TEST Range Rover SDV8 – Anglický král
Odveze vás kamkoliv si zamanete, zdolá dálnice, podrží na okreskách, vyjede do Transylvánských Alp, přebrodí řeku, překoná nástrahy Rumunska. Přitom vás bude bavit, masírovat a hýčkat všeobecným pohodlím. Je to král a jeho jméno je Range Rover. Jen naprosté minimum automobilové produkce umí všechno a jen zlomek z toho minima, umí všechno dobře.
Stejně jako je tomu u drtivé většiny SUV i Range Rover šel vždy tak trochu mimo mě. Samozřejmě jsem postřehl všechen ten hype okolo nové, již čtvrté generace, která mimo jiné zhubla oproti předchozí neuvěřitelných 420 kg. Můj zájem o nového Range potom dosáhl vrcholu při prezentaci, které jsem se na toto téma zúčastnil. Slibováno toho bylo hodně, zvýšená brodivost díky sání umístěnému těsně pod kapotou, nájezdové úhly, které nemůže žádné jiné produkční SUV překonat a samozřejmě výbava, která se jinak týká pouze těch nejluxusnějších limuzín.
Vzhled vozu zůstal naprosto věrný původní filozofii, a to zvenku i zevnitř. Společný jmenovatel v podobě účelovosti je cítit z celého vozu. Range Rover si nesnaží na nic si hrát, nepřekypuje pozlátkem a spíš než slušivé detaily je na místě majestátnost a robustnost, hodna opravdového, anglického šlechtice. Nehledejte módní obliny, protažená světla do blatníků nebo desénové, falešné nasávání vzduchu po celém autě. Designu vládne hrana, a přesto to dohromady funguje brilantně.
Nejinak je tomu i uvnitř. Palubní deska, s navazujícím středovým tunelem, tvoří obrovské pravostranné „T“, na něm jeden displej místo klasických budíků, druhý na infotaiment systém, a to je v podstatě vše. Ovládacích prvků je v interiéru naoko minimum, přesto ale nikde nic nechybí. Jakoby u navrhování interiéru někdo skutečně přemýšlel, stejně tak to platí i pro odkládací plochy a přihrádky.
O nějakém velkém přemýšlení bohužel nemůže být řeč v případě zmíněného infotaimentu. Jeho rozměrný displej má sice konkurenceschopnou úhlopříčku, jenže je celý dotykový, a to už se nějaký pátek nenosí. Jeho ovládání nejenže vyžaduje vaši veškerou pozornost, ale také vaši veškerou trpělivost. Podněty vámi zadané se občas setkávají s reakcí až v řádu sekund, především jedná-li se o nastavování navigace, což je v této cenové relaci bohužel nezanedbatelné mínus. Ze šedého průměru vytahuje navigační a multimediální systém až funkce Dual View, která působí především na neznalé pasažéry jako kouzlo a posune vás z pozice řidiče někam ke Copperfieldovi. Možnost, aby řidič a spolujezdec sledovali na jednom displeji každý něco jiného je prostě prvkem, který by vám ještě před několika lety nikdo nevěřil.
Sápu se do sedačky umístěné vysoko nad zemí, stejně jako celý podvozek v normálním stavu. Naštěstí na to bylo myšleno a Range dostal do vínku také přístupovou výšku. Interiér je potom jen „hodně vysoko“. Kromě toho můžete zvolit ještě výšku určenou pro jízdu terénem. Tady už se dá mluvit o opravdovém off-roadu, světlá výška 295.5 mm spolu s nájezdovými úhly 34,7 stupně vpředu a 29,6 vzadu jsou příslibem velmi kvalitních, terénních radovánek.
Zpět ale k interiéru. Po usednutí oceňuji volant, jehož tvarování s obří, koženou plochou uprostřed a výraznými prvky multifunkce je perfektní do ruky a kvalitní kůže na tlustém věnci se budete chtít držet do konce života. Tuhá sedadla s dofukovacími bočnicemi jsou samozřejmě doplněna o odvětrávání a nepostrádají ani masážní funkci, zahrnující několik programů. První den jsme spolu s Range Roverem urazili štreku zhruba 500, druhý den potom 800 kilometrů. Světe div se, vždy jsem vylézal jako rybička.
Způsob, kterým vás Range Rover hýčká ať už po stránce podvozku nebo pohodlí v interiéru je nevídaný… Velké SUV s terénními předpoklady je samozřejmě určeno hlavně pro velké cestovatele a vzhledem k dispozicím interiéru, těchto cestovatelů může být i pět naráz bez toho, aby ti tři na zadních sedadlech zažívali nepohodlí. Zadní sedadla mají trochu kratší sedáky, ale dohánějí to možností elektrického nastavení posazu. Pro zavazadla je určen kufr o megalomanském objemu 909 litrů. Dolů sklopné čelo kufru má dostatečnou nosnost až pro tři lidi a jediné, co jsem na zavazadlovém prostoru trochu postrádal, je dnes stále častěji používaná posuvná ohrádka, jistící zavazadla před posouváním.
Honosný vůz, jakým RR bezpochyby je, zaslouží patřičnou a náležitou pohonnou jednotku. Inu, pod dlouhou kapotu byl zabudován rovnou osmiválcový diesel s objemem 4,4 litru o výkonu 250 kW a točivém momentu 700 Nm. Ve spojení s osmistupňovým automatem z dílen ZF se jedná o jednu z vůbec nejlepších kombinací, dostupnou pro luxusní cestovní vůz. Mocný příval kroutícího momentu zatlačí do sedadel téměř v každé rychlosti a předjíždění se stává dílem okamžiku. Zároveň je vznětový vidlicový osmiválec naprosto kultivovaný a převodovka, u které se o hlavní přenos stará hydrodynamický měnič, je naprosto sametová ve všech režimech. Spolu s touto sehranou dvojkou je Range Rover ideální takřka kamkoliv od městského provozu až po zdolávání kameny posetých horských úseků. Dokonce ani pádla pod volantem rozhodně nejsou pro okrasu a převodovka na vaše pokyny reaguje lépe a rychleji, než kdejaký sporťák.
Co se ekonomické stránky vašeho cestování týče, není to vůbec zlé. Průměrnou spotřebu Range Roveru s motorem SDV8 lze stanovit na deseti litrech nafty, spořádaných každých sto kilometrů. Mimo město a s klidnou nohou se lze dostat i na hodnoty řádově až o dva litry nižší, při vyšší zátěži například v terénu naopak spotřeba vzrůstá, stále však poměrně rozumným a nedevastujícím tempem. Víc jak dvanáct litrů jsme dosahovali poměrně málokdy. A protože nikdo nestojí rád u benzínky, usadili inženýři do zadní části vozu hned stolitrovou nádrž.
Ostudu neuděláte ani s podvozkem nebo brzdami. Podvozek je připraven vyžehlit cokoliv vás po cestě potká. Ani hodně rozbitá lesní cesta nečiní velkému SUV problém a Range se přes ni nese v naprostém komfortu a bez náznaku nevole. V zatáčkách se samozřejmě karoserie trochu více naklání a celý ingot dává znát svojí nechuť ke sportování, i přesto ale drží stopu dlouho a co je hlavní, ani tady vás nezklamou brzdy. Celý legendární Transfagarasan, absolvovaný tam a zpátky ve svižném tempu, nebyl pro brzdy výzvou a po nějakém vadnutí nebyly ani stopy. Úctyhodný výkon.
Kdo se odváží spustit se s Range Roverem mimo silnici a vyzkoušet skutečné Rumunsko, bude nadšen. Jak jsem již naznačil několikrát, zvládá Range průjezd terénem hravě a je pro jeho zdolávání také patřičně vybaven. Možnost zvýšit podvozek je jen špičkou ledovce, elektronika má pro každý druh povrchu odpovídající speciální program z Terrain response a podle potřeby tak upravuje nastavení převodovky, trakčního systému a odpružení. V případě, že to usoudí za vhodné, doporučí terénní redukci, která sníží finální převod na kolech, poháněných trvale poměrem točivého momentu 50:50. Aby vám auto takříkajíc „neujelo“, lze aktivovat také asistent pro jízdu z prudkého kopce.
Range Rover je mocný nástroj ve všech oblastech. Aut, která umí nebo lépe řečeno by měla umět všechno, už tady byla řada. Jen opravdu výjimečně se objeví model, který skutečně splní téměř všechna očekávání a zařadí se ke špičkám daného odvětví. V silničním cestování jsou oproti Range Roveru lepší jen ty nejlepší sedany a limuzíny, které ale neprojedou ani polní cestou, v oblasti terénu jej zase předčí jen specializované heavy duty off-roady bez sebemenších vyhlídek na silniční cestování. Ve spojení s perfektním dieselovým osmiválcem a skvělou osmistupňovou převodovkou tu tak máme jednoho velmi silného univerzála s ušlechtilými kořeny, v podobě věhlasné britské značky a s veškerým myslitelným luxusem. Za všechny tyto předpoklady se ale platí. První cena vozu, tedy nejnižší výbava HSE s třílitrovým vznětovým šestiválcem začíná na 2 312 794 Kč vč. DPH. Testovaná verze Vogue s motorem SDV8 potom vyjde na částku jen těsně pod tři miliony korun. V případě, že se rozhodnete rozmazlit se, nabízí se ještě vrchol v podobě výbavy Autobiography. Tady už v každém případě přijdou ke slovu cifry s trojkou na začátku a spolu s příplatky není problém se dostat i na tři a půl milionu. Věřte však, že za své peníze dostanete naprosto špičkovou výbavu i provedení ve voze, který vás odveze třeba na konec světa.
Plusy
- Výkonný motor s tichým během
- Plnohodnotné sezení i vzadu
- Velký zavazadelník
- Jízdní pohodlí
- Přijatelná spotřeba
- Snadná obsluha složité techniky
- Terénní schopnosti
Minusy
- Problematická ovladatelnost ve městě
Motor | TDV6 | SDV8 | Supercharged |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 4367 | 4999 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 190/4000 | 250/3500 | 375/6000-6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/2000 | 700/1750-3000 | 625/2500-5500 |
Max. rychlost [km/h] | 209 | 217 | 225 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 6,9 | 5,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 8,7 | 13,8 |
Hmotnost [kg] | 2160 | 2360 | 2330 |
Cena HSE [Kč] | 2.293.680,- | - | - |
Cena Vogue [Kč] | 2.546.280,- | 2.757.360,- | 2.925.000,- |
Cena Autobiography [Kč] | 2.893.200,- | 3.104.880,- | 3.272.400 |
« Bentley předvádí závodní Continental GT3 O BMW i3 je zájem, našlo se už přes 100 000 potenciálních kupců »