silnici nabízí nadprůměrné odhlučnění a i v dálničních rychlostech byste si se spolujezdcem mohli šeptat. Hluk od podvozku se projeví až při zvětšené světlé výšce někde v terénu, kdy podvozek citelně ztuhne a občas jde na dorazy tlumení. Range tak dokonale maskuje rychlost a nabízí takový komfort, že není problém se přistihnout, jak letíte po lesní cestě mezi stromy a přijde vám to jako samozřejmost a žádné drama.
Pod kapotou testovaného vozu tluče šestiválcový třílitrový diesel s výkonem 215 Kw a 600 Nm, který je spjat s famózní osmistupňovou převodovkou ZF se systémem Quick Shift. Díky tomu je hydrodynamický měnič používán jen při rozjezdech a další kvalty převodovka řadí natvrdo. Je neskutečně rychlá a přesná. Motor nabízí skvělou dynamiku, postrádá turbodíru a i s přes dvě tuny těžkým autem hýbe prostě parádně. Zátah je naléhavý a RRS letí dopředu s apetitem dravé šelmy. Větší dieselový osmiválec bude asi lepší volbou, ale SDV6 nemám nejmenší výtku. Líbí se mi i sytý zvuk. Co se týká spotřeby – při nepříliš ekonomické jízdě se pohybovala kombinovaně kolem 11 litrů na sto kilometrů. Věřím, že nebude problém jezdit mezi 7 a 8, což je naprostá fantazie.
Tím se dostáváme mimo zpevněné silnice a nejprve je třeba se blíže podívat na novou generaci Terrain Response. Ta nově nabízí zcela automatický mód, kdy auto samo identifikuje povrch pod koly a dokáže jemu přizpůsobit nastavení softwaru (ABS, DSC, odezva na plyn), pohonu, výšky, a dokonce i zařadit redukci. Vše lze samozřejmě volit i manuálně, ale automatický režim funguje plynule a bezchybně. RRS je tak dotažený, že má v zracátkách sonary, které měří hloubku hladiny, kterou se právě brodíte. Údaj přenáší do hezkého grafického rozhraní v infotainmentu atak by jste Sport neměli utopit nikdy. Ne, nedělám si legraci.
Průchodnost terénem vám vyrazí dech. Ohromné terénní stoupání a klesání po prorostlém kamenitém povrchu, hluboké vodní a bahenní brody, šílené boční náklony a tak bych mohl pokračovat dále. Když jsem tedy RRS vzal do terénu mé rodné vsi tak se asi muselo divit, co to je, protože narazit v naší republice na terén, který by nezvládl je takřka nemožné. Naštěstí bydlím v opravdu kopcovité krajině Bílých Karpat, a tak se tady jedno hezké místo našlo. Klesání přesahující uhel 20 procent, navíc s povrchem tvořeným hlubokými koleji a všudypřítomnými silnými kořeny stromů, šutrů a pařezů. Navíc bylo po dešti, a tak to všechno velmi hezky klouzalo. Sjezd trval poměrně dlouho, je to vše o citlivé taktice a správné volbě každého centimetru povrchu. Sport nezaváhal ani jednou a bez jakékoli krizové situace mě dostal dolů, kde čekal poměrně hluboký brod, který dal autu sice zabrat, zde se Sport zahrabal v silném bahně uprostřed brodu, ale dokázal z něj sám vyjet. Tady přičítám chybu celosezónním pneumatikám , které prostě mají své adhezní limity. Proto jsem měl také obavy, zda-li se dostaneme opět nahoru, ale bylo to bez problému. Je opravdu udivující s jakou samozřejmostí se toto auto v terénu pohybuje a jak při tom ještě dokáže být komfortní.
To je rozdíl a pointa, co dělí Range Rover Sport od konkurence. Schopnosti a maximální univerzálnost. Range Rover Sport je mocný nástroj ve všech oblastech. Aut, která umí nebo lépe řečeno by měla umět všechno, už tady byla řada. Jen opravdu výjimečně se objeví model, který skutečně splní téměř všechna očekávání a zařadí se ke špičkám daného odvětví. V silničním cestování jsou oproti Range Roveru Sport lepší jen ty nejlepší sedany a limuzíny, které ale neprojedou ani polní cestou, v oblasti terénu jej zase předčí jen specializované heavy duty off-roady bez sebemenších vyhlídek na silniční cestování. Ve spojení s perfektním dieselovým motorem a skvělou osmistupňovou převodovkou tu tak máme jednoho velmi silného univerzála s ušlechtilými kořeny, v podobě věhlasné britské značky a s veškerým myslitelným luxusem. Bravo!
Plusy
- Kultivovanost běhu motoru
- Komfort odpružení i na nekvalitním povrchu
- Mimořádně nízká spotřeba
- Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
- Rozsáhlá komfortní výbava
- Elektrické páté dveře lze na dálku otevřít i zavřít
- Terénní schopnosti
- Odhlučnění
Minusy
- Stísněný prostor na zadních sedadlech
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Range Rover Sport SDV6 |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 215 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 600 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 222 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.7 / 6.8 / 7.5 |
Emise CO2: | 199 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 784 / - |
Objem nádrže (l): | 77 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2115 / 885 |
Rozměr pneu: | 275/45 R21 |
Cena v základní výbavě: 1 836 538 Kč
Cena v testované výbavě: 3 164 271 Kč
Základní výbava:Stálý pohon všech kol, asistent pro sjíždění svahů, stabilizační systém, tempomat, vzduchové odpružení, adaptivní tlumiče, litá 21” kola, brzdy Brembo, červeně lakované třmeny, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektronická parkovací brzda, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zrcátka, vrstvená skla, světelný a dešťový senzor, xenonové světlomety, přední mlhovky, přední sedadla elektricky nastavitelná v 18 směrech, klimatizovaná a vyhřívaná sedadla vpředu a vyhřívaná sedadla vzadu, elektricky nastavitelný sloupek řízení, čalounění stropu v provedení velur, dvouzónová automatická klimatizace, parkovací čidla vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera, elektrické ovládání pátých dveří, bluetooth, 2x USB, Meridian Surround Sound 825 W, virtuální přístrojový štít, navigace, perforovaná kůže Oxford, vyhřívané čelní sklo, konfigurovatelné osvětlení interiéru a další.
Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+29.040,-), kontrastní střecha (+0,-), Silniční/terénní paket – zahrnuje dvoustupňovou rozdělovací převodovku, systém Terrain Response 2 Auto (včetně režimu Dynamic), Dynamic Response a rozdělování točivého momentu brzdnými zásahy (+113.619,-), sledování hloubky brodu Wade Sensing plus sledování slepého úhlu s detekcí přibližujících se vozidel a sledováním dopravy při couvání (+25.652,-), Meridian Signature-Reference Sound System 1700 W (+132.616,-), vyhřívaný kožený multifunkční volant (+5.324,-), páčky řazení v lesklém provedení Noble (+1.331,-), dřevěný dekor Grand Black (+10.527,-), dvoudílné sluneční clony (+1.815,-), elektricky vyhřívaná, nastavitelná, sklopná a samostmívací vnější zrcátka s osvětlením vozovky a pamětí pro uložení polohy (+7.986,-), čtyřzónová klimatizace (+34.364,-), vyhřívaná a klimatizovaná sedadla vpředu a vzadu (+18.513,-), dělená a sklopná zadní sedadla s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů (+3.146,-), panoramatické střešní okno (+50.215,-), prostorový kamerový systém Surround Camera (+21.175,-), zatmavená boční okna (+12.947,-), osvětlené prahové lišty (+21.175,-), dotykový displej infotainmentu s technologií Dual View (+26.378,-), digitální TV tuner (+26.378,-).
.« Spona na pásek Bugatti za 84 000 dolarů Audi útočí v nových reklamách na A3 »