Test Range Rover Sport D300: To nejlepší ze světa SUV
Pátá generace velkého Range Roveru je jedním z nejúchvatnějších aut, kterým jsem se během loňského roku svezl. Je to absolutní špička své kategorie, a tak jsem byl zvědavý, jak zapůsobí další novinka. Na trh totiž přijíždí již třetí generace modelu Range Rover Sport, která cílí na trochu jinou klientelu, ale se svým velkým bráchou sdílí techniku ve všech ohledech.
Modulární platforma MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture) automobilky Land Rover tvoří základ tohoto luxusního sportovního SUV, ať už jde o nepřekonatelné schopnosti, agilní jízdní vlastnosti nebo bezchybné zpracování. Range Rover Sport přináší zcela novou úroveň kvality díky kombinaci nejmodernějších inženýrských postupů, nové úrovně virtuálního vývoje a náročného vývojového programu automobilky Land Rover.
Designově se jedná o evoluci předchozího modelu, ale pozor, vůz je od základu zcela nový a nesdílí se svým předchůdcem vůbec nic. Pření část je sice podobná, ale to je tak vše. Přední světlomety navíc dostaly technologii LED Matrix a v každém ze světlometů je nyní 1,2 milionu mikrozrcátek, která jsou schopna najednou odstínit až 16 objektů. Oproti velkému Rangi je Sport kompaktnější a vzhledově agresivnější, za což může ostřeji tvarovaný nárazník, užší a nižší maska, nebo tenčí světlomety. Vytažené blatníky vozu dodávají atletický postoj. Ani zde nechybí zapuštěné kliky a absence gumové izolace skel zvenčí.
Největší rozdíl nalezneme na zadní části, ta má opačně orientovaná světla a je kompaktnější. Rozvor kol je přitom u obou modelů shodný, takže o místo uvnitř se bát nemusíte. Pokud vás zajímají čísla, pak novému Range Roveru Sport naměříte celkovou délku 4946 mm, šířku 2047 mm a výšku 1820 mm. Rozvor má hodnotu 2997 mm.
Luxusní interiér vychází z moderních a intuitivních technologií navržených tak, aby pracovaly v dokonalé harmonii s nejlepšími materiály a inovacemi v oblasti komfortu. Výsledkem je klidné útočiště pro všechny cestující, které dokáže změnit každou cestu v zážitek, jaký si vychutnáte.
Zákazníci dostávají širší možnosti výběru co do materiálů a zpracování povrchů, a to včetně inovativních a na dotek příjemných textilií Ultrafabrics. Kokpit používá prvotřídní materiály na čalounění, ale také například pravé dřevo a podobně. Design je čistý, palubní desce dominuje 13,1″ velký dotekový a prohnutý displej s možností haptické odezvy, pod kterým je pak ovládání klimatizace a topení. Další digitální displej je před volantem. Grafika obou je precizní a odezva velmi dobrá, stejně jako uživatelská přívětivost.
Nové luxusní SUV je dostupné ve výbavách SE, HSE a Autobiography. Nechybí ani vrcholná výbava SV, jež je výjimečnou interpretací luxusu a možností v oblasti personalizace poskytovanou experty z divize Special Vehilce Operations.
Nechybí samozřejmě vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla s masáží. Interiér může být klasicky jednobarevný, ale na přání může být i ve dvoubarevném provedení. Výsledkem je opravdu nádherné a exkluzivní místo, které nebudete chtít opustit. Range Rover ví, jak zapůsobit a odlišit se od zbytku své konkurence. Například systémem aktivního rušení zvuků. Třetí generace systému Active Noise Cancellation monitoruje vibrace kol, hluk od pneumatik i zvuky motoru pronikající do interiéru a prostřednictvím vestavěného audiosystému zahrnujícího 35 reproduktorů generuje signál, který tyto zvuky aktivně potlačuje. Součástí audiosystému je také dvojice reproduktorů o průměru 60 mm umístěná v každé hlavové opěrce každého ze čtyř hlavních cestujících. Tím pro každého z této čtveřice vytváří vlastní tichou zónu přinášející podobný efekt, jako kdyby si cestující nasadili špičková sluchátka.
Range Rover se v roce 1992 stal prvním luxusním SUV vybaveným systémem elektronicky řízeného vzduchového odpružení. Nová generace pokračuje v tomto průkopnickém přístupu díky systému Dynamic Response Pro a prediktivnímu odpružení využívajícímu data systému eHorizon. Automobil tak dokáže sledovat trasu před sebou a v předstihu připravovat ideální nastavení podvozku tak, aby následně poskytl perfektní odezvu.
Tato inteligentní technologie spolupracuje také se systémy Adaptive Cruise Control a Steering Assist s cílem omezit pohyby karoserie způsobené náhlými změnami rychlosti. Zcela nezávislé odpružení je základem luxusní jízdy a vůbec poprvé u vozu Land Rover využívá pětiprvkovou zadní nápravu, která pomocí vyspělých vzduchových pružin izoluje interiér od nerovností povrchu efektivněji než kdy dříve. Bezkonkurenční šíři dynamických schopností řídí systém Integrated Chassic Control – jeden řídicí systém obsahující řadu moderních technologií, které upravují nastavení automobilu pro každý kilometr každé cesty a preventivně a reaktivně mění charakteristiky vozu. Na přání nechybí ani natáčení zadních kol.
Inteligentní pohon všech kol (iAWD) řízený systémem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) monitoruje úroveň přilnavosti a práci řidiče stokrát za sekundu. Systém je schopný prediktivně rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu, respektive mezi jednotlivá kola zadní nápravy a zajistit optimální trakci na silnici i v terénu. Každý Range Rover je také vybaven aktivním zadním diferenciálem. Ten optimalizuje trakci zadní nápravy při rychlých průjezdech zatáčkami, na kluzkém povrchu i během jízdy terénem a zajišťuje tak lepší schopnosti automobilu a vyšší jistotu řidiče.
Všechny tyto technologie jsou součástí systému Terrain Response 2, který využívá nejrůznější systémy podvozku k automatické volbě jednoho ze šesti jízdních režimů nejvhodnějšího pro dané prostředí a tím minimalizuje zátěž řidiče. Alternativně může řidič vybrat nejvhodnější režim manuálně, nebo lze využít systém Configurable Terrain Response k vytvoření vlastní kombinace různých nastavení různých částí automobilu.
Model poskytuje elektrifikovaný výkon díky dvojici nových plug-in hybridních jednotek (PHEV) s prodlouženým dojezdem (P440e a P510e) a zároveň díky nejmodernějším mild-hybridům (MHEV) P360 a P400 řady Ingenium, respektive mild-hybridním naftovým motorům D250, D300 a D350. Výkonný vrchol nabídky – dvakrát přeplňovaný osmiválcový motor P530 – přináší ještě lepší dynamiku i kultivovanost a zároveň je o 17 % úspornější než předchozí V8.
Nové plug-in hybridní motorizace kombinují přirozenou kultivovanost zážehových řadových šestiválcových motorů Ingenium s 38,2kWh lithium-iontovou baterií (využitelná kapacita je 31,8 kWh) a elektromotorem o výkonu 105 kW integrovaným v převodovce. Dohromady systém poskytuje dojezd až 100 km v téměř dokonale tichém čistě elektrickém režimu.
Šestiválcové zážehové a vznětové motory pracují s mild-hybridní technologií využívající napětí 48 V. Systém ukládá energii běžně zmařenou během zpomalování a brzdění a využívá ji pro zvýšení efektivity provozu. Chytrý startér generátor připojený k motoru řemenem zajišťuje lepší odezvu a hladší fungování systému start-stop, stejně jako pomáhá spalovací jednotce při akceleraci. V rámci strategie Reimagine automobilky Land Rover dorazí v roce 2024 do nabídky také čistě elektrické provedení přinášející provoz s nulovými emisemi historicky poprvé kombinovaný s modelem Range Rover.
I přes použití slova elektrifikované, je pod kapotou nového Range Roveru Sport svět naprosto v pořádku. V řeči čísel zmíněných motorizaci to zní totiž takto: Kromě dvou plug-in hybridů (440 a 510 koní vždy s benzinovým šestiválcem) jsou tu i šestiválce (benzinové s 360 nebo s 400 koňmi; i naftové s 249, 300 nebo 350 koňmi) a benzinový osmiválec (530 koní).
Nejvíce vás ale stejně zajímá, jak jezdí. Jdeme na to. Za volantem samozřejmě cítíte velikost auta, ale svou hmotnost vůz maskuje velmi dobře, ostatně to platí i pro rychlost. Díky aktivnímu podvozku a stabilizátorům se už vůz tolik nehoupe, jako tomu bylo u předchozí generace, ale pořád je to absolutně komfortní a plavné svezení. Natáčecí zadní náprava vylepšuje agilitu a tento kolos se s chutí vrhá do zatáčky. Fyziku však ošálit nejde a Range rozhodně není autem na rychlé vymetání okresek, byť to zvládl důstojně. Nejvíce mu svědčí dynamické tempo na dálnici a díky potentnímu motoru je předjíždění na rovinkách otázkou okamžiku. Automatická převodovka ZF funguje brilantně a o její práci nemáte ani tušení.
Pokud zvolníte tempo, na palubě je hrobové ticho a pohodlí. Všechny problémy světa zmizely se zabouchnutím dveří. Pohled na kapotu díky typickému posazu In Command je také opojivý. Což platí i pro terén, vůz je pro něj bez debat nejlépe vybaven a nemá v tomto ohledu konkurenci. Díky poctivé mechanice a chytré elektronice, ale nemám nejmenších pochyb o tom, že nezvládne i opravdu těžké podmínky. Pochybuji však, že některý z majitelů tam tohoto krasavce vezme, ale je dobré vědět, že s ním klidně přebrodíte řeku. Ty možnosti vůz má.
Pod kapotou testovaného vozu byla naftová šestiválcová jednotka s označením D300, což bude zřejmě nejprodávanější jednotkou vůbec. S touto motorizací o výkonu 300 koní jsem rozhodně nebyl zklamán. Spíše naopak, pokud budete chtít Range Rover Sport používat na denní bázi, je to skvělá volba. Silná nafta k němu sedí a kroutící moment položený níže je vhodnější do terénu nebo pro tahání přívěsu. Odvděčí se také mnohem příznivější spotřebou kolem 8 litrů běžným cestovním tempem. Pocitově ani fakticky mu dynamika nechybí a je přesně tak akorát.
Zatímco nový Range Rover páté generace startuje od částky 3.622.053 Kč, menší Range Rover Sport stojí od 2.317.438 Kč. Sluší se dodat, že klasický Range Rover nabízí standardně bohatší výbavu, včetně standardního natáčení zadních kol, výbava modelu Sport se však dá ve většině oblastí dohnat prostřednictvím konfigurátoru.
Plusy
– Design a image
– Interiér a kvalita zpracování
– Odhlučnění
– Komfort a schopnosti podvozku
– Převodovka
– Motor a spotřeba
– Pohon všech kol
– Terénní výbava
– Natáčecí zadní náprava
– Výkon světlometů
Mínusy
– Nemám jej doma
– Cena
« První jízda se Suzuki Swift: Nadprůměrná výbava, fantastický podvozek a pod 400 tisíc. Zůstává i čtyřkolka Volha chce v Rusku zastoupit Škodu. Nastěhuje se do její továrny i prodejen »