DSC_0857

TEST Range Rover Evoque SD4 – Veni, vidi, vici

12. 3. 2012 • Land Rover, Novinky, Testy

Po Land Roveru Freelander, Defender a Discovery jsme se začali propracovávat k řadě Range Rover a začínáme opět od nejmenšího a v současné době také nejprodávanějšího modelu – Range Roveru Evoque.

Domnívám se, že se mezi vámi nenajde nikdo, kdo by s čistým svědomím mohl prohlásit, že o Evoque nikdy neslyšel. Obrovský rozruch byl již kolem konceptu, který příchod Evoque předpovídal a po jeho oficiálním představení byla společnost Land Rover zaplavena desetitisíci objednávkami. Nabízí se otázka, proč jich na silnicích potkáváme tak málo a odpověď je vskutku jednoduchá. Výrobní kapacity se díky enormnímu zájmu ukázaly jako tragicky nedostačující, proto se k zákazníkům dostávají jejich vozy pěkně pomalu jeden po druhém a dají vzpomenout na staré časy pořadníků. Pojďme se ovšem podívat, s kým máme tu čest.

Do redakce si proklestil cestu konkrétně Range Roveru Evoque SD4, tedy model se silnější variantou vznětového čtyřválcového motoru o objemu 2.2l. Tento motor Evoque sdílí současně s modelem XF 2.2D od sesterské automobilky Jaguar a poskytuje překvapivou dynamiku, když vezmeme v úvahu to, že jeho parametry jsou „jen“ 140kw neboli 190 koní a 420Nm. Nechápejte mě špatně, tyto hodnoty nejsou vůbec podprůměrné, ale je třeba vzít v potaz, že zde nesedíme v běžném osobním voze, ale v SUV, které se bude vždy potýkat s vyšší hmotností a výraznějším aerodynamickým odporem. Nicméně, z této konfigurace jistě nebudete v běžných provozních podmínkách zklamaní. Rychlá jízda po dálnicích nebo předjíždění jistě problémy činit nebudou, ale je potřeba mít na paměti, že „závodění“ je lepší nechat na jiných.

Pohled na řadící páku, tedy pardon, otočný ovladač, může být matoucí, neboť budete očekávat zbrusu nový „osmistupeň“ z Evoqueových větších sourozenců, ale zde vám nezbyde než se spokojit s tradiční šestipňovou samočinnou převodovkou, na což ovšem rychle zapomenete, protože opravdu není důvod si stýskat. Převodovka je sice na trhu již delší dobu, ale své kvality prokazuje dnes a denně a s motorem SD4 si rozumí opravdu na výbornou.

Ten, kdo touží po Evoque jen, aby způsobil svým sousedům srdeční potíže, si vystačí s levnější verzí s pohonem pouze přední nápravy, ale ten, kdo vyžaduje i schopnosti předurčující kategorii SUV, musí sáhnout po modelu s pohonem obou náprav a tuto volbu si dovolím za celou redakci doporučit. Ačkoli se zde nesetkáme s klasickým real-time systémem pohonu z rodiny Land Rover, funguje systém Haldex naprosto neuvěřitelně. Zapomeňte na hlubokou nedotáčivost následovanou prudkou přetáčivostí, tak charakteristickou pro starší generace tohoto systému. Dnes již probíhá připojování zadní nápravy naprosto neznatelně a především elektronika nečeká na prokluz samotný, ale snaží se situaci vyhodnotit s předstihem a skutečně se jí to daří. Náhlé změny adheze nebo hluboký sníh při cestě do horských oblastí nepředstavují skutečně žádné problémy.

Dá se ovšem s klidným srdcem přepokládat, že skutečné teritorium nejmenšího Range Roveru budou městské ulice a zde přichází ke slovu MagneRide. Že nevíte, o co se jedná? Urostlejší Range Rovery jsou postaveny bez výjimky na vzduchovém podvozku, o ten však Evoque přišel, ale namísto toho získal tlumiče s proměnnou tuhostí, které ale zároveň k charakteru tohoto kompaktního SUV sedí daleko lépe. Ve skutečnosti je opravdu zábava Evoque řídit. Náklony nebo houpavost jsou mu cizí a současně se nemusíte obávat prkenné jízdy v nepříliš hladkých centrech našich měst. Vstříc jízdní zábavě jde také čitelné řízení s optimálním převodem, díky kterému nebudete daleko od pravdy, pokud vidíte v Evoque více hatchback než SUV.

Této logice nahrává i samotný vzhled Evoque. V našich rukou skončila varianta Coupe, tedy třídveřová verze. Pokud si dáme všechny tyto parametry dohromady spolu s velmi agresivním zevnějškem, kterým jinak konzervativní značka Land Rover ohromila de facto celý svět, do jedné rovnice, výsledkem bude skutečně hot-hatch, ovšem s řadou benefitů a minimem kompromisů.

Nepředpokládám, že najdu mnoho odpůrců, pokud si dovolím říct, že se jedná o nejhezčí kompaktní SUV na současném trhu a zároveň se není třeba obávat ústupků v praktičnosti. Vzdušná kabina je opravdu překvapují především na zadních sedadlech, kde se pohodlně usadí i dospělí jedinci a nezůstanou tak tato místa vyhrazena pouze dětským sedačkám. K tomu je třeba připočíst i prostorný úložný prostor a máte ideální rodinný vůz, za kterým se na ulici otočí nejeden kolemjdoucí. Pozornost si můžete nadto zajistit také širokými možnostmi individualizace, jak po stránce příplatkové výbavy, tak barevných kombinací, díky kterým můžete mít opravdu svůj malý světový unikát a to se přece vždycky hodí.

Range Rover Evoque je bezpochyby svěžím vánkem v současné šedi kompaktních SUV, kterých produkuje každá automobilka alespoň deset druhů a všechny jsou, buďme upřímní, k nerozeznání. Nad nimi teď trůní skutečný král, který dokázal takřka nemožné. Pustit se na docela nový trh, bezvýjimky jej celý dobít a určit nová měřítka, která bude konkurence jen těžce překonávat.

První cena vozu 875.040,- Kč (eD4 2WD 5dv)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.000.560,- Kč (SD4 AWD 5dv)
Základní cena testovaného vozu 1.087.440,- Kč (SD4 AWD Coupe)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

Plusy

  • Výkonný vznětový motor
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Prostorný interiér
  • Adaptivní podvozek
  • Velké možnosti individualizace

Minusy

  • Vysoká cena některých příplatků

Základní výbava:

Adaptivní brzdová světla (EBL), Stabilizační systém pro přívěs (TSA), Protiblokovací systém (ABS), Dynamická regulace stability (DSC), Elektronický brzdový asistent (EBA), Elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), Elektronická parkovací brzda (EPB), Elektronická regulace stability (ETC), Regulace brzdění v zatáčkách (CBC), Regulace brzdného momentu motoru (EDC), Regulace náklonu karoserie (RSC), Airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy, na předních sedadlech, okenní airbagy pro 1. a 2. řadu, sedadel a kolenní airbag pro řidiče, EPAS (elektrický posilovač řízení), Tempomat, Výškově nastavitelné bezpečnostní pásy – vpředu, Úchyty Isofix pro dětské sedačky – vzadu, Asistent pro sjíždění prudkých svahů (HDC), (nedodává se pro eD4), Filtr pevných části pro eD4, TD4 a SD4, Šestistupňová mechanická převodovka včetně inteligentního systému Start-Stop, Trvalý pohon všech kol včetně systému Terrain, ResponseTM (nedodává se pro eD4),Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými ukazateli, Vyhřívané zadní okno, Dvojité halogenové světlomety s manuálním seřizováním výšky světelného paprsku, Parkovací senzory PDC (Park Distance Control) vzadu, Sada pro opravu poškozené pneumatiky, Klíček od zapalování s funkcemi dálkového ovládání pro zamykání/odemykání/dvojité zamykání/zapnutí, světlometů/otevření zadního výklopného víka, 17″ kola Style 1 z lehké slitiny s 10 paprsky v odstínu, stříbrná Sparkle, Dotykový spínač pro čtecí lampičky ve stropní konzole, Kryt zavazadlového prostoru, Upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, Uzavíratelná přihrádka ve středové konzole, Pure – částečně kožené čalounění sedadel, elektricky, nastavitelná sedadla, pro řidiče v 6 směrech, pro spolujezdce ve 4 směrech, včetně paměťové funkce (Coupé), Pure – částečně kožené čalounění sedadel, manuálně nastavitelná sedadla, pro řidiče v 6 směrech, pro spolujezdce ve 4 směrech (5dveřová verze) – Asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla (60:40), Dvě samostatná sedadla vzadu (Coupé), Sedadlo pro tři cestující vzadu (5dveřová verze), Sluneční clony s osvětleným kosmetickým zrcátkem (na straně řidiče a spolujezdce), Sloupek řízení s manuálním seřizováním polohy (ve 4 směrech), Multifunkční volant s věncem obšitým kůží, Tlačítko Start-Stop pro spouštění/vypnutí motoru, Dvouzónová automatická klimatizace s pylovým filtrem, Osvětlení interiéru, Osvětlení prostoru nohou, odkládací přihrádky, před sedadlem spolujezdce a zavazadlového prostoru, Bílé svítilny v madlech dveří a ve stropní konzole, Svítilny ve stropní konzole vpředu se zpožděným vypínáním (a funkcí ztlumení), Design a ozdobné prvky, Ozdobné prvky na přístrojové desce z matného kartáčovaného hliníku, Kryty vnějších zpětných zrcátek lakované v barvě karoserie, Černý nápis Evoque na zádi, Leskle černá lišta podél spodní hrany oken, Lišta na zadním výklopném víku v odstínu Dark Atlas (Coupé) nebo Brunel (5dveřová verze), Zadní spoiler lakovaný v barvě karoserie, Maska chladiče a boční přívody vzduchu v odstínu Dark Atlas (Coupé) nebo Brunel (5dveřová verze), Lišta na středové konzole z matného kartáčovaného hliníku, Přívody vzduchu na kapotě motoru v odstínu Dark Atlas (Coupé), Hlavice řadicí páky obšitá kůží Windsor (pouze modely s mechanickou převodovkou), Audiosystém se zesilovačem 80 W, rádiem, přehrávačem CD (kompatibilní s MP3) a 8 reproduktory, včetně 5″ barevného displeje TFT, Vstup Aux-In (3,5 mm), Zásuvky 12 V vpředu a v zavazadlovém prostoru, Informační systém pro řidiče s 5″ barevným displejem TFT

Výbava testovaného vozu:

Prestige – Stříbrný nápis Evoque na zádi, Leskle černá lišta podél spodní hrany oken, Lišta na zadním výklopném víku v odstínu Atlas, Maska chladiče a boční přívody vzduchu v odstínu Atlas, Přívody vzduchu na kapotě motoru v odstínu Altas, Spodní lišta na dveřích v odstínu Atlas, 19″ kola Style 5 z lehké slitiny s 10 dvojitými paprsky v povrchové úpravě Diamond Turned, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením vozovky a paměťovou funkcí, Mlhové světlomety vpředu, Dešťový senzor, Xenonové světlomety se světlomety LED pro denní svícení, Systém vnějšího osvětlení řízený senzorem světla, Dekorační osvětlení interiéru (individuálně nastavitelné), Ozdobné prvky na přístrojové desce z pravého dřeva, Lišta na středové konzole z matného kartáčovaného hliníku, Chromované nástupní prahové lišty, Prémiové kobercové rohože Prestige, Kožené čalounění sedadel Windsor, elektricky nastavitelná sedadla (pro řidiče v 8 směrech, pro spolujezdce v 6 směrech) včetně bederní opěrky a paměťové funkce, Integrované rozhraní Bluetooth® pro připojení mobilních telefonů s podporou funkce audiostreaming, Audiosystém Meridian se zesilovačem 380 W, rádiem, přehrávačem CD (kompatibilní s MP3), subwooferem a 10 reproduktory, 8“ barevným dotykovým displejem s vysokým rozlišením a přípojkami pro přenosné přehrávače (1x Aux-In, 2x USB)

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 5.2 / 5.7
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 575 / 1445
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 757
Rozměr pneu: 235/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4355
b) šířka (mm): 1965
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2660
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1515
l) šířka vzadu (mm): 1495
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 445
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz