Test Range Rover Evoque Si4. 300 koní proměňuje SUV v nasupenou bestii
Evoque se mi do rukou dostává pravidelně snad každý rok, ale vždy se mi vyhýbala jeho benzínová varianta, o které spousta lidí nemá ani tušení. Nečekejte, že se jedná o nějaký motůrek s pár koňmi, tuto jednotku od Evoque totiž přebírá i základní Jaguar F-Type. Ano, jedná se o dvoulitrové Ingenium s výkonem rovných 300 koní a motor je to opravdu skvělý.
Nejmenší a zároveň nejprodávanější Range Rover se tak může proměnit opravdu v zábavnou bestii, která však není pro každého. Od kompaktního SUV totiž nikdo sportovní výkony nečeká, ale je pravdou, že jsem si vždy říkal, že by si zasloužil pořádný výkon. Nejsilnější diesel s výkonem 150 kW sice není dynamicky zlý, ale také to není úplný silák. Pocit výkonového deficitu navíc umocňuje podvozek, který je u každého Evoque fantastický. Na trhu není jiné kompaktní SUV, které umí takto zatáčet.
Exteriér
Evoque jako luxusní kompaktní SUV se vyznačuje především svým atraktivním designem, to je právě ten důvod, proč jde tolik na odbyt. Využití štíhlých LED mlhovek a výrazně širších hlavních světlometů ladí s novým designem předního nárazníku. Zvětšené přívody vzduchu podtrhují jeho sportovní charakter. Nová mřížka chladiče se nabízí v několika různých provedeních. Standardní varianta se vyznačuje dvěma masivními horizontálními příčkami a novým jemným síťovaným vzorem. Dynamické modely mají šestihranný design a výraznější síťovaní je vyhrazeno sportovním modelům.
Charakteristické přívody vzduchu na kapotě motoru, které byly dříve vyhrazeny pouze modelům coupé, jsou nyní poprvé také u pětidveřové verze HSE Dynamic a Autobiography. Do nového zadního spojleru jsou začleněna delší, zeštíhlená zadní brzdová světla s technologií LED. Jako doplňková výbava se nabízí také nová, nápadná střešní ploutvička s integrovanou anténou 3G pro vylepšení kvality příjmu mobilních telefonů.
Výsledkem je ještě poutavější auto, než dříve. Změny sice nejsou nijak dramatické, ale na konečném vzhledu se podepsaly hodně. V kombinaci s bílým perleťovým lakem a paketem Dynamic, kterým byl testovaný vůz vybaven, se jedná o naprostého krasavce, za kterým se otočil každý. Neznám hezčí a vyváženější malé SUV.
Interiér
V rámci faceliftu změnami prošla i sedadla, výplně dveří a přístrojová deska. K dispozici jsou nové prémiové materiály soft-touch. Ve standardních modelech jsou použity textilní tkané potahy Ebony a sedadla mají šest možností nastavení. Zatímco modely s nejvyšší výbavou nabízí přední sedadla s masážní funkcí (doplňkově) a 14 možnostmi elektrického nastavení. Zákazník může vybírat ze 13 barevných kombinací, z nichž dvě jsou úplně nové (Lunar Ice a Vintage Tan), a atmosféru interiéru si pak může doladit individuálně nastavitelným osvětlením interiéru.
Sportovně laděná sedadla obklopí vaše tělo, pozice za volantem je v této třídě naprosto bezkonkurenční a pak stačí vzít do ruky perfektně tvarovaný volant a vyrazit. Vše je z hodnotných materiálů, kůže a doplněno o vkusné detaily a dekory. Rozložení palubní desky je ergonomicky výborně zvládnuto a na první pohled rozloženo v tradičním stylu značky, jenže vše působí tak nějak dynamičtějším a mladistvějším dojmem, než je tomu u usedlejších větších Rangů. Současný modelový rok znamená i nový infoteinment systém z Jaguaru, který je konečně rychlejší a má hezkou grafiku.
Jízda a motor
Přepínám nastavení vozidla do nejsportovnějšího režimu a pořádně beru za volant. Malé SUV poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Evoque zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. Lehký benzínový motor nad přední nápravou ještě více umocňuje ochotu zatáčet a Evoque se opravdu s chutí a lehkostí vrhá do každé zatáčky. Bude to znít jako klišé, ale za jeho volantem si připadáte jako v hothatchi. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost, ale vystřízlivíte relativně brzy, protože skutečnou váhu auta prozradí brzdy, které se rychle unaví.
Samotný motor je skvělý. Dvoulitr má výkon rovných 300 koní a točivý moment 400 Nm, který je dostupný už od 1500 otáček. Na stovku s ním vůz zrychlí za rovných 6 sekund a zastaví se až na hodnotě 231 km/h. V hlavě motoru je zabudován moderní elektrohydraulický systém ovládání ventilů, který je vybaven patentovaným algoritmem vyvinutým přímo Land Roverem. Tento systém umožňuje plně variabilní ovládání zdvihu ventilů s ohledem na optimální výkon, točivý moment a efektivitu v celém pracovním rozsahu motoru. Výfukové svody jsou integrovány do odlitku hlavy motoru. Chladicí kapalina proudící kanály ve svodech zkracuje dobu potřebnou k zahřátí motoru a tím snižuje spotřebu paliva a emise. Svody jsou pečlivě spojeny s dvoukomorovým turbodmychadlem. Tato konstrukce zabraňuje rušivé pulsaci výfukových plynů a zajišťuje daleko rychlejší reakci turbínového kola. Plnící tlak je k dispozici takřka okamžitě a turbo-díra téměř neexistuje.
Aby byla zajištěna co nejlepší výkonnost při rozjezdu, odezva a zároveň byl motor schopen dávat svůj vysoký výkon, je turbodmychadlo osazeno keramickými kuličkovými ložisky. Ty mají minimální možné tření, zejména při studených startech. Vstřikovací systém pracující s tlakem 200 barů má centrálně umístěné vstřikovače. Společně s optimalizovaným rozprášením paliva pomáhá tento systém minimalizovat srážení paliva na stěnách válců a horní straně pístů, čímž zvyšuje efektivitu a snižuje emise. Motor Ingenium přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozu o 52 kg, přičemž většina z nich ubyla na přední nápravě. Právě to je klíč k vylepšené agilitě.
V čem Ingenium vyniká jsou reakce na plynový pedál. Použitá technologie se opravdu vyplatila a musím uznat, že na poměry této koncepce je motor přímo výborný. Dočkáte se tak okamžité reakce a chuti po otáčkách, stejně jako poměrně lineárního tahu bez turbodíry. Tu pomáhá ostatně eliminovat již tradičně skvělá osmistupňová automatická převodovka ZF s funkcí Quickshift. Je naprosto vynikající a řadí ukázkově. Pro případ chuti řadit manuálně má Evoque vkusná, dobře tvarovaná pádla s vynikající odezvou. Spotřeba je přímo úměrná jízdnímu stylu, ale nelze čekat, že SUV s potentním benzínovým motorem a pohonem všech kol bude úsporné. Klidně jde jezdit mezí 8 a 9 litry, ve městě počítejte s odběrem 12 litrů a pokud se pojedete vyblbnout za město, není problém jezdit nad 20 litrů.
Na okresce se ukazuje volba automatické převodovky ZF jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje. Nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere, co tam kopne. Jednoduše šlápnete na plyn a Evoque vystřelí vpřed. ZF je navíc ohromně rychlé a změny stupňů nejdou postřehnout jinak, než okem na otáčkoměru. Famózní!
Díky sportovnímu podvozku a velkým kolům utrpěl komfort jízdy a vytratila se pověstná plavnost. Není to nic drastického, ale ve městě nebo na rozbitější silnici to není úplně ono. Nicméně vůz na nerovnostech neodskakuje a kola si vždy drží kontakt se silnicí.
A není to jen jízda po silnici, kterou Evoque pokořil veškerou konkurenci. Pokud s ním sjedete mimo cestu, pochopíte, jak schopné a vyvážené auto to je. Umí se brodit půlmetrovou vodou, malé převisy zaručují velké nájezdové úhly, světlá výška dovolí průjezd i opravdu náročným terénem, a tak bych mohl pokračovat. Limitem této verze jsou pochopitelně velká kola a silniční pneumatiky, jinak zvládne vše, co každý Evoque.
A věřte, že vím, o čem mluvím. Absolvoval jsem v minulosti s tímto autem několik Land Rover Experience, ať už v armádních prostorách, Alpách a nebo třeba na speciálně vybudovaných překážkách pro boční náklon a zlom karoserie. To, co malý Evoque v terénu předvádí, jde za hranice nejbouřlivějších představ majitelů. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je menší světlá výška vozu. No prostě nejde přizvednout, jako větší brášci. A to ho většina nazývá městským crossoverem nebo metrosexuálem… Jaký omyl!
Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka, a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Evoque mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém testovacím týdnu jsem pohon nenachytal na švestkách. To platí i pro převodovku, při tvrdé zátěži a vytočeném motoru řadí hladce a inteligentně.
Zábava za volantem
Na trhu není podobně jezdící SUV, a i když to zní jako klišé – Evoque má jízdní vlastnosti sportovního hatche. Je agilní, poslušný, reaguje na každý podmět a je hravý. Zábavnější auto ze stejného segmentu mě nenapadá. A tak vypínám stabilizaci, převodovku posílám do sportovního režimu a plyn seznamuji s podlahou. Evoque letí vpřed, první zatáčka a ostré brzdy. Vůz jde do smyku, pak plný plyn a přehození do driftu ve směru zatáčky a ven. Evoque se sune velkým úhlem zatáčkou, kola hrabou, úsměv se zvětšuje, a tak to je pořád dokola. Najednou si nepřipadám jako v SUV. Je tak jednoduché ho řídit! Poslouchá na slovo a udělá vždy to, co řidič chce.
Jasně, není to způsob, jakým jeho majitelé budou jezdit, ale dokazuje to jediné – Evoque je nejlépe jezdící SUV na současném trhu. Je hravý, agilní, zábavný a na dlouhých cestách také komfortní a příjemný. Je hezké v něm trávit čas a obklopovat se luxusem interiéru. A když dojde na terén, jeho schopnosti jsou nadprůměrné.
Plusy
- Výkonný motor
- Kvalitní materiály a zpracování
- Podvozek a ovladatelnost
- Velké možnosti individualizace
- Převodovka
- Řízení
- Design a image
- Průchodnost a terénní schopnosti
Minusy
- Špatný výhled z vozu
- Zhoršený komfort sportovní verze
- Vnitřní prostor
- Vyšší spotřeba
- Cena
« Modely Lexus velikosti XL. Proč a jak vlastně vznikly Putinova limuzína je na prodej. Stojí 29 milionů »