TEST Range Rover Evoque SD4 – Taťka šmoula
Už někoho z vás musíme s Range Roverem Evoque “mírně” nudit. Tento vůz je totiž druhým nejčastějším návštěvníkem naší redakce (zatím vede BMW řady 6 se šesti exempláři) a to ke všemu překvapení pokaždé v jiné verzi. Je to samozřejmě proto, abychom vyzkoušeli co nejvíce motorových verzí, stupňů výbavy a variant karoserie – to abyste měli co nejlepší představu o tom, jaká kombinace je pro tento vůz nejlepší…
Na dovršení celého portfolia RR Evoque nám chybí už jen otestovat verzi s benzínovým dvoulitrem o výkonu 240 koní a budeme mít konečně odškrtnuto všechno ( ), ale na ten se podíváme snad až někdy v budoucnu – to abychom vás tou Evoque záplavou neunudili k smrti. Nyní vám ale přiblížím spojení vznětového čtyřválce 2,2 litru, pětidveřové karoserie, automatické převodovky a 20” kol s pneumatikami určenými na silnice. O designu a použité technice už víte z předchozích testů, takže jen shrnu, že máme na tomto testovacím kusu také pohon všech čtyř kol a silnější verzi turbodieselu o objemu 2,2 litru, který zde dává výkon sympatických 140 kW a točivý moment 420 Nm. To díky výše zmíněnému pohonu čtyř kol a výbornému šestistupňovému automatu ZF od BMW zvládne zrychlení na 100 km/h za rovných 10 sekund a rozjede se až na (další pěkně kulaté číslo) 200 km/h. Papírově to jsou vesměs podprůměrné hodnoty, nicméně v praxi působí tento motor svižněji, než byste od něj čekali.
Odezva na plyn je na turbodiesel až překvapivá a i když převodovce nějaký ten okamžik trvá, než Vám na přání dopřeje podřazení o několik stupňů, stále je to jeden z nejlepších automatů na světě. Na režim Sport se motor sbírá ochotně (skoro jakoby měl dvě turba) a v kombinaci se skvělým podvozkem (a manuálním režimem řazení pomocí pádel pod volantem) si cestu na okreskách užijete mnohem více, než v drtivé většině osobních aut. I přes vyšší stavbu karoserie působí Evoque v zatáčkách velmi stabilně a obratně, čemuž jistě pomáhají i 20” kola obutá do pneumatik 235/45, která mají díky pohonu všech kol skrze systém Haldex vždy dostatek trakce. V rychle projetých zatáčkách se sice karoserie mírně zhoupne, ale to má opět svůj protichůdný účel. Podvozek je totiž bravurně naladěn pro všechny styly jízdy a různé typy povrchů, takže je na nerovnostech a dírách velmi pohodlný, až luxusní. Tato vlastnost jej pak řadí na první příčky mezi konkurenci v jeho segmentu. Řízení je navíc velmi přesné, s rychlou odezvou a pokud vůz pošlete do zatáčky, dokonce i skvělé kožené sedačky podrží Vaše tělo skoro jako sedadlo ve sportovněji zaměřeném voze.
No a pokud sjedete z asfaltu, Evoque (ne)překvapí ani zde. I když nemá uzávěrky diferenciálů jako jeho velký brácha Range Rover, pohonu všech kol můžete zvolit předdefinovaná nastavení právě pro jízdu na nezpevněném povrchu. Můžete si vybrat od asfaltu, přes štěrk, až po bláto a sníh a i když bychom doporučovali nepouštět se do žádných krkolomných situací na těchto pneumatikách, Evoque si vždy poradí a nezapotí se ani tam, kde jiná SUV už končí upocená a v kaluži své vlastní krve.
Ale s Evoquem se stejně drtivá většina majitelů do terénu ani nepodívá a zůstanou u jeho užívání na běžné silnici… Hádám, že toto auto si totiž spousta lidí koupí právě kvůli jeho vzhledu a díky tomu je ani nenapadne vyjíždět extrémní kopce či jen sjíždět na pole vedle chaty. (Ne)praktické stránky, jakými jsou například malý kufr a výhled skrze zadní okno jsou u tohoto auta důležité, ovšem nikoliv podstatné. Evoque jsme si prostě oblíbili kvůli tomu, že umí vše naprosto dokonale a předčí všechna očekávání ve vlastnostech, kterými klasická SUVčka běžně nedisponují. Na tomto autě člověka zaujme prostě mnohé – ať už to budou funkční a důležité věci a nebo sebemenší detaily, kterými jen budete oblbovat své blízké okolí či přítelkyni.
Evoque prostě nejde nemít rád a našemu testovacímu kusu (také díky jeho barvě) musíme přiřadit jméno “taťka šmoula”. Umí vše, co by měl umět, nenechá Vás ve štychu a přitom jeho 190 koňový motor má dostatek síly na předjíždění a rychlejší přesunutí se na Vaši chaloupku někde u lesa. Hodí se do každých podmínek, ať už do města, na nezpevněné silnice nebo i na dálnici. V kombinaci s převodovkou ZF a tímto motorem je to ideální varianta pro všechny, kteří se chtějí odlišovat a přitom svižně a elegantně se vozit z bodu A do bodu B (ať už cíl Vaší cesty bude položen kdekoliv). Čtyřkolka a verze SD4 má sice za následek mírné zvýšení spotřeby oproti slabšímu derivátu (jezdi průměrně kolem 10 litrů), nicméně i přesto bude tento vůz bavit všechny, kteří k němu byť jen jednou přičichnou.
Děkujeme Range Roveru za postavení tak vyjímečného auta…
Plusy
- Design
- Využití vnitřního prostoru
- Vzhled a zpracování interiéru
- Komfort tlumení
- Ovladatelnost
- Tuhá a robustní karoserie
Minusy
- Horší výhled šikmo vpřed
- Ceny příplatkových výbav
- Vysoká hmotnost
- Spotřeba
Cena v základní výbavě: 1 117 039,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 532 726,- Kč
Základní výbava:
Stabilizační systém, Terrain Response, šest airbagů, tempomat, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná zrcátka, parkovací senzory vzadu, 19palcová litá kola, multifunkční volant s perforovaným koženým obšitím, hliníkový dekor v interiéru, kožené čalounění sedadel Dynamic, Bluetooth, audio Meridian 380 W, subwoofer, 2x USB, xenonové světlomety, LED denní svícení, LED přední mlhovky, dešťový senzor a další.
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2179 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 140 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 420 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.7 / 5.2 / 5.7 |
Emise CO2: | 149 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 575 / 1445 |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1595 / 757 |
Rozměr pneu: | 235/55 R19 |
« TEST legendy BMW 850i ALPINA Range Rover Evoque dostane nový “entry model” »