TEST Range Rover Evoque TD4 Dynamic A/T
Nejprodávanější model Range Roveru, Evoque, získal pro rok 2016 výraznější omlazený vzhled. Luxusní SUV nabízí celou řadu vylepšených designových prvků a technologií. K novému vzhledu přispívá přepracovaný přední nárazník, dva různé typy mřížky chladiče, plnohodnotné LED světlomety a tři varianty nových kol z lehkých slitin. Změny v interiéru zahrnují nová sedadla a výplně dveří, nový systém infotainmentu ovládaného přes dotykovou obrazovku o velikosti osmi palců a nové barvy a materiály. To nejdůležitější se však událo pod kapotou, kde se konečně nově nacházejí pouze motory vlastní výroby s označením Ingenium. Pojďme ale pěkně popořadě.
Exteriér
Evoque jako luxusní kompaktní SUV se vyznačuje především svým atraktivním designem. Využití štíhlých LED mlhovek a výrazně širších hlavních světlometů ladí s novým designem předního nárazníku. Zvětšené přívody vzduchu podtrhují jeho sportovní charakter. Nová mřížka chladiče se nabízí v několika různých provedeních. Standardní varianta se vyznačuje dvěma masivními horizontálními příčkami a novým jemným síťovaným vzorem. Dynamické modely mají šestihranný design a výraznější síťovaní je vyhrazeno sportovním modelům.
Evoque pro modelový rok 2016 je prvním vozem značky, který nabízí adaptivní plnohodnotné LED světlomety. Tato technologie byla hlavním prvkem při tvorbě designu předních i zadních světel, které korespondují s výrazným vzhledem exteriéru. Směrovky jsou nyní součástí LED světlometů s denním svícením. Jsou protáhlé přes celou šířku sdružených světlometů, což nejen zvyšuje bezpečnost, ale i podtrhuje jejich specifický vzhled. Další výhodou energeticky úsporné technologie LED je nižší zatížení elektrického systému vozu.
Charakteristické přívody vzduchu na kapotě motoru, které byly dříve vyhrazeny pouze modelům coupé, jsou nyní poprvé také u pětidvéřové verze HSE Dynamic a Autobiography. Do nového zadního spojleru jsou začleněna delší, zeštíhlená zadní brzdová světla s technologií LED. Jako doplňková výbava se nabízí také nová, nápadná střešní ploutvička s integrovanou anténou 3G pro vylepšení kvality příjmu mobilních telefonů.
Díky třem novým designům kol z lehkých slitin se dvěma druhy povrchu, rozsáhlé paletě barev laků v kombinaci s kontrastní střechou a standardní nebo Dynamic verzí karoserie má zákazník při výběru specifikace vozu Evoque téměř neomezené možnosti.
Výsledkem je ještě poutavější auto, než dříve. Změny sice nejsou nijak dramatické, ale na konečném vzhledu se podepsaly hodně. V kombinaci s oranžovým lakem, kterým byl testovaný vůz vybaven, se jedná o naprostého krasavce, za kterým se otočil každý. Neznám hezčí a vyváženější malé SUV.
Interiér
V rámci faceliftu změnami prošla i sedadla, výplně dveří a přístrojová deska. K dispozici jsou nové prémiové materiály soft-touch. Ve standardních modelech jsou použity textilní tkané potahy Ebony a sedadla mají šest možností nastavení. Zatímco modely s nejvyšší výbavou nabízí přední sedadla s masážní funkcí (doplňkově) a 14 možnostmi elektrického nastavení. Zákazník může vybírat ze 13 barevných kombinací, z nichž dvě jsou úplně nové (Lunar Ice a Vintage Tan), a atmosféru interiéru si pak může doladit individuálně nastavitelným osvětlením interiéru.
Sportovně laděná sedadla obklopí Vaše tělo, pozice za volantem je v této třídě naprosto bezkonkurenční a pak stačí vzít do ruky perfektně tvarovaný volant a vyrazit. Vše je z hodnotných materiálů, kůže a doplněno o vkusné detaily a dekory. Rozložení palubní desky je ergonomicky výborně zvládnuto a na první pohled rozloženo v tradičním stylu značky, jenže vše působí tak nějak dynamičtějším a mladistvějším dojmem, než je tomu u usedlejších větších Rangů. Výborná jsou i sedadla a celková vzdušnost interiéru, kde se i po stovkách kilometrů cítíte svěže. Jedinou slabou stránkou tak zůstává infotainment systém, který sice nabízí skvělé funkce ( mnoho terénních kamer, sonary pro kontrolu brodivosti a další ), ale jeho odezva je pomalá a grafika neodpovídající. Jinak je ale interiér Evoque velmi příjemný a člověk se v něm cítí skvěle a o to jde především.
Motory Ingenium
Tyto motory se vyrábějí v nové moderní továrně ve West Midlands ve Velké Británii, kterou společnost nechala postavit za 500 milionů liber. Celohliníkový motor Ingenium TD4 je o 20-30 kg lehčí než jeho předchůdce. Blok motoru se vyznačuje vysokou tuhostí a oddělené trysky snižují vibrace a hlučnost vstřikování. Nabízí se ve dvou výkonnostních variantách. Úspornější varianta s výkonem 150 koní, spotřebou 4,2 l/100 km a nízkými emisemi CO2 190 g/km, a silnější varianta s výkonem 180 koní, spotřebou 4,8 l/100km a emisemi CO2 125g/km.
Ingenium je navíc obohacen o celou řadu moderních technologií. Jde o variabilní časování ventilů a celou řadu prvků snižující tření. Selektivní katalytická redukce a nová nízkotlaká recirkulace výfukových plynů výrazně snižuje emise oxidů dusíku. Servisní intervaly byly prodlouženy z 25 000 na 35 000 km, čím se snižují provozní náklady těchto nových motorů s lehkou konstrukcí.
Evoque se také nabízí s moderním benzinovým motorem Land Rover Si4 s výkonem 240 koní. Tato výkonná pohonná jednotka má zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,6 sekundy, maximální rychlost 217 km/h, normovanou spotřebu 7,8 l/100 km a emise CO2 181 g/km.
Jízda
Toť to nejdůležitější, co se událo pod stylovou karoserií malého Range Rovera a teď se pojďme v praxi podívat, jak to vše funguje pěkně dohromady. Přepínám nastavení vozidla do nejsportovnějšího režimu a pořádně beru za volant. Malé SUV poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Evoque zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost. Výborná je i torzní tuhost karoserie. Líbí se mi i řízení, které je ideálním kompromisem mezi sportovním a komfortním. Výkonný motor TD4 ( 180 koní, 420 Nm ) navíc poskytuje skvělou pružnost i v náročných podmínkách. Užívám si každou další zatáčku.
Na okresce se ukazuje volba automatické převodovky ZF s devíti stupni, jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje. Nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere, co tam kopne. Jednoduše šlápnete na plyn a Evoque vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlé a změny stupňů nejdou postřehnout jinak, než okem na otáčkoměru. Famózní! Vliv na spotřebu je výrazný – oproti předchozí stejné motorizaci se šestistupňovým automatem, nyní vůz odebírá o dva litry nafty méně. V řeči čísel jezdi ve městě za 10 litrů, mimo za 5 a kombinovaně za 7. Nový motor Ingenium se zlepšil zejména v oblasti kultivovanosti a celkové odezvy. Je to možná klišé, ale vůbec nezní naftově a je nepřenáší žádné vibrace. Jako bonus má i skvělé reakce a přirozený zátah. Oproti starší jednotce je to obrovský krok kupředu a Evoque teď působí mnohem dospěleji a lépe si ospravedlňuje svou vysokou cenovku.
Navíc si zachovává pověstnou plavnost velkého Range Roveru. Jen tak jedete, kabina je perfektně odhlučněna a o nerovnostech téměř nevíte. Jakoby se auto vznášelo. A není to jen jízda po silnici, kterou Evoque pokořil veškerou konkurenci. Pokud s ním sjedete mimo cestu, pochopíte jak schopné a vyvážené auto to je. Umí se brodit půlmetrovou vodou, malé převisy zaručují velké nájezdové úhly, světlá výška dovolí průjezd i opravdu náročným terénem a tak bych mohl pokračovat. V naší zemi těžko najdete terén, který by Evoque nezvládl.
A věřte, že vím o čem mluvím. Absolvoval jsem v minulosti s tímto autem několik Land Rover Experience ať už v armádních prostorách, Alpách a nebo třeba na speciálně vybudovaných překážkách pro boční náklon a zlom karoserie. To, co malý Evoque v terénu předvádí jde za hranice nejbouřlivějších představ majitelů. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je menší světlá výška vozu. No prostě nejde přizvednout, jako větší brášci. A to ho většina nazývá městským crossoverem nebo metrosexuálem… Jaký omyl!
Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Evoque mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém testovacím týdnu jsem pohon nenachytal na švestkách. To platí i pro převodovku, při tvrdé zátěži a vytočeném motoru řadí hladce a inteligentně.
Zábava za volantem
Jsem s autem v Jizerských horách, je -17 a všude čerstvý sníh. Další testování se tedy nese ve znamení driftování. A pak ještě také, ehmmm, driftování. Teď si asi říkáte, proč brát SUV na zasněžené horské okresky a posílat ho do zatáček, jako Imprezu… No prostě, protože můžete!
Na trhu není podobně jezdící SUV, a i když to zní jako klišé – Evoque má jízdní vlastnosti sportovního hatche. Je agilní, poslušný, reaguje na každý podmět a je hravý. Zábavnější auto ze stejného segmentu mě nenapadá. A tak vypínám stabilizaci, převodovku posílám do sportovního režimu a plyn seznamuji s podlahou. Evoque letí vpřed, první zatáčka a ostré brzdy. Vůz jde do smyku, pak plný plyn a přehození do driftu ve směru zatáčky a ven. Evoque se sune velkým úhlem zatáčkou, kola hrabou, úsměv se zvětšuje, a tak to je pořád dokola. Najednou si nepřipadám jako v SUV. Prostě to tam pošlete a Range prodriftuje celou zatáčku, rovinku a pak zbytek silnice. Je tak jednoduché ho řídit! Poslouchá na slovo a udělá vždy to, co řidič chce.
Jasně, není to způsob, jakým jeho majitelé budou jezdit, ale dokazuje to jediné – Evoque je nejlépe jezdící SUV na současném trhu. Je hravý, agilní, zábavný a na dlouhých cestách také komfortní a příjemný. Je hezké v něm trávit čas a obklopovat se luxusem interiéru. A když dojde na terén, jeho schopnosti jsou nadprůměrné. Bravo!
Plusy
- Výkonný vznětový motor
- Kvalitní materiály a zpracování
- Prostorný interiér
- Adaptivní podvozek
- Velké možnosti individualizace
- Devítistupňová převodovka
- Komfort
- Řízení
- Design a image
- Spotřeba
- Průchodnost a terénní schopnosti
Minusy
- Infotainment rozhraní
- Špatný výhled z vozu
« Lamborghini Huracán O.CT TUNING má 800 koní! BMW M3 E30 Sport Evo na prodej – Má najeto 3 a půl tisíce a stojí 8.1 milionu »